Gå til innhold

Advarsel om innkalling

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nettopp en "advarsel om planlagt innkalling" elns fra forsvaret. Vil det si at jeg kommer til å bli kalt inn eller er det fortsatt en sjanse for at jeg slipper?

Planen min er å jobbe etter skoleslutt til sommeren og være i jobb ett år, før jeg går videre på skole. Jeg har allerede fått jobb, og trenger sårt disse pengene ettersom det er en privathøyskole.

Advarselen sa det var planlagt innkalling i jan. 09. Dette suger bokstavelig talt noe jævlig fordi det ødelegger både jobb og skoleplanene mine. Etter hva jeg har funnet ut av er verken jobb eller høyskoleutdanning grunn nok til å utsette militæret. Kan også nevne at jeg har mer enn nok mot hele militæropplegget og aldri i verden om jeg vil fullføre en førstegangstjeneste. Så er det da garantert at jeg blir innkallt i jan. 09?, og hva er det lureste for meg å gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fikk nettopp en "advarsel om planlagt innkalling" elns fra forsvaret. Vil det si at jeg kommer til å bli kalt inn eller er det fortsatt en sjanse for at jeg slipper?

Planen min er å jobbe etter skoleslutt til sommeren og være i jobb ett år, før jeg går videre på skole. Jeg har allerede fått jobb, og trenger sårt disse pengene ettersom det er en privathøyskole.

Advarselen sa det var planlagt innkalling i jan. 09. Dette suger bokstavelig talt noe jævlig fordi det ødelegger både jobb og skoleplanene mine. Etter hva jeg har funnet ut av er verken jobb eller høyskoleutdanning grunn nok til å utsette militæret. Kan også nevne at jeg har mer enn nok mot hele militæropplegget og aldri i verden om jeg vil fullføre en førstegangstjeneste. Så er det da garantert at jeg blir innkallt i jan. 09?, og hva er det lureste for meg å gjøre?

Flytte innkallingen til sommeren. Og ta studielån

Lenke til kommentar

Hvordan flytter man innkallingen da? De er jo så nazi på det innkallingsopplegget sitt. Har studielån alt på 70k ca, men skolen koster 200k i tillegg skal jeg bo på hybel i Oslo, og det er ikke gratis, så de pengene jeg tjener i jobben er litt viktige. Skal ha råd til lappen også snart..

Lenke til kommentar

Hvordan flytter man innkallingen da? De er jo så nazi på det innkallingsopplegget sitt. Har studielån alt på 70k ca, men skolen koster 200k i tillegg skal jeg bo på hybel i Oslo, og det er ikke gratis, så de pengene jeg tjener i jobben er litt viktige. Skal ha råd til lappen også snart..

ring vpv 03003 9-15.

Og din situasjon er nok ikke unik, er mange som starter videre utdanning etter førstegangstjenste.

Lenke til kommentar

Har fundert en god del på hva jeg kan gjøre for å slippe tjenesten de siste dagene, og kom til å tenke på at jeg har brukket armen en liten tid tilbake i en snowboardulykke. Tror det var vinterferien 2005. (Spesielt å glemme en sånn ting men :p )

Da jeg var på sesjon ble jeg bare fortalt at ikke det hadde noe å si og de bare kryssa av på tjenestedyktig og sendte meg videre før jeg rakk å tenke meg særlig om.

Bruddet er rett under kuleleddet i venstre arm, og armen er en del mindre mobil en den var før bruddet. Er også ganske ubehagelig (kan gjøre en del vondt) å ligge på den eller bruke den på forskjellige måter. Å ligge på bakken med et våpen er ikke mulig uten at jeg får veldig vondt i nakke og arm. (Ja, jeg har prøvd)

Vet dette virker som bare syting, men jeg har lagt frem fakta så ærlig som jeg kan, og vil gjerne vite om jeg burde skaffe en legeattest på dette. Om ja, hvor sender jeg den da?

Merk at jeg aller helst vil slippe både førstegangstjeneste og siviltjenesten, ikke fordi jeg er unnasluntrer eller slapp (okey, litt da), men fordi dette opplegget ødelegger jobben min og videre utdanningsplaner.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det duger. Selv har jeg aldri brukket noe i hele mitt liv - ikke at det frister å prøve heller - men jeg tjenestegjør sammen med en som iblant går rundt og skryter over de bruddene han har hatt. Flesteparten har vært i forbindelse med snowboardkjøring, og kort fortalt så har han sannsynligvis knekt begge armene og begge beina, muligens flere ganger/flere steder på enkelte av disse, flere ribbein, han har knust bein diverse steder i kroppen, og bruddene har variert fra små brister til åpne brudd der beinet står ut av huden. Han er feltdyktig, og i den grad han opplever fysiske problemer i tjeneste så er det av andre grunner enn tidligere beinbrudd.

edit: ang det å ligge på bakken med et våpen, så ender det ofte med at du ligger oppå våpenet. Når du har ligget lenge nok, så gjør det vondt uansett om du har fysiske plager fra før (skjønt disse kan jo forverre det). Selv synes jeg AG3 er bedre å sove på enn MP5 ;)

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Joda, men det er mange som skryter på seg brudd de ikke har, og man kan ha uheldige og heldige brudd. En kammerat av meg brakk håndleddet, armen og halvparten av ribbeina på snowboard, men han har ikke noen ettervirkninger på noen måte, så han var heldig.

Ang. ligge på bakken med våpen så er det ikke snakk om ubehagelig etter et kvarter, men umulig etter et halvt minutt. Armen min kan faktisk ikke bøye seg så langt fram. Hvis jeg står strakt opp kan jeg bøye høyrearmen så albuen kommer opp til ca litt bak midt på toppen av hodet(normalt), mens venstrearmen kommer kort ved 5-10cm forran panna. Og da anstrenger jeg meg.

Kan uansett ta en legetime på det og se hva det blir til. Spørsmålet er da hvor jeg sender denne informasjonen om jeg får det godkjent?

Lenke til kommentar

Du kan alltid søke om utsettelse, siden det kolliderer med et vanlig skoleår.

Om du søker, får du sikkert automatisk avslag, men da klager du og den går vel gjennom. Standard prosedyre virker det som.

Ang armen din, hørtes ut som syting ja. Men godt mulig at en militærlege vil si du ikke kan brukes til skyteøvelser i det minste. Så da blir det enten fritak eller 12 mnders dassvask. Tar du sjansen? ;)

Lenke til kommentar

Men jeg skal ikke på skole, er det som er problemet. Skal jobbe så jeg får råd til skole til neste år.

Nei tar ikke egentlig sjansen på det, så var derfor jeg tenkte å se en vanlig lege om det. De militærfolka driter jo langt i hva du sier og mener, så er et mere safe shot å se en sivil lege.

Edit: Alle klager på smerte og ubehageligheter er syting, men det kan være fakta none the less.

Endret av GLaDOS
Lenke til kommentar

Ah, slik ja.

Da har jeg dessverre null tro på at du får noen utsettelse. Forsvaret mener at du bare trenger å utsette den jobbingen og dermed skolen med ett år, og det er jo for så vidt likt for alle hannkjønn som gjør fgtj.

Det har de også hjemmel i loven for å synes er ok.

Da er det kun legen som kan hjelpe deg. Vil uansett anbefale deg å stille jeg. Du vet vel lite om hvilken tjeneste du vil få, dette velges gjerne ikke før mot slutten av rekruttskole, kanskje du til og med vil trives...

Det er nå også en gang slik at mange arbeidsgivere foretrekker menn med avtjent fgtj. Enten man liker det eller ei.

Lenke til kommentar

Hvis armen din rett og slett ikke er operativ, så tror jeg du kan ha en mulighet til å slippe unna ved legeattest. Merk at forsvaret ser bort ifra sivile legeattester ettersom disse i mange tilfeller kan være i overkant lette å få tak i, du vil sannsynligvis bli kalt inn til militærlege dersom de ønsker å undersøke det selv. Det som også kan være i høy grad aktuelt, er å dimme etter innrykk. Bestill legetime hos saniteten asap etter innrykk, så får militærlegen på tjenestested vurdere om det er dimmegrunnlag. Isåfall kan du forsvinne så å si med en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...