randi85 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg bare lurer på om linux er vanskelig og bruke for storebroren min sier at jeg ikke kommer til å klare det! men Hvor er det jeg kan laste ned og prøve det ut. for jeg er veldig nysgjerrig på hvordan det virker. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Nei, det er ikke vanskelig om du ønsker å sette deg inn i det. Lenke til kommentar
randi85 Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 Men hvor er det jeg kan laste den ned så jeg kan prøve. Men etter at jeg har lastet den ned. må jeg brenne det ut på cd for så å innstalere det? Lenke til kommentar
haalo Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Kanskje lurt å begynne med Ubuntu, da alle bruker det. Lenke til kommentar
Hammarhaus Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Men hvor er det jeg kan laste den ned så jeg kan prøve. Men etter at jeg har lastet den ned. må jeg brenne det ut på cd for så å innstalere det? Her kan du få bestille de gratis Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Linux er ikke vanskelig, Linux er bare annerledes. Hvis du har tid og lyst til å sette deg inn i ett annet operativsystem er det ikke noe vanskelig å lære seg Linux. Hvis du da velger en distro (version) som Ubuntu er det også ganske likt Windows med tanke på at du kan brukke pek og klikk ting for å fikse alt. Men som sagt er ting annerledes, derfor må du ikke være redd for å spørre hvis det skjer noe du ikke vet hvordan du skal løse. Og det vil nok skje ting du ikke vet hvordan du skal løse, men det er derfor vi er her vet du;) Hvis du laster ned må du brenne det over på en cd. Ubuntu kan også bestilles gratis, som sagt ovenfor. Når det gjelder det å installere det er du faktisk ikke nødt til å fjerne Windows fra maskina for å legge inn Ubuntu, vet ikke om du var klar over det, men den kan installeres ved siden av. Her er en guide til hvordan du kan legge inn Ubuntu ved siden av og dualboote. Vil råde deg til ikke høre på broren din, og prøve deg hvis du vil det. Lykke til, og hvis du bestemmer deg for å gå for Linux, lykke til med linuxpartisjonen din og ikke være redd for å spørre her, men bruk gjerne søkefunksjonen først Lenke til kommentar
Inc Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 ubuntu live cd er jo genial på den måten.... Lenke til kommentar
BarteBaluba Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 SÅ lenge du har maskinvare som fungerer greit med linux og enkle bruksområder for det meste er linux helt greit å bruke, å sette opp linux kan være vanskelig, men ubuntus mål er å unngå at du må sette opp ting. Når jeg tenker på enkelt bruksområder, da tenker jeg på nettsurfing, epost lesing, lytting til musikk og se på film og så videre. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Linux og enkelt er defintivt ikke to ord som hører sammen Lenke til kommentar
Skarstard Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Linux og enkelt er defintivt ikke to ord som hører sammen Tja, om man skal gjøre alt fra bunnen av er faktisk Ubuntu enklere å sette opp enn Windows. Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Satte opp en Ubuntu maskin idag. Var skeptisk men greit nok, Startet live-CD-en fikk starta installasjonen og konfigurert brukeren og slikt og alt så greit ut. Så restarta jeg og fikk et forvrengt skjermbildet når den lastet det grafiske grensesnittet. Så måtte starte den opp i kommandolinje-modus for å konfigurere de grafiske innstillingene på nytt igjen (En uvanlig kryptisk prosess) Grunnen var at Ubuntu hadde startet maskinen med alt for høye Grafiske innstillinger som grafikkortet ikke taklet, stillte ned verdiene og restartet og fikk "Normalt" bilde igjen. (Hvorfor startet ikke Ubuntu med mere konservative verdier?) Men da ble det straks klart at mus-pekeren ikke fungerte og etter litt leting fant jeg ut det var en feil i kjernen som gjorde at ikke mus fungerte i denne versjonen og jeg måtte legge til noen parametere i boot-loaderen slik at jeg fikk startet opp. Nå fungerte mus og grafikk helt utmerket og jeg gikk inn i config-fila for Boot loaderen for å gjøre disse endringene permanente. Men da jeg skulle lagre endringene sa Ubuntu at jeg ikke hadde "Privilegier nok til å lagre" Så greit nok tenkte jeg, jeg bare åpner denne fila som root-bruker men når jeg prøvde å logge på som root både via kommandolinjen og den vanlige pålogginsskjermen fikk jeg bare "invalid password" eller noe slikt...prøvde med bruker-passordet, blankt passord og root som passord. Gikk deretter ut på nett etter Ubuntu-dokumentasjonen og slik som jeg tolket det var det ikke noe root-passord som standard, det var isåfall det samme som det passordet man satte på brukeren under installasjonen. Men uansett hva jeg prøvde kom jeg bare ikke inn. Så kom jeg på at når jeg avbrøt GRUB i oppstarten og startet kommandolinjen så var jeg logget på som root-bruker. Så jeg logget på der istedet og fikk tilslutt endret config-fila og ENDELIG fungerte alt! Tilsynelatende ihvertfall...og jeg vet enda ikke hva Root-passordet er Har installert Windows på mange maskiner oppigjennom årene nå og har aldri vært i nærheten av slike problemer som jeg har hatt med Linux. Det aller værste var den gangen jeg la inn Red Hat...men nok om det...prøv det om du vil men ikke tro det er et utopisk operativsystemer som ikke feiler Endret 7. mars 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Linux er ikke vanskelig å bruke, men det kommer litt på til hvilken bruk ... hva du er avhengig av og om det finnes alternativer til det du trenger på Linux, og at all hw funker. Selv om ikke all hw funker i en distro kan det hende at den funker fint med enn annen distro. Om du bruker PC-en til spilling, er 100% avhengig til å bruke visse programmer som kun er tilgjengelige til Windows eller bruker diverse enheter som ikke enkelt vil kommunisere med Linux så kan det fort bli vanskeligere ... selv om det ofte blir feil å legge skylden på Linux for dette. Om ikke så vil jeg påstå at Linux er enklere og mer brukervennlig enn Windows på veldig mange områder, men det kommer veldig ann på hvilken distro du velger å prøve ut. Nå kommer de fleste distroer med Live-CD funksjon så det å teste og finne ut hva du liker uten å gjøre inngrep i hard-disken er enkelt. Jeg har også installert Linux midlertidig på PC-en til andre, dette være personer som ikke har store kunnskaper om PC og Windows generelt også, som har fått virus etc på Windows som har gjort Windows ubrukelig som ikke har hatt problemer med å bruke Linux. Mange som har lånt min PC som kjører Linux har også klart seg bra uten hjelp. Her er noen enkle distroer som kan være fine alternativer for en som kommer fra Windows uten noen erfaring med Linux. Her er noen enkle alternativer: Mint Linux - http://www.hardware.no/artikler/linux_mint_4_0/48771 Mint er basert på Ubuntu, og er nesten 100% kompatibelt med alt som har med Ubuntu og gjøre ... det være hjelp fra Ubuntubrukere, Ubuntu guider, programvare laget for Ubuntu også videre. Mint benytter seg også av pakkebrønnene til Ubuntu, en pakkebrønn er addresser der distroen søker etter, laster ned og installerer pakker fra, uten at du trenger å lete etter .DEB (tilsvarende .EXE-filer i Windows) på internett. Forskjellen er at Mint har en del ekstra programvare, og stort sett alt av codecs installert for å få støtte for DVD, WMA, Flash og stort sett det meste av media out-of-the-box. Ubuntu - http://www.hardware.no/artikler/linux_mint_4_0/48771 Ubuntu har lenge blitt kalt kongen på tronen av Linux-distroer. Denne distroen har fått mye skryt for å gjøre Linux brukervennlig nok til at de fleste enkelt kan sette seg inn i Linux og har gjort mye bra for Linux-miljøet. Denne distroen har forsåvidt ikke installert kodeks på forhånd og vil ikke funke i en Live-CD heller. Veldig mye av det som mangler for å spille av video og lydklipp kan enkelt installeres når du først klikker på en fil som mangler software for å kunne bli spilt av, men ikke alt av media blir installert slik, som f.eks krypterte DVD-filmer. Dette kan enkelt installeres ved å følge en enkel guide eller benytte seg av et hjelpeprogram som heter automatix som finnes på automatix.com. Andre enkle distroer som er veldig enkle å sette seg inn i for de som ikke er vant med Linux er: PCLinuxOS - http://www.hardware.no/artikler/pclinuxos_2007/40472 Dette er en rolling release distro, dvs at den automatisk installerer nye versjoner av programvare når det kommer og ikke bare oppdateringer. PCLinuxOS2007 har ikke etter hva jeg har sett et værktøy for å installere drivere til ATI og nVidia skjermkort, men dette og en del andre mangler er fikset i PCLinux2008 MiniMe. Mepis - http://www.hardware.no/artikler/mandriva_one_2008/44546 (fant ingen på hw) Denne distroen er nesten KDE sitt svar på Mint Linux, codecs for krypterte DVD-er (libdvdcss) og diverse media formater (win32-codecs) må riktignok intsalleres, men er enklet tilgjengelig i pakkebrønnene. En ting jeg mener å huske som var litt forvirrende var at man måtte manuelt starte internett tilbpklingen ved å gå til programmet MEPIS Network Assistant. Mandriva - http://www.hardware.no/artikler/mandriva_one_2008/44546 Denne kommer med skjermkortdrivere på disken og har i tillegg til Compiz-Fusion også en eye-candy 3D-funksjon som heter Metisse, her ligger heller ikke pakker til diverse codecs og krypterte DVD-er i pakkebrønnene, men det blir enkelt tilgjengelig ved å følge en enkel guide på insternet. Suse Linux - http://www.hardware.no/artikler/opensuse_10_3/44170 Er også en veldig brukervennlig distro som har god integrasojn av både KDE og Gnome, alle andre nevnt her bortsett fra Mint og Ubuntu som først og fremst bruker Gnome, og DreamLinux som benytter seg av xfce grensesnittet legger mest vekt på KDE. Det finnes nå en Live-versjon av distroen også som mest sannsynlig kom etter testen på HW om du er intressert. DreamLinux - http://happylinuxthoughts.blogspot.com/200...xgl-review.html Selv har jeg ikke så veldig erfaring med denne distroen. Den benytter seg av enten xfce eller gnome grensesnittet, utseende minner litt om OSX sitt og de har gått langt med å lage et pent utseende på distroen. Mye av media-formater er også installert out-of-the-box. I signaturen min har jeg et par linker til en del bra linux-relatert matreale og gudie til Ubuntu og Mint i pdf-format. Link til bilder, nedlasting, ressurser og anmeldelser finner du på distrowatch.com. Lykke til Endret 8. mars 2008 av tamarin Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Problemet ditt med å bli root er at Ubuntu ikke, hvertfall ikke til vanlig, bruker vanlig root bruker. Det du kan gjøre er å skrive sudo foran en kommando for å utføre den som root. F. eks. sudo emacs /boot/grub/menu.lst for å redigere boot fila. Da bruker du kun din brukers passord for å jobbe som root. Lenke til kommentar
S_J Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Linux, GNU og slikt er ofte (ikke alltid, kommer an på hvilken type man bruker og hva man bruker det til) vanskelig å bruke. Man må nesten skrive kommandoer for alt, det hadde vært greit om det var enkle kommandoer, men det er det ofte ikke. Linux ol. er noe som passer best for systemadministratorer og folk med servere, i den sammenhengen er det ganske OK (selv om jeg heller fortrukket UNIX eller VMS der). Om du derimot skal bruke det på en hjemmemaskin (f. eks. en PC), så vil jeg heller anbefale Windows, DOS, Amiga, OS/2 eller et operativsystem som er litt bedre å bruke. Men så klart, alt kan læres og det finnes sikkert verre og vanskeligere ting å bruke på en datamaskin der ute. Det er gratis da! Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) det at man må skrive kommandoer for allt er sterkt overdrevet. Hvertfall etter min erfaring. Selvsagt har jeg måtte bruke konsollen, det kommer man nok ikke utenom. Men alt snakket om at man må bruke konsollen kjempe masse og alt det der, det er overdrevent... Men uansett, skal man bruke linux må man regne med og skrive kommandoer og lære seg noe nytt. Vil man ikke det, så la vær og installer det og bruk Windows eller Mac. Vanskelighets graden avhenger selvsagt av hvilken distro man bruker. Men starter man med vellkjente Ubuntu er ikke vanskelighets graden høy. Det er hva man gjør det till. Installerer man det med og tenker at dette blir helvette på jord, vell, da blir det vanskelig. Endret 7. mars 2008 av Ördög Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Vel jeg fulgte guider på nettet da og der sto det at om jeg kjørte su root i kommandovinduet ville jeg da bli elevert til root-bruker. Jeg fikk da beskjed om å taste passordet og jeg tastet passordet...men jeg fikk bare feilmeldinger. Så det er altså ikke mulig å kjøre som root-bruker hele tiden i Ubuntu? Lenke til kommentar
Ördög Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Vel jeg fulgte guider på nettet da og der sto det at om jeg kjørte su root i kommandovinduet ville jeg da bli elevert til root-bruker. Jeg fikk da beskjed om å taste passordet og jeg tastet passordet...men jeg fikk bare feilmeldinger.Så det er altså ikke mulig å kjøre som root-bruker hele tiden i Ubuntu? Du kan kjøre som root hele tiden. Men det er ikke og anbefale og gjøre det fordi det vill være en sikkerhetsrisiko pluss at det ikke er nødvendig. Det at man ikke er logget inn som root hele tiden er også en av tinga som gjør at det er mye sikrere. Og ja. Man kan gjøre alt via konsoll/terminal vindu om man ønsker det, eller så finner man alt man trenger av programmer og slikt som kan installeres. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Linux og enkelt er defintivt ikke to ord som hører sammen Tja, jeg vil si at Windows og enkelt ikke hører sammen, for ikke å snakke om OSX og enkelt - der hopper jo alt til pokkerivold bare dytter litt på musa... Windows får jeg generellt hetta av, hovedsakelig pga. alt-for-mange-vinduer-overalt-hvor-var-det-jeg-egentlig-dreiv-med-nei-jeg-vil-ikke-slette-alt-ja-virkelig-wæææææææ!!! Og jeg har brukt windows antagelig siden omtrent når enkelte av forumdeltakerene her ble født... Faktisk kanskje siden litt før. Urk. Nå føler jeg meg gamm-el. Ufortjent! Usj. Fy dere. Smaken er som baken, det du er vant med er stort sett det du vil trives best med. Selv har jeg blitt veldig godt vant med Linux, noe som ikke var spesiellt vanskelig. Det er en viss kode som må knekkes, som med alle andre OS, men den er egentlig ikke så ille. Med mindre du er en sånn syte-klage-"kul" fjortis da... Vel jeg fulgte guider på nettet da og der sto det at om jeg kjørte su root i kommandovinduet ville jeg da bli elevert til root-bruker. Jeg fikk da beskjed om å taste passordet og jeg tastet passordet...men jeg fikk bare feilmeldinger.Så det er altså ikke mulig å kjøre som root-bruker hele tiden i Ubuntu? Tja, du kan jo altids si "sudo -s", så blir en terminal root helt til du skriver exit, trykker control-D, eller krysser den ut... Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Jeg skjønner utmerket godt at man ikke behøver å kjøre som root i et Ubuntu system hele tiden akkurat som om at man ikke trenger å kjøre som Administrator i et Windows system. (Derfor man nå har UAC-feks) Men hvorfor kunne man ikke høyreklikke på filen feks og velge å elevere den til root-priviligeier direkte? Hvorfor må man innom terminal-vinduet? Og hvorfor var jeg ikke i stand til å logge på som Root da ved å bruke su root kommandoen? Og igjen dette har ikke noe med hva jeg foretrekker å gjøre: Det er et faktum at jeg har installert over 100 windows-systemer uten problemer hvorav jeg har installert 9 Linux-systemer av forskjellige distroer og fullt de offisielle "install" guidene og samtlige har hatt problemer rett etter install. Endret 7. mars 2008 av fenderebest Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Jeg skjønner utmerket godt at man ikke behøver å kjøre som root i et Ubuntu system hele tiden akkurat som om at man ikke trenger å kjøre som Administrator i et Windows system. (Derfor man nå har UAC-feks) Lykke til med å installere et program som er laget i god gammel Windows-tradisjon: Vill spredning av dll-filer - helst helt tilfeldig, og krav om å installere filer i både Windows- og programfiler-katalogene! Men hvorfor kunne man ikke høyreklikke på filen feks og velge å elevere den til root-priviligeier direkte? Hvorfor må man innom terminal-vinduet?Og hvorfor var jeg ikke i stand til å logge på som Root da ved å bruke su root kommandoen? Hvorfor skal du ha behov for dette? Og OM du skulle ha et usedvanlig behov for å se en GTK-dialog så har du gksu. Endret 7. mars 2008 av Manuel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå