Danny Boy Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 (endret) Ja ups formulerte litt feil. Støtten er jo bra, men sånn utseende messig. Men hvordan fikk du tak i Mesene? Finner det ikke i Add/Remove, eller Synaptic. Det såg veldig bra ut aMSN har jeg prøvd, men grunnet themet mitt, siden jeg har et dark theme, så er teksten veldig lys i aMSN, så er vanskelig å lese Eksempel: Nå bruker jeg KMess, og har alle portene åpne (DMZ), og jeg overførte over 100 MB på 5-10 minutter KMess ville ikke sende om de nødvendige portene ikke var åpne... Har rundt 3 Mbit opp. EDIT: Emesene mener jeg, ikke Mesene. Endret 8. mars 2008 av Danny Boy Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Det tyder jo på at KMess støtter direkte filoverføring da Når det gjelder utseende så liker jeg svært godt både Pidgin og Kopete, men nå skal det jo sies at jeg liker minimalistiske GUIer, som tilbyr akkurat det jeg trenger uten å okkupere halve skjermen. Lenke til kommentar
goggys Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Det tyder jo på at KMess støtter direkte filoverføring da Når det gjelder utseende så liker jeg svært godt både Pidgin og Kopete, men nå skal det jo sies at jeg liker minimalistiske GUIer, som tilbyr akkurat det jeg trenger uten å okkupere halve skjermen. Helt enig! Pidgin er genial, støtter det meste uten å være i veien. Man kan også konfigurere den stortsett som man vil via ekstra plugins osv. Dessuten så har den skikkelig tøft ikon Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Nå fikk jeg til å installere Emesen, og må si meg enda mer imponert! Akkurat sånn jeg vil ha det. Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Beklager at jeg ikke har fått svart på Emesene spm. Var litt sent ute med og sjekke tråden. Men jeg syns også at Emesene er bedre enn Amsn. Pluss at Emesene oppdaterer seg automatisk via apt koden (husker ikke helt hva det heter, står helt stille her), noe jeg ikke opplevde med Amsn. Når det gjelder filoverføring er det veldig tregt ja. Men det er noe med serverene som blir brukt som gjør det så tregt. Forhåpentligvis ordner dem det når snart. Emesene er også treg til overføring. Pidgin og Kopete er helt ok. Men av en eller annen grunn takler jeg ikke utseende og oppsettet dems, klarer ikke venne meg til det. Men det er jo smak og behag Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Beklager at jeg ikke har fått svart på Emesene spm. Var litt sent ute med og sjekke tråden. Men jeg syns også at Emesene er bedre enn Amsn. Pluss at Emesene oppdaterer seg automatisk via apt koden (husker ikke helt hva det heter, står helt stille her), noe jeg ikke opplevde med Amsn. Når det gjelder filoverføring er det veldig tregt ja. Men det er noe med serverene som blir brukt som gjør det så tregt. Forhåpentligvis ordner dem det når snart. Emesene er også treg til overføring. Pidgin og Kopete er helt ok. Men av en eller annen grunn takler jeg ikke utseende og oppsettet dems, klarer ikke venne meg til det. Men det er jo smak og behag Ja! Kunne ikke sagt det bedre selv Lenke til kommentar
Del Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Satte opp en Ubuntu maskin idag. Var skeptisk men greit nok, Startet live-CD-en fikk starta installasjonen og konfigurert brukeren og slikt og alt så greit ut.Så restarta jeg og fikk et forvrengt skjermbildet når den lastet det grafiske grensesnittet. Så måtte starte den opp i kommandolinje-modus for å konfigurere de grafiske innstillingene på nytt igjen (En uvanlig kryptisk prosess) Grunnen var at Ubuntu hadde startet maskinen med alt for høye Grafiske innstillinger som grafikkortet ikke taklet, stillte ned verdiene og restartet og fikk "Normalt" bilde igjen. (Hvorfor startet ikke Ubuntu med mere konservative verdier?) Men da ble det straks klart at mus-pekeren ikke fungerte og etter litt leting fant jeg ut det var en feil i kjernen som gjorde at ikke mus fungerte i denne versjonen og jeg måtte legge til noen parametere i boot-loaderen slik at jeg fikk startet opp. Nå fungerte mus og grafikk helt utmerket og jeg gikk inn i config-fila for Boot loaderen for å gjøre disse endringene permanente. Men da jeg skulle lagre endringene sa Ubuntu at jeg ikke hadde "Privilegier nok til å lagre" Så greit nok tenkte jeg, jeg bare åpner denne fila som root-bruker men når jeg prøvde å logge på som root både via kommandolinjen og den vanlige pålogginsskjermen fikk jeg bare "invalid password" eller noe slikt...prøvde med bruker-passordet, blankt passord og root som passord. To problemer, begge relatert til hardwarestøtte. Jeg har installert et utall maskiner med linux, kan ikke huske noen mus-problemer som du nevner, skjermkort derimot er en gjenganger grunnet lukkede spesifikasjoner fra leverandør. Dette er heldigvis et problem i rask bedring. Likevel klarte du tydeligvis å få ting til å funke selv med betydelige hardwareproblemer. Vurderte du å søke hjelp her slik trådstarter ble oppfordret til? Du kan jo prøve å sette opp XP eller Vista på hardware som ikke er ordentlig støttet, og så dømme dritten nord og ned. Til den typen problemer er live CD et fantastisk tilbud, som ikke har noe sidestykke hos de alternative OSene du fremhever. Med støttet hardware faller vel hele argumentasjonen din sammen, men dette er ikke uvanlig. Du vet rett og slett for lite om GNU/Linux til å vite hvor hundene ligger begravd for en vanlig bruker (det er ikke at skjermoppløsning blir satt for høyt eller at USB-muser ikke funker, jeg har faktisk aldri opplevd noen av de to variantene). Lite tips, for deg vil kanskje Linux Mint være et bedre alternativ enn Ubuntu. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Men hvor er det jeg kan laste den ned så jeg kan prøve. Men etter at jeg har lastet den ned. må jeg brenne det ut på cd for så å innstalere det? Når du skal brenne til cd, ikke brenn som data CD, men velg "write image to disc" eller hva det står avhengig av brenneprogrammet ditt. I signaturen min er det link til et brenneprogram for XP som fikser dette. Det å spørre om Linux er vanskelig ender ofte opp i lange debatter, mange har forskjellige erfaringer, spesielt er det hardware-kompabilitet som ødelegger mye av opplevelsen, men det finner du jo fort ut ved å prøve en live-CD. Om du ikke har lyst på et såpass åpent svar kan du heller fortelle hvorfor du ønsker å benytte deg av Linux, hva du er anhengig av eller må ha alternativer til av spill og programmer, og hva annet du forventer å kunne gjøre i Linux. Linux, GNU og slikt er ofte ... Jeg regner med innlegget ditt ikke var seriøst ment ... Jeg tror hele innlegget er ment til å være ironiskt og humoristisk Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 (endret) Med støttet hardware faller vel hele argumentasjonen din sammen, men dette er ikke uvanlig. Lite tips, for deg vil kanskje Linux Mint være et bedre alternativ enn Ubuntu. Kan skjønne at mange som laster ned, spessielt den distroen som skal være (og er i mange tilfeller) den mest brukervennlige (Ubuntu), gir opp og får dårlige erfaringer når ikke ting går som forventet på grunn av diverse feil og problemer, uavhengig om det er feil eller problemer rettet mot utviklere av distroen eller hw/software-produsentene. Synes uansett at det er urimelig å si at distroen ... eller Linux generelt, er vanskelig å bruke når man egentlig ikke har hatt muligheten til å teste det. Om ikke Ubuntu funker feilfritt så er det liten sjanse for at Mint funker feilfritt. Mint er så og si 100% Ubuntu. Den kommer litt senere ut enn Ubuntu og har dermed kanskje et par oppdateringer som har kommet i etterkant fra foregående Ubuntu-utgivelse. Jeg ville heller satse på å prøve en helt annen distro som ikke er basert på Ubuntu. Kanskje PCLinuxOS, Knoppix, Suse, Mepis eller Mandriva for å se om feilene oppstår der, alle disse er også relativt enkle distroer. Har opplevd et par ganger at f.eks PCLinuxOS har bootet fint der Ubuntu stoppet opp under oppstart. Endret 9. mars 2008 av tamarin Lenke til kommentar
S_J Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 (endret) Nei, jeg mente vel det meste, kommandoer er greit, men jeg synes kommandoene i DOS er enklere (mer begrensede også kanskje, men bra nok til daglig bruk). Er enig at VMS ser ut til å være vanskelig, men det er nok bra allikevel. Om man skal ha noe ordentlig, er det ikke alltid enkelt. Men det man bruker til daglig bør være enkelt. Uansett, operativsystem og hvilken versjon/type av det operativsystemet man skal bruke, bør velges etter hva man tenker å bruke det til. Endret 10. mars 2008 av S_J Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Nei, jeg mente vel det meste, kommandoer er greit, men jeg synes kommandoene i DOS er enklere (mer begrensede også kanskje, men bra nok til daglig bruk). Er enig at VMS ser ut til å være vanskelig, men det er nok bra allikevel. Om man skal ha noe ordentlig, er det ikke alltid enkelt. Men det man bruker til daglig bør være enkelt. Du syns antakeligvis at DOS-kommandoene er enklere fordi du kan dem bedre. Det er ikke vanskeligere å skrive 'rm' istedenfor 'del', så det har nok med gammel vane å gjøre. I tillegg er GNU-kommandoene mye kraftigere enn tilsvarende kommandoer i DOS, og shellet er også mye bedre, med skikkelig command completion, history og annet snadder som i sin tur gjør det mye raskere å skrive kommandoer;) VMS er i høyeste grad et legacy-OS. Tviler på at noen nye kunder tar det i bruk i dag, men det er aktuelt for firmaer som har kjørt VMS siden 70-80-tallet. Og at man må sitte og skrive kommandoer i Linux hele dagen lang, er såklart bare en myte. Det aller meste kan gjøres gjennom GUI, men det er ofte at man kan gjøre ting kjappere med en kommando eller to. Derfor ser du ofte avanserte brukere som bruker shellet mye. Sånn er det faktisk i Windows også, bare at shellet som sagt er mye dårligere enn GNU BASH og alle standard kommandoene som følger med. Men skal jeg kjapt sjekke IP-adresse på en windows-maskin, åpner jeg likevel shellet og skriver 'ipconfig'. Forresten, her om dagen var jeg på besøk hos et familiemedlem som hadde fått Windows-maskinen sin infisert med så mange virus og trojaner at jeg helt mistet tellingen. Og en av tingene jeg måtte gjøre for å få slettet noen vanskelige filer, var å ty til shellet. Det var nemlig klin umulig å få slettet gjennom den grafiske filbehandlerern. Selv ikke med spesialprogrammet Icesword fikk jeg slettet en skjult mappe med noen tusen trojanfiler. Det fins også masse andre eksempler på at man må bruke kommandoer i Windows, også i Vista. Kommandoene er gjerne også MER KRYPTISKE enn i linux. F.eks hvis man vil konfigurere volume shadow storage i Vista, så er det kommandoer som gjelder. Eller for å konfigurere bootloaderen, det er rimelig kryptisk sammenliknet med GRUB som brukes i linux. Uansett, operativsystem og hvilken versjon/type av det operativsystemet man skal bruke, bør velges etter hva man tenker å bruke det til. Det er jeg enig i. Linux er f.eks. ikke det beste OSet om man bare er ute etter en spillmaskin. Da er det bedre å satse på konsoll (Playstation, Nintendo, Xbox) eller Windows. Men ellers så er GNU/Linux er et særdeles fleksibelt OS som kan brukes i alt fra rutere til superdatamaskiner. Og det kan brukes av såvel besteforeldre som programmerere/forskere/geeks Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Nei, jeg mente vel det meste, kommandoer er greit Uansett, operativsystem og hvilken versjon/type av det operativsystemet man skal bruke, bør velges etter hva man tenker å bruke det til. Skal fortsatt litt mer til for å overbevise meg at det innlegget ikke var enten trollete eller ironiskt og humoristisk ment Det er jeg enig i, selv om det burde ikke vært slik at man må velge det OS fordi man føler seg låst til det. Hvor mange av de OS'ene som du nevner har du i det heletatt testet? Og kanskje på tide å teste en annen distro enn Slackware, Gentoo, Arch ... eller de i den klassen. Lenke til kommentar
Del Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Enhver som foretrekker dos fremfor bash lider av seriøse vrangforestillinger. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Nei, jeg mente vel det meste, kommandoer er greit, men jeg synes kommandoene i DOS er enklere (mer begrensede også kanskje, men bra nok til daglig bruk). Jeg er glad jeg ikke har mitt daglige virke i DOS. Blir mye bash, og det trives jeg med, men mesteparten av tiden sitter jeg i et GUI, enten jeg bruker Windows eller Linux. Når du sier "daglig bruk", hva mener du egentlig? Her er det jo uansett ikke store forskjellen på kommandoene.. cd, dir vs ls,.. Er enig at VMS ser ut til å være vanskelig, men det er nok bra allikevel. Om man skal ha noe ordentlig, er det ikke alltid enkelt. Men det man bruker til daglig bør være enkelt. Hva med Linux er mindre "ordentlig" enn VMS? At VMS fortsatt er tilgjengelig er svært hendig for de som har programmer som har kjørt på VMS i 20 år, så de slipper å gjøre store endringer for å fortsette å kjøre disse programmene. For de som skal etablere nye løsninger, blir nok VMS knapt nok vurdert i det hele tatt, da det finnes bedre alternativer i dag. Det man bruker til daglig bør være så enkelt som man vil ha det. For min del er linux mer enn enkelt nok, for andre er det nok litt som gjenstår.. men det ligger ihvertfall lysår foran det DOS noensinne har vært. Uansett, operativsystem og hvilken versjon/type av det operativsystemet man skal bruke, bør velges etter hva man tenker å bruke det til. Det er jeg enig i, og det er åpenbart stor forskjell på folk. Men jeg er nok redd for at folk som foretrekker DOS og VMS er i sterkt mindretall, selv i forhold til de som foretrekker linux. Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Og MSN støtten i Linux er egentlig veldig dårlig synest jeg, dessverre. Jeg vil ha en som minner meg om Live Messenger, og det nærmeste jeg kommer er KMess sitt program på Linux. Du ser ikonet oppe til høgre på bildene. Kanskje Mercury er noe i den retningen du kunne tenke deg http://www.mercury.im/ Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Og MSN støtten i Linux er egentlig veldig dårlig synest jeg, dessverre. Jeg vil ha en som minner meg om Live Messenger, og det nærmeste jeg kommer er KMess sitt program på Linux. Du ser ikonet oppe til høgre på bildene. Kanskje Mercury er noe i den retningen du kunne tenke deg http://www.mercury.im/ MSN Live kommer nok aldri å dukke opp på Linux ... akkurat som alle de andre MSN-klientene som har kommet fra MS. MS jobber mot Linux, så om du er avhengig av et MS-produkt er ikke så mange alternavtiver enn Windows selv særlig optimalt. Her er en mer komplett liste over flere klienter, hva de støtter og hvilket OS de er tilgjengelige på: http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison_of...ssaging_clients kan være du finner noe du liker bedre her ... kanskje ... Endret 11. mars 2008 av tamarin Lenke til kommentar
Danny Boy Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Mercury Messenger var også veldig bra Men Emesene er fortsatt min favoritt Synest den faktisk er bedre enn Live Messenger. Og takk for lista med messaging clients Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 (endret) Mercury Messenger var også veldig bra Men Emesene er fortsatt min favoritt Synest den faktisk er bedre enn Live Messenger. Og takk for lista med messaging clients En annen ting som kan være vært å nevne er at jabber/XMPP-protokollen også kan fungere som en multi-protokoll protokoll, noe som også gjør alle Jabber-klienter ... også gTalk (og gmail.com) til en multi-protokollklient Dette krever både en jabber-konto (gmail.com funker også fint) og en konto til den protokollen du ønsker å bruke. Men en del funksjoner fra MSN Live må du gjøre regning med at forsvinner i forhold til rene MSN-klienter som aMSN og den slags. Støtten for andre transporter må legges til i en klient som kan søke etter andre tjenester, som f.eks Gajim eller PSI. Endret 12. mars 2008 av tamarin Lenke til kommentar
glad Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg begynte med Linux for 3 år siden, da startet jeg med Suse. Jeg hadde fått høre av en venn at Linux var et opprativsystem uten virus og slike plager, og siden jeg bare bruker datamaskinen til surfing tenkte jeg at dette kunne være en flott mulighet, og siden opprativsystemet er gratis så slipper man alt tullet med piratkopiering o.l (ikke at jeg piratkopierer). Først la jeg inn Suse, og alt startet faktisk opp fint. Men fikk problemer til slutt, mitt trådløse nettverkskort av typen 3com hadde ikke linux drivere. Vennen min tipset meg om Ndiswrapper, et program som kan kjøre trådløse nettverkskort drivere fra windows i et Linux system. Så jeg tenkte jeg skulle prøve, men fikk det altså ikke til. så begynte den berømte distro hoppingen, ble liksom aldri førnøyd med Linuxdistroene, enten manglet bibloteker for å kompilere Ndiswrapper osv.. et eller annet manglet alltid i disse brukervennlige distroene. prøvde Ubuntu også. Men så kom jeg over en Linux distrobusjon som heter ArchLinux, og har ikke angret ett sekund etter at jeg installerte denne, har nå kjørt Arch i snart to år og er 100% førnøyd. Har ikke hatt en eneste feil som ikke lett lar seg fikse med hjelp av et google søk, og alt er mye enklere enn i windows. F.eks i Vista hvor jeg må lete igjennom alle slags menyer og slikt for å finne en instilling. Alt i alt er jeg veldig fornøyd med Linux, og jeg anbefaler deg absolutt å prøve ArchLinux men les for all del nybegynner guiden. http://archlinux.org http://bbs.archlinux.org http://wiki.archlinux.org Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå