Gå til innhold

Hva skjer etter døden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tunefish: Første avsnitt er en ganske vill teori, men noen reiser seg fort å vips så har de nær døden opplevelse. Det jeg vil frem til er en diskusjon omkring nær døden opplevelser i bibelen, noe nettopp denne tråden kan ha interesse av.

 

I andre avsnitt beskriver jeg noe som skjedde 1500 år siden, ang. frelse så er mitt syn som gnostiker anderledes ettersom jeg ser på Jesus som den universelle man (Adam)/ Gud. Noe Jesus hevda selv i mine øyne, han snakka hele tiden i bilder som er vanskelig å forstå for de skriftlærde.

 

Den siste setningen du kommer med er helt unødvendig, jeg må si jeg blir provosert av enda et personangrep, har du liten selvkontroll? (retorisk spørsmål) Har sett at du f.eks har mobbet en dyslektiker, osv..... (dette er ikke et personangrep, men en prelude på et hvis du retter enda et angrep på min person og ikke mine synspunkter)

Lenke til kommentar
Er det en som vet hva man snakker om så er det LeD. Lite lurt å skrive nedsettende om den karen, da har man allerede tapt diskusjonen.  

 

Hold deg til tema du tunefish og ikke vær så fordømt fordømmende ovenfor andre som ikke har samme syn på livet som deg.

 

;-)

 

Virker mer på meg som han vet det han vil vite.

Men det samme sier jo han om meg, så... :-?

 

Er det forøvrig noen som ikke holder seg til tema, så er det vel deg, Honda. Du hadde vel strengt ikke mye å komme med, bortsett fra å slenge dritt til meg.

Og hvordan kan forresten jeg være den fordømmende som er i en posisjon hvor jeg kjemper alene mot 100 andre?

Det er vel heller jeg som får all den fordømmende dritten i trynet,

uten at det bryter meg ned...

Lenke til kommentar
Tunefish: Første avsnitt er en ganske vill teori, men noen reiser seg fort å vips så har de nær døden opplevelse. Det jeg vil frem til er en diskusjon omkring nær døden opplevelser i bibelen, noe nettopp denne tråden kan ha interesse av.

 

Kan godt hende det er mange som er interessert i det, men da vil jeg anbefale å ta dette opp i en ny tråd heller... :)

 

I andre avsnitt beskriver jeg noe som skjedde 1500 år siden, ang. frelse så er mitt syn som gnostiker anderledes ettersom jeg ser på Jesus som den universelle man (Adam)/ Gud. Noe Jesus hevda selv i mine øyne, han snakka hele tiden i bilder som er vanskelig å forstå for de skriftlærde.

 

Du kan si at Jesus på et plan er det ultimate menneske i den betydningen at Han levde slik det var meningen at menneske skulle leve i forhold til Gud, nemlig med full tillit til Ham. (Slik Adam gjorde før syndefallet.)

Men hvis man stopper der, så utelukker man at Jesus også er Gud, og da mister man hele frelsesperspektivet i Hans gjerning her på jorda.

For det var jo tross alt det som var hovedoppgaven Hans, og det var også det Han mente med det Han sa på korset: "Det er fullbragt".

 

Den siste setningen du kommer med er helt unødvendig, jeg må si jeg blir provosert av enda et personangrep, har du liten selvkontroll? (retorisk spørsmål) Har sett at du f.eks har mobbet en dyslektiker, osv..... (dette er ikke et personangrep, men en prelude på et hvis du retter enda et angrep på min person og ikke mine synspunkter)

 

Tjoheisann. Nå trekker du ting ut av sammenheng igjen.

Den episoden du siktet til var en misforståelse som jeg og vedkommende klarte opp i.

Men det bryr du deg kanskje lite om?

Om jeg har liten selvkontroll? :smile:

Tja... vil da ikke si det... men om jeg kan bli oppgitt og frustrert?

Helt klart...

Jeg retter ikke et personangrep mot deg, må du skjønne...

Men måten du skriver på er direkte misvisende til tider, og da blir jeg som sagt litt frustrert og kan komme med utsagn som i forrige post.

Regner med du ikke tar det så altfor personlig...

 

Ha en fin kveld videre... nå r d film og pizza som gjelder! :)

Lenke til kommentar

Virker mer på meg som han vet det han vil vite.

 

Det stemmer. Jeg får jo evig liv og alt jeg ønsker meg, hvis jeg klarer å overbevise meg selv om at Jesus kanskje ikke eksisterte og at vi stammer fra apene. Hva er ditt motiv?

 

Jeg kjenner godt til de ulike historiene som de kristne presenterer. Jeg trodde lenge selv at det var ganske godt dokumentert at Jesus virkelig hadde levd, helt til jeg undersøkte spørsmålet nærmere. Har du oppsøkt mange ulike kilder og lest mye om dette temaet?

 

(Jeg hadde vel egentlig håpt at du hadde lært ett eller annet om kildekritikk etter at du skjemte ut både deg selv og religionen din i evolusjons-debatten, men det var kanskje for mye å håpe på...)

 

LeD

 

(Edit: To linker til de som vil lese litt om Jesus i påsken:

Did Jesus exist?

The Jesus Puzzle.

)

Lenke til kommentar

Hei LeD.

 

Tok en liten prat med førsteamanuensis Torleif Elgvin om saken.

Han er en tungvekter innen faget og burde vite hva han snakker om.

Dette er hva han hadde å si:

 

Josefus' avsnitt om Jesus i 'Jødenes historie' er 'forbedret' av senere kristne korrekturer, men han må ha hatt et avsnitt der om Jesus. En arabisk oversettelse kan bevare noe nært originalen: 'som mange mente var Messias. Hans disipler trodde på ham og de mente han var oppstått fra de døde'. Men Josefus har også et forholdsvis grundig avsnitt om 'Jakob, bror av Jesus som mange mente var Messias', og måten han urettmessig ble dødsdømt og henrettet av øverstepresten Ananja.  

Så dermed bevitner Josefus helt klart Jesu historisitet.

 

To romerske historikere rundt år 115 forteller om Jesus, "som noen mente var Messias", den ene er Suetonius, den andre Tacitus.  

 

Jødiske rabbinske skrifter, muntlig overlevert lenge og så skriftlig nedfelt 220-550, har mange referanser til Jesus. De er enige om at han levde, forkynte og gjorde helbredelser og undere, men påstår at undrene gjorde han ved hjelp av djevelen og magi. Dette er altså fra jødiske ledere som ikke trodde på Jesus!

 

Kirkehistorikeren Eusebius (skriver ca 305) siterer den jødekristne biskop Hegesippus, som døde ca 150, og som har gode referanser til Jesu og Jakobs liv.

 

Ingen seriøse historikere betviler Jesu liv. Om oppstandelsen er det selvsagt ulike meninger.

 

Mye mer kunne skrives. Men historikerne er også enige om at evangeliene er de fremste historiske kilder til Jesu liv - det vil ikke si at enhver historiker tar enhver fortelling der for god fisk..

God påske.

 

Torleif

Lenke til kommentar

Hei LeD.

 

Heisann. Beklager sent svar.

 

Tok en liten prat med førsteamanuensis Torleif Elgvin om saken.

Han er en tungvekter innen faget og burde vite hva han snakker om.

 

Faget er teologi antar jeg? Han burde absolutt vite hva han snakker om, ja. Det han sier er jo ikke galt heller.

 

Som han sier selv: Hans versjon av Josefus kan være noe nært originalen. Det er ett av minst 3 ulike syn på Josefus, basert på ulike kilder. Om Josefus i det hele tatt nevner Jesus, er et emne som debatteres. Uansett hva Josefus skrev, vet vi en ting: Han møtte eller så aldri Jesus, fordi han ble født etter at Jesus skal ha dødd. Skrev han om Jesus, så skrev han noe han ble fortalt av noen, uten å oppgi kilden sin.

 

Tacitus kan 100 år etter at Jesus skal ha levd bekrefte at det finnes kristne som forteller ham om Jesus. Suetonius nevner en mann som heter Chrestus (et vanlig navn på den tiden) som får jøder til å skape trøbbel i Roma. Det kan jo være en stavefeil, og egentlig være snakk om Christus. Uansett levde Suetonius også et århundre etter Jesus.

 

At Elgvin trekker fram Talmud (jødiske skrifter) overrasker meg. Andre seriøse kristne kilder, som argumenterer sterkt for at Jesus levde, tar ikke disse seriøst i det hele tatt.

 

Det finnes fagfolk som betviler Jesu liv. Til og med teologer: Robert M. Price har ikke mindre enn to doktorgrader i teologi. Om han er useriøs har ikke jeg kompetanse til å avgjøre. At alle historikere ser på evangeliene som historiske kilder er nok også en kraftig overdrivelse.

 

At det er en sannsynlig forklaring at en virkelig person står bak Jesus-skikkelsen, har jeg aldri benektet. Det jeg reagerte på var dine utsagn om at det er "helt sikkert" at Jesus har levd. Det skulle være mer sikkert enn at keiser Nero har levd, og overhodet ikke noe å diskutere. Jeg kan ikke se at Elgvin kommer med så bastante utsagn. En historiker (ikke teolog) ville nok uttrykt seg enda mer forsiktig.

 

Det er synd at det ikke finnes en eneste øyevitneskildring av Jesus, bare åndrehånds kilder, hvorav noen er tvilsomme. Det er ikke "helt sikkert" at Jesus har levd, det er bare "sannsynlig".

 

LeD

Lenke til kommentar

hm.. tunfisk hadde akkurat samme effekt på meg også.

 

hvis han er ute etter å spre det glade budskap, gjør han noe skrekkelig feil.

 

(forresten, alle burde se filmen Jonah: a veggietale.. historien om Jonas og hvalen, med grønnsaker i hovedrollene. skrekkelig morsom, og jeg satt hele tiden og lurte på om det var en superduperkristen film, eller om de bare gjorde narr av kristne, siden alt var så over-the-top)

Lenke til kommentar

Vel..... Hele verden er bygget opp av energi. Vi er også energi! Vi går vel videre i den store gjenbruksmaskinen, men mister alle minner o.s.v det selvet som du opplever idag eksisterer ikke lenger, men du er alltid en del av det store og det hele............ Fra jord til jord. Og jeg har ingen religion i det hele tatt, bare synsing :D

Lenke til kommentar

En ting jeg tror folk har unlatt og nevne her er den teorien at Satan er god. Det er faktiks endel folk som tror at Gud var ond og hevngjerrig og derfor gikk Lucifer (er ikke det Satans "gammle" navn da?) til opprør mot Gud, tapte og ble bannlyst til helvete av hevngjerrige, gamle Gud. Fordi Gud vant krigen og fordi folket allerede var redde for ham (Ham om du vil), fikk han spred sin pr før Satan. Dette ser du (hvis jeg ikkr rører alt for fælt) bla. i filmen Dogma.

 

Dette er ikke ment som ett seriøst innlegg men det ligger vel ca. på linje med det resten av dere skriver.

 

Og du, tunafish, dette er ikke noe mindre sannsynelig enn det du tror på, eller det en muslim/jøde/buddist/hindu/new age/wikka-praktikant eller what ever tror på.

 

Hvis du for en gangs skyld kan se på religion (eller troen din, da) fra et totalt objektivt ståsted, vil du se at den på lik linje med alle andre religioner og trosrettninger er basert på skrifter/bøker. Hvordan kan du vite til hvilket formål disse bøkene ble skrevet? Og som jeg har spurt deg om før; hvordan er det mulig og si at de som skrev boka de hadde rett, ikke dem som skrev f.eks. toraen? Dette er i det store og det hele rimelig arrogant. :grumpy:

 

Please, jeg ber deg. Bevis at du er litt seriøs og innrøm at det er litt arrogant og tro at det som står i bibelen er rett, når det finnes så utrolig mange andre hellige bøker der ute! Vær så snill og prøv og se at religion kan ha vært tidlige menneskers trøst, fordi de ikke visste noe. Sola står opp om morgenen, det må være Gud, fordi de visste jo ikke hva sola er. Spesielt tanken på døden må ha vært (og er) svært skremmende for de fleste og derfor fant noen ut at det var ett liv etter døden.

