JuGeun Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 (endret) Erling Fossen ville gjere Oslo om til eit finanssentrum som London eller Hong Kong. Då sjølv skatteparadiset Sveits har meir verdiskaping per arbeidsplass ved industriproduksjonen enn sørvissektoren, så kan det kanskje vere lurt å vente med det. Det er gøy med lekestatistikk. Har du kontrollert for andre produksjonsfaktorer i regnestykket ditt? La meg foreslå, hmm, kanskje kapitalinvesteringer? Er industri, etter du har gjennomført en enkel bivariat analyse, fortsatt like ettertraktet. Det skal ikke mye til for en oljeplattform til 10-talls milliarder å produsere mer per hode, og sånn sett at industri er "mer effektivt" enn finanssektoren, men du opererer med et noe 'spesielt' syn på verdiskapning når du kun tar utgangspunkt i én produksjonsfaktor. @Dotten: Vi ønsker ikke et skille da vi strengt tatt ser nytten av at jenter fra subsidierte regioner flytter inn til hovedstaden hvor vi selv har base. Enkelte vestlandsdialekter er ganskje sjarmerende (fremført av jenter og ikke bondegutter fra Jæren). Endret 1. april 2008 av Cybbe Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Cybbe... ..prøver du å seie at du har ein utdannelse som gjer deg bedre eigna til å forstå makroøkonomi, når du brukar ord som bivariat og leikestatistikk? Resonnementet ditt verkar ikkje klårt. Kan nokon klargjere det? Mykje av det du skriv ser eg som nedlatande. Du presterar å hevde at Vestlandet er oversubsidiert, noko du ikkje har grunnlag for i det heile tatt, før du argumenterar egoistisk rundt lokaliseringa av utdanningsinstitusjonane til hovudstaden. Med 33 representantar for Oslo og Akershus, er det då ein urettferdig trussel for deira interesser om Finnmark er 'overrepresentert' med 2 mandat og kjem opp til 5? Hvem har hevdet at det er det? På eit debattprogram dreiv fylkesordføraren til Oslo og bleste seg opp over kor lite utslag dei hadde på tinget. Det er mogleg eg sit her og klager om ting som ingen her har påstått. Eg skal prøve å vere klarare i framtida. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Min utdannelse har ingenting med saken å gjøre. Men du tukker deg inn i statistikk og kommer med konklusjoner som er logiske feilslutninger. I tillegg til at du ser bort fra andre innsatsfaktorer enn arbeidskraft tar du heller ikke hensyn til at offentlig sektor så å si utelukkende består i tjenestytelse, og at verdiskapningen der verdsettes (måles) på en annen måte enn i de private næringsliv. Det er enda en faktor som taler i mot at dine konklusjoner rundt avkastning for arbeidskraft i privat tjenestesektor (med undertoner om at det er bedre med industri). Jeg har ikke skrevet at noe er oversubsidiert heller. Jeg har ikke noe i mot en viss grad av subsidiering. Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Eg har ikkje skreve at dette med industriproduksjon nødvendigvis er eintydig. Eg har skreve at Norge er priveligert som har så store inntekter i industrien. Eg har og skreve at dei industriland med låg output på industri i forhold arbeidskraft innan industri (for meg) ser ut til å vere i ein dårleg periode, men dette er ikkje sikkert rett og eg vil gjerne lære meir her! At sørvissektoren inkluderar offentlege tenester er jo eit poeng. Det skal ikke mye til for en oljeplattform til 10-talls milliarder å produsere mer per hode, og sånn sett at industri er "mer effektivt" enn finanssektoren, men du opererer med et noe 'spesielt' syn på verdiskapning når du kun tar utgangspunkt i én produksjonsfaktor. Kunne du utdype dette? Forklar meg korleis innskotskapital skaffar samfunnsøkonomisk overskudd i økonomien rundt oljeplattformar. Kor kjem denne kapitalen ifrå? Kva er det rette synet på verdiskaping? @Dotten: Vi ønsker ikke et skille da vi strengt tatt ser nytten av at jenter fra subsidierte regioner flytter inn til hovedstaden hvor vi selv har base. Enkelte vestlandsdialekter er ganskje sjarmerende (fremført av jenter og ikke bondegutter fra Jæren). Jeg har ikke skrevet at noe er oversubsidiert heller. Jeg har ikke noe i mot en viss grad av subsidiering. Eg trur vi lyt la andre få dømme kven av oss som gjorde ein feil her. Uavhengig, meinar du vestlandet er meir subsidiert i forhold til Oslo/Austlandet? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Jeg har tidligere vist til tall som viser statlige overføringer. For å si det sånn, Oslo og Akershus røsker ikke akkurat til seg enorm pott i forhold til folketallet. Når det gjelder subsidiering må du skille det konseptuelt fra oversubsidiering. Sistnevnte impliserer ikke bare at a) det foregår subsidiering men også at b) det foregår for mye subsidiering (noe annet ville vært rent pleonastisk). Jeg mener ikke at vestlandet oversubsidieres. Jeg tror ikke du trenger noen andre for å innse hvem som 'gjorde en feil', uten at det spiller stor rolle. Endret 3. april 2008 av Cybbe Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Er det denne du tenkjer på? Statlege overføringar til Sogn og Fjordane for det året er høgre per person enn per person i Oslo, ja. Ser du på Rogaland og Hordaland, ligg dei under Oslo. Møre og Romsdal ligg likt Oslo. Dette er per person. Då vert Oslo ein region som har same tilskot som Møre og Romsdal. Det er derfor feil at vestlandsjentene kjem ifrå subsidierte regionar til eit mindre subsidiert Oslo, sånn du framstiller det. Kan du no forklare meg kva du meinte med La meg foreslå, hmm, kanskje kapitalinvesteringer? Er industri, etter du har gjennomført en enkel bivariat analyse, fortsatt like ettertraktet. Det skal ikke mye til for en oljeplattform til 10-talls milliarder å produsere mer per hode, og sånn sett at industri er "mer effektivt" enn finanssektoren, men du opererer med et noe 'spesielt' syn på verdiskapning når du kun tar utgangspunkt i én produksjonsfaktor. ? Per i dag får vi verdifulle inntekter og eksportinntekter ifrå landbasert industri, fisk og utvinning i Nordsjøen. Dette er bra for vår økonomi og gjer oss istand til å importere, så sant vi unngår inflasjon og for sterk krone (Dutch disease). Dette er det Norge står sterkt på og er vårt konkurransefortrinn. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jeg har gjort rede for tallene tidligere. Ser du på statistikken vil du se at statslønn er en del av potten. Med mindre du mener effektiv lokalisering av sentrale statsorganer i hovedstaden (departementer, flertall av direktiver) er subsidiering så er det ikke relevant å ta det med i regnestykket. Personoverføringer, med et unntak for de nordligste fylkene, er heller ikke geografisk betinget men rettigheter som er uavhengig av bosted. Korrigerer du for dette for du et bedre inntrykk av statlige overføringer i fordelingssammenheng (som vil gi en oversikt over subsidiering). Spesielt er kommunale overføringer et vanlig mål for dette, da det har en eksplisitt fordelingsmålsetting. Det jeg mente med min kommentar var et angrep på din uholdbare bruk av statistikk. Hollandsk syke har for øvrig lite å gjøre med inflasjon og valutakurs, men med en for stor (ikke levedyktig i lengden) offentlig sektor. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Hollandsk syke har for øvrig lite å gjøre med inflasjon og valutakurs, men med en for stor (ikke levedyktig i lengden) offentlig sektor. For å pirke litt OT: Hollandsk syke er et økonomisk fenomen hvor et lands eksport av en naturressurs fører til avindustrialisering, fordi eksporten blir motsvart av en like høy importetterspørsel. I det gitte scenario vil verdien av et lands valuta øke i verdi, slik at landets produserte varer blir mindre konkurransedyktige. Importen vil stige, og eksporten minke og produktiviteten falle. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Ok, det var noe upresist. Finansdepartementet synes å ha en oppfatning av begrepet som ikke ligger langt fra hva jeg skrev (vekst i offentlig sektor som ikke er levedyktig): Boks 6.10 Bruken av oljeinntekter og«hollandsk syke» Petroleumsformuen gir grunnlag for et høyere forbruk i norsk økonomi enn ellers. Inntektene fra olje- og gassutvinning kan imidlertid ikke uten videre brukes i samme takt som de opptjenes. En for sterk bruk av oljepenger kan lede til en situasjon som ofte omtales som "hollandsk syke", og som henspeiler på utviklingen i Nederland i 1970-årene. Nederland fikk store inntekter fra gassutvinning fra slutten av 1960-tallet. Utviklingen på 1970-tallet var kjennetegnet ved sterk vekst i offentlige utgifter, både til overføringer og til offentlig tjenesteproduksjon. Spesielt bidro generøse overføringsordninger til at personer gikk ut av yrkesaktivitet på varig basis. Resultatet ble høy reallønnsvekst, tap av konkurranseevne og avindustrialisering. Denne politikken var ikke opprettholdbar, og på begynnelsen av 1980-tallet ble det nødvendig å foreta kraftige innstramminger i den økonomiske politikken. Det resulterte i at Nederland gikk gjennom til dels smertefulle omstillinger og nedskjæringer i sosiale velferdsordninger. Yrkesdeltakelsen i Nederland kom først på midten av 1990-tallet opp på samme nivå som OECD-gjennomsnittet. Erfaringene fra Nederland illustrerer problemene med å avpasse den innenlandske bruken av varer og tjenester ut fra langsiktige hensyn i en økonomi med store midlertidige inntekter fra utvinning av naturressurse http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/r....html?id=324277 Endret 4. april 2008 av Cybbe Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Vestlandet løsriver seg og lager egen stat er en idé jeg liker. Dog, bedre med Stavanger som hovedstad, den har jo navnemessig erfaring (tenker da på kultur-hovedstad 2008 og olje-hovedstad). (Dette har absolutt ingenting med at jeg er siddis i hjertet og elsker Stavanger over alt her i verden, neida. Jeg lover.) Da kunne de hemmelige planene til min avdøde farfar og hans avdøde venner komme godt med, da de planla å få Rogaland til å bryte ut fra Norge med Stavanger som hovedsete. Han fortalte meg om planene engang, og viste meg det de hadde skrevet ned og planlagt. Det var nok av for og mot-punkter i alle fall, vel, nok av ark generelt. Liten avhandling ^^ Jeg støtter fullt ut et uavhengig Vestland (evt. Rogaland). Full pupp og two thumbs up, yeah! Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Ser du på statistikken vil du se at statslønn er en del av potten. Med mindre du mener effektiv lokalisering av sentrale statsorganer i hovedstaden (departementer, flertall av direktiver) er subsidiering så er det ikke relevant å ta det med i regnestykket. Hollandsk syke har for øvrig lite å gjøre med inflasjon og valutakurs, men med en for stor (ikke levedyktig i lengden) offentlig sektor. Lokalisering av institusjonar og statsorgan (kontor, direktorat, tilsynsorgan, regionale styringsorgan, osb.) vert sett på som distriktspolitikk. Distriktspolitikk vert sett på som subsidiering av ein region. Nokre av desse kontora kan trenge å ligge vegg i vegg i hovudstaden, men det er og muleg at enkelte tilsyn bør vekk ifrå departementet dei ligg ved. Det er grenser for kor nært og gode kameratar ein ankedomstol bør vere med instansen dei skal sjå på. Eit anna poeng er at hovudstaden ikkje nødvendigvis treng å ligge i den største byen (Frankrike, Storbritannia og fleire), men kan (som i USA og EU) ligge i eit "mindre strøk". Vi kan dra andre offentlege områder inn i dette. Sjukehusdirektøren i Oslo som måtte gå av grunna for høg forbruk i forhold til budsjett. Høgare utdanning vert foreslått reformert, og kommiteen meinar høgskular bør slåast saman og danne større einingar (universitet). Offentleg sektor sine utgifter blir automatisk større når industribedrifter legg ned (fleire arbeidslause på tiltak krev større tiltak) pga. for sterk valuta, igjen på grunn av høge investeringar som styrker valutaen. Høna og egget diskusjon. (Sjølv meinar eg oljefunnet kom først. ) La meg foreslå, hmm, kanskje kapitalinvesteringer? Er industri, etter du har gjennomført en enkel bivariat analyse, fortsatt like ettertraktet. Det skal ikke mye til for en oljeplattform til 10-talls milliarder å produsere mer per hode, og sånn sett at industri er "mer effektivt" enn finanssektoren, men du opererer med et noe 'spesielt' syn på verdiskapning når du kun tar utgangspunkt i én produksjonsfaktor. Kapitalinvesteringar (i kva?) har med... ...kva? Å skaffe kapital er normalt ikkje eit problem om ein sit på eit oljefelt. Problemet er å skaffe kapital og ekspertise utan å bli rana av eigeninteresserte oljeselskap og korrupsjon. Her gjorde arbeidarpartiet ein strålande jobb. Endret 4. april 2008 av blackcurrant Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Hva om Friele får det som han vil? Kan vi ta Herman Friele på ordet, etablere Vestlandet som Europas nye stat og utnemne Lars Sponheim som president? Dette nye landet, sett saman av Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland, er sjølvforsynt med mykje, ikkje minst el-kraft som er det store samtaleemnet om dagen, men også olje, gass og fisk.(...) Verdikrangel Sommaren 2010 blei ikkje ordentleg varm før ein forskar ved SSB i juli påstod at Oslofolk skapar verdiane i Norge . Då kokte det både i nord og vest, og bergensarar og møringar slo hardt tilbake. Tidlegare profilert ordførar i Bergen, Hermann Friele, avviste påstanden. – Kva hadde Norge vore utan Vestlandet? Då hadde resten av landet vore fattig, sa han. Og han vil at vestlendingen skal bestemma sjølv, ikkje minst om master i Hardanger, den andre store saka i sommer. – Hadde dette handla om kraftliner langs Oslofjorden hadde det vore ein helt annan diskusjon, sier Friele. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Hva om Friele får det som han vil? Kan vi ta Herman Friele på ordet, etablere Vestlandet som Europas nye stat og utnemne Lars Sponheim som president? Dette nye landet, sett saman av Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane, Hordaland og Rogaland, er sjølvforsynt med mykje, ikkje minst el-kraft som er det store samtaleemnet om dagen, men også olje, gass og fisk.(...) Verdikrangel Sommaren 2010 blei ikkje ordentleg varm før ein forskar ved SSB i juli påstod at Oslofolk skapar verdiane i Norge . Då kokte det både i nord og vest, og bergensarar og møringar slo hardt tilbake. Tidlegare profilert ordførar i Bergen, Hermann Friele, avviste påstanden. – Kva hadde Norge vore utan Vestlandet? Då hadde resten av landet vore fattig, sa han. Og han vil at vestlendingen skal bestemma sjølv, ikkje minst om master i Hardanger, den andre store saka i sommer. – Hadde dette handla om kraftliner langs Oslofjorden hadde det vore ein helt annan diskusjon, sier Friele. Blandingen av mindreverdighetskomplekser og vrang virkelighetsforståelse er farlig. Tror virkelig mannen at resten av Norge hadde vert fattige uten Vestlandet? Som sagt, vi har masser av master i Oslo. Klager ikke. Særlig morsomt at han "slår tilbake" med sure miner men uten forskng eller statistikk eller egnetlig noe som helst til å backe opp påstandene sine. Bare surmuling? Lenke til kommentar
SheikFyFazan Skrevet 21. august 2010 Del Skrevet 21. august 2010 Jeg støtter et fritt Vestland, men landsforvis Lars Sponheim! Dette er nok desverre en utopisk idé, men mer selvstyre og lokal bestemmelsesrett hadde ikke vært av veien. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 22. august 2010 Del Skrevet 22. august 2010 En tredeling av landet - nord, vest, øst/sør - hadde egentlig vært helt greit. Bort med negre, muslimer, EØS og rødgrønt avskum. Fram med borren utenfor Lofoten 1 Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 23. august 2010 Del Skrevet 23. august 2010 Ja, del et allerede lite og ubetydelig land opp i enda mindre og enda mer ubetydelige land, som vil være helt uten noen som helst slags gjennomslagskraft internasjonalt. Det høres ut som en god plan. Gjør administrasjonen enda mindre effektiv ved å måtte gjøre en masse oppgaver tre ganger istedenfor én. Innfør masse nytt byråkrati og splitt opp en nasjon. Det er mye grådighet og provinsialisme rundt omkring i det ganske land, ihvertfall. Om noe burde vi gå andre veien og integrere oss mer med de andre landene i Norden, ikke isolere oss mer. 2 Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Fjern fylkene, opprett 3-6 stater. Keep the fucking nation. Problem solved. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 24. august 2010 Del Skrevet 24. august 2010 Fjern fylkene, opprett 3-6 stater. Keep the fucking nation. Problem solved. Kunne man kanskje ha gjort, men dette har jo lite med den tåplige "vestlandet som eget land"-ideen. AtW Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 26. august 2010 Del Skrevet 26. august 2010 Jeg synes at det er helt feil vei å gå, verden trenger ikke flere stater men færre. Vi burde begynne å kvitte oss med slike forhistoriske ting som landegrenser og forskjellige valatuaer, som kompliserer tilværelsen og skaper avstand mellom mennesker, ikke finne opp flere... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå