Gå til innhold

Frank Aarebrot spår vestlandsk separatistparti


Anbefalte innlegg

Tror noen at en utbryterstat på Vestlandet hadde blitt anerkjent av verdenssamfunnet? Tviler sterkt.

 

Forøvrig ser jeg at mange sier at vestlendingene hadde kunnet få tatt over oljereservene. Det er galskap å tro at den norske stat hadde gitt fra seg de rettighetene uten videre, bare fordi dere ligger nærmere dem rent geografisk sett.

 

Vestlandet ønsker ikke å løsrive seg fra Norge.

Norge kommer av det norrøne ordet norðvegr som betyr ”nord-veien” eller veien mot nord. Veien de tenkte på var ikke en vei på land, men sjøveien. Norge har en veldig lang kyst. Det er den som har gitt navn til landet.

Altså det er vestlandet som er Norge.

 

Vi ønsker bare å kvitte oss med en okkupasjonsmakt, som har tilranet til seg altfor store ressurser.

Så kan dere sitte på andre siden av fjellet og snakke rar dansk, kose dere med pannebånd og tror at kuer er det riktige ordet.

 

;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må hvertfall si at min avsmal for dere vestlendinger, og særlig bergensere, bare vokser. Sikker på at dere ikke lærte noe av deres tyske venner for 60 år siden?

 

Ja,du kommer jo med det ene saklige innlegget etter det andre. Og at din avsmak bare vokser er det vel bare DU som bryr deg om,eg for min del driter i at du ikke liker oss...eg er ikke HELT fan av dere heller.

Lenke til kommentar
Tror noen at en utbryterstat på Vestlandet hadde blitt anerkjent av verdenssamfunnet? Tviler sterkt.

 

Forøvrig ser jeg at mange sier at vestlendingene hadde kunnet få tatt over oljereservene. Det er galskap å tro at den norske stat hadde gitt fra seg de rettighetene uten videre, bare fordi dere ligger nærmere dem rent geografisk sett.

 

Vestlandet ønsker ikke å løsrive seg fra Norge.

Norge kommer av det norrøne ordet norðvegr som betyr ”nord-veien” eller veien mot nord. Veien de tenkte på var ikke en vei på land, men sjøveien. Norge har en veldig lang kyst. Det er den som har gitt navn til landet.

Altså det er vestlandet som er Norge.

Nå snakker vi om staten Norge, og ikke opprinnelsen av ordet Norge. Enhver utbryterstat må finne en måte å differensiere seg fra moderstaten på, og da kan man ikke ha to Norge-er som ligger ved siden av hverandre og krangler om hvem som egentlig er Norge. Ergo må utbryterne skape sin egen identitet.

 

Vi ønsker bare å kvitte oss med en okkupasjonsmakt, som har tilranet til seg altfor store ressurser.

Så kan dere sitte på andre siden av fjellet og snakke rar dansk, kose dere med pannebånd og tror at kuer er det riktige ordet.

 

;)

Dansk, pannebånd og kuer, ja. Vestlendingers innsikt i den jevne østlendings liv og levne slutter aldri å forbause!

Lenke til kommentar

Diesel_, i den andre tråden om det samme temaet skar du alle fra Oslo over en kam. Du mente at alle fra Oslo brukte klær til 50 000, gikk med pannebånd og elsket opera. Vi har faktisk en halv mill. innbyggere i Oslo og da er det selvfølgelig at folk blir litt forskjellige.

 

For å nevnes: Oslo huser de aller fattigste og de aller rikeste i hele landet.

Lenke til kommentar
http://www.bt.no/lokalt/article523368.ece

 

Utvalgte sitater:

 

Professoren viser til etableringen av det skotske nasjonalistpartiet.

 

 

 

– Vestlandet og Skottland kan sammenlignes. 70 prosent av den norske nasjonalformuen blir skapt i kystregionen på Vestlandet, men vi får bare 28 prosent tilbake i form av overføringer til sykehus, utdanningsinstitusjoner med mer, sier Aarebrot.

– Vestlandet er farlig. Tradisjonelt er vestlendingen svært lojal, men vanstyret begynner å bli kraftig. Hvorfor skal Haukeland sykehus spare penger, når de har vært flinkest til å følge politikkken til regjeringen? Fordi en ikke greier å koordinere spesialhelsetjenesten mellom Rikshospitalet og Ullevål sykehus, sier Aarebrot.
– Hadde det vært en region på Vestlandet i stedet for fire fylker, hadde kyststamveien vært en realitet. Hadde et vestlandsting rådet over bruken av samferdselsmidlene, hadde en ikke fått en kjempetunnel mellom Aurland og Lærdal for at folk skulle kommet seg raskest mulig til Oslo. Da hadde en bygd en kyststamvei som hadde gått fra Ålesund til Kristiansand, og gjort det mulig for folk å komme seg raskt til kontinentet, sier Aarebrot.

 

Selv synes jeg Aarebrot i den senere tid har utmerket seg mer med PR-stunt enn med statsvitertakter, men her er han inne på noe.

Det ulmer langs kysten, og den snikende følelsen av urettferdighet som følger sentraliseringen mot Oslo, ligger ikke lenger like dypt begravd i underbevisstheten som før. Det bor en drøy million på vestlandet - en ikke ubetydelig andel velgere.

Selv ville jeg stemt blankt i dag, da jeg fremdeles har til gode å se en politiker kjempe for annet enn egen vinning - men dersom det plutselig skulle tre frem et regionalt vestlandsparti med fokus på desentralisering og tilbakevinning av verdiene som skapes her, hadde jeg ikke nølt med å gi dem min stemme. Blant vestlendinger er jeg nok neppe alene om å tenke slik. At vestlandet bryter ut og blir en selvstendig republikk ligger nok fremdeles på den utopiske delen av forventningsskalaen, men gud hvor vidunderlig det ville ha vært.

 

Er dette bare en politisk svovelpreken fra Aarebrot, eller en realistisk (og kjærkommen) mulighet for fremtiden?

 

 

 

Det bemerkelsesverdige her er hvor mange som helt uavhengig av hverandre snakker om samme løsning. Nemlig en egen stat. Jeg tipper idestrukturen ligner mer et desentralisert P2P nettverk. Det er en ubestridt styrke. Og mye vanskeligere for statsregimet å kneble. Og til regimet: Separatistiske understrømmer i NORGE!? Da har dere faenmeg noe å rette opp i. Og det fort som f. Her har Dere gjort noe fundamentalt feil. Ta hintet med største alvor.

Endret av Lidskjalv
Lenke til kommentar
Må hvertfall si at min avsmal for dere vestlendinger, og særlig bergensere, bare vokser. Sikker på at dere ikke lærte noe av deres tyske venner for 60 år siden?

 

Da Hanseatene tok godt for seg av de lokale damene under hansatiden kan du godt regne med at vi genetisk er det tyskeste folket i Norge ja. Ingen tvil om at vi har mye å lære om statsdrift fra den kanten, uten at det på ola donk vis skal bety nazi-ett-eller-annet. Så spar oss of å vri det inn på det *ørefik*

Lenke til kommentar

Har bodd på nord-vestlandet før. Men det jeg mener er at Vestlandet er per i dag den som bidrar mest med nasjonalformuen. Altså per i dag grunnet oljen. Vi ser at oljeutvinningen forflytter seg stadig nordover og Vestlandet vil miste sin kapasitet. Vil den ikke, da blir det vel Nord-Norge som etter hvert står for den største bidragsyteren for nasjonalformuen?

Lenke til kommentar
Da Hanseatene tok godt for seg av de lokale damene under hansatiden kan du godt regne med at vi genetisk er det tyskeste folket i Norge ja. Ingen tvil om at vi har mye å lære om statsdrift fra den kanten, uten at det på ola donk vis skal bety nazi-ett-eller-annet. Så spar oss of å vri det inn på det *ørefik*

 

Strengt tatt har de fleste bergensere så og si ingen tysk blod da flesteparten er etterkommere av bøndene som flyttet inn i Bergen tiårene før 1900, eller av noen som er kommet til Bergen senere enn det. ;)

Endret av operg
Lenke til kommentar

For meg personlig er det overraskende, skremmende og forstyrrende å se hvor mange vestlendinger det er som sitter med såpass mindreverdighetskomplekser og fasci-sosiopatiske ego-trekk at det kvalifiserer til avisoppslag og folkekrav... og det er på dette grunnlaget jeg uttrykker min avsmak og fordømmelse.

 

Om Vest-Norge krevde uavhengighet på bakgrunn av folkemajoritet skulle de gjerne fått det for min skyld, slik at vi andre slapp å assosieres med slikt banalt, sært, opportunistisk, pakk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...