 

Jeg innrømmer at det er en mulighet for at Gud finnes. En av bibelens store genistreker er jo og skrive at Gud ikke kan bevises/motbevises, man må bare tro. Hvis du ikke er 1. totalt hjernevasket, eller 2. en utrolig bra programmert auto-reply bot eller 3. en komplett idiot (noe jeg ikke tror) så innrøm i det minste at du kan ta feil...

Lenke til kommentar

Skakke blande meg for mye inn her men.....

Jeg tror alle de religiøse skriftene vi har i, uansett religion, er misforståtte "fortellinger". Går man langt nok tilbake og gransker i sakene, vil man jo fort finne ut at "Gud" er den samme guden, uavhengig av religion. I det store og hele forkynner de også det samme, så om du leser bibelen eller koranen er ett fett. Hvem var så denne "Guden" da? Det lurer jeg også på, særlig når det gamle testamentet inneholder "fortellinger" om gjenstander som lander og letter med et øredøvende bråk, gjenstander som flyr på himmelen osv.

:)

 

Hva døden angår, kan jeg ikke uttale meg noe om, har aldri prøvd å DÆVVE før. :wink: , men jeg har vanskelig for å forestille meg at allt skal være slutt sånn uten videre.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Skakke blande meg for mye inn her men.....

Jeg tror alle de religiøse skriftene vi har i' date=' uansett religion, er misforståtte "fortellinger". Går man langt nok tilbake og gransker i sakene, vil man jo fort finne ut at "Gud" er den samme guden, uavhengig av religion. I det store og hele forkynner de også det samme, så om du leser bibelen eller koranen er ett fett. Hvem var så denne "Guden" da? Det lurer jeg også på, særlig når det gamle testamentet inneholder "fortellinger" om gjenstander som lander og letter med et øredøvende bråk, gjenstander som flyr på himmelen osv.

:) quote']

 

Enig. Du er inne på noe der runmad. Mye interessant lesing i det gamle testamentet hvis man leser det med "nye" øyne. Der er det nemelig ikke en ufeilbarlig gud det skrives om. En gud som kunne drepe titusener ,en gud som gjorde ting som han senere angret på vitner ikke om en allmektig gud. Leser man nøye ser man foressten at det ikke bare var en gud. Det var bl.a. flere gudesønner osv.

Lenke til kommentar

Du mister bevistheten Ettersom hjerte, lunger og andre vigtige organer slutter å fungere mister du tilførsel av næring og cellene i kroppen dør gradvis.

Bakterier bryter det som er igjen av deg ned og mange av materialene blir brukt til næring av planter. Som fks kuer og andre fe spiser. Till slutt så spiser kankje ett annet meneske det som er igjen av deg etter å ha gjennomgått bakterier, planter, og kyr.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o
Du mister bevistheten Ettersom hjerte, lunger og andre vigtige organer slutter å fungere mister du tilførsel av næring og cellene i kroppen dør gradvis.

Bakterier bryter det som er igjen av deg ned og mange av materialene blir brukt til næring av planter. Som fks kuer og andre fe spiser. Till slutt så spiser kankje ett annet meneske det som er igjen av deg etter å ha gjennomgått bakterier, planter, og kyr.

 

:yes:

 

Av jord til jord :grumpy:

Mer enn det skjer ikke. Enkelt og greit. Blir lei av alle som sier noe annet. Det er jo sååå enkelt. Trenger ikke være noe geni for å skjønne noe så grunnlegende :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...