Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tar læreren min feil?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Axby2kEH
Okay, jeg skal lære meg å skrive, men da får dere lære dere å lese. Jeg skriver ikke så stygt at folk ikke skjønner det, det er snakk om enkelte bokstaver som læreren min mener burde ligge "under linja", dvs. G, F, J osv. Jeg har hatt denne håndskrifta siden 4. klasse, og jeg gidder ikke å forandre den for å gjøre en lærer glad. Ingen andre lærere jeg noensinne har hatt, har kommentert det. Flere mener faktisk jeg har en pen håndskrift, så sorry..

Kan vel omformulere spørsmålet: Kan hun gi meg nedsatte karakterer fordi hun ikke liker håndskrifta mi?

Hvis jeg hadde endt opp med en dårligere karakter i norsk fordi jeg av prinsipp ikke ville skrive noen bokstaver riktig, så hadde jeg synes det var litt pinlig. Bit stoltheten i deg, og tving g-ene under linjen. Jeg skriver selv en håndskrift som (spesielt når jeg gjør matematikk) er for de spesielt innvidde. Når jeg kun noterer for meg selv, er jo ikke det noe problem, men når jeg skal levere noe inn av noe slag, må jeg tvinge skjønnskriften ut. Ikke fordi jeg synes det er veldig moro, men jeg ser at jeg ikke kan tvinge folk til å tolke kråketærene mine bare fordi jeg ikke gidder å forbedre håndskriften selv.

Tenk om noen år, å ha følgende samtale:

"Hva fikk du i norsk?"

"Tre, men jeg beholdt nå min håndskriftsrelaterte integritet"

Det høres vel ikke helt heldig ut ;)

Nå vet jeg ikke hvilket trinn du er på, men jeg har i hvertfall følgende råd:

1) Hvis dette er en karakter som blir stående (enten standpunkt eller avsluttende karakter på ungdomsskolen) bit det i deg, for det er seriøst tidenes dårligste unnskyldning for en dårlig karakter, hvis du trekkes ned fordi læreren ikke forstår håndskriften.

2) Hvis dette ikke er en karakter som står, se på dette som en kursing i evner til samarbeid og å godta (tilsynelatende) urimelige krav i fremtiden. Hvis du tror dette er ille, vent til du kommer deg ut i arbeidslivet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Okay, jeg skal lære meg å skrive, men da får dere lære dere å lese. Jeg skriver ikke så stygt at folk ikke skjønner det, det er snakk om enkelte bokstaver som læreren min mener burde ligge "under linja", dvs. G, F, J osv. Jeg har hatt denne håndskrifta siden 4. klasse, og jeg gidder ikke å forandre den for å gjøre en lærer glad. Ingen andre lærere jeg noensinne har hatt, har kommentert det. Flere mener faktisk jeg har en pen håndskrift, så sorry..

Kan vel omformulere spørsmålet: Kan hun gi meg nedsatte karakterer fordi hun ikke liker håndskrifta mi?

Hvis jeg hadde endt opp med en dårligere karakter i norsk fordi jeg av prinsipp ikke ville skrive noen bokstaver riktig, så hadde jeg synes det var litt pinlig. Bit stoltheten i deg, og tving g-ene under linjen. Jeg skriver selv en håndskrift som (spesielt når jeg gjør matematikk) er for de spesielt innvidde. Når jeg kun noterer for meg selv, er jo ikke det noe problem, men når jeg skal levere noe inn av noe slag, må jeg tvinge skjønnskriften ut. Ikke fordi jeg synes det er veldig moro, men jeg ser at jeg ikke kan tvinge folk til å tolke kråketærene mine bare fordi jeg ikke gidder å forbedre håndskriften selv.

Tenk om noen år, å ha følgende samtale:

"Hva fikk du i norsk?"

"Tre, men jeg beholdt nå min håndskriftsrelaterte integritet"

Det høres vel ikke helt heldig ut ;)

Nå vet jeg ikke hvilket trinn du er på, men jeg har i hvertfall følgende råd:

1) Hvis dette er en karakter som blir stående (enten standpunkt eller avsluttende karakter på ungdomsskolen) bit det i deg, for det er seriøst tidenes dårligste unnskyldning for en dårlig karakter, hvis du trekkes ned fordi læreren ikke forstår håndskriften.

2) Hvis dette ikke er en karakter som står, se på dette som en kursing i evner til samarbeid og å godta (tilsynelatende) urimelige krav i fremtiden. Hvis du tror dette er ille, vent til du kommer deg ut i arbeidslivet :)

Meget godt innlegg som jeg må si meg helt enig i. Skal man levere fra seg noe andre skal lese så bør man jo bestrebe seg på at mottaker skal forstå. HVIS du klarer å ta lærdom fra læreren din (det er faktisk jobben hennes..) så vil du kanskje om noen år takke læreren din for at hun ikke ga deg opp og lot deg suse i vei. Hadde flere lærere vært flinkere til å si ifra om skrivefeil og slikt (men det er vel heller ikke lov i dag??) så hadde kanskje skriveferdighetene blandt dagens ungdommer vært bedre. Må si at jeg reagerer på mange innlegg her på forumet der de som skriver inn har elendige norsk ferdigheter.

Lenke til kommentar
Gjest member-101642
Må si at jeg reagerer på mange innlegg her på forumet der de som skriver inn har elendige norsk ferdigheter.

Det er ikke fritt for det, nei.

Karakterene fra ungdomsskoleårene teller ikke så mye, men det er ikke så dumt å forbedre håndskriften likevel. Det er irriterende å få dårligere karateker på grunn av slurvete skrift.

Lenke til kommentar
Må si at jeg reagerer på mange innlegg her på forumet der de som skriver inn har elendige norsk ferdigheter.

Det er ikke fritt for det, nei.

Karakterene fra ungdomsskoleårene teller ikke så mye, men det er ikke så dumt å forbedre håndskriften likevel. Det er irriterende å få dårligere karateker på grunn av slurvete skrift.

Unnskyld? Nå forstår jeg ikke hva du mener? norsk ferdigheter???

Kanskje mest korrekt å si ferdigheter i norsk hvis man vil være riktig så pirkete?

Endret av granny
Lenke til kommentar
SKANN INN som mange foreslo, hva er problemet?

Problemet er at han sannsynligvis skriver så stygt at han vet at alle kommer til å gi lærern hans rett når de ser skriften :D

Problemet er heller at jeg ikke har skanner.

Tror folk misforsto poenget med denne tråden. Hvis noen ennå ikke har skjønt det (og det virker som det gjelder en del), det er ikke jeg som har stygg skrift, det er læreren min som ikke liker den. Men men, bare fortsett å rakk ned på skrifta mi dere, jeg bryr meg fint lite.

Endret av Dyrehagen
Lenke til kommentar
Tror folk misforsto poenget med denne tråden. Hvis noen ennå ikke har skjønt det (og det virker som det gjelder en del), det er ikke jeg som har stygg skrift, det er læreren min som ikke liker den. Men men, bare fortsett å rakk ned på skrifta mi dere, jeg bryr meg fint lite.

Tror du heller ikke har forstått vårt poeng.

Dersom læreren IKKE liker skriften din, hvorfor gjør du det ikke lett for deg selv og fikser de bokstavene det gjelder. Det tar verken særlig med tid eller krefter.

For meg virker det som om du er så opptatt av prinsippet om at læreren har "feil", at du ikke klarer å tenke på hva som er best for din egen fremtid (karakterer).

Om du skriver stygt eller fint er irrelevant, det koster deg absolutt ingenting å tilpasse skriften til leseren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...