Gå til innhold

Hva skjer etter døden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Vi er bygget opp av energi, og energi kan hverken oppstå eller forsvinne, den "er" kun. Den forandrer kun form.

 

Jeg mente ikke direkte at jeg gleda meg til døden, men hele livet har jeg frykta/grua meg til den, nå forstår jeg at jeg ikke bare "forsvinner", men at døden er døra til en ny start.

 

Interessant. Det er sånn ca. akkurat det signaturen min handler om. Det er et sitat fra en av verdens beste sanger fra verdens beste band.

 

Personlig vet jeg ikke akkurat om JEG kommer til å tenke igjen etter jeg er død, det er jo en fin tanke, men energien som gjør meg til meg kommer aldri til å forsvinne.

 

Jeg har en tanke som kanskje vil få meg til å gjenoppstå som meg endag. Altså, hvis man tror universet varer for evig og trekker seg sammen i big chrunches og gjenoppstår i big bangs for evig og alltid, så er det vel uungåelig at en dag så samler partiklene seg på en måte som gjør at det er meg igjen. Det er vel ikke til å unngå er det? Jaja, det er bare en tanke. Jeg tror ikke på noe som helst og kommer mest sannsynlig aldri til å gjøre det heller.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det mer riktig at ting ikke har en mening, enn at de har det?

 

For å ikke bli aspektblind eller religiøs.

 

Er det ikke da mer naturlig å anta at mennesker antar en ultimat årsak/hendelses-sammenheng av seg selv, enn å skylde på menneskeskapte kontrollmekansimer?

 

Du er m.a.o. enig? Skylder ikke på noe, selv om alle greiner strekker seg etter himmelen, vokser ikke alle likt.

 

Det er jo tross alt en viss (observerbar) orden i universet, uansett hvordan man vrir og vender på det.

 

Ja, men ikke noe ultimat eller endelig, m.m. man er religiøs og tror.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det mer riktig at ting ikke har en mening, enn at de har det?

For å ikke bli aspektblind eller religiøs.

 

Trosbasert avgjørelse altså. Det gir vel egentlig mening, når jeg tenker etter...

 

 

Er det ikke da mer naturlig å anta at mennesker antar en ultimat årsak/hendelses-sammenheng av seg selv, enn å skylde på menneskeskapte kontrollmekansimer?

 

Du er m.a.o. enig? Skylder ikke på noe, selv om alle greiner strekker seg etter himmelen, vokser ikke alle likt.

 

Mja, jeg er enig med utgangspunktet, ikke konklusjonen. At vi liker å lage system i rotet, betyr ikke nødvendigvis at "rotet" er den ultimate sannhet, og at systemet ("meningen") er et selvbedrag.

 

Det er jo tross alt en viss (observerbar) orden i universet, uansett hvordan man vrir og vender på det.

 

Ja, men ikke noe ultimat eller endelig, m.m. man er religiøs og tror.

 

Tja, det er vel det all diskusjon rundt religion i bunn og grunn dreier seg om. En endelig "mening" som sådan, kan ikke bevises/motbevises og må nødvendigvis baseres på tro. Enten tror man, eller så gjør man det ikke.

Lenke til kommentar

Jeg benekter ikke naturlovene, men det finnes ingen lover for "sjelen". Mening er ikke veien, ikke- mening er heller ikke veien. Hvordan kan man forklare zen buddhismens tomhetsbegrep med ord, når det transcendenterer språket?

 

Hva jeg sier er ikke nødvendigvis noe jeg mener... men jeg peker til noe...

 

Jeget/ egoet er selvbedrag, men jeg verdsetter ikke kaos.

 

There is no spoon...

Lenke til kommentar
Jeg benekter ikke naturlovene, men det finnes ingen lover for "sjelen". Mening er ikke veien, ikke- mening er heller ikke veien. Hvordan kan man forklare zen buddhismens tomhetsbegrep med ord, når det transcendenterer språket?

 

Hva jeg sier er ikke nødvendigvis noe jeg mener... men jeg peker til noe...

.. med deg så langt (mer eller mindre)

 

 

Jeget/ egoet er selvbedrag, men jeg verdsetter ikke kaos.

 

Hva legger du egentlig i selvbedrag her? Jeg spør av nysgjerrighet og ikke for å kverulere.

Lenke til kommentar

hm... hjertet slutter å banke, etter noen minutter dør hjernen, du blir begravet og starter å råtne THE END :woot:

 

JA! En normal person! Langt mellom oss her i gården... :D

 

En normal person, er altså per def. en som deler dine oppfatninger?

 

Niks, en som ikke er en hjernevasket zombie. :yes:

Er ganske sikker på at meg og han har utrolig mange forskjellige meninger om andre ting...

Lenke til kommentar
Niks, en som ikke er en hjernevasket zombie. :yes:

Du synes ikke påstandene dine gir deg et fanatisk trekk da? :roll:

Og? Det er bedre enn å holde verden tilbake med tankeløs religion...

 

Min (svært personlige) mening, er at fanatisme er en uting uansett livssyn.

 

Edit:

Er det noe som virkelig holder verden tilbake så er det trangsyn, stahet og fanatisme. Men det er kanskje ikke så farlig med slikt, så lenge den store stygge religions-ulven blir felt.

 

Fri og bevare meg vel :roll:

Lenke til kommentar
Jeget/ egoet er selvbedrag, men jeg verdsetter ikke kaos.

 

Hva legger du egentlig i selvbedrag her? Jeg spør av nysgjerrighet og ikke for å kverulere.

 

Selv om alt er illusorisk må man ikke bare tro det, da har man stagnert. Egoet slik jeg ser det er ikke noe hellig, men noe som stadig forandres og aldri helt kan utslettes. (Under andre verdenskrig var det zen-mestere som begikk drap, og annet forkastelig).

Lenke til kommentar
Niks, en som ikke er en hjernevasket zombie. :yes:

Du synes ikke påstandene dine gir deg et fanatisk trekk da? :roll:

Og? Det er bedre enn å holde verden tilbake med tankeløs religion...

 

Min (svært personlige) mening, er at fanatisme er en uting uansett livssyn.

 

Edit:

Er det noe som virkelig holder verden tilbake så er det trangsyn, stahet og fanatisme. Men det er kanskje ikke så farlig med slikt, så lenge den store stygge religions-ulven blir felt.

Jepp, that's exactly it.

Lenke til kommentar

Jeg har en ide om at når jeg dør, så våkner jeg brått opp under vann og kjenner det presser i kroppen jeg svømmer opp. Jeg svever i luften og hovrer mot en stor tropisk øy (ala sdds introen vi ser på kino) jeg flyger igjenom jungelen, og plutselig faller jeg ned på bakken. Jeg våkner opp igjen og jeg har fått en kropp en blanding av Sjimpanse og Cat ba lemur.

 

Rundt meg er det mange like ape skapninger og jeg skjønner hva de sier jeg kan snakke med alle dyr et slags felles språk. men jeg er veldig smart og bygger meg et trehus og har mange venner nesten som jungelboken uten mennesker.

der lever jeg livet og har det bra uten noen farer, jeg finner opp ting og er liksom en oppfinner. når jeg blir gammel så ser barna på meg som litt rar og skummel men jeg forteller dem historier om skumle dyr som jeg husker langt bak ihukomelsen, mennesker.

 

dette er min drøm total sjelefred og inget bråk fra wiseguys siden jeg er den smarteste og alle andre vet det og hvis de har problemer kommer de til meg.

 

dette er bare en ide en drøm. jeg blir litt redd når jeg leser

og hører om folk som nekter plent på utviklings læren. Discovery er min venn.

 

ja leste om det dere at denne værden kunne være en matrix. tøff tenkte jeg. Ilustrert vitenskap

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...