Gå til innhold

Frank Aarebrot spår vestlandsk separatistparti

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skulle ikke forundre meg om drømmen om Vestlandet går i vasken når Bergen og Stavanger ikke blir enige om hovedstad. Så ender vi kanskje med TO utbryter-republikker: Nord-Vestlandet og Sør-Vestlandet. Og så blir det krig dem i mellom om oljeressursene :!:

Akkurat dette vil nok bli et av de største eventuelle problemene.

Victor D. Norman mener f.eks at Bergenserne med sin steile holdning til Stavanger har seg selv å takke for at saken er stilt slik den er i dag.

- Hvis ikke Stavanger får bedre forbindelser nordover risiker vi at de ser sørøstover og lager en stor region med Kristiansand. Det vil i så fall være en ulykke for Bergen.

http://www.ba.no/nyheter/politikk/article3397644.ece

Men det typsike "Bergenser" svaret er da:

http://www.ba.no/nyheter/politikk/article3405453.ece

Lenke til kommentar
Når 78% av pengane blir skapa her på vestlandet og vi får bare rundt 28% tilbake i form av sjukehuspengar o.l så er det noko GALE!

78% av "pengane" (BNP'en?) skapes på vestlandet? Den må du nok komme med kilde på.

Her må eg rette meg sjølv litt. Meinte 70%. Som sitatet seier; "Nasjonalformuen".

"Vestlandet og Skottland kan sammenlignes. 70 prosent av den norske nasjonalformuen blir skapt i kystregionen på Vestlandet, men vi får bare 28 prosent tilbake i form av overføringer til sykehus, utdanningsinstitusjoner med mer, sier Aarebrot"

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis det er oljen som er grunnlaget for disse prosentene så tilhører den hele landet. På samme måte som fisken i havet, og vindressursene både på land og hav.

:)

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Når 78% av pengane blir skapa her på vestlandet og vi får bare rundt 28% tilbake i form av sjukehuspengar o.l så er det noko GALE!

78% av "pengane" (BNP'en?) skapes på vestlandet? Den må du nok komme med kilde på.

Her må eg rette meg sjølv litt. Meinte 70%. Som sitatet seier; "Nasjonalformuen".

"Vestlandet og Skottland kan sammenlignes. 70 prosent av den norske nasjonalformuen blir skapt i kystregionen på Vestlandet, men vi får bare 28 prosent tilbake i form av overføringer til sykehus, utdanningsinstitusjoner med mer, sier Aarebrot"

Vestlandet som landsdel har vel ikke mer enn rundt 25% av landets befolkning, så at det "kun" får 28% av midlene er vel ikke noen katastrofe?

Som tidligere nevnt består denne store verdiskapningen for det meste av å utnytte naturressurser som ikke forekommer i like stor grad andre deler av landet. Det er altså ikke fordi vestlendingene jobber så mye mer eller er så mye mer produktive, det er bare det at de er heldige med plasseringen.

Lenke til kommentar

Vestlandet som landsdel har vel ikke mer enn rundt 25% av landets befolkning, så at det "kun" får 28% av midlene er vel ikke noen katastrofe?

Som tidligere nevnt består denne store verdiskapningen for det meste av å utnytte naturressurser som ikke forekommer i like stor grad andre deler av landet. Det er altså ikke fordi vestlendingene jobber så mye mer eller er så mye mer produktive, det er bare det at de er heldige med plasseringen.

Hadde du budd på vestlandet hadde du forstått kor gale ting er.

Sjukehuset i Fløro blir nødd til å legge ned og Sentralsjukehuset i Førde blir bare bedt om å kutte meir og meir. Toppane i sjukehusa gjer seg for når dei finner måter å kutte på så seier staten nei. Skulane blir dårlegare og dårlegare. På skulen min så har vi ikkje råd til å nytte "gratis-frukt" tilbodet for å spare pengar. Veldig lite symjeundervisning er det også. Kor bra er dette?

Kven er det som har alle dei dårlige veiane?

Når vi har dei fleste naturressursane her i landet, forventer vi å få litt meir tilbake i form av betre vegar,

Og når staten prakker på oss mange miljøavgifter for at vi skal reise meir kollektivt. Korleis er det mogleg når det berre går 2-3 busser forbi kvar dag?

Håper du forstår problemstillinga mange vestlendingar står framfor.

Lenke til kommentar
Hadde du budd på vestlandet hadde du forstått kor gale ting er.

Sjukehuset i Fløro blir nødd til å legge ned og Sentralsjukehuset i Førde blir bare bedt om å kutte meir og meir. Toppane i sjukehusa gjer seg for når dei finner måter å kutte på så seier staten nei.

Det kuttes også på f.eks. Rikshospitalet, nedskjæringer i helsevesenet er et ganske gjennomgående trekk i Norge.

Skulane blir dårlegare og dårlegare. På skulen min så har vi ikkje råd til å nytte "gratis-frukt" tilbodet for å spare pengar. Veldig lite symjeundervisning er det også. Kor bra er dette?

Svømmeundervisning? Iløpet av mine tretten år på skolen har jeg ikke besøkt svømmehallen mer enn kanskje maks 5 ganger på barneskolen, og gratis frukt har jeg heller ikke sett mye til.

Sånn ca. hele landet, bortsett fra sentrale strøk og utenfor de store byene.

Når vi har dei fleste naturressursane her i landet, forventer vi å få litt meir tilbake i form av betre vegar,

Jeg forstår ønsket, men dere får jo tross alt mer tilbake i forhold til folketallet deres enn landsgjennomsnittet, selv om dere kanskje skulle ønske dere mer.

Håper du forstår problemstillinga mange vestlendingar står framfor.

På samme måte håper jeg du forstår at disse problemstillingene ikke er unike for Vestlandet, men noe som også resten av landet sliter med i varierende grad.

Lenke til kommentar

Nå ja veiene i bergen begynner å bli en vits. Er en del prosjekter her som burde vert realisert for 10 år siden, men som sannsynligvis ikke ferdig før om 10-20 år. Med andre ord 30 år på etterskudd.

Lenke til kommentar

Nå ja veiene i bergen begynner å bli en vits. Er en del prosjekter her som burde vert realisert for 10 år siden, men som sannsynligvis ikke ferdig før om 10-20 år. Med andre ord 30 år på etterskudd.

Mhm.

Og når det blir sagt: "Utanfor dei store byane" så er vel det Oslo det?

Lenke til kommentar

Er det noen som har noe statistikk på hvordan Hordaland og Rogaland ligger ann alene. Da disse tilsammen ca har 20% av Norges befolkning.

Lenke til kommentar

Du skal ikke mange kilometrene utenfor Oslo før du finner dype hull i veien og skeve veier og det som verre er. Men det er godt mulig det er like ille i Bergen som det dere sier.

Og når det blir sagt: "Utanfor dei store byane" så er vel det Oslo det?

Mine erfaringer rundt Norges veisystem er at de perifere områdene nedprioriteres og at det stort sett er gode veier i sentrale strøk, men som sagt har jeg ikke vært i bil på Vestlandet på noen år.

Er det noen som har noe statistikk på hvordan Hordaland og Rogaland ligger ann alene. Da disse tilsammen ca har 20% av Norges befolkning.

Var det ikke snakk om Vestlandet da? Hvis man skal håndplukke de delene som tjener mest begynner hele denne separatismen å stå på vaklende grunn.

Lenke til kommentar
Var det ikke snakk om Vestlandet da? Hvis man skal håndplukke de delene som tjener mest begynner hele denne separatismen å stå på vaklende grunn.

Nåja det var Aarebrot som lanserte hele Vestlandet, men misnøyen er nok størst i de to fylkene jeg nevnte. Både Hordaland og Rogaland har det vi i Norge kan kalle storbyområder med de samme utfordringene som Oslo i dag har. Når man snakker om Vestlandet blir det alt for ofte etter min mening snakk om distriktspolitikk, og kanskje stiller akkurat de tettere befolkede områdene på Vestlandet svakt mot distriktene.

Personlig som en som kommer fra Rogaland kan jeg f.eks si at jeg føler vi har mye mer til felles med sørlandet enn f.eks Møre og Romsdal. Men dette henger nok forsåvidt også sammen med at infrastrukturen også er bygget mye bedre ut sørover enn nordover.

Vestlandet er nok ikke så unisont som Aarebrot gjerne vil fremstille det som.

Men det jeg lurte litt på med å foreslå en "håndplukking" som du sier av de delene som tjener mest var ikke hvordan de delene som tjener mest kommer ut. Men hvordan te to tettest befolkede fylkene kommer ut i fordelingen. Skal man f.eks se på tilføringer pr person til Nord Norge vil statestikken endre seg betydelig om man lar Finnmark stå utenfor.

Man kan argumentere for at tettbefolkede områder alltid vil komme dårligere ut pr person enn lavt befolkede områder, men det jeg da finner rart er hvorfor dette ikke viser igjen på den fremstillingen jeg selv viste til i en tidligere post.

Lenke til kommentar

Så nettopp på the news channel at 6 av 10 bergensere kunne tenkt seg å stemme på et parti som jobbet med å fremme intersser på vestlandet.

Er det ikke litt farlig at vi vestlendinger sitter igjen med inntrykket av at det fokuseres så mye på interesser i og rundt oslo-området?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
Quote: Det der er ting alle i hele landet sliter med, det er bare dere egosentriske (etnosentriske?) vestlendinger som mener det gir dere grunn til å opprette deres egen stat.

Eg trur eg må rette deg litt, Det der er ting alle i hele landet sliter med, det er bare dere egosentriske (etnosentriske?) østlendingar som mener det gir dere grunn til å opprette deres egen stat.[/

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...