Gå til innhold

Relativistisk tidsforskyvning, begge tvillingene oppfatter broren sin som eldst?

Anbefalte innlegg

Har nå endelig begynt på relativitetsteorien i 3FY.

Vi har to tvillinger. Den ene holder seg på jorda, den andre reiser ut i rommet.

Tvillingen som reiser ut i rommet blir der i 25 år i forhold til en klokke i romskipet. Romskipet beveger seg i hastigheten 0.9c i forhold til jorda. Når romtvillingen da vender tilbake vil han oppfatte at broren har levd mange år eldre enn han selv.

Såvidt jeg har forstått, kan man jo også si at jorda beveger seg i 0.9c i forhold til romskipet. Når jorda da returnerer til romskipet (...) så vil jo jordtvillingen oppfatte broren sin som eldst, for han har jo vært i 0.9c i forhold til romskipet.

Med andre ord, begge vil på samme tid oppleve at broren er mange år eldre enn dem selv. Det må jo være fantastisk morsomt for de to å diskutere hvem som er eldst, for begge har jo rett sett fra sitt ståsted!?

Har jeg misforstått noe? Diskuterte dette med læreren, men han ble litt stum.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nå endelig begynt på relativitetsteorien i 3FY.

Vi har to tvillinger. Den ene holder seg på jorda, den andre reiser ut i rommet.

Tvillingen som reiser ut i rommet blir der i 25 år i forhold til en klokke i romskipet. Romskipet beveger seg i hastigheten 0.9c i forhold til jorda. Når romtvillingen da vender tilbake vil han oppfatte at broren har levd mange år eldre enn han selv.

Såvidt jeg har forstått, kan man jo også si at jorda beveger seg i 0.9c i forhold til romskipet. Når jorda da returnerer til romskipet (...) så vil jo jordtvillingen oppfatte broren sin som eldst, for han har jo vært i 0.9c i forhold til romskipet.

Med andre ord, begge vil på samme tid oppleve at broren er mange år eldre enn dem selv. Det må jo være fantastisk morsomt for de to å diskutere hvem som er eldst, for begge har jo rett sett fra sitt ståsted!?

Har jeg misforstått noe? Diskuterte dette med læreren, men han ble litt stum.

Wikipedia: Twin Paradox

Den tvillingen som er på skipet vil være yngst siden han/hun har måttet akselerere for å komme opp i denne farten, og for å snu.

Endret av yssi83
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...