Gå til innhold

Hva skjer etter døden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man dør, så kjem gribbene og skal arve tinga dine.

Eg skal i allefall sørge for og nyte livet på slutten.

 

Eg skjønnar meg ikkje på dei som har hus som er falleferdige, men har ein million eller 2 i banken.

 

Dei kan da vel leige seg eit hotell for den del, eller bygge seg ein fin liten kåk og leve godt, og kanskje leve lengre.

 

Dei får ikkje pengane med seg alikevel. Når du er død er pengane kun verdilaust papir for deg.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...
Gjest Slettet-q5ES5fDk
Here is how it goes...

 

Når du dør går du ned til dødsriket, et slags midlertidig hvilested, og blir der til Jesus kommer tilbake og reiser alle døde opp til dommen sammen med de levende.

Så skal han skille oss fra hverandre, de som tror og de som ikke tror, og de skal gå hver sin vei. Dere skjønner sikkert hvilke veier jeg sikter til.

 

Å bevise dette er selvagt umulig, men på dommens dag blir jeg nok dessverre nødt å si til endel av dere:

 

I told you so... :shrug:

 

99% av befolkningen kommer til å bli når de kommert til helvete å får vite at jehovas vitner var det _eneste_ riktige :thumbup:

 

 

EDIT Hm, det var en epic bump, teit søkefunksjon...

Endret av Slettet-q5ES5fDk
Lenke til kommentar

Snakk om megabump! Fire år siden forrige innlegg :) Har ikke noe godt svar på trådstarters spørsmål, men jeg håper det skjer noe mer spennede enn at vi råtner opp.

 

E: Angående Andy1300 sitt utspill om jehovas vitner vil jeg si at dette er intent annet en en sekt med et merkelig bilde på verden. Setter seg selv som overmenensker?! Dårlig ide. Var en mann med bart i Tyskland engang som hadde noe av de samme tankene. Hitler drepte forresten over en million jehovas vitner!

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar

Etter døden råtner jeg og går tilbake til det samme kretsløpet jeg kom fra, lykkelig uvitende og i millioner bestandeler.. :)

 

Hva i all verden er så skremmende med det? Er helt naturlig det. Du var ingenting før du ble født og er ingenting etter at du dør. I mens er du kun en budbringer av dine gener gjennom dine barn i den endesløse rekken av gener som har passert her på jorden siden tidenes morgen og har du ikke barn er du ikke det engang en del av det :) Da er du bare her til du dør.. :) Hvorfor skal noen dytte en høyere mening om seg selv inn i dette lurer jeg på? Om du spør de om et dyrs "sjel" vandrer videre er svaret nei, men vi er jo dyr vi også, så hva er forskjellen? Hvorfor tror noen at mennesker er mer verdt enn alle andre dyr? Vi er antagelig det eneste dyret jorden helt fint kunne klart seg uten, kanskje også klart seg bedre hvis homo sapiens ikke rotet rundt slik vi gjør... men det er et annet tema.

 

Vi dør når vår bevissthet dør, end of story! Deretter råtner vi og går tilbake til moder jord, der vi kom fra...

Lenke til kommentar
Skjer nok ikke noe mere enn at vi råtner og er døde. Men hva skjer med den energien som mennesker har når de dør?

For å sitere Jacob Sande:

 

Mykje tå skrotten flaut vekk,

og mykje kvarv burt som eim,

og mykje i spyfluga gjekk,

men beina kom heile heim.

 

mao, "energien" råtner bort, som resten, og fordeles videre i naturen.

Lenke til kommentar

Jeg blir like overgitt hver gang kristne sier at uten kristendommen hadde vi ikke vært mer enn smarte dyr. Livet ville ikke ha mening. Akkurat som det er et argument?

 

Enda et eksempel på at det livssynet som lover mest "vinner". La oss sammenligne: Kristendommen sier at livet har mening, menneskene er mye viktigere enn dyr, du får et liv etter døden, det finnes engler som vokter over deg hele tiden, du får møte igjen alle du er glad i etter døden!

 

Virkeligheten indikerer at mennesker er dyr som har utviklet en stor hjerne, og dermed muligheten til å tilegne seg kunnskap istedet for å være drevet av innstinkt, livet har ikke en kosmisk mening utover at livet ditt har den meningen du tilegner det, når du dør slutter livet slikt at du gir plass til nye generasjoner, det finnes ingen som vokter over deg så lenge du ikke har venner eller familie som beskytter deg, og du får aldri sjansen til å møte de døde igjen.

 

Det er som en fin reklame sammenlignet med den tøffe hverdagen. Hvis du vil leve i en rosa boble, så er religion tingen for deg. Hvis du derimot er opptatt av den nakne sannhet som ikke nødvendigvis vil gi deg en lett tilværelse, hold deg til virkeligheten.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor kristne syns at deres arroganse og usikkerhet som overbeviser dem om at mennesker er så høyt hevet over alle andre skapninger er et bevis for at det finnes en skaper.

 

Edit: Skrivefeil

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Jeg kom til å tenke på noe. Når alle som er døde skal stå opp igjen, hvor skal de bo og hvordan skal du få plass til alle?

 

I 2002 har noen regnet ut antall mennesker som har eksistert (de fleste er jo døde nå) på jorden. De kom frem til:

 

106,456,367,669 (106 milliarder - så en annen plass at de kom frem til 110 milliarder, så det ser ut til at de er ganske enig).

 

Hvor skal en få plass til alle disse?

 

Edit: skrivefeil

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar

Ettersom sjelen er selve personen, er det klart at sjelen dør, når personen dør. En død person er med andre ord en død sjel. En lang rekke skriftsteder bekrefter dette. «Den sjel som synder, den skal dø,» sier Esekiel 18: 4. I Dommerne 16: 30 leser vi: «Og Samson sa: Min sjel dø med filisterne!» Andre skriftsteder viser at sjeler kan utryddes (1. Mosebok 17: 14), hogges ned med sverd (Josva 10: 37), kveles (Job 7: 15,) og drukne (Jona 2: 6,). En død sjel er en død person. — 3. Mosebok 19: 28; 21: 1, 11.

 

Hvilken tilstand befinner så døde sjeler seg i? Enkelt sagt er døden det motsatte av livet. Alle våre sanser er knyttet til vårt fysiske legeme. Vår evne til å se, høre og tenke er avhengig av at øyne, ører og hjerne fungerer på rette måte. Uten øyne kan vi ikke se. Uten ører kan vi ikke høre. Uten hjerne kan vi ikke gjøre noen ting. Når en person dør, slutter alle disse fysiske organer å fungere. Vi slutter å eksistere.

 

I harmoni med dette sier Forkynneren 9: 5, 10: «De døde vet slett ingen ting . . . i dødsriket [sjeol, graven], som du går til, er det verken arbeid eller plan, verken kunnskap eller visdom.» I tråd med dette leser vi i Salme 146: 3, 4: «Sett ikke eders lit til fyrster, til et menneskebarn, hos hvem det ikke er frelse! Farer hans ånd ut, så vender han tilbake til sin jord; på den samme dag er det forbi med hans tankes råd.» Så når folk (sjeler) dør, opphører de ganske enkelt å eksistere.

Lenke til kommentar
Skjer nok ikke noe mere enn at vi råtner og er døde. Men hva skjer med den energien som mennesker har når de dør?

 

Det som skjer med all energi ifølge Termodynamikkens andrelov, også kalt entropi loven. Den går over til en tilstand av mindre kvalitet, meste parten varme.

 

Om ett menneske dør så vil menneskekroppen akkurat som når den er i livet varme opp omgivelsene rundt seg og energien blir overført til omgivelsne. Eneste forskjellen fra å være i livet er at kroppen utvinner energi fra næringen i føden når du er i livet, disse prosessene stopper når du dør og derfor så blir kroppene våre kalde etter hvert, når meste parten av energien blir overført til omgivelsne.

 

Jeg kom til å tenke på noe. Når alle som er døde skal stå opp igjen, hvor skal de bo og hvordan skal du få plass til alle?

 

I 2002 har noen regnet ut antall mennesker som har eksistert (de fleste er jo døde nå) på jorden. De kom frem til:

 

106,456,367,669 (106 milliarder - så en annen plass at de kom frem til 110 milliarder, så det ser ut til at de er ganske enig).

 

Hvor skal en få plass til alle disse?

 

Edit: skrivefeil

 

Spørsmålet er ikke plassen til menneskene fysisk, det er barnehage plasser som bekymrer meg :p. Tenk på at de aller fleste mennesker døde som spedbarn gjennom hele historien opp til nyere tid med fødseler på sykehus og vaksinering

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...