Debauchery Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg skulle sette sammen den gamle maskinen min igjen etter å ha fjernet vannkjølingen, men det viser seg at jeg har mistet de gamle kjølerfestene til både HK og skjermkort. Systemet er basert på socket 939, men det er vel heller håpløst å få tak i nytt. Ny kjøler til Radeon X800 XXL har jeg heller ikke funnet. Så det jeg da har tenkt, er å kjøpe helt nye deler til systemet. Maskinen skal hovedsakelig brukes til videovisning og som backup-maskin hvis laptoppen skulle bli ubrukelig. Jeg trenger følgende: -Hovedkort -Prosessor -Minne -Evt. skjermkort -Trådløst nettverkskort -Kjøling En stor fordel er det om jeg kan kjøre passiv kjøling på hele systemet. Maskinen må være kraftig nok til å kunne takle HD video, og bør også ha HDMI-port. Flott om jeg også kan bruke gamle P-ATA-disker. Billig er altså et nøkkelord. Jeg tenker da HK til rundt 600,- og CPU til omtrent samme pris. Helst Intel. Har vurdert den billigste C2D-modellen. Det jeg i grunnen er mest usikker på er hvilket chipset jeg skal gå for, og om jeg skal satse på integrerte løsninger. Takk på forhånd Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 jeg kan gjerne gi noen annbefalinger, men først av alt må du vite at èn av kravene dine er tilnærmer umulig: For å kunne spille av HD (1080p i h.264 anntar jeg?) så trenger du en ganske så sterk CPU. En C2D dualcore i øvre segmentet, eller en quadcore (eler tilsvarende fra AMD naturligvis). Kort sagt så vil alle CPUer sterke nok til å klare unna worst-case scenario på HD-avspilling være så varme at å passivt kjøle CPU blir nesten totalt umulig. Da må du i såfall bådfe bruke en av disse gigant-kjølerene til 6-700, plus at du sansynligvis i tillegg må trå til med en kreativ casemod for bedret airflow for å unnå at CPU throttler på max load. -Stigma Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 Passiv kjøling av CPU er ikke noe absolutt krav. Jeg tenkte hovedsakelig på skjermkort og chipset. En aktiv kjøler på CPU er helt greit, og jeg velger gjerne en løsning som benytter en rimelig stor kjøleribbe og en stillegående vifte. Angående HD video, burde ikke en Core 2 Duo E4500 (2.2 GHz) klare jobben rimelig greit? Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 Har sett meg ut følgende: Asus P5K GeForce 8600GT Intel Core 2 Duo E4500 2.2GHz OCZ Platinum XTC 2048MB DDR2 PC6400 Noen bedre forslag? Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 9. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2008 Kan ta en oppdatering med hva jeg har bestilt. Core 2 Duo E4500 2.2GHz Asus P5K-E Gainward GeForce 8600GT 256MB Silent FX OCZ Platinum XTC 2048MB DDR2 PC6400 OCZ Vanquisher CPU-kjøler Alt annet har jeg fra før. Tower fra Lian Li, PSU fra Chill Innovations og SATA-disk fra... Seagate? Husker ikke. Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Festlig. Hovedkortet støtter slett ikke DDR2-minne, slik det står på nettsiden. Gjett om jeg var glad når jeg skulle sette kronen på verket og montere minnet. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Festlig. Hovedkortet støtter slett ikke DDR2-minne, slik det står på nettsiden.Gjett om jeg var glad når jeg skulle sette kronen på verket og montere minnet. Jeg har testet dette hovedkortet, og crusial ddr2 minne funket veldig fint på dette hovedkortet Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 (endret) Det kan så være, men disse brikkene passer ikke. Ingen tvil om det. Det er kanskje ikke så rart, for det jeg faktisk har fått er et P5K3-Deluxe. Edit: Skrivefeil. Endret 12. mars 2008 av Sasuke-kun Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Det kan så være, men disse brikkene passer ikke. Ingen tvil om det.Det er kanskje ikke så rart, for det jeg faktisk har fått er et P5K3-Deluxe. Edit: Skrivefeil. Sjekk ordreren din! kanskje du egentlig har bestillt feil? Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Jeg har sjekket den, og det står faktisk P5K3-Deluxe på ordren. Jeg er imidlertid rimelig sikker på at jeg fulgte rett link på siden når jeg skulle bestille. Jeg har så vidt vet aldri vært inne på produktsiden for det kortet jeg faktisk har fått. Jeg skal selvsagt ikke være for påståelig. Det er godt mulig at jeg har gjort feil. Det første jeg tenkte var at kanskje det var noe feil med linken, eller at kortet var faset ut og at jeg ble tilsendt det som ble regnet som å være et likeverdig produkt og at ordren ble justert deretter. Merket meg også at lagerstatusen ble justert fra 2 til 1 etter at jeg hadde bestilt. P5K3-Deluxe står forøvrig som bestillingsvare (i alle fall nå). Har sendt mail til MPX, så får vi se hva de kommer frem til. Er fornøyd med servicen så langt, i alle fall. Bestilte på lørdag, og kl. 9:45 på mandag stod det at ordren var sendt. Fikk hentemelding kl. 8.45 på onsdag (i dag), så det er jeg godt fornøyd med Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 12. mars 2008 Del Skrevet 12. mars 2008 Jeg har sjekket den, og det står faktisk P5K3-Deluxe på ordren. Jeg er imidlertid rimelig sikker på at jeg fulgte rett link på siden når jeg skulle bestille. Jeg har så vidt vet aldri vært inne på produktsiden for det kortet jeg faktisk har fått. Jeg skal selvsagt ikke være for påståelig. Det er godt mulig at jeg har gjort feil. Det første jeg tenkte var at kanskje det var noe feil med linken, eller at kortet var faset ut og at jeg ble tilsendt det som ble regnet som å være et likeverdig produkt og at ordren ble justert deretter. Merket meg også at lagerstatusen ble justert fra 2 til 1 etter at jeg hadde bestilt. P5K3-Deluxe står forøvrig som bestillingsvare (i alle fall nå). Har sendt mail til MPX, så får vi se hva de kommer frem til. Er fornøyd med servicen så langt, i alle fall. Bestilte på lørdag, og kl. 9:45 på mandag stod det at ordren var sendt. Fikk hentemelding kl. 8.45 på onsdag (i dag), så det er jeg godt fornøyd med Da skal det jo gå ann å ta en angrefrist Lenke til kommentar
Debauchery Skrevet 12. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 12. mars 2008 Ja, det har jeg faktisk ikke tenkt på. Får satse på det dersom det viser seg at det er jeg som har gjort feil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå