Gå til innhold

Hvordan brenne ut film med kamera med harddisk? Gir tape eller harddisk best kvalitet?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde først tenkt å kjøpe en HD kamera med tape, da jeg forstrekker dette for lagring. Men ser at harddisk kamaraene har mye større kapasitet. Hvilken gir best kvalitet?

Tenkte å få satt opp windows home server for lagring av filmer og div. annet stuff. Men hvordan skal man få brent filmene ut? Har ikke lyst til bare å ha de på hardisken selv med dupliserte disker.. En DVD blir vel for liten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hadde først tenkt å kjøpe en HD kamera med tape, da jeg forstrekker dette for lagring.

godt valg

Men ser at harddisk kamaraene har mye større kapasitet. Hvilken gir best kvalitet?

du skal ikke ha med mange tape før dette ikke er sant lengre. kvalitetsmessig er vel

de fleste anmeldere enig om at hdv er hakket bedre enn avchd foreløpig,

men det antydes hos camcorderinfo.com at canon har noe på gang med de nye HF10/HF100,

og at de kanskje er bedre enn hdv kamera som hv20/hv30 på feks bevegelse. jeg ville faktisk

drøyet det noen uker med å kjøpe kamera akkurat nå, bare for å se hva camcorderinfo sier om disse modellene. uansett er tipset å glemme harddiskbasert og gå for minnekortbasert.

minnekort er langt mer robust enn harddisk, og koster snart ingen ting.

Tenkte å få satt opp windows home server for lagring av filmer og div. annet stuff. Men hvordan skal man få brent filmene ut? Har ikke lyst til bare å ha de på hardisken selv med dupliserte disker.. En DVD blir vel for liten?

hdv, mao mpeg2, tar 13gig per time, dvs en dvd vil kunne ta en 15-20 minutter. avchd på høyeste kvalitet vil ha en bitrate rundt 15mb/s, hdv har 25, dvs at du på en dvd bør få

plass til oppunder 30min film på max kvalitet. har du måttet lide deg gjennom svigermors

3timers ferievideo fra bulgaria vet du at noen minutter egentlig er passe.dvd er billig.

brenner du på dvd kan du selv velge codec, feks xvid eller rett og slett bruke avchd.

det standardiseres mer og mer på h.264 codecen som også er det som ligger i avchd, men

denne er mer ressurskrevende å encode enn xvid eller mpeg2 (dvd).

snart blir også blueraybrennere overkommelig i pris, og da er det ikke plassproblem for full hd lengre. enhver dvd vil da ta mer hjemmesnekret film enn du gidder å se.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for info, ikke så lett å gjøre et valg nå. For vente og se på testen av HF100. HF100 recorder AVCHD 1920 x 1080, mens HDV er 1440 X 1080. Men det er ingen kameraer som har full bitrate med AVCHD HF100 får 17Mbps, mens HDV har 25Mbps. Likevel vil HF100 se bedre ut på en full HD tv enn ett HDV kamera..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...