Gå til innhold

Frank Aarebrot spår vestlandsk separatistparti


Anbefalte innlegg

Nå er det sånn at ver eneste komune ikke klarer seg selv. Men vestlandet som helhet klarer seg veldig fint uten resten av landet.

 

Ja det handler om prioriterninger. Nå det forsåvidt greit med kultur. Men at det skal vere nødvendig å bruke så vannvittig mye penger på opera skjønner jeg ikke. Og i alle fall ikke statlige middler. Hvorfor ikke finansiere det med pompenger slik som andre viktige ting?

Hovedoppgaven til staten er i mine øyne å vedlikeholde og forbedre berebjelkene i samfunnet for eksemepl sykehus veier utdanning osv. Og det viser de ganske godt at de ikke klarer.

 

Det finnes helt sikkert kommuner på vestaldet som har så mye olje ved kysten at de klarer seg alene, hvorfor skal ikke de skille seg uten som egen enhet?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi det finnes sykehus, utdanning, rettsvesen, egenprodusert strøm og mat. Vi har til og med en rimelig stor marinebase som kan hånheve suverenitet på sjøen.

 

Sikkert mye mer. Men en enkelt komune har ingenting bortsett fra olje og kanskje et gammlehjem. Du ser hvor jeg vil hen?

Lenke til kommentar
Fordi det finnes sykehus, utdanning, rettsvesen, egenprodusert strøm og mat. Vi har til og med en rimelig stor marinebase som kan hånheve suverenitet på sjøen.

 

Sikkert mye mer. Men en enkelt komune har ingenting bortsett fra olje og kanskje et gammlehjem. Du ser hvor jeg vil hen?

 

Den ene kommunen kan dekke seg helsemessig, vha å leie legehjelp utenifra, ditto med import av strøm og mat. Norge er heller ikke selvforsynt med alle varer (eller vestlandet for den saks skyld). Hva er det du mener man må være selvforsynt med før man skal kunne skille seg fra resten av landet?

 

AtW

Lenke til kommentar

Frank Aarebrot spår vestlandsk separatistparti!!!

 

Det er totalt feil. Tråden er sikkert god men tittelen er totalt feil. Frank advarer mot seperasjon fordi det leder til borgerkrig, og han har rett. Skal vi ligge på finse og skyte østlendinger eller skal vi leve med det landet vi har? Oslo er ikke i tråd med hva vestlandet trenger og fortjener men krig? Å du som er så dum at du snakker om krig i ett fredelig land. ETA, ITA, Joguslavia... Og det er ingen vei tilbake. Ingen. Jeg vil skyte østlendinger hele dagen lang og drømmer om det om natten, men det er ingen grunn for krig her. Både jeg og Aarebrot ser faren for krig her. Så Oslo bør gi oss det vi trenger og fortjener, eller så kan dette bli ille. Virkelig ille.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Frank Aarebrot spår vestlandsk separatistparti!!!

 

Det er totalt feil. Tråden er sikkert god men tittelen er totalt feil. Frank advarer mot seperasjon fordi det leder til borgerkrig, og han har rett. Skal vi ligge på finse og skyte østlendinger eller skal vi leve med det landet vi har? Oslo er ikke i tråd med hva vestlandet trenger og fortjener men krig? Å du som er så dum at du snakker om krig i ett fredelig land. ETA, ITA, Joguslavia... Og det er ingen vei tilbake. Ingen. Jeg vil skyte østlendinger hele dagen lang og drømmer om det om natten, men det er ingen grunn for krig her. Både jeg og Aarebrot ser faren for krig her. Så Oslo bør gi oss det vi trenger og fortjener, eller så kan dette bli ille. Virkelig ille.

 

Går det an å håpe på et gigantisk kollektivt selvdrap?   :innocent:

Lenke til kommentar
Når 78% av pengane blir skapa her på vestlandet og vi får bare rundt 28% tilbake i form av sjukehuspengar o.l så er det noko GALE!

78% av "pengane" (BNP'en?) skapes på vestlandet? Den må du nok komme med kilde på.

Jeg aner ikke hvordan Aarebrott kom opp med denne røverhistorien. Spesielt interessante tall er de ikke, nettopp fordi de ikke stemmer.

 

Hvis vi ser på statens inntekter er ikke sånn at vestlandet står for noen spesielt stor andel. Vestlandsfylkene står for ca. 18,5 % av skatteinntektene i landet. Det er litt mer enn Oslo alene (15,3 %), men langt mindre enn Oslo og Akershus kombinert (24,3 %). Østlandsregionen inkluderer flere enn disse to fylkene.

 

Kontinentalsokkelen bidrar med ca. 29 %, men dette tilhører ikke noe fylke (det meste ligger langt utenfor norsk territorialfarvann). Selv om man skal tåpe seg til at områder utenfor Norges territorialfarvann er "kystregionen på vestlandet" og at skatteinngangen her av en eller annen grunn skal tillegges disse fylkene, når man ikke opp til 50 %.

 

Nå vet jeg ikke om jeg tør stole på Aarebrotts tall etter dette. Han skriver dog selv at vestlandet mottar 28 % av statlige overføringer, noe som er er mer enn hva de bidrar med (18 %). Korrigerer man for kontinentalsokkelen ser man at vestlandet bidrar med 26 % av skatteinngangen på fastlandet. Vestlandet - kan man konkludere med (med varsomhet ettersom Aarebrotts tall nærmest virker som om de er kokt opp i kålen), får mer tilbake enn det landsdelen bidrar med.

 

Dere vestlendinger skal være glade for at Østlandet gir de almissene vi gir.

 

Beregningene er basert på skatteinngangen for 2007, tilgjengelig her: http://www.ssb.no/emner/12/01/30/skattereg...8-01-18-02.html

% av BNP og % bevilget av statsbudsjettet burde være irrelevant, % av befolkningen burde være nogenlunde proporsjonal med % bevilget av statsbudsjettet.

I grove trekk, ja. Men det er også en rekke andre faktorer som gjør at enkelte regioner/områder/byer vil kreve mer per innbygger.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Men dere østlendinger ignorerer fullstendig det inntrykket vestlendinger har, nemlig det at pengeforbruket til staten fokuseres i og rundt oslo-området.

 

Det vil jo alltid være slik at "provinsen" mer eller mindre rettmessig, føler seg oversett i forhold til hovedstaden, dette gjleder både nord, midt og sørnorge også. Og forsåvidt også de mer landlige delene av østlandet. Men såvidt meg bekjent er det ingen av disse områdene der folk i seriøs grad snakker om å skille seg ut ifra resten av landet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tror det ligger noe i det. Jeg tror folk generelt føler at oslo-politikerne bruker altfor mye penger på seg og sine. Men vestlendingene (breiale og brautete som noen vil kalle oss) gir klar beskjed.

 

Nå tror jeg den vanlige vestlending ikke har så stor interesse av å skille seg ut av Norge, det går mer på sort humor og ønsket av å være litt anerledes. Men det at mange vestlendinger føler seg neglisjert når kaken blir delt ut er et faretruende tegn som bør bli tatt seriøst av dere som får for mye kake (elendig metafor, den tar jeg).

Lenke til kommentar

Denne tråden er faktisk første gang jeg overhodet har hørt noen mene at statlige overføringer til sentrale strøk er større enn til regionene. Det er jo direkte feil. Følgende tabell gir en viss oversikt:

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/N....html?id=383736

 

Personrettede overgøringer er naturligvis størst, men kan ikke sies å ha veldig mye med fordeling mellom regioner å gjøre da den i det store og hele er bestemt av universale ytelser. Statslønnen er størst i Oslo, men det er strengt tatt ikke overraskende at hovedstaden (og byen med flest innbyggere), har flest statlig ansatte. Det er igjen ikke noe spesielt gått mål på fordeling av pengestrøm mellom sentrale strøk og regioner (folk ville blitt lønnet uansett hvor de bodde). De kommunale overføringene er ikke spesielt store til Oslo (og Akershus ligger på bunn av alle landets kommuner). Jeg burde kanskje også nevne at disse kommunene har relativt store inntekter gjennom skattlegging, men det er naturligvis lokale bidrag.

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/krd/dok/N....html?id=383735

 

Dette er den kommunale økonomien. Statens vegvesens investeringer i riksveier - utenfor de nasjonale prosjektene (stamvegene), viser at det er tre vestlandsfylker - Hordaland, Rogland og Møre og Romsdal - som topper tabellen.

 

http://www.regjeringen.no/Upload/SD/Vedleg...taarkSD2007.pdf

 

Likevel presterer vestlendingene å sutre og misunne østlandet generelt og Oslo spesielt. Men det er bare tull at Oslo mottar gedige statlige investeringer mens resten av landet sultefores, snarere viser tallenes tale det motsatte bildet. Oslo har visse overføringer som følge av at det er landets hovedstad (først og fremst lønnsutgifter og det som skal til for å drive en hovedstad), men mottar etter ingen andre mål noe særlig mer enn andre deler av landet. Oslopolitiet er et typisk eksempel på at hovedstaden ikke akkurat får penger kastet etter seg (denne etaten har blant annet ansvar for en rekke statlige forpliktelser, som ambassedevakthold osv, med med begrensede ekstra bevilgninger fra statlig hold).

 

Hvorfor vestlendinger føler seg neglisjert er det vanskelig å vite, men tallmagi fra bergenske tabloider og PR-kåte professorer er vel medvirkende årsak. Antakeligvis tror nå svært mange vestlendinger nå at 70 % av Norges verdiskapning kommer fra deres region, samt at de blir forfordelt. Begge deler er tull.

 

PS: Det er Stortinget som vedtar Statsbudsjettet. Oslo sender færre representanter til Stortinget enn det folketallet tilsier. Argumenterer om at Stortinget - som har ansvaret for pengesekken - sitter og bevilger drøsseviss med midler til Oslo-regionen fordi den dominerer forsamlingen faller på sin egen ulogiske urimelighet.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar

Hvorfor tar du ikke med stamveier da? En kan ikke velge og vrake når en skal komme med et poeng. Men det passer vel deg greit siden de fleste stamveiene med store tilskudd ligger øst?

 

Ellers så må en huske at det er forskjell på faktisk verdiskapning og verdisirkulasjon siden du nevner disse prosentene.

 

 

Og sist så er jeg ikke for noen løsrivelse, hadde heller sett at hele europa ble en stat :)

Lenke til kommentar

Viss du tar en titt i de tallene dine ser du at halparten av alle bompengekronene blir sammlet inn i hordaland. Virker dette rettferdig for deg?

 

Bare 20.7% av pengene som blir brukt på riksveinettet i hordaland kommer fra staten. Resten må billistene betale fra egen lomme.

Lenke til kommentar

Stamveier knytter deler av landet sammen. De er ikke lokale prosjekter. Hordalands høye bompengeandel er ikke så merkelig tatt i betrakngting de mange uhorvelig dyre prosjektene som gavner en forholdsvis liten befolkning. Med 100.000 færre innbyggere enn Oslo investeres det i vei for nesten dobbelt så mye i Hordaland. Investering-per-innbygger-andelen er høy, da blir også bompengekostnadene høye.

 

Uansett er tråden tuftet på to myter: at vestlandet bidrar med mer enn resten av landet og mottar mindre. Greit nok at dere vil ha bro og tunnel ut til hvert eneste knaus. Men da blir bompengeandelen i fylket også høy.

 

Mange av disse dyre prosjektene er også drevet frem på lokalt initiativ. Man kan ikke jobbe sterkt for en bro til 2. mrd for å klage når regningen kommer for dage.

Lenke til kommentar

Det er tøv å bruke inntektskatt som døme når det er snakk om totale inntekter ifrå privat, industriskatt, selskapskatt og produktavgifter(les: olje). Om selskapskatten til statoil, elkem, hydro, kværner og aker (alle som har arbeidarar på den vestre delen av fjella) skal telle for Oslo, er då vestlendingane eit industrielt koloniområde, som kun eksisterar for å produsere ressursar og overskot til vår hovudstad? Tenk om Bergen hadde blitt hovudstad i 1814 og børsen vart lagt der, kva selskap ville hatt hovudkontoret på Austlandet? Kongsberg Våpenfabrikk, olavsminene og norske skog?

 

Når det gjeld olja så er det fint at vi har den i dette landet. Det kan bli mykje verdiar over lang sikt, om vi forvaltar den riktig. Men det er ein misforståelse ute og går. Vestlendingane snakkar IKKJE om oljen når vi snakkar om verdiskapinga her ute. Vi eksporterar for meir enn alle andre landsdelar, FØR vi reknar med det som kallast "direkteeksport". Altså sjøsatte ting som stikk til utlandet for eiga maskin, ting og tang som går i røyr og anna sprellande moro som vert lasta på båt. Vi bær landet på ryggen med vår eksportproduksjon!

 

 

 

På sjukehus har vestlendingane eitt klart klagemål: Haukeland og sjukehusa på vestlandet er forholdsvis disiplinerte på pengebruk og underfordelt av midlar. Denne underfordelinga har vore konsekvent igjennom åra - også om vi reknar på spesialistutdanningar som ligger der og der, osb. Resultatet er 200 mill mindre per år til oss her borte, som Helseregionen i Oslo-gryta faktisk skuldar oss direkte. (Tenk her på kor provoserte folket var der borte av å måtte bli styrt av politikarar og faktisk budsjettere for foretaket. Trur dei ingen andre kunne tenkje seg å bruke meir midlar?)

 

 

På samferdsle har vestlandet LENGE vore nedprioritert. Eventuell forbetring her kjem av at ting har vore på venteliste ei stund, og vi snakkar gjerne 30-60 år. I det siste har vestlendingane gjort noko sjølve, og satt opp bompengestasjonar. 45 kroner Nausdal-Florø. Eit utal kroner for Fjærlandstunnelen. Påslag for å bruke ferje over Sognefjorden. Legg til ferjene i tillegg, som krev pengar både for bil og passasjer på kvar einaste større fjord. Dette gjeld berre Sogn og Fjordane, Hordaland har det mykje verre. Rogaland og Møre lid under den same soga. Dette er noko av bakgrunnen for at vi har fått meir statlege investeringar her i det siste. Før i tida var vi fordelt etter 'dampskipsnøkkelen', ifrå 1880 til 1980. Dampskip, av di folk helst skulle ta båt, noko som fekk vegprosjekta til å tårne opp på den ventelista. Og tenk, i enkelte andre land vert vegutbygging prioritert der industrien ligg. Men so er jo vi nordmenn ansleislandet då.

 

 

Så gjeld det samferdsleprosjekt. Er Lærdalstunnelen eit distriktsprosjekt eller eit riksvegsprosjekt Oslo-Bergen? Ville Fjærlandstunnelen blitt prioritert over kommunikasjonar Nordfjord-Møre og ein evt. Seljekanal om Vestlendingane fekk bestemme? Skal vi hjelpe industrien i Svelgen med ny veg (den gamle var forresten dels bygd av verket for eigne pengar - altså utenom skattesetelen...) så vi kan sette opp ein ny fabrikk der oppe?

 

 

Ting ser ut til å bli dels løyst over tid, mellom anna dette med helseforetak skal få seg eit lite løft. Kanskje noko løyser seg, kanskje ikkje.

 

Det eg reagerar på er den neglisjeringa som har vore og den omtalen som vert gjort. Når vestlandet har industrifortrinn er det 'tilfeldig'. Når Oslo kommune har mange statsansatte, så er det 'naturleg'. Og så er det så fint av Oslo å gje oss almisser når vi skapar industrielle verdiar?

 

Staten Norge (ein av dei mest sentraliserte i Europa og verda) vert omtalt som frykteleg desentralisert. Når dei mange statsansatte i vår hovudstad driv bustadprisane opp, så snakkar ein om å subsidiere statsløner for å få nok ansatte der istaden for å få ut og vekk forskjellige arbeidsplassar for å lette trykket. (Ordføraren i Oslo har det jo faktisk som uttalt mål å trøkke mest muleg folk inn i byen, koste kva det koste vil... ) EU flyttar sin fysiske hovudstad annakvart år, imellom to plassar, mens i Noreg er det kun Oslo som innehev spisskompetanse for universitet, departement osb... ?

 

 

 

 

Oslo HAR mange representantar, fleire enn noko anna fylke. Før i tida var byane forfordelt grunna lågt folketal så bøndene ikkje skulle kuppe staten, men det har urbanistane klart å gløyme. Eit lokalpatriotisk riksmedia som villeg stiller opp burde og teljast med. (Og media er sjøøølvsagt uskuldege stakkarar som aldri misbruker si makt eller vert påverka av sitt blikk. Det er derfor riksavisene basert i Oslo ikkje tillet nynorsk som redaksjonsspråk. Olaug Nilssen ville skrive nynorsk då redaksjonen spurde ho om å skrive spalte i dagbladet, men fekk avslag. (Kva venta ein eigentleg av ein nynorskforfattar?) Av liknande grunnar tek det lang tid å omsette ei skulebok til nynorsk, gjerne nokre månader inn i semesteret, sjølv om utkastet er skrive på nynorsk...)

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar
Stamveier knytter deler av landet sammen. De er ikke lokale prosjekter. Hordalands høye bompengeandel er ikke så merkelig tatt i betrakngting de mange uhorvelig dyre prosjektene som gavner en forholdsvis liten befolkning. Med 100.000 færre innbyggere enn Oslo investeres det i vei for nesten dobbelt så mye i Hordaland. Investering-per-innbygger-andelen er høy, da blir også bompengekostnadene høye.

 

Uansett er tråden tuftet på to myter: at vestlandet bidrar med mer enn resten av landet og mottar mindre. Greit nok at dere vil ha bro og tunnel ut til hvert eneste knaus. Men da blir bompengeandelen i fylket også høy.

 

Mange av disse dyre prosjektene er også drevet frem på lokalt initiativ. Man kan ikke jobbe sterkt for en bro til 2. mrd for å klage når regningen kommer for dage.

 

Tydelig at du ikke har noe som helst idee om hva du snakker om. Bompengeprosjektene i hordaland går ikke ut til all knauser og skjær. Det er tvert i mot stor prosjekter som knytter sammen landsdelen invending og mot andre regioner. Og når du kom med vaset ditt gikk mitt ønske om å vere selvstendig fra å vere en morsom tanke til og bli noe jeg virkelig har lyst til.

 

Den arrogansen du viser her er nettop det som gjør att mange på vestlandet er missfornøyd med sentralmakten på østlandet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...