Gå til innhold

Hva skjer etter døden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
...

 

Du har tydeligvis ikke lest mine poster.

Bibelen er høyst vitenskapelig diskutabel!

Det er bare fundamentalismen som påstår at Bibelen skal tolkes ordrett i enhver sammenheng.

Bibelen er IKKE en naturfagsbok, og heller ikke noen historiebok.

Bibelen er det profetiske og apostoliske vitnesbyrdet om Guds åpenbaring i historien!

 

Vitenskapen strider såvisst ikke imot Bibelen, da den er endel av skaperverket.

Siden Jesus levde i Israel, så vil det være unaturlig at han var neger, dog om Han hadde vært det hadde det ikke gått ut over budskapet.

Nei, Tunefish.... Det hadde jeg faktisk ikke på det tidspunktet jeg skrev innlegget :-) Men nå...

 

Jeg kan ikke si at jeg er enig i din "naturtolking" (ja, du vet liv og sånt), og jeg vil bastant påstå at vitenskapen etter hvert vil "undergrave" de tankene og prinsippene religoner bygger på; nemlig det at vitenskapen faktisk kan forklare det "guddommelige". Da skal jeg tro på det som står i Bibelen. Vitenskapen er min tro! Tørt, kjedelig og aldeles for jævelig, men det føles riktig.

 

Nær-døden-opplevelser kan etter mitt syn forklares vitenskapelig (hmm, no kødd med hjernen ;-) ). Jeg leste et sted at de fleste "hard-core" katolsk-kristne opplevde "lyset" som ubehagelig! Jeg tror at "døden" (altså "lyset") blir det man gjør det til! Siden disse menneskene fryktet døden og helvete så mye, så var denne opplevelsen ubehagelig. Mens andre kristne kan oppleve det stikk motsatte.

 

Jeg tror ikke at mennesket har noen åndelig sjel - hvertfall ikke mer enn dyrene. Etter mitt syn er mennesket et dyr, og det eneste som skiller oss er at vi fra et evolusjonsmessig standpunkt hadde behov for å kommunisere med våre artsfeller; utvikle et språk, legge planer for jaktem, utvikle redskaper osv. Derfor trengte vi en større hjerne for å overleve! Når vi likevel ser på dyrene som underlegne: Jeg tror at f.eks en superintelligent maskin vil se på oss som underlegne... Det samme med avanserte livsformer fra det ytre rommet. Så er det vel ganske naturlig at man først og fremst "holder seg til" medlemmer av ens egen art? Katter ser på oss som underlegne....

 

Og til slutt: Takk for et flott innlegg zuperMensch!

Jeg er selv interessert i fysikk, så den passet bra! Vitenskapen er hard å svelge, og tenker man på universet så er vitenskapen rett og slett kvalmende! Tenk på hvor ubetydelig menneskeheten og Tellus er! Alle miljøproblemene (som vi kaller det her) er ubetydelige for livets eksistens! På dette tidspunktet sitter det andre (intelligente) skapninger og ser opp mot stjernehimmelen og lurer på om det finnes liv der ute... Vitenskapelige fremskritt som gjør det mulig å reise til fremmede solsystemer vil få oppdagelsen av hjulet (ja, ja så er det kjekt å ha) til å blekne! Det vil være den største oppdagelsen(e) i menneskehetens historie!

Lenke til kommentar

Angående nærdøden opplevelser så kan det ha med at hjernen er i sjokk.

 

Forskning rundt dette feltet har fremprodusert identiske opplevelser med å utsette hjernen for magnetisme, forsøkspersoner har sett ganske mye rart som egentlig bare skyldes en manipulering.

 

Så det man sanser når man dør, kan like gjerne være noe som bare skjer inni hodet, altså ikke virkelig.

Lenke til kommentar
Here is how it goes...

 

Når du dør går du ned til dødsriket, et slags midlertidig hvilested, og blir der til Jesus kommer tilbake og reiser alle døde opp til dommen sammen med de levende.

Så skal han skille oss fra hverandre, de som tror og de som ikke tror, og de skal gå hver sin vei. Dere skjønner sikkert hvilke veier jeg sikter til.

 

Å bevise dette er selvagt umulig, men på dommens dag blir jeg nok dessverre nødt å si til endel av dere:  

 

I told you so...  :shrug:

Er du kristen selv?

Jeg håper iallefall det. Jeg er selv kristen og er glad at det også finnes andre kristene her på forumet.

Lenke til kommentar

Forøvrig er jeg nødt til å korrigere meg selv litt i forhold til tidligere poster i denne tråden med tanke på hva som faktisk skjer etter døden.

 

Jeg har tidligere lagt endel vekt på dette med dødsriket, og at dette sannsynligvis er et slikt "mellomstadie" mellom dette livet og den dagen da Jesus skal reise oss opp fra de døde.

 

Jeg har lest litt mer om dette, og de aller fleste teologer ser på dette bare som en mulig teori, men at det ikke er den mest sannsynlige utifra nytestamentelig tenkning.

 

Jeg har personlig utarbeidet min teori utifra skriftstedet der Jesus dro ned til dødsriket og forkynte evangeliet der.

Det de fleste teologer idag sier er dette var et særs spesielt tilfelle fordi Han forkynte for de som hadde dødd før evangliet kom til verden, og at dette ikke nødvendigvis gjelder for oss da vi HAR evangeliet.

 

Det de fleste teologer idag tror er at den første død (som er den døden vi her snakker om) er en virkelig død. Og da mener jeg død.

For døden er opphør av relasjoner, og dermed kan vi ikke si at vi eksisterer i en "mellomverden" rett og slett fordi vi ikke eksisterer.

Jeg har tidligere trodd at det kanskje bare var legemet som dør i den første død, og at sjelen lever videre i dette mellomstadiet, men der har jeg tydeligvis tolket feil, for legeme og sjel er ETT, og dermed udelelige.

 

Tanken her er da at HELE mennesket faktisk dør, og forblir HELT dødt helt til dommens dag, og at dette mellomstadiet ikke eksisterer med verken tid eller rom slik jeg kan ha antydet i tidligere poster.

 

Nå spiller ikke dette noen stor rolle for troen min, men tenkte jeg skulle oppdatere likevel! :)

 

God bless U all.

Lenke til kommentar

det er egentlig helt utrolig hvor mye piss enkelte kan få ut av en to tusen år gammel eventyrbok. du har lest at "fallera, når jeg dør, så kommer jesus og er min venn, og alle de som ikke tror, skal brenne i all evighet, etc, etc.".. har du noen bevis for dette? kjenner du noen som har møtt jesus? noen som har brent i helvete i all evighet.. and lived to tell the tale? nei.

 

urk.. hvis bare flere kristne kunne holdt den %!"#%!" troen for seg selv.

Lenke til kommentar

det jeg ikke skjønner, er hvorfor kristne ikke kan holde seg til å være personlig kristne. greit, du har lest en bok og klart å innbille deg at dette er fakta. synd for deg. slutt å plag oss fornuftige mennesker.

 

jeg har lest litt i en bok som handler om to søte små troll som bor i munnen til en gutt som heter jens. det betyr ikke dermed at små tanntroll faktisk finnes, og de hakker ut små hus i tennene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jess, der traff du jammen meg godt.

Det er akkurat det troen min går ut på.

 

prøve å fleipe det vekk, ja.. det sier jo sitt.

 

God jul.

 

jul var for rundt to måneder siden. jeg vet ikke hvordan kalenderne til nesevise kristne funker, men jeg regnet med de var noenlunde lik de som resten av samfunnet bruker.

 

"karius og baktus" og "bibelen" er strengt talt ikke så voldsomt forskjellige. den eneste forskjellen er at bibelen er et par år eldre, og kan i enkelte tilfeller gjøre at leseren ender opp som en sau (ikke bokstavelig, altså).

 

tenk på det. å tro på noe du aldri har sett, aldri har hørt eller følt (har du det, finnes det piller som hjelper mot sånt). det finnes ikke ETT dokumentert bevis på at det finnes en gud, jesus eller hellig ånd som passer på folk. at ansiktene deres dukker opp i en potet i israel, er ikke godt nok bevis.

Lenke til kommentar
Here is how it goes...

 

Når du dør går du ned til dødsriket, et slags midlertidig hvilested, og blir der til Jesus kommer tilbake og reiser alle døde opp til dommen sammen med de levende.

Så skal han skille oss fra hverandre, de som tror og de som ikke tror, og de skal gå hver sin vei. Dere skjønner sikkert hvilke veier jeg sikter til.

 

Å bevise dette er selvagt umulig, men på dommens dag blir jeg nok dessverre nødt å si til endel av dere:  

 

I told you so...  :shrug:

HAR DU RØYKA SOKKEN DIN ELLER.MIDLERTIDIG HVILSTED OG BLR DER TIL JESUS KOMMER :D DUMMESTE JEG HAR HØRT PÅ LENGE :lol::lol:

Lenke til kommentar

Visst du ikke vil at kristene skal "plage" deg trenger du overhodet ikke være inne på et relgions forum.

 

"kristene" mennesker plager meg uansett.

 

og, hva er det dette kalles.. et diskusjonsforum, kanskje? hva gjør man i et sånt forum? diskuterer og kverulerer og kommer med sine meninger?

 

når dere kristne har tatt troen deres og gjort den til en del av hverdagen til alle og enhver, istedet for å ha den inni hodet deres hvor den tilhører, så må da for pokker jeg kunne si hva jeg mener om det. i et RELIGIONS (ikke relgion) forum.

Lenke til kommentar
Jess, der traff du jammen meg godt.

Det er akkurat det troen min går ut på.

 

prøve å fleipe det vekk, ja.. det sier jo sitt.

Så det er altså JEG som fleiper det vekk?

For du åpner jo virkelig opp for en saklig diskusjon...

 

God jul.

 

jul var for rundt to måneder siden. jeg vet ikke hvordan kalenderne til nesevise kristne funker, men jeg regnet med de var noenlunde lik de som resten av samfunnet bruker.

Jess, jeg er den nesevise her vettu...

Til tross for at kalenderen vi bruker går utifra fødselsdagen til en person du ikke tror på, så bruker vi nok samme kalender ja.

Merkelig at du feirer jul egentlig... som ikke tror på den samme personen, som vi faktisk feirer i jula...

 

"karius og baktus" og "bibelen" er strengt talt ikke så voldsomt forskjellige. den eneste forskjellen er at bibelen er et par år eldre, og kan i enkelte tilfeller gjøre at leseren ender opp som en sau (ikke bokstavelig, altså).

 

tenk på det. å tro på noe du aldri har sett, aldri har hørt eller følt (har du det, finnes det piller som hjelper mot sånt). det finnes ikke ETT dokumentert bevis på at det finnes en gud, jesus eller hellig ånd som passer på folk. at ansiktene deres dukker opp i en potet i israel, er ikke godt nok bevis.

 

Greit... da har vi din versjon.

Lenke til kommentar
Here is how it goes...

 

Når du dør går du ned til dødsriket, et slags midlertidig hvilested, og blir der til Jesus kommer tilbake og reiser alle døde opp til dommen sammen med de levende.

Så skal han skille oss fra hverandre, de som tror og de som ikke tror, og de skal gå hver sin vei. Dere skjønner sikkert hvilke veier jeg sikter til.

 

Å bevise dette er selvagt umulig, men på dommens dag blir jeg nok dessverre nødt å si til endel av dere:

 

I told you so... :shrug:

HAR DU RØYKA SOKKEN DIN ELLER.MIDLERTIDIG HVILSTED OG BLR DER TIL JESUS KOMMER :D DUMMESTE JEG HAR HØRT PÅ LENGE :lol::lol:

 

Les "Posted: 05 Mar 2003 16:14 Post subject: " i denne tråden så ser du en oppdatert versjon av mitt syn.

Å røyke sokker har jeg egentlig aldri hatt behov for...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...