morningstar665 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Har hørt at uten galvanisk skille vil det oppstå brannfare hvis man har kabel TV og LCD TV. Det gjelder vel ikke hvis man bruker digital boks? Pr i dag får TV'en signaler via SCART kabel fra boksen og det er jo ikke noe TV kabel direkte tilknyttet til TV'en. Skjønner ikke dette helt. Takk for svar Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Dersom man ikke har antennekabel tilkoblet TV-en, men til en dekoderboks, så er det kanskje boksen som tar fyr i stedet for TV-en, dersom boksen ikke er dobbeltisolert men har jordet strømplugg og er koblet til jordet hull i veggen? Og det kan være en ide å koble galvanisk skille mellom antenneuttak og boks? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg antar dette bare gjelder antenneinnkoblingen og ikke HDMI/DVI/SCART/Comp? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 11. mars 2008 Del Skrevet 11. mars 2008 Jeg antar dette bare gjelder antenneinnkoblingen og ikke HDMI/DVI/SCART/Comp? Selvsagt, poenget er å skille mellom kabelnettet og jordkabelen i elnettet, men det bør være like aktuelt uansett om kabel-TV-kabelen er koblet direkte til en TV, en PC med TV-kort, eller en dekoderboks. Men dersom enheten kabel-TV-kabelen er koblet til ikke er jordet men dobbeltisolert, bør man være trygg. Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Det jeg lurer på er om annet utstyr kan ta skade. LCD TVen min er dobbeltisolert. MEN antennekabelens jord sprer seg jo til alt mulig annet. Antennen står i dekoderen (som også er dobbeltisolert), men dekoderen har felles jord med både TVen, DVD-opptageren, forsterkeren min og PCen min via SCART- og phono-kabler. Vil da jordingsfeil spre seg til disse (eller er jord fra antennen separert fra jord på SCART- og phono-kablene). Forsterkeren er jo også dirkte koplet til kabel-anlegget via antenne-kabelen for radio-signalet og får jord der. Og den andre veien kommer jo jord fra kabel-TV inn i kabel-modemet, som igjen er koplet til PCen via nettverk og telefonen er koplet til IP-telefonboks fra kabel-TV. Og PCen, DEN står i jordet stikkontakt, OG har jording til både kabel-modem, og til forsterker (som jo igjen har videre forbindelse til kabel-anlegget begge deler via andre kabler). Bør man egentlig ha galvanisk skille på ALLE radio- og TV-kablene der de er koplet til kabel-anlegget, eller... Endret 12. mars 2008 av Lars-Erik Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 (endret) Svaret er JA, du skal ha egne galvaniske skiller koblet til KABEL-boksen i veggen, foran alt som er koblet til de boksene, og som så videre er koblet til en flat-tv. Dvs at om du har en radio som er koblet videre til tven via reciever eller annet, så skal den også ha et galvanisk skille. PCen din, om du feks har innebygget tv-tuner, skal også ha. Men merk at disse skillene skal settes i veggen, ikke nærmest utstyret. Endret 27. mars 2008 av Alastor Lenke til kommentar
Lars-Erik Skrevet 27. mars 2008 Del Skrevet 27. mars 2008 Svaret er JA, du skal ha egne galvaniske skiller koblet til KABEL-boksen i veggen, foran alt som er koblet til de boksene, og som så videre er koblet til en flat-tv. Så når jeg har satt i anne fire hullene (2 x radio og 2 x TV) på begge mine uttak bør jeg være trygg? Gjorde det samme med alle 4 hos foreldrene mine også (selv om vi begge har TVer uten jording). Litt synd med dempingen. På vår soveroms TV som deler med kabel-modem via splitt blir noen kanaler støyete. Er det noen motstander eller noe i disse splittene, eller er det bare at to deler som demper signalet? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 28. mars 2008 Del Skrevet 28. mars 2008 Det er dessverre slik at disse skillene reduserer signalkvaliteten i ulik grad. Det vil etterhvert komme bedre skiller som fungerer bedre på akkurat dette. Men post og teletilsynet har valgt å fokusere på sikkerheten først . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå