Gå til innhold

Hva skjer etter døden?


Anbefalte innlegg

Så det er altså JEG som fleiper det vekk?

For du åpner jo virkelig opp for en saklig diskusjon...

 

hvem begynner med morsomhetene her?

 

Jess, jeg er den nesevise her vettu...

 

det er dine ord, ikke mine. hvis du vil plassere deg selv i den båsen, så gjerne for meg..

 

Til tross for at kalenderen vi bruker går utifra fødselsdagen til en person du ikke tror på, så bruker vi nok samme kalender ja.

Merkelig at du feirer jul egentlig... som ikke tror på den samme personen, som vi faktisk feirer i jula...

 

hvor skrev jeg at jeg feiret jul? jeg feirer ingenting, jeg gir og mottar presanger, spiser mat og gleder meg til julen er omme.

 

du er passe naiv hvis du tror at folk nå til dags feirer "bursdagen til jesus". jul handler om shopping, fet mat og nøtter med familien, og pent lite annet.

 

Greit... da har vi din versjon.

 

og hva sier du for å motsi meg? ingenting.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
her stod det mye inntressant! Men for å være en kristen, må man ha sett "lyset" eller holder det at man leser bibelen og slikt? Må si at jeg holder med deg i de fleste innleggene tunefish.

 

Det er faktisk et godt spørsmål.

Det å lese Bibelen, eller å gå i kirka betyr ikke i seg selv at man er en kristen, det ser du for eksempel i kirka på julaften.

 

Men det er nødvendig å høre/lese Guds ord, gjennom å lese i Bibelen selv eller å høre skriftlesning i kirka for å vite hva man i det hele tatt tror på.

Og det er gjennom å møte Jesus i Guds Ord (Bibelen) at man har en forutsetning til å si til seg selv: "Dette er et budskap som betyr noe for meg. Dette er noe jeg ønsker å sette min lit til."

Og det er i det øyebliket du blir en kristen da Den Hellige Ånd skaper tro hos deg og blir hos deg.

 

Håper dette var svar på spørsmålet ditt?

Lenke til kommentar

Har blitt diskutert her Vitenskap vs. Religion.

Jeg synes det blir litt å tråkke hverandre på tærne.

Hvorfor kan ikke vitenskapen nøye seg med å svare på "Hva", også kan religionen sysle med "Hvorfor"? Eller en liknende arbeidsdeling.

Det bør vitterlig være mer enn nok plass til begge disipliner.

 

psilocybe:

Du greier å servere sarkasmer like bra som broren min.

Det er et kompliment, tror jeg...

Lenke til kommentar
Har blitt diskutert her Vitenskap vs. Religion.

Jeg synes det blir litt å tråkke hverandre på tærne.

Hvorfor kan ikke vitenskapen nøye seg med å svare på "Hva", også kan religionen sysle med "Hvorfor"? Eller en liknende arbeidsdeling.

Det bør vitterlig være mer enn nok plass til begge disipliner.

HELT enig! :yes:

Det er dessverre bare noen her som ikke klarer å sjelne mellom forskjellen... :roll:

 

psilocybe:

Du greier å servere sarkasmer like bra som broren min.

Det er et kompliment, tror jeg...

 

Tomme sarkasmer er vel og bra... men hvis det er alt han har å komme med, mener jeg han bør finne seg noe bedre å gjøre...

Lenke til kommentar
psilocybe: Du snakker jo bare dritt, skjønner godt at tunfisken blir lei av å diskutere med deg. Du har jo ingenting fornuftig å komme med!!

 

jeg snakker dritt.. ?

 

stålsett deg, her kommer diverse godbiter fra helten din, tunfisk.

 

Men Gud åpenbarer seg for oss her på jorda hver dag, og har selv kommet til jorda.

 

Han HAR åpenbart seg for menneskene og Han ønsker å ha kontakt med oss!

 

gud åpenbarer seg for oss? hvor da? ansikter i poteter gjelder fremdeles ikke. har du[/b] sett denne "gud" med dine egne øyne?

