Gå til innhold

Er linux vanskelig og bruke?

Anbefalte innlegg

Vill spredning av .dll filer? Var uansett ikke snakk om å installere program uansett? Dessuten lagres nå alle "grunn" .dll'er i WINDOWS\SYSTEM32 mens oppdaterte dll'er lagres under WINDOWS\WinSxS slik at programmer kan enkelt spesifisere om du vil bruke de nye eller gamle .dll filene slik at man unngår disse inkompabilitetsproblemene man kunne ha på eldre windows systemer (WIN Me og eldre)

Jeg hadde behov for å åpne filen som root bruker da jeg ikke fikk lov til å redigere den uten root-aksess, og da hadde det vært ENKLERE å gjøre dette ved å bare høyreklikke på den.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@fenderebest:

personlig har jeg ikke hørt om "su root" kommandoen. Jeg bruker selv ubuntu og når jeg er i terminal vindu bruker jeg sudo for og logge meg på som root når det er nødvendig feks "sudp apt-get install amarok" deretter taste inn passord og ferdig. Når man trenger og gjøre andre endringer som krever root inlogging kommer det jo vindu opp som ber deg taste inn passord for root, og deretter kan man gjøre hva man vill. Beklager, men ser ikke helt problem stillingen.

Det at man installerer windows og det funker ut av boksen er jo hovedsakelig pga alle produsenter lager ting til windows, det er jo det de fleste har. Men det skal også sies at kompatibiliteten til Linux har blitt bedre da fler og fler ser fordelen av Linux. Og selvsagt at det blir enklere og enklere og bruke... Jeg har isntallert Linux jeg, og har hatt problemer. Men alle ganger har det vært JEG som har rotet det til. Det pga manglende erfaring. De siste to ganger hvor det har vært nødvendig var det en gang hvor jeg rensket helt opp på harddisken og siste gang er noen uker siden og den kjører helt fint (det er denne jeg bruker nå)... Når jeg installerer Ubuntu på min PC funker nettverks kort og lydkort uten NOEN form for ekstra installasjon. Vell, utenom at jeg trenger GNOME alsa mixer for og få fullt volum. Skjermkort tar jeg enkelt og greit og installerer med Envy. Uten noen ekstra konfig. Tidligere måtte jeg legge til høyeste oppløsning.

@kyrsjo:

Enig med deg der ja. Jeg skal ikke sitter her og si jeg er på noen måte er en Linux ekspert. På ingen måte... Mitt første møte med windows var 3,11 og min første PC hadde Win 95 installert. Så jeg er helt klart en Windows bruker i mange år og det er jo det jeg er vant til. En takk skal selvsagt gå til Bill Gates da. For hadde det ikke vært for mitt frustrerende 2ukers møte med Vista hadde jeg nok fortsatt vært fanget i MS grepet. Har selv brukt det "aktivt" de siste, cirkus, 6mnd og jeg er kjempe fornøyd... Eneste store minus er selvsagt at det fortsatt ikke er helt kompitabelt med mange windows baserte programmer og spill. Så dualboot med XP er fortsatt nødvendig, Virtualboot har reddet meg litt da.

EDIT:

Også glemte jeg gksu kommandoen.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar

Da må jeg vertfall isåfall være ufattelig uheldig hver gang jeg installer linux da! Jeg fulgte bare intruksene i innstallasjonen velge land, tidssone brukernavn og passord og partisjonerte hele harddisken til Ubuntu. Og når den restarter klarer den altså ikke å installere en vanlig optisk usb-mus? Her bruker jo bare generiske drivere uansett? Men men jeg synes nå linux er vanskelig ihvertfall og har et lite intuitivt grensesnitt i forhold til Windows, fordelen med Linux slik som jeg ser det er nå først og fremst at du får tilgang til flere avanserte funksjoner som feks avansert nettverkskonfigurering. Det er hovedsakelig her jeg ser nytten av linux men til vanlig bruk ville det blitt for tungvint, men men jeg tror vertfall man ikke bør nødvendigvis forvente at man liksom skal få et operativsystem der alt fungerer fra start av og aldri kræsjer.

Lenke til kommentar

En bestemor hadde syntes det var like lett å installere Ubuntu som det er å installere Windows XP. Kanskje til og med lettere å installere Ubuntu.

På Windows må bestemor ut på nettet og finne drivere til maskinen sin. Ubuntu fikser dette stort sett selv.

På Windows må bestemor i butikken for å kjøpe Word. På Ubuntu ligger dette klart til bruk etter installasjonen.

Det mange av dere glemmer er at en Windows-installasjon er ganske så ubrukelig før du leiter frem drivere til skjermkort, lydkort og andre greier inni PC-en. I tillegg er det store mengder programvare som bør installeres også (kontorprogrammer, PDF, brenneprogram, osv.). Men dette har dere gjort så mange ganger før at dere er vant til det. I mange tilfeller er dette helt unødvendig på Ubuntu.

Og jeg sier konsekvent Ubutnu fordi "Linux" (som egentlig er GNU/Linux) kan være så forbanna mye rart. Det finnes ekspert-distroer som Arch Linux, Gentoo og Slackware. Og det finnes dumming-distroer som Ubuntu, OpenSUSE og Fedora. Også har vi distroer som er vanskeligere, lettere, raskere, tregere, penere og styggere enn de jeg har nevnt til nå.

Du kan installere og sette opp et standard Ubuntu-system uten å vite hva terminalen er i det hele tatt. Det finnes GUI for omtrent alt i Ubuntu, og det popper stort sett opp når det trengs. Mange maser om at du installerer programmver vha. f.eks sudo apt-get install amarok, men det er faktisk like greit å åpne 'Synaptic Package Manager' fra 'System'-menyen, og trykke på amarok og installere det.

Endret av endrebjorsvik
Lenke til kommentar

og åpne synaptic kan for mange være forvirrende. Så det enkleste er vell strengt tatt og åpne "legg til/fjern programmer fra "programmer" menyen. Der søker du deg frem og klikker på det du trenger. I synaptic kan det være mange forskjellige oppføringer under vært program... Men det du sier om at Ubuntu kan være enklere. Det er jeg helt enig i. ALT du trenger er enten forhåndsinstallert eller kan skaffes etter ett par klikk. Og ALT er gratis. Det som koster penger til Linux har like bra gratis alternativer. Tenker da feks på Vmware workstation som har gratis alternativet Virtualbox... Utseende messig har det lite og si hvordan det ser ut da det ekstremt enkelt kan forandres til ønsket utseende ved og feks besøke gnome-look.

Lenke til kommentar

Det at drivere legges automatisk inn fra start av kan være en fordel og en ulempe. Det er en fordel så lenge det fungerer men når det er noe som skjærer seg kan det være vanskeligere å finne problemet.

De fleste kjøper enten ferdiglagde PC-er nå der man får alle driverne med på windows'CD-en. Og de som bygger selv har bare å sette i CD-en som fulgte med maskinvaren og søke gjennom CD-en for drivere. Og da om man da har installert en driver og man restarter og noe ikke virker burde det være grei skuring å gjette seg til hva som er problemet.

Lenke til kommentar

Huff, her snakkes det i hytt og pine om hvorvidt en Linuxdistro er vanskelig å installere/sette opp eller ikke. For å komme tilbake til trådstarters spørsmål:

Er Linux vanskelig å bruke?

Svar:

Nei, i forhold til Windows er både MacOs og de fleste moderne Linuxdistribusjoner lettere å bruke.

Lenke til kommentar

Denne kan være grei å lese igjennom før man vurdrer Linux: Linux is Not Windows. Er greit å vite hva man kan forvente å bruke Linux til, og ikke bruke Linux til. Som nevnt i en annen trå på dette forumet så er det ikke slik at et pc program er ett pc program, og det kan brukes uannsett OS. Hva skal du bruke PC-en til ? Er ett greit spørsmål når det kommer til valg av OS, hard/software støtte (eller mer korrekt, OS støtte fra hard/software produsenter) varrirerer.

Hvorfor betale for Windows, hvis Linux kan dekke dine behov ?

Når det kommer til terminal bruk så tror jeg mange ser på dette som noe gammeldags, terminal = dos, dos = tidlig 90 tall og eldre, "pre win95". Men terminalen er en rask og effektiv måte å arbeid på, når man har lært seg hvordan man gjør det. Syntes selv det er enklere å "rote" rundt i gui for å finne ut av ting når ting er nytt.

Blir nok også litt enklere hvis man kaster "fordommene" og ser på terminalen som det den er, ett verktøy.

Terminalen er også veldig grei å bruke når man følger guider, da er det bare å kopier og lime inn diverse kommandoer. Er jo mye enklere å si, skriv inn dette "......." enn åpne program x, finn fane y, se etter zzzzz og endre verdien til q eller noe slikt. Men er man ny/fersk så er kanskje det siste alternative tryggere siden man ikke er vant med å jobbe med terminalen.

En ferdig oppsett Linux maskin, ser ikke veldig forskjellig ut fra Windows. Det generelle grensesnittet er tilnærmet likt.

Endret av Crowly
Lenke til kommentar
Jeg skjønner utmerket godt at man ikke behøver å kjøre som root i et Ubuntu system hele tiden akkurat som om at man ikke trenger å kjøre som Administrator i et Windows system. (Derfor man nå har UAC-feks)

Men hvorfor kunne man ikke høyreklikke på filen feks og velge å elevere den til root-priviligeier direkte? Hvorfor må man innom terminal-vinduet?

Og hvorfor var jeg ikke i stand til å logge på som Root da ved å bruke su root kommandoen?

Og igjen dette har ikke noe med hva jeg foretrekker å gjøre: Det er et faktum at jeg har installert over 100 windows-systemer uten problemer hvorav jeg har installert 9 Linux-systemer av forskjellige distroer og fullt de offisielle "install" guidene og samtlige har hatt problemer rett etter install.

Elevere en fil til root-privilegier? Mener du å gi fra deg eierskapet til filen til root? Det høres ut som en skikkelig skikkelig meningsløs ting å gjøre...

Su kommandoen funker ikke i Ubuntu eller Mac OsX eller en haug med andre distroer, fordi disse bruker sudo istedet, og ikke har noen root bruker.

Jeg har også installert haugevis av windows-systemer, noen ganger med godt resultat, andre ganger med ufattelig mye knot (se f.eks. signaturen min, episode for noen år tilbake...). Samme med Linux - noen ganger funker alt rett-ut-av-boksen, noen ganger funker det aller aller meste helt ok - men du har lyst til å tweake noen ting for en spesiell maskin, og noen ganger må du finne fra den store verktøykassa.

Har du noen gang fulgt en "ofisiell install guide" for windows til punkt og prikke?

Lenke til kommentar
Satte opp en Ubuntu maskin idag. Var skeptisk men greit nok, Startet live-CD-en fikk starta installasjonen og konfigurert brukeren og slikt og alt så greit ut.

Så restarta jeg og fikk et forvrengt skjermbildet når den lastet det grafiske grensesnittet.

Så måtte starte den opp i kommandolinje-modus for å konfigurere de grafiske innstillingene på nytt igjen (En uvanlig kryptisk prosess) Grunnen var at Ubuntu hadde startet maskinen med alt for høye Grafiske innstillinger som grafikkortet ikke taklet, stillte ned verdiene og restartet og fikk "Normalt" bilde igjen.

(Hvorfor startet ikke Ubuntu med mere konservative verdier?)

Men da ble det straks klart at mus-pekeren ikke fungerte og etter litt leting fant jeg ut det var en feil i kjernen som gjorde at ikke mus fungerte i denne versjonen og jeg måtte legge til noen parametere i boot-loaderen slik at jeg fikk startet opp. Nå fungerte mus og grafikk helt utmerket og jeg gikk inn i config-fila for Boot loaderen for å gjøre disse endringene permanente. Men da jeg skulle lagre endringene sa Ubuntu at jeg ikke hadde "Privilegier nok til å lagre" Så greit nok tenkte jeg, jeg bare åpner denne fila som root-bruker men når jeg prøvde å logge på som root både via kommandolinjen og den vanlige pålogginsskjermen fikk jeg bare "invalid password" eller noe slikt...prøvde med bruker-passordet, blankt passord og root som passord.

Gikk deretter ut på nett etter Ubuntu-dokumentasjonen og slik som jeg tolket det var det ikke noe root-passord som standard, det var isåfall det samme som det passordet man satte på brukeren under installasjonen. Men uansett hva jeg prøvde kom jeg bare ikke inn.

Så kom jeg på at når jeg avbrøt GRUB i oppstarten og startet kommandolinjen så var jeg logget på som root-bruker. Så jeg logget på der istedet og fikk tilslutt endret config-fila og ENDELIG fungerte alt! Tilsynelatende ihvertfall...og jeg vet enda ikke hva Root-passordet er ;)

Har installert Windows på mange maskiner oppigjennom årene nå og har aldri vært i nærheten av slike problemer som jeg har hatt med Linux. Det aller værste var den gangen jeg la inn Red Hat...men nok om det...prøv det om du vil men ikke tro det er et utopisk operativsystemer som ikke feiler ;)

Virker ikke som du har prøvd den nyeste versjonen av Ubuntu i hvert fall. Dersom det er et problem med skjermdriveren får man opp en grafisk dialog hvor man kan fikse dette, eller så kan man benytte seg av en "safe graphics modus" for å komme inn til brukersittet. Dessuten kan du ikke ha lest noen offisielle guider som du hevder, for ingen Ubuntu guider bruker su. Du kan ikke forvente å kunne bruke andre distro guider på Ubuntu. Det oppstår noen ganger problemer når man instalerer Ubuntu og andre distorer akuratt som det gjør med Windows, men dette har veldig lite å si for om det er like lett å bruke som Windows, da dette er en ting de aller færeste gjør. Du må ikke glemme at de fleste kjøper pc-er med ferdiginstalert OS, og hadde ikke klart å instalere noen av OSene.

Lenke til kommentar

Sukk det var versjon 7.10.

Guiden jeg fant for å løse dette problemet med musen spesifiserte su root kommandoen...men igjen om denne faktisk ikke fungerte burde ikke Ubuntu faktisk si at nei dette her går ikke? Istedenfor å la meg skrive inn passord og deretter gi Invalid login som typisk er en feilmelding relatert til at man har tastet inn feil passord.

Det var kun mulighet for safe graphics mode i oppstarten av installasjonen jeg fant ikke noe "safe" mode etter det igjen, var vertfall beskrevet at jeg måtte inn i kommandolinjen og knote og jeg regner med at de som hadde skrevet guiden vertfall hadde tatt høyde for dette.

Og jeg snakker om å elevere programmet som åpner filen til root-privilegier slik at når jeg åpner det kan jeg også lagre det uten problemer. Slik jeg forstår at sudo kommandoen fungerer som jeg gjetter er vel nesten det samme som Runas i windows. (En kommando som forøvrig er mye mer deskreptiv i hva den gjør)

Jeg sier bare at om det oppstår en feil i windows er det enklere å finne ut hva som er feilen ved hjelp av enkel logikk og veivisere og forståelig språk.

Lenke til kommentar

Enkel logikk i windows. På jobben fikk vi en feilmelding hvor det sto "something bad has happened". Og det er jo ikke akkurat den eneste rare feilmeldingen jeg har vært borte i. Gnu/linux har da mye mer logikk i systemet og feilmeldinger.

Se denne for.eks  :!:

post-119818-1204974574_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Dårlige feilmeldinger er pga av dårlig programmerte applikasjoner og dette forekommer da vel i alle operativsystemer. Windows er ikke ansvarlig for å finne feil i andre applikasjoner.

Uansett er vel egentlig MAC OSX det enkleste operativsystemet jeg har vært borti. Der går jo ting virkelig på skinner ;)

Lenke til kommentar
Sukk det var versjon 7.10.

Guiden jeg fant for å løse dette problemet med musen spesifiserte su root kommandoen...men igjen om denne faktisk ikke fungerte burde ikke Ubuntu faktisk si at nei dette her går ikke? Istedenfor å la meg skrive inn passord og deretter gi Invalid login som typisk er en feilmelding relatert til at man har tastet inn feil passord.

Syns du overdriver problemene dine litt. Det er også rart at du sier du har lest de offisielle guidene så grundig, for om du googler etter "ubuntu guide" blir første treff du får opp nettopp Ubuntuguide: http://ubuntuguide.org

I denne guiden kan du finne løsninger på veldig mange av de vanligste spørsmålene og problemene som en ny bruker kan møte i Ubuntu, og her står det selvsagt at du skal bruke sudo istedenfor su, siden dette er den offisielle måten å gjøre ting på i Ubuntu.

Om du vil, kan du logge på som root, eller bruke su-kommandoen slik som i de fleste andre distroer. Men root-kontoen er disablet som default. Det er dog en enkel sak å enable denne, og sette et passord på den slik at du kan logge inn, om du skulle ha behov for dette. Men som sagt, i Ubuntu er det lagt opp til å alltid logge på med ordinære brukere isteden, og heller bruke sudo de gangene du trenger eleverte rettigheter. At dette er smart, har omsider også gått opp for Microsoft, og i Vista er det derfor innført et liknende system. Fordelen er at dette fører til at brukere ikke sitter innlogget med administrator-rettigheter hele tiden, med de risikoene det medfører.

Jeg sier bare at om det oppstår en feil i windows er det enklere å finne ut hva som er feilen ved hjelp av enkel logikk og veivisere og forståelig språk.

Windows er stappfull av kryptiske feilmeldinger som er helt umulig å forstå noe av. Eneste håp er å google opp de kryptiske kodene i håp om å finne noe informasjon, eller søke i Microsoft's Knowledge-base. At Windows skal være selvforklarende på dette området nekter jeg å gå med på.

Det er heller ikke uten grunn at mange Windows-brukere (selv avanserte brukere!) velger å reinstallere hele OSet når det skjer noe alvorlig galt, nettopp fordi det er så innviklet og dårlig strukturert at det kan være mye vanskeligere og mer tidkrevende å forsøke å rette opp feilen enn å ta en full reinstall.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Linux, GNU og slikt er ofte (ikke alltid, kommer an på hvilken type man bruker og hva man bruker det til) vanskelig å bruke. Man må nesten skrive kommandoer for alt, det hadde vært greit om det var enkle kommandoer, men det er det ofte ikke. Linux ol. er noe som passer best for systemadministratorer og folk med servere, i den sammenhengen er det ganske OK (selv om jeg heller fortrukket UNIX eller VMS der). Om du derimot skal bruke det på en hjemmemaskin (f. eks. en PC), så vil jeg heller anbefale Windows, DOS, Amiga, OS/2 eller et operativsystem som er litt bedre å bruke.

Men så klart, alt kan læres og det finnes sikkert verre og vanskeligere ting å bruke på en datamaskin der ute.

Det er gratis da!

Jeg regner med innlegget ditt ikke var seriøst ment :p

Du anbefaler heller DOS og OS/2 til desktop-bruk, og du klager over at du må skrive kommandoer i linux. DOS er ikke bare et svært primitivt OS beregnet på kun én bruker som gjør én ting av gangen, men hvordan bruker man DOS - jo nettopp ved å skrive kommandoer.

Og til servere anbefaler du heller UNIX eller VMS? Åj sann, VMS er jo langt mer kryptisk og ganske utdatert vil vel de fleste si. UNIX er ikke engang et OS, men en familie av mange mer eller mindre populære varianter. Felles for dem er at de er vanskeligere å komme igang med enn GNU/Linux. Og de fleste av dem koster masse penger og har forsvunnet fra markedet en etter en (unntatt Solaris og noen få andre), og gjerne blitt erstattet nettopp av Linux.

Lenke til kommentar

De som bruker Formatering som et alternativ for å rette opp feil i Windows har ikke en feilrettings-metode som er logisk og som egentlig løser problemet heller. Siden man da prøver å løse et problem man ikke vet hva er. Og da sliter man uansett hvilket OS man bruker. Men jeg vil bare presisere at Windows faktisk har gode feilmeldinger det er som oftest bare dårlige applikasjoner som er skrevet for Windows som som oftest er problemet.

Og som mine guider for Windows-feilsøking viser er det faktisk overraskende enkelt å rette opp vanlige feil i Windows.

Lenke til kommentar

Vil gjerne dele min erfaring med Linux. Jeg bruker Ubuntu som distro da jeg var en nybegynner, eller er nok enda det.

Lastet ned Ubuntu med Live CD, 32 bits versjonen (x86) fordi jeg ikke vil ha 64 bits versjonen. Brente den ut, restartertet og tastet F8 under oppstart. En bot meny kom opp, og jeg velgte CD-rommet. Så kom Ubuntu boot menyen, og der velgte jeg "Start or install Ubuntu".

Så måtte jeg vente fem minutter, og plutselig kunne jeg gå på internett og teste ut Ubuntu via CD-en. Den installerte altså Ubuntu for meg via CD-en på en midlertidig låst partisjon, slik at jeg kan se om jeg liker det eller ikke. Jeg likte dette veldig godt, og dobbelklikka på "Install" ikonet på skrivebordet. Fulgte så instruksjonene. Veldig enkelt, og etter 20 minutter var alt ferdig installert og jeg måtte restarte.

Under restart poppet Ubuntu CD-en ut, fordi nå trengte jeg den ikke lenger. Det første jeg merket var en ny boot meny som kom under oppstart, via en såkalt GRUB Menu. Der kunne jeg velge Ubuntu eller Windows. Jeg valgte Ubuntu. Den starter glimrende opp, brukte mye mindre tid enn hva Windows normalt bruker etter du har satt det opp. Så kom innlogginsmenyen, og jeg skrev inn brukernavn og passord. Alt fungerte helt perfekt. Når jeg kom til skrivebordet, poppet det opp to hyggelige meldinger; nye oppdateringer, og at jeg måtte installere en skjermkort driver. Dermed klikket jeg på oppdateringene først, og de installerte seg automatisk etter noen trykk. Så stod det at jeg måtte restarte for å fulføre, men jeg installerte også skjermkort driveren først. Fikk melding at jeg måtte ta inn Ubuntu CD-en, og det gjorde jeg. Så installerte den seg uten problemer. Men litt irriterende at jeg måtte bruke CD-en for å gjøre dette... Men uansett, jeg fant senere ut at jeg kunne gå til System -> Administartion -> Software Sources -> og huke av "Cdrom with Ubuntu 7.10 'Gutsy Gibbon'", så ville alt bli automatisk lastet ned fra nettet. Et tips er å gjøre dette før du installerer noen oppdateringer eller drivere etter Ubuntu installasjon.

Men jeg hadde et stort problem; ingen lyd. Men Fant ut til slutt at Linux ikke har noen Creative lyddrivere (men nå har de jo gitt ut spesifikasjonene, så kommer vel snart), så jeg stappet lydkontakten min inni hovedkortet sin integrete lydfunksjon, og da kom den med engang. Den heter noe med Realtek. Mer info her.

Så restartet jeg. Lyd og alt fungerte uten problemer. Enklere kunne det ikke bli! I forhold til Windows må du ut å finne drivere, noe som er veldig stressende. I tillegg trenger du ikke antivirus program til linux, som øker ytelsen en del.

Etter litt leking med Linux Ubuntu, har jeg klart å skifte themes og installere programmer uten problemer. For å gi noen tips til nybegynnere, har jeg skrevet noen notater slik at jeg ikke glemmer de. De forteller hvordan du får flash og installere programmer osv... De er på engelsk, men pytt pytt:

1. Starter Guide - Recommended Programs

======================

STARTER GUIDE

RECOMMENDED PROGRAMS

--------------------

for Ubuntu Gutsy 7.10

only tested on GNOME

======================

Okey, so we asume you have succesfully installed Ubuntu, and everything is working. Don't update your system yet, and don't install the graphics driver through Ubuntu's help system (the icon up to right) yet. First, let's change Ubuntu to make it download the graphics driver and some updates through the internet, instead of installing them by Ubuntu's CD; go to "System" up at left, and just look through the menu. Try to find "Software Sources". In this new window, uncheck (take away the checkmark) for "Cdrom with Ubuntu 7.10 'Gutsy Gibbon'". This will make Ubuntu download updates and drivers, instead of installing them through the CD. Now you can install the updates and the graphics driver. Make sure it reloads when you close the window, and if it won't close, just press the X button until it does, or force it when the option comes.

Now, let's change a bit more in Ubuntu to just get a better feeling.

Right click on the desktop, and choose "Change Desktop Background", and change into another, just to test. Now go to the tab "Fonts", and select "Subpixel smoothing (LCDs)", IF you have a LCD screen. Now go to the tab "Visual Effects", and select Extra. If succesfully, try to drag your window by clicking the titlebar, hold the button in, and start swinging your mouse. It should "wibble" with you, cool eh? Well, that's exactly what Linux are. Now go to theme, and try some others that tou may like. I will tell you later how to install much cooler themes.

Okey, it's time to install a program. Installing programs is far more easy in Linux, than in Windows, since in Linux we have package managers that collects thousands of approved programs, by just searching for them.

You can find all these programs either in Applications -> Add/Remove (remember to choose "all available applications"), or in Administration -> Synaptic Package Manager.

I've made a list of programs you will find very useful, and good to have. Just search for them, and mark the ones you want. That's it, easy!

Necessary programs

-------------------

* Ubuntu restricted extras (flash, java etc)

* MPlayer Movie Player (awesome mediaplayer)

* MPlayer plugin for Mozilla (now you can play videos at www.Stag6.com)

* Advanced Desktop Effects Settings (ccsm) (enable more desktop effects)

* Emerald (in Synaptic Package Manager) (you need to reboot to use this, it enables enhanced windows)

* 7zip, RAR and ACE (archiving tools)

* StartUp Manager (editing startup interface with easy GUI)

* VLC (Another mediaplayer for video if you want)

Useful programs

----------------

* K3B (burning program)

* XMMS or Amarok if you prefer (mediaplayer for music)

* pyRenamer (for renaming multiple files)

* Audio Tag Tool (for editing multiple mp3/audio tags)

* KMess (MSN Messenger clone for linux)

* Gmount-iso (Mount ISO files, with GUI)

* Wine Windows Emulator (for emulating needed programs or games from Windows)

Uninstall un-needed programs

-----------------------------

Go to Administration -> Synaptic Package Manager. You need this to uninstall some software completely. Searh after these programs:

* totem (You don't need this standard movie player anymore if you have MPlayer)

* totem-gstreamer

Just right click on totem and choose Complete removal, and then Apply!

That was all :) Enjoy Linux Ubuntu! If you want to change into a more cooler theme, read further. And also try to install some Nautilus scripts, it will help you A LOT if you're a beginner;)

HOW-to install themes

1a. Dark Theme Summary

====================================

Dark Theme Summary

for GNOME

tested on Ubuntu Gutsy 7.10

All themes and styles are found at www.Gnome-look.org

Program used to apply Splash Screen: StartUp Manager

Style/Theme

------------

GTK 2.x = Moomex Ultimatum

Compiz Theme = Darkly Glassed

GNOME Icon = black-white 2 Gloss big by DBGtheKafu -or- black-white 2 Vista big by DBGtheKafu

GDM Theme = Naruto (modified, I have changed background) -or- Sleek Dragon

GNOME Splash Screen

--------------------

Loading Bar = Usplash BlackChrome

GRUB Menu = Tux GRUB Splash

Quick How-to apply these themes:

1. Go to System -> Preferences -> Appearance -> and choose Install under Theme. Find GTK 2.x and GNOME Icon.

2. Compiz Theme is installed with Emerald. Remember to reboot for making the effects.

3. GDM Theme can be imported in System -> Administration -> Login Window -> Local -> Add. Remember to choose your login screen, and then select "random from selected" instead of "Selected only", and take away the ones you don't want, and let yours be the only one checked.

4. For the splash screens, install StartUp Manager. Set the resolution to 1024 x 768 too in StartUp Manager, and maybe 24 bits. Then play around. It's easy to add the splash screens.

1b. Light Theme Summary

Dark Theme Summary

for GNOME

tested on Ubuntu Gutsy 7.10

All themes and styles are found at www.Gnome-look.org

Program used to apply Splash Screen: StartUp Manager

Style/Theme

------------

GTK 2.x = Windows Vista +vista aero Full pack (Aero 2 Black)

Compiz Theme = Windows Vista +vista aero Full pack (vista aero blue)

GNOME Icon = Windows Vista +vista aero Full pack (Aero)

GDM Theme = Linux Vista GDM -or- Avio-GDM

GNOME Splash Screen

--------------------

Loading Bar = Usplash BlackChrome colorized

GRUB Menu = Windows / Linux GRUB splash screen

Quick How-to apply these themes:

1. Go to System -> Preferences -> Appearance -> and choose Install under Theme. Find GTK 2.x and GNOME Icon.

2. Compiz Theme is installed with Emerald. Remember to reboot for making the effects.

3. GDM Theme can be imported in System -> Administration -> Login Window -> Local -> Add. Remember to choose your login screen, and then select "random from selected" instead of "Selected only", and take away the ones you don't want, and let yours be the only one checked.

4. For the splash screens, install StartUp Manager. Set the resolution to 1024 x 768 too in StartUp Manager, and maybe 24 bits. Then play around. It's easy to add the splash screens.

2. CCSM and Emerald settings

==========================

CCSM and EMERALD SETTINGS

--------------------------

for Ubuntu Gutsy 7.10

only tested on GNOME

==========================

Make sure CCSM and Emerald is installed; go to Applications -> Add/Remove and search for Advanced Desktop Effects Settings. For Emerald, use Administration -> Synaptic Package Manager.

EMERALD SETTINGS

-----------------

1. Go to Emerald Settings, and change "Titlebar Double-Click Action" to Maximize/Restore.

2. Go to Emerald Settings, and set the "Compiz Decoration Blur Type" to All decoration, so that transparent titlebars also get blured.

CCSM SETTINGS

--------------

The only extra effects I have checked other than whats default in CCSM, is:

* Reflection [x]

* Blur Windows [x]

* Opacity [x]

And here is what I've changed on some effects, all others are on default:

Blur Windows

-------------

Blur Filter: Gaussian

Opacity

--------

Delay until Opacification: 0

Passive Opacity: 50

Nautilus Scripts

=========================

How-to INSTALL NSCRIPTS:

=========================

A Nautilus script is a script that can make a progress automatically for you. For example, if you right click on a file, a nscript would come if you would like to upload this file to ImageShack or Rapidshare. Or maybe you need root access to this folder, than an nscript can make it easy for you; just right click and choose the "root access here", thanks to a nscript ;)

Install

---------

1. Copy scripts (folders are accepted too) to ~/.gnome2/nautilus-scripts/

To explain better, just choose Home Folder under Places on top menu. Then press CTRL+H to display hidden folders, then find .gnome2 folder, and then go into nautilus-scripts folder, and paste all there. Easy!

For more NScripts, visit http://g-scripts.sourceforge.net/ and www.Gnome-look.org

Dette var min nybegynner erfaring :) Jeg bruker et dark theme, og her er hvordan det ser ut:

screenshottb0.png

Og her er et bilde av et Nautilus script eksempel:

screenshot1bo0.png

Som du ser, kan jeg enkelt på root tilgang på en mappe via nautilus scripts. Den mappen oppe til høgre har fått root tilgang, og jeg kan gjøre hva jeg vil dem der^^

Og her er et bilde hvor jeg leker meg med desktop effects:

screenshot2cv4.png

Har på Motion blur, water effect og wibble :)

Alt i alt synest jeg Linux Ubuntu er et mye mer gjennomtenkt OS enn Windows. Drivere installerer seg selv, herlig ytelse med tanke på desktop effektene osv... Og best av alt; ingen virus.

Eneste minuset er spillstøtten selvsagt, og at Adobe sine programmer offisielt ikke er støttet til Linux (Premiere Pro, After Effects osv). Men derfor har jeg Windows til backup om jeg føler for å redigere litt. Og MSN støtten i Linux er egentlig veldig dårlig synest jeg, dessverre. Jeg vil ha en som minner meg om Live Messenger, og det nærmeste jeg kommer er KMess sitt program på Linux. Du ser ikonet oppe til høgre på bildene.

EDIT: Jeg legger også til Ubuntu arkivet mitt for nedlasting. Den inneholder themet jeg bruker og nautilus scriptene :)

http://www.megaupload.com/?d=I4AWWKIB

Den er komprimert med 7zip.

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar

MSN støtten er jo veldig bra den da. Du har feks Pidgin (tidligere Gaim) som støtter så godt som alt (irc, msn, aim, etc). Også har du de MSN dedikerte programmene som aMsn og Emesene. Både aMsn og Emesene er veldig bra syns jeg, og personlig bruker jeg nå Emesene.

Lenke til kommentar

Jeg pleier å bruke enten Pidgin (gaim) eller Kopete. Det meste som "mangler" av MSN-funksjonalitet savner jeg ikke uansett, f.eks irriterende ting som winks.

Eneste lille tingen jeg kan savne må være raskere filoverføring, for hverken Pidgin eller Kopete støtter vel direkte overføring? Isteden går det via MSN's servere, noe som er håpløst treigt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...