Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk en strøtanke:

Er det mulig å få ut noe à la RAW-filer fra en scanner - slik at man evt kan få justert inn hvitbalanse når man først skal scanne gamle negativer? Mine (litt) gamle har jo endel esker fra gamle dager og jeg tror far-far har ganske mange han også. Det hadde vært veldig betryggende å få scannet og mangfoldeliggjort alle disse negativene før de falmer ytterligere (eller huset brenner for den saks skyld)

Og da er det altså interessant om det lar seg gjøre å fikse på gamle feil i samme slengen: Feil film for hvitbalanse-forholdene, f.eks. I teorien så skal det vel la seg gjøre? Den gamle filmen fanget jo bare opp det lyset som den ble utsatt for, og når jeg så scanner inn i TIFF e.l. så får man full bayer-pattern og kan dermed peke pipetten på noe hvitt/grått - og vips så er man i mål? Eller er jeg bare helge-euforisk nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan selvsagt justere fargebalansen i etterkant, men vet ikke om en kan fargekorrigere rådataene i særlig grad. Til gjengjeld kan du sørge for å maksimere fargedybde under skanning for å få best mulig resultat å jobbe med?

En dagslysfilm som blir skutt i tungstenbelysning vil forøvrig få samme problem som en jpg skutt med dagslyshvitbalanse i tungstenlys - for lite info i "blåkanalen"..

Nå kommer det sikkert mer utfyllende svar fra fargefilmracere etterhvert, jeg skanner mest sorthvittfilm..

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

En scanner sampler alle punkter i RGB og det vil ikke være noe bayer-pattern som må interpoleres til ferdig bilde. Når det gjelder hvitbalanse så kan den godt settes før scanning, og det samme gjelder eksponering. Hvis du har tenkt å scanne til JPG og/eller i sRGB er det viktig å justere mest mulig før scanningen slik at du slipper å etterbehandle noe særlig.

Scanner du til et 16bits format vil du akkurat som i et RAW-bilde fra et digitalkamera ha mer å gå på når du editerer, men det er likevel en fordel å komme så nærme idealet som mulig når du scanner. Så blir det litt opp til deg selv hvor mye du vil gjøre i scannerprogrammet i forhold til etterarbeid i et editeringprogram som gjerne har bedre verktøy.

Jeg gjør litt forskjellige ting avhengig av hvor viktig jeg synes et bilde er. Som oftest gjør jeg en grovjustering i scannerprogrammet for å utnytte det dynamiske omfanget og ser at hvitbalansen ikke er helt på jordet. Men passer på at jeg ikke klipper noen kanaler, og det er ikke så lett å se i scannerhistogrammet så jeg lar det være litt margin. Men har jeg det travelt og bildene er greie å scanne så hender det at jeg kjører full auto, og det blir helt ok til mitt bruk for mange bilder.

Det finnes mulighet for RAW fra scanneren. Nikon tillater lagring i NEF-format, og jeg tror Vuescan og Silverfast har samme mulighet. Jeg har kun lagret noen NEF-filer fra en Nikon uten helt å se fordelen fremfor Tif (dårlig dokumentert) og siden hvert punkt har full RGB-info er det heller ikke noe plass å spare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...