Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Mulig å klare seg som aksjemegler gjennom børskrakket 1929?

Ksungam

Anbefalte innlegg

Skriver på et prosjekt i nyere historie, og skriver litt om min oldefar som hadde suksess som aksjemegler fra 1920-tallet og frem til krigen. Har snakket med familie, men ingen vet riktig helt hvordan han klarte å holde firmaet suksessfullt gjennom børskrakket i 1929. Ble ikke Norge så veldig affisert av dette? Eller var det slik at ikke absolutt alle aksjer mistet verdien, og at han dermed kan ha hatt flaks med sine aksjer?

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skriver på et prosjekt i nyere historie, og skriver litt om min oldefar som hadde suksess som aksjemegler fra 1920-tallet og frem til krigen. Har snakket med familie, men ingen vet riktig helt hvordan han klarte å holde firmaet suksessfullt gjennom børskrakket i 1929. Ble ikke Norge så veldig affisert av dette? Eller var det slik at ikke absolutt alle aksjer mistet verdien, og at han dermed kan ha hatt flaks med sine aksjer?

Takk :)

Vet du forresten hva en aksjemegler gjør? Kan være en idè sette deg inn i det først. Utifra hva du skriver så virker det som du ikke er helt sikker.

Jeg vil hjelpe deg, men først må du kunne vite hva oppgaven til en aksjemegler er.

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått det, er det en som kjøper og selger aksjer for andre? Og også kommer med råd til disse om dette. Så får han vel antageligvis noen prosenter av dette, eller kansje en allerede avtalt pris? Men jeg vet at i tillegg til dette så handlet han også med aksjer til seg selv.

Stemmer dette sånn nogenlunde? Viss ikke er jeg kraftig på bærtur :) Men fint at du vil hjelpe meg, om jeg kan få med noe litt avansert om aksjer og krakket i 29 blir det strålende.

Lenke til kommentar
Sånn jeg har forstått det, er det en som kjøper og selger aksjer for andre? Og også kommer med råd til disse om dette. Så får han vel antageligvis noen prosenter av dette, eller kansje en allerede avtalt pris? Men jeg vet at i tillegg til dette så handlet han også med aksjer til seg selv.

Stemmer dette sånn nogenlunde? Viss ikke er jeg kraftig på bærtur :) Men fint at du vil hjelpe meg, om jeg kan få med noe litt avansert om aksjer og krakket i 29 blir det strålende.

Det du sier stemmer, dog var det nok veldig annerledes være aksjemegler i 1929 - Jeg tror ikke de gav råd eller handlet på veiene av kunder slik som idag. Den dag idag er det mange oppgaver en som kaller seg aksjemegler kan utføre.

Emisjon - Når et selskapet skal hente penger, dette kan være et ikke børsnotertselskap eller et selskap som allerede er børsnotert.

Om selskapet ikke er børsnotert kan det være en måte ville tilby aksjer til allmennheten.

IPO går også under emisjon, IPO står for Initial public offering. En IPO er første gang en aksje fra et privat selskap blir tilbudt til allmennheten.

De som jobber i corporate i meglerhus bistår med emisjoner. De tilrettelegger for emisjonen slik at selskapet får innhentet de pengene de trenger.

Analyse - De aller fleste meglerhus i Norge og utland tilbyr analyse til sine kunder. De ser ofte slik ut som på dette eksempelet: http://stockpro.no/Upload/%7B7921%7D-SIT_2007-09-24.pdf - Du må ha bruker på Stockpro for å se analysen, dette er gratis.

Disse i analyse (analytikere) gir også kundene til meglerhusene råd om hva du bør kjøp og selge.

Du har også en annen del innen aksjemegling, det er som du nevner når meglere handler for kunder.

Dette kan endten være ved at kunder selv ringer til sin faste megler. Et eksempel på dette er da Arne H. Fredly jobbet som megler i sin tidligere karriere i ABG Sundal Collier som er en av de største meglerhusene her til lands. Arne Fredly kjøpte og solgte aksjer for sine kunder.

Dog gjorde han noe få meglere i Norge gjør, det å handle aksjer på veiene av meglerhuset. Arne Fredly hadde god innsikt og tjente gode penger både for ABG Sundal Collier og seg selv, han toppet også lønningslistene i ABG Sundal Collier over sin egen sjef.

I 1929 tror jeg ikke det fantes særlig med meglerhus samtidig som måten man handlet på den tiden var en helt annen. Jeg vil tro at en aksjemegler i 1929 var en type mellommann mellom kunde og marked. Jeg vil derfor tro at dette var de din oldefar bedrev.

Dette er hvordan jeg tror det foregikk i 29', ikke var det internet og jeg tror ikke telefon ble brukt så hyppig på denne tiden til dette.

- Stiller du spørsmålet på Stockpro.no forumet vil jeg tro at mulighetene for et bedre svar er bra tilstedet da noen av skribentene der har den beste kunnskapen du kan finne i et børsforum worldwide.

PS:

De beste klarer seg selv.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Børskrakket i 1929, også kjent som den svarte torsdagen er et av de mest kjente børskrakkene i historien. Krakket er også kjent som den svarte tirsdagen som viser til tirsdagen uka etter at krakket startet, den dagen da panikken brøt ut for alvor og «alle» prøvde å selge seg ut av aksjemarkedet samtidig. Børskrakket på Wall Street i 1929 kom etter en lang oppgangsperiode, og innledet den store depresjonen på 30-tallet.

[rediger] Hendelser

Den 3. september 1929 satte børsen i USA ny rekord med 381,17 poeng. Etter denne toppen gikk det nedover, kursen gikk ned totalt 17% i løpet av den neste måneden. I de første ukene av oktober gikk kursene først opp, før de igjen gikk nedover. Den svarte torsdagen viser til torsdag 24. oktober 1929, en dag hvor totalt 12,9 millioner aksjer byttet eier. Tirsdag 29. oktober 1929 ble i ettertid kalt den svarte tirsdagen, rekordmange 16,4 millioner aksjer byttet eier den dagen. Denne rekorden ble ikke slått før i 1969. I første omgang ble bunnen nådd 13. november 1929 med 196,8 poeng. Børskursen økte noe i løpet av 1930, men i 1931 gikk det nedover, bunnen ble nådd 8. juli 1932 med 41,22 poeng. Børsen hadde dermed falt med 89% siden toppen i 1929.

Hentet fra «http://no.wikipedia.org/wiki/B%C3%B8rskrakket_i_1929»

Lenke til kommentar

Dette krakket fikk såpass store ringvirkninger, at det påvirket absolutt alt og alle i hele verden.. -Så norge var nok også med..

På den tiden hadde vel norge en kjempestor skipsindustri?

Det var vel en av tingene norge var mest knyttet til utlandet på kan jeg tenke meg, og skipping var en bransje som var hardt rammet, siden ingenting skulle transporteres, ingen hadde råd til å bygge og ingen kunne ihvertfall ikke kjøpe..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...