jpsalvesen Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg fikk en strøtanke: Er det mulig å få ut noe à la RAW-filer fra en scanner - slik at man evt kan få justert inn hvitbalanse når man først skal scanne gamle negativer? Mine (litt) gamle har jo endel esker fra gamle dager og jeg tror far-far har ganske mange han også. Det hadde vært veldig betryggende å få scannet og mangfoldeliggjort alle disse negativene før de falmer ytterligere (eller huset brenner for den saks skyld) Og da er det altså interessant om det lar seg gjøre å fikse på gamle feil i samme slengen: Feil film for hvitbalanse-forholdene, f.eks. I teorien så skal det vel la seg gjøre? Den gamle filmen fanget jo bare opp det lyset som den ble utsatt for, og når jeg så scanner inn i TIFF e.l. så får man full bayer-pattern og kan dermed peke pipetten på noe hvitt/grått - og vips så er man i mål? Eller er jeg bare helge-euforisk nå? Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Du kan selvsagt justere fargebalansen i etterkant, men vet ikke om en kan fargekorrigere rådataene i særlig grad. Til gjengjeld kan du sørge for å maksimere fargedybde under skanning for å få best mulig resultat å jobbe med? En dagslysfilm som blir skutt i tungstenbelysning vil forøvrig få samme problem som en jpg skutt med dagslyshvitbalanse i tungstenlys - for lite info i "blåkanalen".. Nå kommer det sikkert mer utfyllende svar fra fargefilmracere etterhvert, jeg skanner mest sorthvittfilm.. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 En scanner sampler alle punkter i RGB og det vil ikke være noe bayer-pattern som må interpoleres til ferdig bilde. Når det gjelder hvitbalanse så kan den godt settes før scanning, og det samme gjelder eksponering. Hvis du har tenkt å scanne til JPG og/eller i sRGB er det viktig å justere mest mulig før scanningen slik at du slipper å etterbehandle noe særlig. Scanner du til et 16bits format vil du akkurat som i et RAW-bilde fra et digitalkamera ha mer å gå på når du editerer, men det er likevel en fordel å komme så nærme idealet som mulig når du scanner. Så blir det litt opp til deg selv hvor mye du vil gjøre i scannerprogrammet i forhold til etterarbeid i et editeringprogram som gjerne har bedre verktøy. Jeg gjør litt forskjellige ting avhengig av hvor viktig jeg synes et bilde er. Som oftest gjør jeg en grovjustering i scannerprogrammet for å utnytte det dynamiske omfanget og ser at hvitbalansen ikke er helt på jordet. Men passer på at jeg ikke klipper noen kanaler, og det er ikke så lett å se i scannerhistogrammet så jeg lar det være litt margin. Men har jeg det travelt og bildene er greie å scanne så hender det at jeg kjører full auto, og det blir helt ok til mitt bruk for mange bilder. Det finnes mulighet for RAW fra scanneren. Nikon tillater lagring i NEF-format, og jeg tror Vuescan og Silverfast har samme mulighet. Jeg har kun lagret noen NEF-filer fra en Nikon uten helt å se fordelen fremfor Tif (dårlig dokumentert) og siden hvert punkt har full RGB-info er det heller ikke noe plass å spare. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå