Gå til innhold

Frank Aarebrot spår vestlandsk separatistparti


Anbefalte innlegg

Stamveier knytter deler av landet sammen. De er ikke lokale prosjekter. Hordalands høye bompengeandel er ikke så merkelig tatt i betrakngting de mange uhorvelig dyre prosjektene som gavner en forholdsvis liten befolkning. Med 100.000 færre innbyggere enn Oslo investeres det i vei for nesten dobbelt så mye i Hordaland. Investering-per-innbygger-andelen er høy, da blir også bompengekostnadene høye.

 

Uansett er tråden tuftet på to myter: at vestlandet bidrar med mer enn resten av landet og mottar mindre. Greit nok at dere vil ha bro og tunnel ut til hvert eneste knaus. Men da blir bompengeandelen i fylket også høy.

 

Mange av disse dyre prosjektene er også drevet frem på lokalt initiativ. Man kan ikke jobbe sterkt for en bro til 2. mrd for å klage når regningen kommer for dage.

 

Tydelig at du ikke har noe som helst idee om hva du snakker om. Bompengeprosjektene i hordaland går ikke ut til all knauser og skjær. Det er tvert i mot stor prosjekter som knytter sammen landsdelen invending og mot andre regioner. Og når du kom med vaset ditt gikk mitt ønske om å vere selvstendig fra å vere en morsom tanke til og bli noe jeg virkelig har lyst til.

 

Den arrogansen du viser her er nettop det som gjør att mange på vestlandet er missfornøyd med sentralmakten på østlandet.

 

Og den latterlige ideen om å løsrive vestlandet fra resten av landet gjør at misnøye som kan være legitim avskrives som sutring fra useriøse folk. Det er vansklig å ta folk som i alvor mener det er en god ide seriøst.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser at vestlendinger ikke er så glade for å bruke mål for statens inntekter for å avgjøre hvorvidt de som bidrar til statens inntekter forfordeles eller ikke. Dem om det. I samme åndedrag blir gjerne en slags eierrett på oljeinntektene på kontinentalsokkelen (altså ikke akkurat innklemt i Osterfjorden) foran resten av landet hevdet.

 

 

Hva er det egentlig man klager på? At vestlandet bidrar med mer enn det får igjen? Tøv, statlige inntekstall støtter ikke det synet. At man får igjen mindre enn andre deler av landet? Tøv, vestlandet for om noe mer tilbake enn det gir. At det investeres for lite i samferdsel? Tøv, vestlandet er den regionen i Norge hvor det for tiden investeres mest, og det med god margin.

 

Da koker det hele ned til et spørsmål om bompenger. For et fantastisk folkeferd som sutrer og rasler med useriøse løsrivingssabler fordi de må bidra til å finansiere mange av de enormt høye prosjektene (Hardangerbroen kostet ca 2 mrd).

 

Jeg ser at statistikk anses av vestlandet som arroganse. Ok. Det kan jeg leve med.

 

PS: Dette er første gang jeg har hørt at EU flytter sin hovedstad hvert eneste år. Man tenker kanskje på formannskapet? Og har kanskje ikke hørt om Brussel, hvor EUs aller fleste organer ligger permanent? Brussel har faktisk ikke hjul, og har ikke flyttet seg nevneverdig i EUs levetid.

 

PS2: StatoilHydro er registrert i Stavanger. Morsomt hvordan statistikk og andre harde fakta underslås. Hva Børsen har med dette ser jeg ikke. Og at Statoil bare har ansatte på vestlandet stemmer naturligvis heller ikke.

Lenke til kommentar

Brussel er endå ikkje EUs offisielle hovudstad. Luxemburg og Strasbourg har også viktige institusjonar. MEN, Brussel er der 3/4 av arbeidet til parlamentet vert gjort. Resten av tida er det Strasbourg som ein held møter i, og der ein eigentleg var meint å ha parlamentet. http://en.wikipedia.org/wiki/Brussel#European_Union

 

 

 

Du brukte eit statistisk oversyn over PERSONSKATT. Dette er ikkje den einaste skatten som vert betalt til staten og det er heller ikkje eit godt mål på kva region som gjev mest til samfunnet. Det er i dag ein overvekt av industristillingar på vestlandet i forhold til statlege, byråkratiske og sørvis stillingar. Dette skapar eksportvarer.

 

Kor mange plassar har de kai og smelteverk kombinasjonen i Oslo? Kor mange skipsverft? Kor mange plassar skal det bli kraftutbygging i framtida? (Nei, eg snakkar ikkje no om den krafta vi allereie har, sjølv om den er stor.) Kor er fiskemerdene? Dette er ting som har falle på vestlandet, men det er visst viktig å ikkje investere i samferdsla og leveapparatet rundt dette då det kan bli færre pengar til byane.

 

Så eit spørsmål om denne statistiske statsinvesteringa di... Om ein brukar like mykje per innbygjar i Oslo fylkje som per innbyggjar i Hordaland... ...kva brukar de midla dykkar til? Har de rasfare? Har de tsunamifare? Manglar de gul midtstripe på vegane dykkar? Slit de med kolonnekøyring på vinterstid? Er det vanskelegare å byggje ut kollektivtilbodet der det lønner seg i Oslo enn i distriktet? Er du klar over at per pers, så døyr det fleire på vestlandsvegane enn austlandet, som har så mange "dødsvegar" i riksmedia?

 

 

Og kven har vedtekje at det er lurt å gjere hovudstaden tilflytningstrua?

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar

Jeg nevnte aldri at Brussel var noen offisiell hovedstad, strengt tatt var det du som kom med påstand om at EU relokerte sitt fysiske sete hvert andre år.

 

Statistikken jeg brukte er den som faller mest naturlig. Suppler gjerne med tilgjengelig statistikk om du føler fra det, men helst noe som ikke er signert påstander fra bergensprofessorer (jeg stoler mer på SSB enn Aarebrott).

 

Veiene rundt Oslo er noen av landets mest overbelastede, og trafikken er langt større enn i Hordaland. Det er mulig du mener målet ikke er bra nok, men hvis dette skal bli noe annet enn sutrete synsing er det greit å ta utgangspunkt i faktiske investeringer. Veiinvesteringene er høyere i Vestlandet enn på Østlandet, men også med høy andel bompenger. Oslo er ikke akkurat spart for det fenomenet heller.

 

Jeg er også ganske komfortabel med at Oslo ikke har altfor mye industri. Ingen økonomisk definisjon på verdiskapning tilsier at råvareutvinning og industri er mer verdt enn tjenesteytelse eller annen form for verdiskapning. Snarere er trenden i moderne samfunn å bevege seg mot sistnevnte.

 

For øvrig vil jeg også være utilgjengelig den neste uken og litt til, og dette blir siste innlegg her. Men for å gjenta hva jeg har nevnt: vestlandet bidrar i følge tilgjengelig statistikk ikke med noe mer enn østlandet, og veiutbyggingen der er størst i landet. Målt i andre statlige overføringer blir heller ikke vestlandet forfordelt. At et Storting hvor Oslo er underrepresentert i forhold til folketallet (og Oslo er ikke alene noen dominerende gruppe der) skal delta i noen konspirasjon for å prioritere Oslo i de budsjettene som vedtas er en konspirasjonsteori jeg ikke har sett et fnugg av bevis for.

Lenke til kommentar

Alvorlig talt:

 

Dersom vestlandet skiller seg fra resten av norge, skiller alle som bor på strandlinjen og bedrifter ytterst på kysten seg fra vestlandet slik at vestlandet må importere fra strandlinja -- og man gjør som Sealand med platformene: Hver platform blir en egen stat som eksporterer råolje til dem som byr mest.

 

Det blir for dumt å se "hvem" som skaper ditt og datt -- alle gjør et arbeid her i landet, noen har muligheten til å jobbe med mer lønnsomt arbeid enn andre, men jeg ser egentlig ikke noen grunn til at de som jobber med noe som er verdifult skal tjene bedre eller få noe spesielt mer for abeidet enn de som arbeider med noe mindre verdifult.

 

Men jeg er enig i at vestlandet bør prioriteres litt mer.

Lenke til kommentar

Cybbe kan skrive og skrive, og skrive og skrive, og skrive og skrive.... Men ingen gidder å lese innlegg på 4000 ord allikevel.

 

Argumetèr til dommedags ettermiddag om dere må. Vi har bestemt oss. Vestlandsseperatismen er et faktum. Vi skal ut av Norge.

Lenke til kommentar
Greit nok at dere vil ha bro og tunnel ut til hvert eneste knaus.

Vi er fornøyd bare vi får to kjørefelt over alt på europa-veiene, slik at vi slipper å vente en halvtime hver gang to større kjøretøy skal passere hverandre der det er smalt.

Lenke til kommentar
Jeg leste forøvrig om en øy i Nord-Norge med 120 innbyggere som nå hadde fått innvilget ny bro til 170 millioner kroner. Så det at alle pengene til veier sløses bort i Oslo-området er nok ganske langt fra sannheten.

 

Akkurat dette tror jeg også er litt av Vestlandedts problem også. De mer befolkede områdene på Vestlandet har vanskelig for å få prioritering fra sine "egne". Alle politikerne har sin egen lille "bygd" de skal sørge for skikkelig veiforbindelse til.

Personlig synes jeg ikke noe om at slike prosjekter i det hele tatt finansieres av staten så lenge veiene mellom "stor"byene er i den forfatningen de er.

Lenke til kommentar
Akkurat dette tror jeg også er litt av Vestlandedts problem også. De mer befolkede områdene på Vestlandet har vanskelig for å få prioritering fra sine "egne". Alle politikerne har sin egen lille "bygd" de skal sørge for skikkelig veiforbindelse til.

Personlig synes jeg ikke noe om at slike prosjekter i det hele tatt finansieres av staten så lenge veiene mellom "stor"byene er i den forfatningen de er.

 

Er det rett at vi skal køyre med hjartet i halsen pga. rasfare kvar gong vi dreg til og frå arbeid/skule? Her eg bur har vi ein svært rasutsett veg som nett har vorte opprusta med 2 køyrefelt og ein kort tunell gjennom det farlegaste området. Dette er visstnok den mest traffikerte vegen i fylket, med vogntog og mykje bilar som køyrer her heile tida. Før vegen vart utbetra hadde den berre ei dårleg køyrebane slik at det vart mykje stopping for møtande trafikk. Der har òg vore fleire dødsulukker, og andre ulukker som ein ikkje har tal på.

 

Kom ikkje å syt over dei usle 15 kronene de må betale i bomringen ned i Oslo. Vegen mellom Fjærland og Sogndal kostar 145,- per passering! Skal ein vidare med ferja Manheller - Fodnes må ein i tillegg betale bompengar som er innbakt i ferjetaksten.

Lenke til kommentar
Er det rett at vi skal køyre med hjartet i halsen pga. rasfare kvar gong vi dreg til og frå arbeid/skule? Her eg bur har vi ein svært rasutsett veg som nett har vorte opprusta med 2 køyrefelt og ein kort tunell gjennom det farlegaste området. Dette er visstnok den mest traffikerte vegen i fylket, med vogntog og mykje bilar som køyrer her heile tida. Før vegen vart utbetra hadde den berre ei dårleg køyrebane slik at det vart mykje stopping for møtande trafikk. Der har òg vore fleire dødsulukker, og andre ulukker som ein ikkje har tal på.

Jeg har selv tidligere bodd i et område hvor det er mange rasutsatte veier. Slik jeg skjønner det er det ytterst sjeldent at det stryker med folk selv på veier som sies å ha høy hyppighet med steinras. Å sikre slike veier er svært dyrt, siden man ofte må bygge tunneller eller anlegge helt nye veitraséer.

 

Men på Øst- og Sør-landet er det en del veier som er nesten livsfarlige å kjøre langs, fordi det skjer så mange dødsulykker på dem, spesielt om sommeren. Jeg tenker først og fremst på E6 og E18, men også en del andre veier i området. Erfaringen er at når man bygger ut en tofelters vei med trafikkbelastningen som E6 og E18 har til firefelters motorvei med midtskille, går ulykkestallene drastisk ned.

 

Jeg ville vært svært interessert i å se statistikk over hvor mange menneskeliv man gjennomsnittlig redder per million kroner man bruker på rassikring av veier i vest/nord-norge vs. reddede menneskeliv per million man bruker på å utbedre sterkt trafikkerte veier på Østlandet og Sørlandet til motorvei-standard. Hvis det viser seg at man kan redde mer liv ved å bygge ut motorvei i tettbygde strøk, vil det da være moralsk riktig å heller bruke disse pengene på å rassikre en liten bygdevei på Vestlandet?

 

(Merk at jeg setter ting veldig på spissen her. Argumentet mitt kan godt slå ut andre veien, noe jeg er fullstendig åpen for. Poenget mitt er bare at det hadde vært interessant å se tall over de samfunnsøkonomiske avkastningene av rassikring på Vestlandet vs motorvei på Østlandet.)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
(Merk at jeg setter ting veldig på spissen her. Argumentet mitt kan godt slå ut andre veien, noe jeg er fullstendig åpen for. Poenget mitt er bare at det hadde vært interessant å se tall over de samfunnsøkonomiske avkastningene av rassikring på Vestlandet vs motorvei på Østlandet.)

 

Dette gjeler ikke bare Vestlandet vs Østland, men også vei utbygging på Vestlandet.

post-47774-1206365498_thumb.jpg

Se på vedlagte bilde, dette er faktisk en del av E39 mellom Stavanger og Bergen, bildet er ikke så langt fra dusavik, ca 10 min kjøring fra Stavanger sentrum.

Lenke til kommentar
Lidskjalv: Du og de andre fjortisene som snur seg etter vinden? :) Dette er en oppblåst fillesak, og engasjementet til fjertallet går nok snart over :)

 

Du kan håpe. Men det skjer ikke. Ved neste valg, vil allerede mange politikere ha dreid retorikken sin over til å flørte med vestlendingene, for å sikre seg at det ikke blir for stor oppslutning rundt dedikerte separatistpartier. Dette er helt klart et tema som ikke kan ties, kjeftes eller spøkes vekk.

Lenke til kommentar
Se på vedlagte bilde, dette er faktisk en del av E39 mellom Stavanger og Bergen, bildet er ikke så langt fra dusavik, ca 10 min kjøring fra Stavanger sentrum.

Det er i ett av de mest tettbygde strøkene på Vestlandet, så det er sikkert grunnlag for firefelters motorvei akkurat i området hvor bildet ditt er tatt. Det er det nok i områdende rundt de største byene overalt i landet, inkludert Stavanger, Haugesund, Bergen og Ålesund. Men det betyr ikke at jeg mener vi bør ha firefelts motorvei overalt på Vestlandet, selv om man burde ruste opp til minst gul midtstripe, eventuelt med forbikjøringsfelt og midtskille mange steder. Det er vel egentlig mer et spørsmål om veiutbygging i sentrale strøk versus grisgrendte strøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...