 

Noen tror vi stammer fra apen pga av skjelettfunn osv, men jeg kan liksom ikke se for meg Adam som en lavmåls apekatt. Isåfall ville han jo ikke spist eplet, for aper liker jo som kjent bananer... )

 

brilliant argumentasjon. adam fantes fordi aper liker bananer.

 

Personlig så synes jeg Norrøn mytologi er interessant, dog kun som en artig oppdiktet historie om du vil, med mye fart og spenning.

Og jeg har for lengst forstått at de fleste her mener det samme om kristendommen.

 

og hvorfor skulle våre meninger være feil, og din riktig? fordi du har en skybert som snakker til deg?

 

Hadde jeg følt at jeg bare ba til stokk og stein, og aldri fått bønnesvar eller noen form for kommunikasjon med Ham, så hadde jeg selvsagt forkastet Ham for lenge siden.

 

hvordan vet du at folk som tilba odin & co. ikke fikk noe "bønnesvar"?

 

Men når jeg ser alle de gode tingene Han gjør for meg, og alle bønnesvarene jeg får, hvorfor skal jeg da ikke ha tro?

 

ett konkret eksempel på hva skyberten din har gjort for deg. ETT.

 

Har en offisiell iq på 174,

 

ja, og min er på 193. big deal. alle kan lyve på internett.

 

Men det er faktisk ikke jeg som skriver dette av meg selv, men Den Hellige Ånd som virker i meg!

 

og litt tidligere..

 

Kort sagt blir dette litt for "matrix" og far out føler jeg.

 

jeg tror ikke egentlig disse to trenger en sarkastisk kommentar, jeg. de taler vel for seg selv.

 

så, kort oppsummert, tunfisk er gal.

Lenke til kommentar

jeg snakker dritt.. ?

 

stålsett deg, her kommer diverse godbiter fra helten din, tunfisk.

 

Men Gud åpenbarer seg for oss her på jorda hver dag, og har selv kommet til jorda.

 

Han HAR åpenbart seg for menneskene og Han ønsker å ha kontakt med oss!

 

gud åpenbarer seg for oss? hvor da? ansikter i poteter gjelder fremdeles ikke. har du[/b] sett denne "gud" med dine egne øyne?

 

Noen tror vi stammer fra apen pga av skjelettfunn osv, men jeg kan liksom ikke se for meg Adam som en lavmåls apekatt. Isåfall ville han jo ikke spist eplet, for aper liker jo som kjent bananer... )

 

brilliant argumentasjon. adam fantes fordi aper liker bananer.

 

Og du tar jo hvertfall ikke dette ut av sammenhengen gjør du vel?

Neiiida.... :roll:

 

 

Personlig så synes jeg Norrøn mytologi er interessant, dog kun som en artig oppdiktet historie om du vil, med mye fart og spenning.

Og jeg har for lengst forstått at de fleste her mener det samme om kristendommen.

 

og hvorfor skulle våre meninger være feil, og din riktig? fordi du har en skybert som snakker til deg?

Skybert... Gud... Du får kalle Ham hva du vil...

 

Hadde jeg følt at jeg bare ba til stokk og stein, og aldri fått bønnesvar eller noen form for kommunikasjon med Ham, så hadde jeg selvsagt forkastet Ham for lenge siden.

 

hvordan vet du at folk som tilba odin & co. ikke fikk noe "bønnesvar"?

 

Fordi da ville denne religionen fortsatt ha eksistert i det om fanget som kristendommen gjør idag.

 

Men når jeg ser alle de gode tingene Han gjør for meg, og alle bønnesvarene jeg får, hvorfor skal jeg da ikke ha tro?

 

Ett konkret eksempel på hva skyberten din har gjort for deg. ETT.

 

Konkret for hvem da mener du?

Uansett hva jeg sier her vil du beskrive som en tilfeldighet, men som for meg er bønnesvar og hjelp.

Så for deg vil de neppe være konkrete, men for meg er de mer konkrete enn noe annet.

Han fikk meg blant annet gjennom videregående,

noe alle som kjenner meg vil kalle et mirakel.

Han skaffet meg et billig kongested midt i Oslo uten at jeg måtte løfte en finger.

Han sørger alltid for at jeg har alt jeg trenger.

Han har gjort meg frisk 100 ganger naar jeg har vært utrolig syk.

 

Konkrete ting for meg, men ikke for deg.

 

ja, og min er på 193. big deal. alle kan lyve på internett.

 

Har du en hobby med å ta ting ut av sammenheng?

 

Men det er faktisk ikke jeg som skriver dette av meg selv, men Den Hellige Ånd som virker i meg!

 

og litt tidligere..

 

Kort sagt blir dette litt for "matrix" og far out føler jeg.

 

jeg tror ikke egentlig disse to trenger en sarkastisk kommentar, jeg. de taler vel for seg selv.

 

Og du driver fortsatt og kjører sitater uten sammenheng ja... Glimrende...

Du er dyktig på akkurat det.

Men å komme fram med klare poenger og argumentere for disse sliter du visst mer med...

Så inntil du lærer deg det, så føler jeg at en videre dialog er ganske meningsløs...

 

så, kort oppsummert, tunfisk er gal.

 

Som sagt...

Lenke til kommentar

Hadde jeg følt at jeg bare ba til stokk og stein, og aldri fått bønnesvar eller noen form for kommunikasjon med Ham, så hadde jeg selvsagt forkastet Ham for lenge siden.  

 

hvordan vet du at folk som tilba odin & co. ikke fikk noe "bønnesvar"?  

 

Fordi da ville denne religionen fortsatt ha eksistert i det om fanget som kristendommen gjør idag.

Kristendommen ble til en opplysning ikke så stor pga at folk fikk "bønnesvar". Den ble oss påtvunget av alles kjære "Olav den Heilage"

 

Konkret for hvem da mener du?

Uansett hva jeg sier her vil du beskrive som en tilfeldighet, men som for meg er bønnesvar og hjelp.

Så for deg vil de neppe være konkrete, men for meg er de mer konkrete enn noe annet.

Han fikk meg blant annet gjennom videregående,  

noe alle som kjenner meg vil kalle et mirakel.

Jeg klarte meg også igjennom videregående, og jeg har ikke antallet i prosent, men jeg går utifra at flesteparten av de som begynner, fullfører videregående. Jeg vil IKKE kalle det for et mirakel.

Han skaffet meg et billig kongested midt i Oslo uten at jeg måtte løfte en finger.

Jeg har også et billig kongested. Trengte bare sitte inn en annonse i en avis, så ringte en hyggelig mann til meg. Mener du at det er et mirakel?

Tvilsomt...

Han sørger alltid for at jeg har alt jeg trenger.

Han har gjort meg frisk 100 ganger naar jeg har vært utrolig syk.

Alt? Som hva da? Hva trenger man egentlig? Venner? Penger? Et sted å bo? Mat? Luft? Drikke?

 

Jeg har fått alt. Det eneste som skulle til var litt arbeid. Man får ingenting gratis her i livet. Ikke penger, og ikke venner...

(Gratis er ikke synonym med å ikke betale penger)

 

At han har gjort deg frisk er vel ikke helt sant.. Aldri brukt noen form for medikamenter? Vil også nevne "placebo".

Konkrete ting for meg, men ikke for deg.

Jeg har ikke definisjonen på "mirakel", så jeg skal ikke diskutere det, men hvis det å klare seg gjennom skolegangen, få seg en leilighet og å bli frisk når man er syk er mirakel, da er det ordet for lite brukt.

 

ja, og min er på 193. big deal. alle kan lyve på internett.

Min er 219. Helt sant. Jeg kan sende deg en mail også.

 

 

Et spørsmål til, Tunefish:

Skriver du alltid "Ham" når du snakker om andre? Trodde det var gått litt ut av bruk i norsk sprog... :-)

Lenke til kommentar

gud åpenbarer seg for oss? hvor da? ansikter i poteter gjelder fremdeles ikke. har du sett denne "gud" med dine egne øyne?

 

fikk jeg noe svar på dette? nei.

 

brilliant argumentasjon. adam fantes fordi aper liker bananer.

 

Og du tar jo hvertfall ikke dette ut av sammenhengen gjør du vel?

Neiiida.... :roll:

 

det er jo det du skriver. siden du ikke kan se for deg "adam" som en ape, så må evolusjonsteorien være riv ruskende gal.

 

som en annen i denne tråden (tror jeg) skrev, mennesket tilpasser seg omgivelsene over tid.. perledykkere får større lungekapasitet, etc.

 

når du i tillegg har skjelettfunn som dateres helt 3 millioner år tilbake.. hvordan forklarer bibelen det? dinosaurer?

 

og hvorfor skulle våre meninger være feil, og din riktig? fordi du har en skybert som snakker til deg?

Skybert... Gud... Du får kalle Ham hva du vil...

 

da blir det skybert. du svarte fremdeles ikke på spørsmålet. hvorfor er det greit at norrøn mytologi er et eventyr for deg, men ikke greit at bibelen er et eventyr uten basis i virkeligheten for oss andre?

 

Fordi da ville denne religionen fortsatt ha eksistert i det om fanget som kristendommen gjør idag.

 

dette svarte vel jimmy på ganske så bra.. norge ble kristnet ved sverd.

 

Konkret for hvem da mener du?

 

for meg. det er jeg som er kritisk innstilt til kristendommen, husker du.

 

Uansett hva jeg sier her vil du beskrive som en tilfeldighet, men som for meg er bønnesvar og hjelp.

Så for deg vil de neppe være konkrete, men for meg er de mer konkrete enn noe annet.

 

godt mulig. la oss se.

 

Han fikk meg blant annet gjennom videregående,  

noe alle som kjenner meg vil kalle et mirakel.

 

jeg kom meg også gjennom videregående, uten at jeg vil kalle det et mirakel.

 

Han skaffet meg et billig kongested midt i Oslo uten at jeg måtte løfte en finger.

 

du ble bare på magisk vis eieren av et billig kongested? eller gjorde du som alle andre, lette litt i avisen og ringte et nummer som stod i en annonse..?

 

jeg har også en billig leilighet, i bergen sentrum. jeg løftet ikke en finger, siden en kamerat av meg ordnet alt. et mirakel! halleluja!

 

Han sørger alltid for at jeg har alt jeg trenger.

 

du bare sitter på rompen og gjør ingenting, dagen lang? så kommer pengene strømmende og manna faller fra himmelen. eller gjør du som alle andre, jobber eller får studielån?

 

jeg har også alt jeg trenger, tak over hodet og mat i magen hver dag. for å ha dette, jobber jeg.

 

Han har gjort meg frisk 100 ganger naar jeg har vært utrolig syk.

 

hvor syk er alvorlig syk? fatal nyresvikt eller en liten forkjølelse?

 

jeg har også vært syk, og blitt frisk kort tid etterpå. i disse tilfellene har jeg spist masse hvitløk og drukket mye vann. halleluja! pris hvitløken!

 

Konkrete ting for meg, men ikke for deg.

 

nei, du klarte ikke helt å overbevise meg der, nei.

 

 

Har du en hobby med å ta ting ut av sammenheng?

 

hva da? jeg skrev bare at jeg hadde en iq på 193. makan til kverulering på deg, da.

 

Men det er faktisk ikke jeg som skriver dette av meg selv, men Den Hellige Ånd som virker i meg!

 

Kort sagt blir dette litt for "matrix" og far out føler jeg.

 

det jeg syns er litt merkelig, er at noe kan bli for far out for deg, siden du selv skriver at du er besatt av en eller annen poltergeist som heter "Den Hellige Ånd" (hva er det egentlig med disse store bokstavene?).

 

 

Men å komme fram med klare poenger og argumentere for disse sliter du visst mer med...

Så inntil du lærer deg det, så føler jeg at en videre dialog er ganske meningsløs...

 

jeg sliter med å komme med klare poenger? håh, håh.

hva med deg, frøken dings? alle poengene og argumentene dine kommer fra en innbilt fantasiverden.

 

hvis jeg hadde påstått at at det faktisk fantes tanntroll som bodde i tennene våres, basert utelukkende på en bok, og vært frekk og nesevis mot alle andre som påstod noe annet.. tror du ikke folk hadde syns jeg manglet en liten skrue både her og der?

 

bytt så ut "tanntroll" med "gud & co", og "tennene våre" med "himmelen", så har du deg selv. raving lunatic..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder hva som skjer etter døden, for å spore av (sideveien og inn igjen der vi var):

 

Vi har hovedsaklig to grupper her:

1. Vi dauer og kroppen blir spist og rotner o.l.

2. De snille kommer til himmelen og de onde kommer til Helvete.

 

 

Begge to er lite gjennomtenkt, men 1-eren inneholder jo et visst snev av sannhet, og det er det ingen som protesterer på. Ikke engang kristne.

 

Men skal vi tenke sjelelig sett, som tråden sikkert var ment for, så tror jeg det at 2-eren ikke strekker til. De som tror det har ofte bare lest/hørt det, og tror på det uten videre gjennomtenking.

 

Ingen vet hva som skjer etter døden. Muligens er det slutt, og kanskje går vi inn i en tilstand der tid og sted ikke har noen mening. Vi vil altså eksistere, men uten at vi lever.

 

 

Denne tråden har som alle andre tråder i Religion gått over til en diskusjon om hvor vidt kristendommen er sann eller ei.

 

Psilocybe har mange gode argumenter, men Tunefish (eller Tunfisk, om du vil) nekter å tenke gjennom dem. Han er besatt av noe som gjør at han ikke tør tenke om det har noen mening eller ei.

 

Hva han er redd for vet jeg ikke, men det er "A" at han skal bli straffet av guden sin, eller "B" at han skal finne motbeviser mot kristendommen.

Lenke til kommentar

Kristendommen ble til en opplysning ikke så stor pga at folk fikk "bønnesvar". Den ble oss påtvunget av alles kjære "Olav den Heilage"

 

Og den ville vært stein dau idag, om dette var alt den levde på.

 

Jeg klarte meg også igjennom videregående, og jeg har ikke antallet i prosent, men jeg går utifra at flesteparten av de som begynner, fullfører videregående. Jeg vil IKKE kalle det for et mirakel.

Jeg har også et billig kongested. Trengte bare sitte inn en annonse i en avis, så ringte en hyggelig mann til meg. Mener du at det er et mirakel?

Tvilsomt...

Alt? Som hva da? Hva trenger man egentlig? Venner? Penger? Et sted å bo? Mat? Luft? Drikke?

 

Har aldri sagt at dette er store og overnaturlige mirakler i vanlig betydning.

Det jeg sier er at for meg er dette bare noen få av mange ting som Han har gjort for meg.

Er fullt klar over at dette ikke betyr det minste for dere, men jeg ble spurt om hva Han hadde gjort for meg, og det svarte jeg på.

 

Et spørsmål til, Tunefish:

Skriver du alltid "Ham" når du snakker om andre? Trodde det var gått litt ut av bruk i norsk sprog... :-)

 

Heh... det røper vel egentlig bare litt om norskkunnskapene dine vil jeg vel heller tro. "Ham" er objektsformen av "han", og at jeg skriver det med stor bokstav gjør jeg bare for understreke at det er Gud jeg snakker om.

Lenke til kommentar

gud åpenbarer seg for oss? hvor da? ansikter i poteter gjelder fremdeles ikke. har du sett denne "gud" med dine egne øyne?

 

fikk jeg noe svar på dette? nei.

 

Gud kan ikke erfares på samme måte som alt annet.

Gud er ikke en ting blant andre ting. Gud kjenner vi bare indirekte, gjennom noe annet:. Gjennom Bibelen, gjennom bestemte historiske hendelser og gjennom Jesus Kristus.

Dessuten er det forskjell mellom den allmenne og den spesielle åpenbaring. Den allmenne åpenbaring er den kjennskap som mennesker har til Gud og hans virkelighet uavhengig av troen på Guds spesielle åpenbaring. (i Jesus Kristus)

 

Hvis du vil vite mer om forskjellen mellom disse to åpenbaringene så si ifra...

 

det er jo det du skriver. siden du ikke kan se for deg "adam" som en ape, så må evolusjonsteorien være riv ruskende gal.

 

som en annen i denne tråden (tror jeg) skrev, mennesket tilpasser seg omgivelsene over tid.. perledykkere får større lungekapasitet, etc.

 

når du i tillegg har skjelettfunn som dateres helt 3 millioner år tilbake.. hvordan forklarer bibelen det? dinosaurer?

Det jeg skrev om adam og bananen var kanskje krydret med en dose humor? Det som jeg har å si om en eventuell utviklingslære er det ingen grunn i å ytre sålenge vi har forskjellig standpunkt om HVA/HVEM som satte igang verdens begynnelse.

For det er DET jeg prøver å si noe om... HVORDAN det skjedde er for min del en diskusjon som burde komme i etterkant.

 

da blir det skybert. du svarte fremdeles ikke på spørsmålet. hvorfor er det greit at norrøn mytologi er et eventyr for deg, men ikke greit at bibelen er et eventyr uten basis i virkeligheten for oss andre?

 

Joda, det er helt greit for meg.

Det er helt greit for meg med det utgangspunkt at hver og en må gjøre seg opp sin egen oppfatning.

Det er akkurat som jeg har sagt før... jeg kommer med mitt syn, du kan komme med ditt syn... og så blir det opp til den som leser å se hvem hun/han har mest fortrolighet med.

 

dette svarte vel jimmy på ganske så bra.. norge ble kristnet ved sverd.

 

Les svaret jeg ga til Jimmy-gutt du...

Det er ingen kristne som synes at kristning med sverd er en fin ting.

 

Angående det Gud gjør for meg så sa jeg på forhånd at det var liten vits å fortelle deg det, da du selvsagt bare vil se på dette som tilfeldigheter og dagligdagse ting som kan skje enhver.

Men det var du som spurte, og jeg svarte.

 

bytt så ut "tanntroll" med "gud & co", og "tennene våre" med "himmelen", så har du deg selv. raving lunatic..

 

Apostlene ble også anklaget for å være gale da de ble fylt med Den Hellige Ånd...

Så at jeg kalles raving lunatic tar jeg med knusende ro.

God natt.

Lenke til kommentar

Et spørsmål til, Tunefish:

Skriver du alltid "Ham" når du snakker om andre? Trodde det var gått litt ut av bruk i norsk sprog... :-)

 

Heh... det røper vel egentlig bare litt om norskkunnskapene dine vil jeg vel heller tro. "Ham" er objektsformen av "han", og at jeg skriver det med stor bokstav gjør jeg bare for understreke at det er Gud jeg snakker om.

Jeg er klar over når "ham" skal brukes, men på den måten du skriver det, er det naturlig å bruke "De", "Dere", "Dem" og "I". Det du gjør er å blande flere forskjellige måter å skrive på.

 

At du snakker om guden din eller ikke har ingenting med stor bokstav i "ham" å gjøre. Det er en direkte skrivefeil...

 

Gud kan ikke erfares på samme måte som alt annet.

Gud er ikke en ting blant andre ting. Gud kjenner vi bare indirekte, gjennom noe annet:. Gjennom Bibelen, gjennom bestemte historiske hendelser og gjennom Jesus Kristus.

Dessuten er det forskjell mellom den allmenne og den spesielle åpenbaring. Den allmenne åpenbaring er den kjennskap som mennesker har til Gud og hans virkelighet uavhengig av troen på Guds spesielle åpenbaring. (i Jesus Kristus)

Den guden jeg kjenner gjennom bibelen deres er tvers gjennom ond. Han har uten tvil talt gjennom profetene som har skrevet det gamle testamentet, og alle som har lest GT og fortsatt tror på den guden din er nok ikke helt god.

 

Det er helt greit for meg med det utgangspunkt at hver og en må gjøre seg opp sin egen oppfatning.

Det er akkurat som jeg har sagt før... jeg kommer med mitt syn, du kan komme med ditt syn... og så blir det opp til den som leser å se hvem hun/han har mest fortrolighet med.

Du kommer ikke med ditt syn, nei. Du kommer med det syn som står i bibelen og som du har blitt fortalt. Det er forskjellen mellom meg og psilocybe og deg.

 

Les svaret jeg ga til Jimmy-gutt du...

Det er ingen kristne som synes at kristning med sverd er en fin ting.

Det nevnte du ikke i posten over. Kanskje du ikke synes at kristningen av Norge var så bra likevel... Mange menneskeliv gikk den gang tapt pga denne troen din, og flere har det vært. Likevel er det helt greit at de ble drept. De ble jo drept for en god sak, eller hva?

Lenke til kommentar
Jeg er klar over når "ham" skal brukes, men på den måten du skriver det, er det naturlig å bruke "De", "Dere", "Dem" og "I". Det du gjør er å blande flere forskjellige måter å skrive på.

 

At du snakker om guden din eller ikke har ingenting med stor bokstav i "ham" å gjøre. Det er en direkte skrivefeil...

 

Det er ikke en skrivefeil nei, men akkurat den diskusjonen gidder jeg ikke bruke mer krefter på, hvis det er greit for deg...

 

Den guden jeg kjenner gjennom bibelen deres er tvers gjennom ond. Han har uten tvil talt gjennom profetene som har skrevet det gamle testamentet, og alle som har lest GT og fortsatt tror på den guden din er nok ikke helt god.

 

Ok, som sagt hver sin oppfatning.

Du oppfatter Ham som ond, og jeg som god.

 

Du kommer ikke med ditt syn, nei. Du kommer med det syn som står i bibelen og som du har blitt fortalt. Det er forskjellen mellom meg og psilocybe og deg.

 

Selvfølgelig er det mitt eget syn, og selvfølgelig er det noe og noen som har gitt meg grunnlaget dette synet. Man får jo input, for deretter å gjøre opp sin egen mening om det man hører/leser.

Folk tror jo ikke på utviklingslæren fordi de har funnet det ut selv!

De har hørt teorier om hvordan det kan ha skjedd, og så setter de sin lit til det de hører, akkurat på samme måte som jeg setter lit til det jeg leser i Bibelen.

 

Kanskje du ikke synes at kristningen av Norge var så bra likevel... Mange menneskeliv gikk den gang tapt pga denne troen din, og flere har det vært. Likevel er det helt greit at de ble drept. De ble jo drept for en god sak, eller hva?

 

Og du tror fortsatt jeg er interessert i å forsvare at uskyldige ble drept i den perioden? Nei og atter nei.

Står det noe om kristning med sverd i Bibelen? Nei. Fordi dette hadde stridet med Jesu forkynnelse om nestekjærlighet.

(Håper jeg har forklart nok om akkurat denne saken nå? Føler jeg må gjøre det 2 ganger om dagen, og det blir man litt lei av...)

 

Ha en fortsatt fin dag! :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Folk tror jo ikke på utviklingslæren fordi de har funnet det ut selv! De har hørt teorier om hvordan det kan ha skjedd, og så setter de sin lit til det de hører, akkurat på samme måte som jeg setter lit til det jeg leser i Bibelen.

Hvordan det i det heletatt er mulig og omtale utviklingslæren som en teori, er beyond meg :shrug: . Det er ikke en teori hvis det har blitt bevist! C14 (Karbon 14) datering er svært nøyaktig. Som det ble nevnt tidligere, er det funnet menneskeskjelletter som har blitt datert flere milioner år før jorden, i følge bibelen, ble "laget". Du må da være i stand til å skjønne forskjellen på beviste fakta og teorier og å se hvordan dette strider med bibelen. Bibelen er en bok som noen har skrevet. Svært mye av det som står det er stikk i strid med ting vitenskapen har bevist. Er du i stand til å fatte det begrepet, Tunefish? Beeeviiist... Fakta....

 

Bare for gøy, kan du prøve og legge troen din til side og sette deg inn i vår tankegang? Bare for ett lite tankeeksperiment... Hva om alle dem som var med på og skrive bibelen hadde ommtalt Jesus Kristus som Hoppaling Cassidy. Da hadde du hatt "ett nært og personlig forhold" til Hoppaling Cassidy. Hva om norge ikke hadde blitt kristnet. Da hadde du trodd like sterkt på Odin, Tor og alle de andre gudene i Valhall som du tror på gud og jesus nå. Det kan du jo ikke nekte på! Det er jo sånn!

Lenke til kommentar

Hvordan det i det heletatt er mulig og omtale utviklingslæren som en teori, er beyond meg :shrug:

Hvordan du kan ha gått glipp av at utviklingslæren aldri er bevist, og ergo bare en teori, er beyond me... :shrug:

 

http://www.ntnu.no/universitetsavisa/0200/replikk.html

http://www.frihet.no/magasin/1999/01-missing_link.htm

http://www.frihet.no/magasin/aktuell.htm

 

(Gjerne i den rekkefølgen...)

 

Det er ikke en teori hvis det har blitt bevist! C14 (Karbon 14) datering er svært nøyaktig.

C-14 har tatt feil så mang en gang, og kan av logiske årsaker heller aldri bevises som optimalt funksjonell.

Det du må huske på her lille venn, er at selv om enkelte tester i en hvilken som helst sammenheng ser ut til å vise noe, kan en annen test vise det helt motsatte.

Det kan dermed ikke snakkes om beviser, men indisier.

Som det ble nevnt tidligere, er det funnet menneskeskjelletter som har blitt datert flere milioner år før jorden, i følge bibelen, ble "laget".

Det er tatt enkelte prøver som kan tyde på dette ja.

Og vitenskapen er jo kjent for aldri å ta feil, eller bli motbevist i senere tid? :roll:

Du må da være i stand til å skjønne forskjellen på beviste fakta og teorier og å se hvordan dette strider med bibelen. Bibelen er en bok som noen har skrevet. Svært mye av det som står det er stikk i strid med ting vitenskapen har bevist. Er du i stand til å fatte det begrepet, Tunefish? Beeeviiist... Fakta....

Lol... har du nettopp hatt o-fagstime eller noe?

Jeg er visst ikke den av oss som ikke klarer å se forskjell på ting som er bevist og ikke bevist.

 

Bare for gøy, kan du prøve og legge troen din til side og sette deg inn i vår tankegang?

Bare for ett lite tankeeksperiment... Hva om alle dem som var med på og skrive bibelen hadde ommtalt Jesus Kristus som Hoppaling Cassidy. Da hadde du hatt "ett nært og personlig forhold" til Hoppaling Cassidy.

Hehe.. ok? Så hadde jeg vel hatt det da...?

Nå var vel ikke det et så vanlig navn i midtøsten på den tiden, men ok...

Ser bare ikke helt poenget ditt akkurat der...

 

Hva om norge ikke hadde blitt kristnet. Da hadde du trodd like sterkt på Odin, Tor og alle de andre gudene i Valhall som du tror på gud og jesus nå. Det kan du jo ikke nekte på! Det er jo sånn!

 

Sett fra ditt synspunkt så har du jo helt rett, for i hodet ditt så er jo alt som har noe med en gud å gjøre bare tull.

Så da tenker jo du at Odin og Gud kan hjelpe deg like mye som en boks med ost.

Og hadde Gud bare vært teori så hadde det faktisk vært likegyldig om jeg hadde trodd på Ham eller på Odin. (Eller en boks med ost.)

Men når jeg har har et personlig og nært forhold til Gud, og fordi Han hjelper meg hver dag, så er det ikke ett fett om jeg velger å forkaste Ham og begynner å tilbe Odin, en stein eller en boks med ost igjen.

Hadde jeg følt at Gud aldri var der for meg, så hadde jeg høyst sannsynligvis mistet min tro for lenge siden.

Dette har jeg kommentert i oxo tidligere poster;

Gud er en aktiv og handlende Gud, og ikke en passiv.

 

Så på "spørsmålet" ditt om jeg hadde trodd like sterkt på Odin og Tor hvis de fortsatt hadde vært utgangspunkt for religionen i landet idag:

Høyst sannsynligvis ikke etter mange års erfaringer med at jeg ikke fikk noe tilbake fra dem, fordi de er ikke-ekstisterende.

Men jeg skal ikke se bort fra at jeg i det minste hadde prøvd å oppnå kontakt med dem... men kontaktsøkning oppover er visst en uting i dagens samfunn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...