LucarioX Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Ser jo nesten hver dag at folk klager over IE og roser FF og Opera, men hva er egentlig grunnen til dette? Er det noen grunn til at jeg som IE bruker (har omtrent ikke brukt annet) skal gå over til FF eller Opera? Når folk klager dagen lang begynner jeg nesten å lure. Har jo selvfølgelig FF og Opera innstallert på maskinen, men hva som er så fantastisk med de begriper jeg bare ikke. Synes bookmark systemet i FF (alt sorteres alfabetisk uten at du kan endre på det, alle favorittene fra IE kommer ikke med osv ..) suger hestemøkk, det er kanskje den største grunnen til at jeg aldri har giddet å sette meg inn i den. Noen som kan overtale meg til å begynne å bruke en annen nettleses? Eller er egentlig IE en meget god nettleser og FF og Opera meget oppskrytt? Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Har du iepro tilegget til internet explorer? Da blir den faktisk enda bedre og får mange av de få nyttige funksjonene som firefox og opera har (Bedre Download manager og reklameblokkering) Det eneste argumentene jeg har hørt er påstander som ikke kan bevises. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Dette gjaldt vel mer tidligere med IE6 IE6 hadde blant annet ikke skikkelig støtte for PNG filer, men dette er rettet i IE7 Dessuten var IE6 svært sårbar mot ActiveX angrep (Brukere som ikke hadde god greie trykt alltid ja på å installere ActiveX komponenter), noe de rettet i IE6 etterhvert. Men ingen av disse feilene er tilstede i IE7. Eneste jeg synes er teit med IE er at man må betale for en ad blocker. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Betale for en Ad-blocker??? Prøvd dette? Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 quote>Ser jo nesten hver dag at folk klager over IE og roser FF og Opera, men hva er egentlig grunnen til dette?< jeg tror at disse som klager ( fleste av disse ) har en avarsi mot store firma som tjener penger: microsoft, her i norge telenor, dell og bla bla bla. jeg selv har prøvet FF og Opera, men jeg liker bedre IE, jeg går ikke ut og kritisere andre weblesere for det. OT: for mange år siden jobbet jeg med en ( RIP ) som gikk imot alt som ble sagt. hans motto var: jeg går imot alt, ellers blir de ingen diskusjon. han elsket å diskutere. Lenke til kommentar
Kuza Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Hvis du ikke ser noe grunn til å bytte til Opera og Firefox, så er det jo ikke noe grunn å bytte. Jeg byttet over til Opera noen år tilbake pga. IE hadde problem med spyware og sikkerhets problemer. Opera er veldig sikker, rask og har veldig mange features, den lar deg customize alt av GUI, hotkeys, mouse gestures, osv., så du kan virkelig skreddersy den til akkurat hva du vil. Mye å sette seg inn i så klart. Det som jeg også liker er at Opera Software er veldig fort ute med å fikse eventuelle sikkerhets problemer. Hvis du tar en titt på Secunia.com, så har IE7 syv sikkerhetshul som de ikke har patches, FF har 4, Safari har 3, Konqueror har 2, mens Opera har 0. Men i dag så gjør IE det mye bedre enn før, mye mer sikker, har tabs, og IE8 ser ut til å støtte webstandarene fult ut. Så hvis du liker IE og er fornøyd så er det ikke noe grunn til å bytte. Lenke til kommentar
Hugbees Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Tabs er det jeg savner mest når jeg bruker IE på jobb. i tillegg virker den veldig treig, men det kan ha noe med operativsystemet å gjøre. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) IE støtter ikke application/xhtml+xml, IE støtter ikke canvans, IE støtter ikke innerContent, IE støtter ikke x, y, z, æ, ø, å, IE har feil implementasjon av N, R, S, IE har implementert sin egen alternativ teknologi til F, I, A, IE kan ikke ditt og datt og enda mer. Jeg kan garantere at IE er den største hindringen for utvikling av WWW pga sine trege, manglende og feilaktige implementasjoner av standarder. Utviklingsprosessen for en nettside er ofte at du først lager siden korrekt som fungerer i Opera, Gecko ( Firefox/Mozilla ), KHTML/Webkit ( Konqueror/Safari/iCab ) og så må du modifisere og legge til alternative måter for å få til omtrent det samme i de to IE-versjonene. Og dette er bare ideologisk/tekniske aspekter. Det at den er underlegen i bruk er selvsagt også et viktig poeng. IE er på ingen måte en god nettleser, og det skal godt til å finne ett eneste godt punkt med den. Om alle i morgen bestemmer seg for å oppgradere fra IE6 til hvertfall IE7 eller aller helst en av de kjekke i klassen vil verden bli et bedre sted å leve. Endret 8. mars 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Ja der kommer de gamle leksene om at IE ikke følger standarder at den ikke er så sikker osv. Men det som spiller noen rolle for meg er hva som egentlig fungerer for meg, feks sliter firefox med feks Novell imanager til tide mens explorer feks sliter med itavisen forumet (Ikke noe stort tap da.) Men explorer fungerer jo faktisk helt perfekt på de sidene jeg bruker mens firefox ikke gjør det så hvorfor skulle jeg da bruke noe annet uavhengig av hvem som følger standarder eller ikke? Dessuten ser jo det som feks IE8.0 som jeg bruker nå har skjerpet seg og støtter ihvertfall CSS mye bedre. Og igjen IE8.0 har jo også en forbedret sikkerhet mens den eneste nettleseren jeg har brukt som faktisk har fått virus er faktisk firefox, dette mest sannsynligvis pga dårlig scriptet add-on men mange av de "fantastiske" funksjonene til firefox kommer først når man installerer add-ons. Hastigheten har også vært påpekt og de tester jeg har sett har også testet IE som raskere enn firefox i enkelte ting mens de egentlig bare skilte hverandre på noen millisekunder så dette tror jeg egentlig bare er ren Innbilling, det kan feks være at man kjører Firefox med adblock slik at man slipper å laste ned content og Ie uten, men når de er likt oppsatt kan jeg ikke si at jeg merker noen forskjell. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Tabs er det jeg savner mest når jeg bruker IE på jobb. i tillegg virker den veldig treig, men det kan ha noe med operativsystemet å gjøre. tabs får du enkelt med IE7 Pro: http://www.ie7pro.com/ Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Dersom du ikke ønsker å ta et valg basert på det som er best for andre ( les: utviklere og fremtidens internett ) må du selvsagt velge det som passer best for deg i dine bruksområder. Det er ingenting galt i å være egoistisk i slike valg. Bruker du et spesielt verktøy som IE takler best og du ønsker ikke å dual-browsere ender du sikkert opp med å bruke IE, men da må det være klart at det er pga dårlig arbeid av utviklerne av det verktøyet, ikke fordi IE nødvendigvis er bedre. Om du bruker IE fordi du alltid har brukt den syntes jeg det er synd for deg og du burde egentlig ikke uttale deg i sammenligninger fordi du rett og slett har for lite erfaring med hva de andre har å vise til. Men om du har gitt alle en fair ( les: unbiased ) test og fortsatt valgt IE så er det bare flott og fint. Når det kommer til ytelse kan det nevnes at mye i JScript er tusenvis på tusenvis av ganger tregere i IE enn andre browsere. Som en gammel Operabruker har jeg også vanskelig hvordan noen greier å bruke Firefox og andre trege browsere. Lenke til kommentar
m99 Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Som en gammel Operabruker har jeg også vanskelig hvordan noen greier å bruke Firefox og andre trege browsere. Er også en gammel Operabruker (første bekjentskap var 2.12 en gang på midten av nittitallet), men synes Firefox 3 begynner å ligne noe nå, spesielt hvis jeg finner en nedskrellet og optimalisert build (her er det mye som kan fjernes, det gjelder forsåvidt for Opera også). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå