__Lars__ Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Jeg har et Abit NF8 hovedkort, 512MB ram og en AMD Sepron 2600+ prosessor som jeg har lyst til å bytte ut. Jeg klarer meg helt fint med PCen sånn som det er nå, men ser gjerne at ting går litt raskere og har endelig innsett oppdatering må til. Det første alternativet mitt er å kjøpe denne pakken http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=325623 (AMD AM2 Athlon64 X2 4400+, 2GB, VGA) Trenger ikke være akkurat denne pakken, kanskje bytte ut HK. Har også tenkt å oppgradere helt opp til 4GB og det som da hører med av fornuftig prosessor og HK. Hvor mye må jeg ut med da? Antakeligvis vil dette være unødvendig når jeg ikke skal kjøre noen tunge spill? Som en konklusjon kan jeg si at jeg er mest interessert å få oppgradert PCen noen hakk samtidig som jeg får mest mulig ytelse for pengene. Jeg har denne PSUen (400W) som jeg gjerne ville beholde og et GeForce4 Ti4800SE 128MB grafikkort som jeg ikke har noe å utsette på. Endret 7. mars 2008 av __Lars__ Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Dessverre er det ikke mulig å bruke det skjermkortet du har på den oppgraderingspakken. Hovedkort med AM2/AM2+ sokkel med AGP er sjelden vare, men det finnes. Faktisk gir vel skjermkort i dag til ca 600 - 700 kr bedre ytelse enn det du har. Nå er det nesten umulig å finne sammenligninger, men GPU ytelsen har virkelig økt de siste årene. Når det gjelder minne så holder nok 2 GiB til ditt bruk. Når det gjelder hovedkort er ASRock AM2NF3-VST.. eneste jeg finner med AGP av AM2 kort. Det finnes HK for Intel (sokkel 775) som har mulighet for AGP, men de er ikke så enkle å få tak i. Jeg ville heller anbefale deg å krype til korset, legge i litt ekstra penger og slik få noen som holder litt til. Følgende valg ville jeg vurdere. AMD AM2 Hovedkort: ASUS M3A. Dette er et AM2+ kort, noe som gjør at du også kan sette i en Phenom CPU. Og det er rimelig, ca 600 kr CPU: Hvilken som helst A64 X2 CPU fra 4400+ og oppover. Koster ofte ikke mer enn en 100-lapp å gå opp et trinn. Mye i prisjiktet 500 - 700 å velge i. Minne: 2 GiB (2 x 1024), av Geil, Kingston eller Twinmos. Til ditt bruk holder rimelig ram. Men velg PC2-5400 eller PC2-6400. Prisforskjellen fra PC2-4200 og oppover er ikke tilstede. Pris ca 300 - 350 kr. Skjermkort: Enten nVidia 8600 GT, pris 600 - 800 kr, eller ATI Radeon HD 3650, pris 500 - 700 kr. Sum for AMD oppsett blir ca 2 000 - 2 200 kr. Intel Hovedkort: MSI P35 Neo-F. Rimelig hovedkort basert på P35 brikkesett. Pris ca kr 600. CPU: Intel Pentium E2160. Er en Core 2 Duo CPU, selv om den kalles Pentium. Forskjellen fra de dyrere er mindre cache, men denne yter bra i forhold til prisen (og så klokker den som et råskinn). Pris ca 550 kr. Minne og skjermkort som for AMD. Sum for et Intel oppsett blir omtrent det samme som for AMD. Strømforsyninga di skal holde på et så moderat oppsett. Begge oppsetta her kan du både ha kraftigere skjermkort, kraftigere CPU og mer minne på. Endret 7. mars 2008 av Bolson Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Har også tenkt å oppgradere helt opp til 4GB og det som da hører med av fornuftig prosessor og HK. Hvor mye må jeg ut med da? Antakeligvis vil dette være unødvendig når jeg ikke skal kjøre noen tunge spill? For å utnytte 4 GB må du ha et 64-bit OS. 32-bit OS klarer bare å utnytte ca. 3 GB. Det er ikke nødvendigvis slik at maskinen blir raskere jo mer minne man har. Poenget er å ha tilstrekkelig minne til de oppgavene man bruker PCen til. Hvis du aldri bruker mer enn f.eks. 1,5 GB og du har 2 GB RAM (fysisk) vil du ikke få noe bedre ytelse ved å øke til 4 GB. Lenke til kommentar
__Lars__ Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 Skulle ikke være noe problem å bytte skjermkort også, laget denne handlekurven. Er godt fornøyd, takk for hjelpen. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Nå vet jeg ikke hvor mye du ønsker å investere i PC-en men her har du i alle fall mitt forslag til en oppgradering. Produkt Antall Pris/stk. Rimeligste forhandler Linjesum Corsair HX 620W 959,- NetOnNet 959,- Gigabyte GA-P35-DS3R 726,- Amentio 726,- Intel Core 2 Duo E8400 1290,- NetOnNet 1290,- TwinMOS DDR2-800 4096 MB (2 x 2048) 588,- Meeter.no 588,- XFX GeForce 8800 GT 512 MB 1519,- Amentio 1519,- Rimeligste totalsum 5082,- Har valgt en rask men rimelig prosessor. 4GiB minne for å ha litt å gå på. Hovedkort med Intel P35 brikkesett, god ytelse, forholdsvis lav effekbruk i sammenlignet med X38 brikkesett. Med 8800 GT kan du kjøre alle spill. Med Corsair HX620 PSU har du kraftforsyning i mange år fremover. Rimelig oppsett du har funnet, men det kan bli litt knapp ytelse på det om et år. Det som er rimeligere nå, blir ikke nødvendigvis rimeligere på sikt dersom maskinen blir knapp allerede om et år. Det er ikke sikkert du bruker så krevende applikasjoner per i dag, men en prøver jo gjerne nye program og spill i forbindelse med anskaffelse av ny maskin og snøballen ruller på seg og blir stor. Da har jeg kommet med mitt forslag. Du får se det selv etter budsjett og behov. Synes ikke 5 lapper er noe upris for dette. Til sammenligning har jeg etter at 8800 GT kom på markedet betalt 4500 kr for 8800 ULTRA. Jeg angrer ikke et sekund på at jeg kjøpte 8800 ULTRA men jeg tok den sammeligningen for å vise at dette gir mye for 5000kr. Endret 7. mars 2008 av mrNilsen Lenke til kommentar
Pengi Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Ikke for å kapre tråden, men skal bytte ut nøyaktig de samme komponentene selv, og dine forslag Bolson ligger innenfor min kostnadsramme. Hvilket av oppsettene ville dere andre valgt? For min egen del virket amd-oppsettet mest interessant og oppgraderbart mtp fremtiden men tar jeg feil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå