Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skrapelyd når man bremser i Saab 9-3

Anbefalte innlegg

Nettopp kjøpt meg en saab 9-3 2005-modell. La merke til det litt da vi prøvekjørte at det kommer skrapelyd når man bremser, men siden den skulle på eu-kontroll trodde vi de evt. ville finne feil på bremsene.

Har nå kjøpt bilen og da jeg skulle kjøre den hjem idag kom det enda verre skrapelyd enn tidligere. Det var tørr vei, men skjer mest når man bremser i lav hastighet. Har akkurat det samme problemet på min andre bil som er en Renault. Hva kan det være? Saaben gikk rett igjennom eu-kontrollen og har jo også nettopp vært på service. Er dette et kjent problem? Må finne ut om jeg kan klage på dårlig service.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres ut som om bremseskivene er iferd med å skrapes ned av utslitte bremseklosser. Dette fører til at du må bytte både bremseskiver og bremseklosser.

Er som regel greit og bytte begge i samme slengen syns nå jeg!

Bertel O steen, hvor jeg jobber, byttes klosser og skiver sammens. 1/100 ganger byttes kanskje en kloss ut.

Lenke til kommentar

Greit nok det, men det er vel endel dyrere?

Sist jeg var på verksted med bilen, fikk jeg nesten kjeft av mekanikeren fordi jeg hadde kjørt for lenge med slitte klosser, noe som førte til at jeg måtte bytte skiver også.

Lenke til kommentar

Prosent regningen her var bullshit vil jeg si og bremseskiver skiftes ikke pga slitte klosser. Bremseskiver har en mye lengre levetid en klosser men selvfølgelig så ønsker verksteder å tjene penger på å bytte alt.. Kjører man lenge med slitte klosser så blir det en helt annen sak.

NB- Alikevel så fikk jeg råd fra en god venn at jeg kunne kjøpe skiver og klosser hos Biltema som var gode og det kostet meg en tusenlapp å bytte kosser/skiver komplett bak på min MB 300CE men gjorde da gjorde jeg jobben selv.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Greit nok det, men det er vel endel dyrere?

Sist jeg var på verksted med bilen, fikk jeg nesten kjeft av mekanikeren fordi jeg hadde kjørt for lenge med slitte klosser, noe som førte til at jeg måtte bytte skiver også.

Klart det. Spesielt på Peugeot, så blir det veldig med bremsepiip om kun klosser byttes ut. Men enig om at 2 klosse-sett kan gå på 1 skive.

Lenke til kommentar
NB- Alikevel så fikk jeg råd fra en god venn at jeg kunne kjøpe skiver og klosser hos Biltema som var gode og det kostet meg en tusenlapp å bytte kosser/skiver komplett bak på min MB 300CE men gjorde da gjorde jeg jobben selv.

Hvordan er bremseklosser og skiver hos Biltema? Hva er dine erfaringer? Bare lurer på om det faktisk er jalla, eller om bare det er noe folk liker å tro, for noen ting er faktisk greit og kjøpe på Biltema.

Lenke til kommentar

Hvordan er bremseklosser og skiver hos Biltema? Hva er dine erfaringer? Bare lurer på om det faktisk er jalla, eller om bare det er noe folk liker å tro, for noen ting er faktisk greit og kjøpe på Biltema.

Er en tråd om dette, har ikke link for øyeblikket. Selv ville jeg nok ikke kjøpt bremser der, bremser er trossalt en veldig viktig faktor på en bil!!

Lenke til kommentar
Selvsagt er du som jobber på Bertel O Steen ikke interessert i å reklamere for Biltema ;)

Vill heller ikke reklamere for deler fra Bertel O steen :!:

Annbefaller å enten kjøpe orginalt- eller bedre!

Selv har jeg BMW- Der ble det Brembo bremser. Meget bra!

Lenke til kommentar

De er veldig bra og jeg fikk tipset fra en som jobber hos et merkeverksted.

Det er en god venn av meg samt han som skrur vanligvis på mine biler er like ening..

Man bør være veldig trangsynt eller jobbe på et merkeverksted hvis man kun anbefaler merkedeler til en felles forbruker..

I noen tilfeller så har man ikke noe valg men "slitedeler" kan man like gjerne kjøpe billig på andre steder med vel så god kvalitet.

Man har feks Hella som nå selger mange deler til de fleste bilmerker og det blir den halve prisen.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Hm det er rart om bremseklossene er ødelagt da bilen nettopp kommer fra både service og eu-kontroll. Regner med at jeg har rettigheter i forhold til kjøpet her da jeg har kjøpt bilen hos en forhandler.

Lenke til kommentar

De er veldig bra og jeg fikk tipset fra en som jobber hos et merkeverksted.

Det er en god venn av meg samt han som skrur vanligvis på mine biler er like ening..

Man bør være veldig trangsynt eller jobbe på et merkeverksted hvis man kun anbefaler merkedeler til en felles forbruker..

I noen tilfeller så har man ikke noe valg men "slitedeler" kan man like gjerne kjøpe billig på andre steder med vel så god kvalitet.

Man har feks Hella som nå selger mange deler til de fleste bilmerker og det blir den halve prisen.

Tja, selv kjøper jeg vindusviskere til 160kr paret på Biltema, isteden for å legge ut 500kr på en bensinstasjon. Da bytter jeg heller litt oftere. Biltema-klosser blir kanskje slitt litt raskere, men samtidig er de billigere. Regner med det er visse godkjenninger bak dem, så livsfarlig er de nok ikke.

Lenke til kommentar
Trodde bremseklosser holdt lenger enn 3 år.. Har bilen kjørt mye?

tror du virkelig det kommer annpå år?

Så om klossene ligger i butikken i 4 år så er det bra liksom?

Kommer nok annpå kjørelengde, klossene blir ikke slitt av å enten ligge i butikken eller stå på bilen.

Mange kunder som syns det er rart at klossene holder bare 40 000 mil(tror jeg det blir), men det er jo trossalt et par ganger rundt jorda- da skjønner kundene litt mer.

Lenke til kommentar
40.000 mil? 400.000 km? På ett sett klosser? Ikke rart dere må skifte skivene samtidig. Hvis man skifter klossene før metall skraper mot metall så holder skivene fint ganske mange klossesett.

Skivene i seg selv er som regel ikke veldig slitne.

Prøver og forklare enkelt og greit.

Enten har kunden:

* Brukt bremsene lite- så de ruster fast, da blir skiva rusten, og klossen veldig slitt- og bytter da begge.

* Eller så har kunden bremset godt og mye- så skivene ser bra ut uten rust- men har stor slitekant- og vil dermed skape problemer med kun nye klosser. Samtidig er de gamle klossene også veldig slitne. Dermed byttes også klossene og skivene ut samtidig.

1/100 at det har forekommet metall mot metall. Et par ganger at bremsene har vært byttet et annet sted- uorginalt- og belegget har løsnet og slikt. Men det er slikt som skjer.

Lenke til kommentar
Mange kunder som syns det er rart at klossene holder bare 40 000 mil(tror jeg det blir), men det er jo trossalt et par ganger rundt jorda- da skjønner kundene litt mer.

Jeg er usikker på hvilken klode du tenker på her. Meteren ble opprinnelig definert som 1/10.000.000 av avstanden mellom ekvator og en av polene. Det er 10.000 meter i ei mil, så det er altså 4000 mil rundt Jorda én gang. Så du må kjøre voldsomt i sikksakk hvis to ganger rundt Jorda skal bli den tidobbelte distansen ...

Men jeg er enig, det at ett sett klosser holder ti ganger rundt Jorda, det er imponerende (og antagelig en løgn). Enkelte hevder jo at gjennomsnitlig levelengde på BMW er 300.000 km. På slike biler er det altså ikke nødvendig å skifte bremseklosser én eneste gang, de holder til bilen skrotes?

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...