Gå til innhold

Frank Aarebrot spår vestlandsk separatistparti


Anbefalte innlegg

Finn påstand du begynner med der. Er ganske sikker på at dere har sanger som er akkurat like ille eller gode kommer litt an på hvordan du ser på det.

 

Når det gjelder bærum kunne jeg ikke brydd meg mindre. Det får vere deres problem.

 

Nå er det ikke bare naturessurser vi tjener penger på her. Men det hjelper nok på.

 

Og hvorfor skal vi beholde intektene fra de? Blir vell litt på samme måte som om at vi pumper opp olje fra nordsjøen fordi vi er nærmest og ikke england. Går ut ifra at du sjønner dette og ikke trenger nærmere forklaring.

 

Vestlandets drømmer om selvstendighet er latterlige. Argumentet om at dere bidrar med mer enn dere får tilbake er jo ganske lavpannet. Når man lever i en velferdsstat sier det seg jo selv at noen bidrar med mer enn andre.

 

Nå er det gjerne det at staten har nesten ikke bygget en eneste vei i bergen de siste 15 årene. Mens rundt oslo er det stadig nye prosjekter.

Tipper det at om et par år er det så og si umulig å bruke bil her fordi veiene ikke klarer trafikken i det hele tatt. Og de veiene som er bygget er bygget ved hjelp av bompenger.

 

Det er klart det at vi betaler ikke veiavgift osv for at østlendingene og andre deler av landet skal kjøre standsmessig.

 

Hadde bare velferdstaten gitt noe tilbake så hadde det vert greit, men i mine øyne virker det som vi betaler dobbelt opp. Og får lite igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Finn påstand du begynner med der. Er ganske sikker på at dere har sanger som er akkurat like ille eller gode kommer litt an på hvordan du ser på det.

De fleste supportere er ganske tilbakestående, ja. Men jeg har vansker for å tro at nivået er så lavt som det du refererte til.

 

Når det gjelder bærum kunne jeg ikke brydd meg mindre. Det får vere deres problem.

Det var et eksempel som skulle illustrere logikken deres om at så lenge man er rike er det greit å erklære selvstendighet, men det nådde tydeligvis ikke frem.

 

Nå er det ikke bare naturessurser vi tjener penger på her. Men det hjelper nok på.

Utvilsomt.

 

Og hvorfor skal vi beholde intektene fra de? Blir vell litt på samme måte som om at vi pumper opp olje fra nordsjøen fordi vi er nærmest og ikke england. Går ut ifra at du sjønner dette og ikke trenger nærmere forklaring.

Her er det snakk om et annet land, ikke fordeling innenfor ett og samme land. Det hadde blitt mange små nasjoner rundt omkring hvis oppdagelse av ukjente naturressurser skulle være god nok grunn til å bli en selvstendig stat.

 

Vestlandets drømmer om selvstendighet er latterlige. Argumentet om at dere bidrar med mer enn dere får tilbake er jo ganske lavpannet. Når man lever i en velferdsstat sier det seg jo selv at noen bidrar med mer enn andre.

 

Nå er det gjerne det at staten har nesten ikke bygget en eneste vei i bergen de siste 15 årene. Mens rundt oslo er det stadig nye prosjekter.

Tipper det at om et par år er det så og si umulig å bruke bil her fordi veiene ikke klarer trafikken i det hele tatt. Og de veiene som er bygget er bygget ved hjelp av bompenger.

 

Det er klart det at vi betaler ikke veiavgift osv for at østlendingene og andre deler av landet skal kjøre standsmessig.

Dette er nok de fleste enig om. Bompengesystemet slår ut feil sånn det fungerer idag.

 

Hadde bare velferdstaten gitt noe tilbake så hadde det vert greit, men i mine øyne virker det som vi betaler dobbelt opp. Og får lite igjen.

Det er den ressurssterkes forbannelse i en velferdsstat. En bidrar med langt mer enn en får tilbake.

Lenke til kommentar
På hvilken måte gjør det at dere bor nærmere oljeforekomstene dere mer verdige til å nyte godt av den? Og skal en som bor 100 km unna forekomsten få mer enn en som bor 1000 km unna den?

 

Akkuratt det er et interssant spørmål i forhold til globalfordeling av naturressurser.

Hvorfor skal vi i norge, som er velsignet med oljen ikke gi mer i uhjelp av oljeformuen for det er jo ikke helt som at vi har laget oljen selv.

Lenke til kommentar
På hvilken måte gjør det at dere bor nærmere oljeforekomstene dere mer verdige til å nyte godt av den? Og skal en som bor 100 km unna forekomsten få mer enn en som bor 1000 km unna den?

 

Akkuratt det er et interssant spørmål i forhold til globalfordeling av naturressurser.

Hvorfor skal vi i norge, som er velsignet med oljen ikke gi mer i uhjelp av oljeformuen for det er jo ikke helt som at vi har laget oljen selv.

Absolutt et interessant spørsmål. Problemstillingen er aktuell med tanke på Norge og dets oljeressurser, men jeg synes den er enda mer aktuell når det er snakk om knøttsmå og styrtrike emirater og liknende. Det er et tankekors hvor store forskjeller i velstand det er fra land til land i det området, hovedsaklig på grunn av varierende oljeforekomster.

Lenke til kommentar

Morsom tanke dette her. Personlig venta jeg bestandig at samene skulle være de første til å bryte ut av konstitusjonen. En samegerilja, bortgjemt ute på vidda, ledet av en karismatisk leder, brutal og idealistisk. Tromsø blir plyndret med jevne mellomrom. Politikerne fortviler. Politimyndighetene taper mot geriljaen. Høyre og FRP fremmer et misstillitsforslag mot arbeiderpartiregjeringen. Så sender vi heimevernet til Finnmark, og Nord-Norge fortsetter å være norsk territorium. Men nå viser det seg. Revolusjon, missnøye, fordommer, separatisme? Dette har tydeligvis ulmet på vestlandet lenge. Nå kommer det til overflaten. Noe må gjøres. Veldig synd at vi har så mange militærdimmere her i Oslo. Vi trenger en pålitelig militærstyrke nå. Send kongens garde med en gang! Erklær unntakstilstand i Bergen og Stavanger. Slå hardt ned på all motstand før vestlendingene innbiller seg noe!

 

Men, fra spøk til revolver. Vi tjener alle enormt på naturressursene i havet: fisk, olje og skipssnæring. Ikke rart vestlendinger utsondrer arroganse av den slags. Særlig når nordmenn flest leser for mye VG, og derav formoder at Oslo ikke er annet enn tyrkisk-arabiske gettoer, vinningskriminalitet, ubrukelig byråkrati, dumskap, latskap og rusmissbruk.

 

Hvis vi virkelig skal ta denne eventyrlig naive diskusjonen om hvem som er avhengig av hvem, og hvem som står for verdiskapningen her i landet, vil jeg bare nevne at… Det var Kristian Birkeland (fra Oslo) og Sam Eyde (fra Kristiansand) som etablerte norsk Hydro. ”Ocean Viking” som fant den første oljelommen ble bygget på Akers Mekaniske Verksted… i Oslo. Det var Stortinget, i Oslo, som i 1972 stod for opprettelsen av Statoil. Det var Stortinget som valgte å favorisere Statoil, og senere Saga Petroleum og Norsk Hydro ved alle viktige korsveier i oljepolitikken, fremfor de utenlandske selskapene. Og hvor mange ganger har vi ikke hørt at Norges klokeste fremferd i historien var måten vi håndterte oljeeventyret på, og sørget for at vi ikke ble en provins i utenlandske oljeselskapers imperier? Det er Oslo (og nylig Trondheim) som i størst grad står for utdanningen og rekrutteringen av våre petroleumsingeniører, og det er her mange av dem jobber. Selvfølgelig har vestlendingene bidratt, vi har alle bidratt, men hvis noen mener at daglig drift av oljeplattformene gir større rett på oljeinntektene, kan vi gjerne bytte dere ut med polske gjestearbeidere som jobber for en tredjedel av lønna.

Endret av Do_the_Bender
Lenke til kommentar
Det er Oslo (og nylig Trondheim) som i størst grad står for utdanningen og rekrutteringen av våre petroleumsingeniører, og det er her mange av dem jobber.

 

Kilder ?

 

Meg bekjent er Universitetsmiljøene i Bergen, Trondheim og Stavanger de mest profilerte innen Petroleum, Offshore og Petroleumsgeologi. Men det er jo klart at dersom man regner i rene tall kommer nok østlandet godt ut grunnet stor befolkning.

 

Ta en titt på følgene, og gi en god forklaring på hvorfor det ser slik ut.

 

post-47774-1205502964_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Det er Oslo (og nylig Trondheim) som i størst grad står for utdanningen og rekrutteringen av våre petroleumsingeniører, og det er her mange av dem jobber.

 

Kilder ?

 

Meg bekjent er Universitetsmiljøene i Bergen, Trondheim og Stavanger de mest profilerte innen Petroleum, Offshore og Petroleumsgeologi. Men det er jo klart at dersom man regner i rene tall kommer nok østlandet godt ut grunnet stor befolkning.

 

Ta en titt på følgene, og gi en god forklaring på hvorfor det ser slik ut.

 

post-47774-1205502964_thumb.jpg

 

 

Jeg har ingen god forklaring på hvorfor det ser slik ut, men kan det være fordi verdiskapningen i de fylkene med minst statsstøtte er såpass stor pr. innbygger at de ikke trenger like mye stattsstøtte?

 

Jeg synes uansett det er litt rart at flere her snakker om denne forskjellsbehandlingen her som om folk på vestlandet har det så fryktelig mye verre enn resten av landet. For min del var dette en ikke-sak før hr. Aarebrot bestemte seg for å få litt spalteplass med en kommentar som blir blåst utenfor alle proporsjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hva skal så staten hete?

 

Jeg foreslår "Dotland" :whistle:

 

Litt morsomt at vestlendingen syter om at østlendingen raner verdiene hans, fordi mesteparten av disse verdiene har vestlendingen stjålet utenfor eget territorium.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen god forklaring på hvorfor det ser slik ut, men kan det være fordi verdiskapningen i de fylkene med minst statsstøtte er såpass stor pr. innbygger at de ikke trenger like mye stattsstøtte?

 

Jeg synes uansett det er litt rart at flere her snakker om denne forskjellsbehandlingen her som om folk på vestlandet har det så fryktelig mye verre enn resten av landet. For min del var dette en ikke-sak før hr. Aarebrot bestemte seg for å få litt spalteplass med en kommentar som blir blåst utenfor alle proporsjoner.

 

Vel jeg kan ikke snakke om den nordlige delen av vestlandet, men her i sør har det vært en del murring i media de siste par tre årene.

Lenke til kommentar
Vel jeg kan ikke snakke om den nordlige delen av vestlandet, men her i sør har det vært en del murring i media de siste par tre årene.

 

Murring i media? Hva skal det bety egentlig? Media over hele landet klager jo over hvor dårlig stilt det står til med sin egen region. De tallene som ble vist frem betyr jo ikke nødvendigvis noen ting. Det er jo ingen automatikk at fylket som får mest statstilskudd pr. innbygger, finnmark, har det så mye bedre enn resten.

Lenke til kommentar
Vel jeg kan ikke snakke om den nordlige delen av vestlandet, men her i sør har det vært en del murring i media de siste par tre årene.

 

Murring i media? Hva skal det bety egentlig? Media over hele landet klager jo over hvor dårlig stilt det står til med sin egen region. De tallene som ble vist frem betyr jo ikke nødvendigvis noen ting. Det er jo ingen automatikk at fylket som får mest statstilskudd pr. innbygger, finnmark, har det så mye bedre enn resten.

 

Det var ment som en kommentar til at påstanden om at dette var en "ikke" sak helt til Aarebrot nevnte det.

Lenke til kommentar

Om vestlandet blir eigen stat skal eg søren meg juble.

 

Når 78% av pengane blir skapa her på vestlandet og vi får bare rundt 28% tilbake i form av sjukehuspengar o.l så er det noko GALE!

 

Viss eg ikkje huskar feil så har landet krav på det som ligger 200 kilometer ut i sjø-linje. Kor blir det meste av elektrisiteten laga, kor ligger fisken? Nemleg på vestlandet. Vi har også store skipsverft.

 

Er så sjukt å lese når austlendingar trur det er vi vestlendingar som er utrulig avhengige av dei.

 

Meld dykk inn i vestlandspartiet på facebook då! http://www.facebook.com/group.php?gid=9249283574

 

 

Eg er i frå Vestlandet, og det er alt for stor forskjell på austlandet og vestlandet. Vi har skular som ser ut som fangeleirar og vegar som klamrar seg på fjellkantane..

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...