Gå til innhold

Hva skjer etter døden?


Anbefalte innlegg

Rent vitenskapelig: kan ingenting tas bort eller tilføyes i universe. Så du har alltid vært her og kommer alltid til å være her. Med andre ord: Det er simpelthen ikke mulig å opphøre å eksistere!

 

Men så kan man stille seg spørsmålet: hva er å eksistere?

Eksistens er for mange ensbetydende med å ha en sjel.

 

Men hva er sjelen?

Nå er dette i ferd med å bli et metafysikks spørsmål, så la oss heller se en video, som omhandler "Hva er sjelen" og trådstarters spørsmål: "Livet etter døden"

 

http://www.youtube.com/watch?v=l7E6sihLgdU

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som husker noe?

 

Kommer ikke på en dritt jeg fra før jeg ble født.... ??? Er det bare meg eller er det flere som ikke husker en dritt fra før de var et glimt i øyet til faren sin, fra omtrent da de svømte mellom stenene i pungen hans og før?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som husker noe?

 

Kommer ikke på en dritt jeg fra før jeg ble født.... ??? Er det bare meg eller er det flere som ikke husker en dritt fra før de var et glimt i øyet til faren sin, fra omtrent da de svømte mellom stenene i pungen hans og før?

 

Ehh... Var det en tullete kommentar eller misforstod du meg helt nå? Poenget var at ingen har minne fra før de ble født, og slik vil det være etter du er død og. Konseptet død er ikke vanskelig å forstå, det er det samme som å ikke være født, du eksisterer ikke.

Lenke til kommentar

Rent vitenskapelig: kan ingenting tas bort eller tilføyes i universe. Så du har alltid vært her og kommer alltid til å være her. Med andre ord: Det er simpelthen ikke mulig å opphøre å eksistere!

 

Men så kan man stille seg spørsmålet: hva er å eksistere?

Eksistens er for mange ensbetydende med å ha en sjel.

 

Men hva er sjelen?

 

Det med at ingenting forsvinner er som å se på verden som en legoverden. Man bygger et slott (eller noe annet), og når man etterhvert river det ned så eksisterer fremdeles legoklossene og kan brukes til å bygge noe annet, mens selve slottet ikke lenger eksisterer. Egentlig er vi mer dynamiske enn som så, for vi legger fra oss partikler og tar til oss nye hele livet igjennom, så rent fysisk så er vi aldri den samme. Du er litt den kyllingfileten du spiste på torsdag og den grandisen du spiste på lørdag, for å si det litt flåsete. :)

 

Jeg tror sjelen (dvs det som er "du") = bevisstheten, og at den er en prosess som oppstår på et tidspunkt og opphører på et senere tidspunkt. Midt imellom der eksisterer jeg/du/vi. :)

Lenke til kommentar

Egentlig er vi mer dynamiske enn som så, for vi legger fra oss partikler og tar til oss nye hele livet igjennom, så rent fysisk så er vi aldri den samme. Du er litt den kyllingfileten du spiste på torsdag og den grandisen du spiste på lørdag, for å si det litt flåsete. :)

Jepp. Hele du er fornyet hver niende år faktisk, skjellett og det hele. Så "du" er kun "du" i form av hva de kjemiske og elektriske signalene husker og selv DET endres kontinuelig... For veldig mye av minnene du har er IKKE helt reelle, de også endres og tillegges ting...

 

Leste en bok om dette engang som tok opp nettopp hva vi husker av foreksempel vår barndom og det er skremmende å se hvor mye vi faktisk legger til og trekker i fra... Denne forfatteren hadde foreksempel et minne om at hennes mor ville ha henne fra tanken om å begynne på et universitet i en annen stat, hun husket det slik at det var moren hennes som ville at hun skulle begynne på universitetet i den byen de bodde i for å ikke reise så langt vekk og dette trodde hun var sannheten helt til moren en dag hentet en ekse med brev som hun og dattera hadde skrevet til hverandre, der det klart og tydelig gikk frem at det var den andre veien rundt, at det var dattera som ikke ville begynne på det utenfor statelige universitetet men at det var moran som fikk henne til å begynne der...

 

Så heller ikke vår egen hukommelse skal vi stole blindt på.... Den også endres....

Lenke til kommentar

Rent vitenskapelig: kan ingenting tas bort eller tilføyes i universe. Så du har alltid vært her og kommer alltid til å være her. Med andre ord: Det er simpelthen ikke mulig å opphøre å eksistere!

 

Men så kan man stille seg spørsmålet: hva er å eksistere?

Eksistens er for mange ensbetydende med å ha en sjel.

 

Men hva er sjelen?

Jeg tror sjelen (dvs det som er "du") = bevisstheten, og at den er en prosess som oppstår på et tidspunkt og opphører på et senere tidspunkt. Midt imellom der eksisterer jeg/du/vi. :)

 

Hadde du tatt deg tid til å se videon, så beskriver den blant annet at sjelen ikke eksisterer. Det du/vi oppfatter som en sjel, er kun en tilfeldig sammensetting/ koblinger av celler hjernen. Det er iallefall slik deler av vitenskapen ser på sjelen.

 

Men hva du tror, kan ingen ta fra deg. For det finnes ingen bevis for verken det ene eller det andre. Heldigvis er vi forbi den tid da folk ble drept, grunnet de hadde andre synspunkter, f.eks jorden ikke er flat. For det ville begrenset den vitenskaplige utvilking! Da hadde kanskje jeg blitt brent på bålet for lenge siden!

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

Rent vitenskapelig: kan ingenting tas bort eller tilføyes i universe. Så du har alltid vært her og kommer alltid til å være her. Med andre ord: Det er simpelthen ikke mulig å opphøre å eksistere!

 

Men så kan man stille seg spørsmålet: hva er å eksistere?

Eksistens er for mange ensbetydende med å ha en sjel.

 

Men hva er sjelen?

Jeg tror sjelen (dvs det som er "du") = bevisstheten, og at den er en prosess som oppstår på et tidspunkt og opphører på et senere tidspunkt. Midt imellom der eksisterer jeg/du/vi. :)

 

Hadde du tatt deg tid til å se videon, så beskriver den blant annet at sjelen ikke eksisterer. Det du/vi oppfatter som en sjel, er kun en tilfeldig sammensetting/ koblinger av celler hjernen. Det er iallefall slik deler av vitenskapen ser på sjelen.

 

Men hva du tror, kan ingen ta fra deg. For det finnes ingen bevis for verken det ene eller det andre. Heldigvis er vi forbi den tid da folk ble drept, grunnet de hadde andre synspunkter, f.eks jorden ikke er flat. For det ville begrenset den vitenskaplige utvilking! Da hadde kanskje jeg blitt brent på bålet for lenge siden!

 

Det var vel i stor grad det jeg ville fram til. At det som er oss (som noen kaller sjel) er bevisstheten, som igjen er et resultat av koblinger i hjernen, som du nettopp skriver.

Lenke til kommentar

Rent vitenskapelig: kan ingenting tas bort eller tilføyes i universe. Så du har alltid vært her og kommer alltid til å være her. Med andre ord: Det er simpelthen ikke mulig å opphøre å eksistere!

 

Det er nok alt annet enn vitenskapelig, og bundet fullstendig hva som menes med det at "vi eksisterer". At jeg eller du eksisterer, nå, er ikke det samme som at de elementene vi er bygget opp av har eksistert i en eller annen form aldri så lenge.

 

Edit: Jeg er fullt klar over at du forsøker å klarifisere videre i innlegget ditt, og jeg har også sett videoen. Problemet er uklarheten som blir utgangspunktet for ditt innlegg, som leder til veldig usanne konklusjoner.

Endret av cuadro
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...