Gå til innhold

Frank Aarebrot spår vestlandsk separatistparti


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

Så hvis vestlendingen ble fristilt, hva tror dere den type vestlending da ville finne som påskudd for egen misnøyes arnesteds "alternative og virkelige søppelbøtte" opphavsted? Jage alle norlenninger ut av Bergen by? Eds-avleggelse for lojalitet til Friéle Kaffe? Ubarmhjertig omskjæring med den sløveste Ljå overfor de gjenstridige? Klippe gresset på brann Stadion med negleklipper? Tvangsstrikkking av nye spektakulære lyserøde moderatortøfler for Jarmo og Dotten? Eventuelt noe enda verre som innbefatter tvungen seksuell omgang med tannløse vestlandske bestemødre/fedre, og det som ellers får fantasiene her til å kollidere med rømningsveiene?

 

:yes:

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote: Det der er ting alle i hele landet sliter med, det er bare dere egosentriske (etnosentriske?) vestlendinger som mener det gir dere grunn til å opprette deres egen stat.

 

Eg trur eg må rette deg litt, Det der er ting alle i hele landet sliter med, det er bare dere egosentriske (etnosentriske?) østlendingar som mener det gir dere grunn til å opprette deres egen stat.[/

For det første, jeg er født og oppvokst i Narvik i Nordland, har bodd ett år i utlandet og bor (enn så lenge) fortsatt her oppe. Så ikke kall meg vestlending.

Og hvilke østlendinger prater om å opprette en egen stat?

Lenke til kommentar
Quote: Det der er ting alle i hele landet sliter med, det er bare dere egosentriske (etnosentriske?) vestlendinger som mener det gir dere grunn til å opprette deres egen stat.

 

Eg trur eg må rette deg litt, Det der er ting alle i hele landet sliter med, det er bare dere egosentriske (etnosentriske?) østlendingar som mener det gir dere grunn til å opprette deres egen stat.[/

For det første, jeg er født og oppvokst i Narvik i Nordland, har bodd ett år i utlandet og bor (enn så lenge) fortsatt her oppe. Så ikke kall meg vestlending.

Og hvilke østlendinger prater om å opprette en egen stat?

Ein ting eg lurer på, er du ikkje litt einig med oss når vi seier at det blir brukt mykje pengar på områda rundt Oslo i forhold til resten av landet?

Lenke til kommentar

Jo, det er jeg på mange måter, men jeg har vært i Oslo og pendlet i en periode. Hadde veiene hatt lavere standard ville vi hatt veldig mange ulykker. Du skal ikke langt ut fra Oslo for at veistandarden synker betraktelig.

 

Det jeg reagerer på er at vestlendingene mener det rettferdiggjør å danne en egen stat.

Lenke til kommentar

Jeg liker idéen må jeg si. Jeg liker den!

 

 

Hadde nettop en mindre samtale, der det dukket opp et av mine synspunkter: Oslo er jo Norges rass! Og takk Gud for det, så slipper vi å ha så mye dritt andre plasser.

 

Jeg undres over om vestlandet kan takle det uten østlandet (sossebasser...), men jeg har mine håp.

 

Mine spørsmål er:

Økonomi

Balanse i import/eksport

 

 

enkelt og greit. Resten er opp til bråkratene :p

Lenke til kommentar
Kven er det som har alle dei dårlige veiane?

 

Når vi har dei fleste naturressursane her i landet, forventer vi å få litt meir tilbake i form av betre vegar,

 

Jeg var nylig i Bergen, og dette er dog bare en observasjon, og ikke basert på statistikker, men er det så dårlige veier der? Jeg synes det var mengder med dyre tuneller og brruer i beregensområdet. ing som er ganske dyrt å bygge. Er det slik at vestlandet får så lite til vei, eller er det spekulasjon? (og hva er forøvrig "lite til vei", lite per innbygger, lite per areal, lite totalt sett?)

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vell gjerne det som er problemet. Vei koster mer her. Og siden vi ikke får mer penger er det ikke mye som blir bygget.

 

De har nettop gjort seg ferdig med motorvei til fana som ble begynt på for 30 år siden. Gjett hvorfor den ikke ble ferdig for 25 år siden?

 

Jepp de hadde ikke mer penger.

 

Ellers er jo det bygget motorvei mot sotra og askøy. Probleme er jo bare at motorveien stopper før den kommer for eksempel til sotra.

Jeg er ikke sikker på hvor lenge folk står i kø om dagene, vil tippe rundt 10-15 minutter. Det er kanskje ikke så gale. Men om en 10 år blir det nok mye verre. Til askøy er det ikke like mye kø men det kommer nok.

 

Så har vi fjøsangerveien som munner ut i den nye fine motorveien til fana. Her har de endelig begynt å gjøre noe. Men det er vell for lite og for seint. Dette er et område man absolut ikke bør bevege seg i rundt rush tiden.

 

Nå vet jeg ikke hvordan ting står till rundt oslo. Men dere har vell litt kø dere også.

 

Men som konklusjon. Utenom bygatene som er mer hull en gate, er veiene stort sett bra. Probleme er bare at de ikke greier å svelge unna trafikken. Og siden det ikke er noe serlig planer om å bygge nye veier , og det som blir bygget er finansiert med bompenger er det ikke rart folk blir irritert på sentralmakten på østlandet.

 

Det blir betalt veiavgift og masse andre avgifter, men tror ikke det har vert en eneste vei som har vert bygget i bergen de siste 20 årene som er fullt ut finansiert av staten.

Lenke til kommentar

Som sakt det vet jeg ikke. Men her er det ille. Grunnen til at jeg støtter separering er at jeg slipper å krangle med jens og kristin om at det å bygge veier ikke er bra for milijøet. Det er riktignok en syltynn grunn da det finnes nok av sånne personer her også.

 

I bunn og grunn er jeg utrolig missfornøyd med politikeres evene til å se fremover. Før noe skal repareres må det forfalle helt først. Og før noe skal bygges nytt må det ha vert nødvendig i 20 år.

 

Elementere ting som å satse på infrastrukur og utdanning blir totalt neglisjert i norge idag. Dette burde komme først uansett. Samfunnet vårt kollapeser viss vi ikke har disse tingene på plass.

Lenke til kommentar
Som sakt det vet jeg ikke. Men her er det ille. Grunnen til at jeg støtter separering er at jeg slipper å krangle med jens og kristin om at det å bygge veier ikke er bra for milijøet. Det er riktignok en syltynn grunn da det finnes nok av sånne personer her også.

 

I bunn og grunn er jeg utrolig missfornøyd med politikeres evene til å se fremover. Før noe skal repareres må det forfalle helt først. Og før noe skal bygges nytt må det ha vert nødvendig i 20 år.

 

Elementere ting som å satse på infrastrukur og utdanning blir totalt neglisjert i norge idag. Dette burde komme først uansett. Samfunnet vårt kollapeser viss vi ikke har disse tingene på plass.

 

Det er jo greit nok, jeg er enig i endel av det du sier, men er det virkelig framtidsrettet, bra for infrastruktur og utdanning å skille ut vestlandet? Hvorfor er det det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Fordi da kan vi bestemme selv. Går utifra at litt av grunne til at det ikke blir brukt penger her er fordi politikerene slipper å bruke veiene for eksempel. Og når regjeringen svarer bergen komune med at økonmien aldri har vert bedre her enn den er nå på grunn av at de gir så mye blir jeg litt irritert. Høyere har gjort en kjempejobb i bergen med å få øknonomien på fote. Og selv om de har gitt mer en andre har gjort før sniker de seg likevell unna ting staten har ansvar for.

 

Politikerene her er kanskje ikke så mye bedre, men de føler i alle fall probleme på kroppen. Og kanskje blir dermed politikken mer fremtidsrettet. Jo mer makt som kommer lokalt jo bedre.

 

Jeg vet ikke hvor mye penger staten har brukt på opraen, men det jeg vet er at det hadde vert mye bedre å bruke disse pengene på bygge skoler og veier i bergen.

Endret av Akidon
Lenke til kommentar
Fordi da kan vi bestemme selv. Går utifra at litt av grunne til at det ikke blir brukt penger her er fordi politikerene slipper å bruke veiene for eksempel. Og når regjeringen svarer bergen komune med at økonmien aldri har vert bedre her enn den er nå på grunn av at de gir så mye blir jeg litt irritert. Høyere har gjort en kjempejobb i bergen med å få øknonomien på fote. Og selv om de har gitt mer en andre har gjort før sniker de seg likevell unna ting staten har ansvar for.

 

Politikerene her er kanskje ikke så mye bedre, men de føler i alle fall probleme på kroppen. Og kanskje blir dermed politikken mer fremtidsrettet. Jo mer makt som kommer lokalt jo bedre.

 

Jeg vet ikke hvor mye penger staten har brukt på opraen, men det jeg vet er at det hadde vert mye bedre å bruke disse pengene på bygge skoler og veier i bergen.

 

Så hvorfor da vestlandet? Hvorfor ikke skille ut hver eneste kmmune som et eget land? Hvorfor ikke ha anarki? Hva gjør at det er bedre å bestemme selv på et "lavere nivå" enn et høyere? Personlig ser jeg ikek at det er så glat at norge bruker litt penger på kulturelle bygg, norge er et rikt land, og slikt trekker turister o.l, men dette er jo uansett en prioriteringssak, du kan jo like gjerne si at de kunne gitt f i kulturelle bygg i bergen, og helelr bygd skoler der. Å skille det ut vil neppe føre til at det ikke brukes penger på den slags.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er det sånn at ver eneste komune ikke klarer seg selv. Men vestlandet som helhet klarer seg veldig fint uten resten av landet.

 

Ja det handler om prioriterninger. Nå det forsåvidt greit med kultur. Men at det skal vere nødvendig å bruke så vannvittig mye penger på opera skjønner jeg ikke. Og i alle fall ikke statlige middler. Hvorfor ikke finansiere det med pompenger slik som andre viktige ting?

Hovedoppgaven til staten er i mine øyne å vedlikeholde og forbedre berebjelkene i samfunnet for eksemepl sykehus veier utdanning osv. Og det viser de ganske godt at de ikke klarer.

Lenke til kommentar

Kultur er kanskje med på å bære men skal du sammenligne det med utdanning og infrastruktur blir det mer som en kvist å regne.

 

Edit: Til atw når brukte forresten staten penger på å bygge noe kultur greier i bergen eller andre deler av landet sist? Bortsett fra det som blir bevilget til kultur hvert år?

Endret av Akidon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...