Gå til innhold

Regjeringen i spillmodus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Men satser man på et internasjonalt storspill vil jo dette tjene inn seg selv dersom det holder god kvalitet, så det er jo ikke behov for noe statsstøtte der?

 

Det vil tjene seg inn SELV om det har god kvalitet?

 

 

fixed :dremel:

 

Ang. forfatterlønn er det vel noen kriterier for å motta denne? Tilsvarende er det kriterier for å motta støtte for å lage dataspill, og det er jo litt forskjell på å lønne en forfatter (enkeltmannsforetak) og å pøse på med millionbeløp til en spillindustri.

 

Sammenligningen bør vel heller gå med filmindustrien, siden det er et ressursforbruk (og antall ansatte) som kan sammenlignes bedre med apparatet som må gå rundt for å produsere spill. Den Norske Stat bruker så vidt meg bekjent også penger på dette, og mottakerne her har nok også kriterier å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Det er bare bra viss vi kan få fleire spel på norsk. Dette er med på å bringe videospel ut til så mange som mogleg. Inntrykket av spel kan og på sikt bli betre viss videospel får innpass hos stadig fleire.

 

Tordenflesk: Det er ikkje bare kule gamerer som henger på biblioteket, men og grupper som kanskje ikkje har så stor interesse for spel i utgangspunktet. Om eit utval av spel på biblioteket kan føre til at fleire tek turen dit, og kanskje tek i bruk andre tilbod der, er og ein positiv ting.

Lenke til kommentar

Staten skal leie ut spill via biblioteker hahaha

Trond Giske er en forbanna dust, og dette gjør det neimen ikke bedre.

Det er ikke statens jobb å leie barn i henda, man kan få kjøpt spill i butikkene, og det holder fint. Barn bør også venne seg til å bli mer selvstendige, og jeg mener selv at fremmedspråkelige spill hjelper til med dette. Spiller man Kaptein sabeltann som man har lånt på biblioteket, så tviler jeg på at man kommer til å vokse opp som noe annet enn en trygdeavhengig amøbe, som fremdeles ikke kan klare seg uten mamma Gisle og pappa Stoltenberg.

 

Hvis Trond Gisle virkelig vil øke spillemarkedet, så bør han se til svarte å senke avgiftene.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar
Regjeringen vil også vurdere en utlåns- og innkjøpsordning gjennom folkebibliotekene for å øke tilgangen på norske spill.
For som vi alle vet så henger de kule gamerene mye på biblioteket.

 

De kule kidsa med rike foreldre kan sikkert slippe å være innom det forferdelige biblioteket om de vil. For mange er biblioteket en glimrende ressurs, og institusjonen er en sammfunnsklippe for kunnskap og kultur.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg likte ideen med avgifter. Økt pris på spill vil jo ikke føre til økt piratkopiering og lavere salg... Dette er ihverfall ideelt når man ser at stadig flere spill blir tilgjenglig for nedlasting via tjenester som Steam o.l. Virkelig gjennomtenkt dette her...

 

Mer Norsk i dataspill? Hvorfor må dette være en målsetting? Joda, min 8år gamle bror hadde sikkert stor nytte av å spille Battle of Midgard 2 på norsk, men norsk språk var ikke avgjørende for at han skulle forstå spillmekanismene, han har tross alt runnet WC3(trolgi med cheats). Ikke at han er representativ for norske småbarn, men at barn i grunnskolen spiller engelsk språklige spill er uansett bare positivt når det gjelder å lære språket.

 

Konklusjon: Norsk språk i internasjonale spill er en uting. Men at spill som Drømmefall har norsk språk er jo nesten en selvfølge

Lenke til kommentar

Ja, blir litt småpist når jeg ser folk rakke så ned på bibliotekene :p

Men nå leser vel ikke alle opptil 2-3 bøker på en uke, noe som ofte tilsvarer 600kr i bokverdi, da er det kjekt å kunne lese dem gratis! Jeg kan heller ikke forså at folk faktisk kritisere å kunne få låne spill gratis! Det virker som det er butikkeierne som legger inn svar her.

 

Tror heller ikke å spille Kaptein Sabeltannspill fører til at folk, som noen så grasiøst ordla seg, blir "trygdeavhengig amøbe". Nå kan det godt hende at du faktisk er utdannet i barnepedagogikk og har noe faglig imot denne type spill, men jeg kjenner selv spesialpedagoger som bruker spill som er på norsk til å hjelpe unger med diverse problemer.

 

Å sammenligne det med filmindustrien er bedre, ja. Den norske stat har gitt mye pengestøtte til filmindustrien, og jeg tror ikke den har ført til noe sensur av filmene. Den norske stat ga f. eks mange millioner til lagingen av filmen Slipp Jimmy Fri, og jeg ser ikke noe særlig til sensur i den.

Lenke til kommentar

Urk, med mindre det er snakk om spill til barn under 10 år så ser jeg null behov for å bruke penger på å få spill med norsk tale. Space Quest 3 lærte meg mer engelsk i løpet av en uke enn hva den norske skolen maktet i hele 4. klasse.

 

Irriterer meg grønn over at alle filmer og tv-serier nå kommer med norsk tale. Ungene lærer jo mye tregere, har ungdom i familien som går og ser filmene på norsk på kino fordi de ikke får med seg handlingen om det er på engelsk. I min ungdom (hehe, nå høres jeg gammal og gretten ut) så måtte vi stort sett ta til takke med engelskspråklige tv-serier og filmer (spesielt tv-serier). Gjennom Sierra sine spill fant jeg endelig motivasjon til å lære meg engelsk og jeg vil anslå at 80% av mine engelskspråklige kunnskaper kommer fra medier og ikke gjennom utdannelse (de siste 20% er fra gymnaset, på barneskolen kunne jeg mer engelsk enn læreren og jeg takker Sierra).

 

Den økende mengden med medier med norsk tale vil jeg påstå medfører betydelig økning i arbeidsmengde for utdanningsinsitusjonene.

 

Det øyeblikket guttene mine har lært seg å lese raskt nok, så er det slutt på norsk tale her i gården i hvert fall. Ingen kjære-mor der. :)

Lenke til kommentar

Jeg syns i utgangspunktet at idèen er god, men om det fører til høyere pris på spill så tror jeg helt klart at det vil føre mer vondt enn godt med seg...uansett så er tanken om å støtte norske utviklere økonomisk god. Selv om man må slenge med et halvdårlig norsk lydspor.

 

Melfacion: Et godt spill vil nok tjene inn både produksjonskostnadene og mer, men du må huske på at teamet som lager spillet gjerne skal ha noe å leve av de årene de bruker på å lage spillet også...

Endret av Agg
Lenke til kommentar

Hvorfor skal norske barn bare spille spill på norsk da?

Jeg skal passe på at mine kids spiller engelske spill. Det var via media jeg tilegnet meg mine engelskunnskaper. Et faktum som betyr at jeg den dag i dag er over gjennomsnittet god i engelsk.

 

Jeg vet i alle fall at hvis jeg skal benytte meg av dette tilbudet skal jeg lage et spill hvor tekst og tale enkelt kan byttes ut med engelsk.

 

I mellomtiden dukker jeg under en stein for å beskytte meg mot stormen av vikingspill med norsk tale som nå er på vei.

Lenke til kommentar
Urk, med mindre det er snakk om spill til barn under 10 år så ser jeg null behov for å bruke penger på å få spill med norsk tale. Space Quest 3 lærte meg mer engelsk i løpet av en uke enn hva den norske skolen maktet i hele 4. klasse.

 

Irriterer meg grønn over at alle filmer og tv-serier nå kommer med norsk tale. Ungene lærer jo mye tregere, har ungdom i familien som går og ser filmene på norsk på kino fordi de ikke får med seg handlingen om det er på engelsk. I min ungdom (hehe, nå høres jeg gammal og gretten ut) så måtte vi stort sett ta til takke med engelskspråklige tv-serier og filmer (spesielt tv-serier). Gjennom Sierra sine spill fant jeg endelig motivasjon til å lære meg engelsk og jeg vil anslå at 80% av mine engelskspråklige kunnskaper kommer fra medier og ikke gjennom utdannelse (de siste 20% er fra gymnaset, på barneskolen kunne jeg mer engelsk enn læreren og jeg takker Sierra).

 

Den økende mengden med medier med norsk tale vil jeg påstå medfører betydelig økning i arbeidsmengde for utdanningsinsitusjonene.

 

Det øyeblikket guttene mine har lært seg å lese raskt nok, så er det slutt på norsk tale her i gården i hvert fall. Ingen kjære-mor der. :)

 

Hear ye!

Gikk igjennom klassikere som Torin's Passage, King's Quest, Space Quest, Gabriel Knight, Monkey Island, Broken Sword osv da jeg gikk på barneskolen. Enda jeg ikke kunne et ord engelsk var jeg likevel så fasinert av spillene og engelsk-kunnskapene ble bare bedre og bedre mens jeg spillte.

 

Liten som jeg var satt jeg ofte på gamefaqs og leste walkthroughs når jeg satt fast. Å lære er så mye lettere når man har det gøy. :)

 

På skolen må jeg ha vært flere klasser over resten av medelevene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...