Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Tar læreren min feil?

Anbefalte innlegg

Yo.

Trenger hjelp med et problem jeg har med norsklæreren min. Hver gang hun min retter en av mine håndskrevne stiler, så kritiserer hun skrifta mi hele tida. Hun gir meg dårligere karakterer fordi jeg ikke skriver G, J og F halveis under linja, eller som hun sier det; "i det forholdet som er påkrevd for kommunikativ forståelse" (lol). Hun ser heller ikke forskjell på noen av bokstavene mine, f.eks. skriver jeg V og U veldig likt.

Så spørsmålet er: Har hun lov til dette? Så vidt jeg vet, står det i den norske loven at lærere ikke kan bestemme hvordan elevers håndskrift skal se ut. Er det noe jeg kan gjøre hvis hun f.eks. gir meg dårlige standpunkt-/eksamenskarakterer pga. dette? Jeg har prøvd å snakke med henne, men hun mener hun har rett..

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lærere kan sette ned karakteren grunnet svært dårlig håndskift (nærmest uleselig), men ut fra det du sier høres det ikke ut som om din håndskrift er i nærheten av uleselig. Kanskje du kan vise oss noen eksempler?

Lenke til kommentar

Dersom hun har bemerket dette flere ganger er det virkelig så vanskelig for deg å forandre G, F og J-ene dine slik at hun blir fornøyd.

Hvis å forandre skriften er alt som skal til for at du får skal få bedre karakterer ser jeg ikke hvorfor du er så kritisk til dette.

Lenke til kommentar

Poenget er om at han skriver så stygt at du ikke kan se forskjell på U og V så kan i teorien lærer si at hun trodde han skrev feil :p

Joda, læreren skal ikke diktere hvordan skriften ser ut, men den skal være leselig!

Lenke til kommentar
Hvis du skriver så stygt kan du søke om å få bruke data. Det har du vel faktisk nesten rett på og da løser problemet seg.

Så da skal man altså gå gjennom livet og ha med seg pc og skriver for å kunne gi forståelige beskjeder videre? Ærlig talt - livet er mer en bare karakterer på skolen! Tro det eller ei, men så er faktisk mye av det dere lærer på skolen noe dere skal bruke senere i livet. Hvorfor ikke lære seg å skrive forståelig?

Lenke til kommentar
Hvis du skriver så stygt kan du søke om å få bruke data. Det har du vel faktisk nesten rett på og da løser problemet seg.

Så da skal man altså gå gjennom livet og ha med seg pc og skriver for å kunne gi forståelige beskjeder videre? Ærlig talt - livet er mer en bare karakterer på skolen! Tro det eller ei, men så er faktisk mye av det dere lærer på skolen noe dere skal bruke senere i livet. Hvorfor ikke lære seg å skrive forståelig?

Helt enig.

Lenke til kommentar

Okay, jeg skal lære meg å skrive, men da får dere lære dere å lese. Jeg skriver ikke så stygt at folk ikke skjønner det, det er snakk om enkelte bokstaver som læreren min mener burde ligge "under linja", dvs. G, F, J osv. Jeg har hatt denne håndskrifta siden 4. klasse, og jeg gidder ikke å forandre den for å gjøre en lærer glad. Ingen andre lærere jeg noensinne har hatt, har kommentert det. Flere mener faktisk jeg har en pen håndskrift, så sorry..

Kan vel omformulere spørsmålet: Kan hun gi meg nedsatte karakterer fordi hun ikke liker håndskrifta mi?

Lenke til kommentar

Håndskrifta mi er ikke den peneste men det er mer enn leselig.

Jeg bruker da pc på alt jeg skal levere inn så det er ikkenno problem, skriver ofte oppgavene vi får i de forskjellige fagene på pc og limer arket inni boka untatt i matte da.

Du får vel lov til å bruke pc om du spør etter det?

Lenke til kommentar

Ja, det kan hun. Dette siden det er snakk om en helhetsvurdering, hvor håndskriften din teller inn.

Karakterene på ungdomsskolen betyr så og si ingenting på lang sikt. Unntaket kan kanskje være karakteren siste året hvis du ønsker deg inn på noe svært populært.

Lenke til kommentar
Kan vel omformulere spørsmålet: Kan hun gi meg nedsatte karakterer fordi hun ikke liker håndskrifta mi?

Er det egentlig verdt å lage noen stor diskusjon ut av det ?

Hvor vanskelig kan det egentlig være for deg å fikse de bokstavene hun er ufornøyd med.

Du vil fort oppdage at ofte vil ting gå lettere i livet om man bare godtar noen enkelt ting man selv kan synes er idiotiske. Noe av det viktigste du må huske når du skriver en tekst / produserer noe er at du må vite hvem målgruppen er og hva målgruppen er ute etter. Det er ikke forbudt å tilpasse produksjonen til målgruppen.

Dersom du f.eks vet hvilke typer stiler en lærer liker, hvorfor ikke utnytte dette. Dersom du vet at en bestemt lærer er ute etter gjennomtenkte utgreiende svar gi han/henne det, og dersom du vet at en annen lærer er ute etter korte og konsise svar tilpasser du deg også til dette.

Nå skriver jeg ikke spesielt fint selv, og vet derfor at i noen tilfeller kan det være hensiktsmessig å bruke blokkskrift istedenfor min egen håndskift, så slipper jeg unødvendige missforståelser og kommentarer.

Lenke til kommentar
Yo.

Trenger hjelp med et problem jeg har med norsklæreren min. Hver gang hun min retter en av mine håndskrevne stiler, så kritiserer hun skrifta mi hele tida. Hun gir meg dårligere karakterer fordi jeg ikke skriver G, J og F halveis under linja, eller som hun sier det; "i det forholdet som er påkrevd for kommunikativ forståelse" (lol). Hun ser heller ikke forskjell på noen av bokstavene mine, f.eks. skriver jeg V og U veldig likt.

Så spørsmålet er: Har hun lov til dette? Så vidt jeg vet, står det i den norske loven at lærere ikke kan bestemme hvordan elevers håndskrift skal se ut. Er det noe jeg kan gjøre hvis hun f.eks. gir meg dårlige standpunkt-/eksamenskarakterer pga. dette? Jeg har prøvd å snakke med henne, men hun mener hun har rett..

Takker for svar:)

Bokstaver er ikke lenger hva de var, og ikke norske lover heller. Det viktige her er jo ikke at hverken du eller henne skjønner hva du skriver, men at du gjør det pent... Med dagens lærerutdannelse vil nok begge deler ta alt for lang tid før dere finner ut hva dere egentlig snakker om.

Ellers er det en stor fordel at dere kan snakke sammen da :) Har alltid sagt at språk er viktig, inklusive norsk. Dere skjønner begge hva dere sier til hverandre også? Er ikke dårlig det, og langt over forventet kunnskap på dette nivået... :)

Det beste er uansett om læreren og du har de samme problemene med de samme bokstavene. Har du bare litt flaks finner du en lærer som ikke kan de vanskeligste, og da ville læreren ha blitt stolt av deg for å være spesielt smart altså :) Ta en telefon til departementet og du er lærer selv før du vet ordet av det!

Vi trenger virkelig noen som vet forskjellen på U og V for eksempel. Er ikke helt lett det der, vet det, men tro det eller ei. vi ligger langt etter resten av verden på dette området.

Men tilbake til overskriften... Du har ikke bare rett til å være dum i Norge. Det har nesten blitt et krav for og få bo her det! Er du kriminell i tillegg hjelper det også. Selvsagt har ikke læreren din rett til å kritisere deg! Her har du utvilsomt en god sak som kan gi deg millionerstatninger senere i livet neste gang vi får en debatt om tapere...

Stå på!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...