Gå til innhold

Overklokking av AMD Sempron 3000+ 1,6GHz

Anbefalte innlegg

Hei!

Tenkte jeg skulle se hva denne lille rakkeren av en prosessor kunne gå god for. Ettersom dette er en billig prosessor med bare 1,6 GHz tenkte jeg det var på tide å prøve å klokke den opp litt. Har vært inn i BIOS å sett litt på instillingene. Multiplieren står på 8x som er maks. Jeg har ikke noe valg for å stille denne ned.. Er det prosessoren som gjør at jeg ikke har dette valget, eller er det hovedkortet. Hovedkortet mitt er forøvrig et ASUS M2N-MX. Systembussen for prosessoren står på 200MHz som standard. Jeg har prøvd å stille denne opp til 225MHz, som altså blir en 1,8GHz prosessor.

Jeg lurer egentlig på hvor mye jeg kan klokke denne prosessoren før den begynner å ta skade av det? Forutsetter da selvfølgelig at jeg har nok kjøling.

Noen forslag på hvilke program som er gode å bruke for å overvåke CPU og RAM, gjerne også skjermkort? Tenker da på temperaturer, hastigheter, etc.

Hovedkortet mitt har en Databushastighet på 1000MHz. Er dette det samme som systembushastighet? Hor mye kan jeg klokke opp prosessoren før det er hovedkortet mitt som er begrensingen?

Takker for alle fornuftige svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Tenkte jeg skulle se hva denne lille rakkeren av en prosessor kunne gå god for. Ettersom dette er en billig prosessor med bare 1,6 GHz tenkte jeg det var på tide å prøve å klokke den opp litt. Har vært inn i BIOS å sett litt på instillingene. Multiplieren står på 8x som er maks. Jeg har ikke noe valg for å stille denne ned.. Er det prosessoren som gjør at jeg ikke har dette valget, eller er det hovedkortet. Hovedkortet mitt er forøvrig et ASUS M2N-MX. Systembussen for prosessoren står på 200MHz som standard. Jeg har prøvd å stille denne opp til 225MHz, som altså blir en 1,8GHz prosessor.

Hvorfor skal du egentlig stille cpu multipliern ned? Den kan jo fint stå på 8x mens PC-en klokkes. Grunnen til at den står på 8x er fordi, 8 x 200 = 1600mhz. Systembussen er også kalt FSB (Front Side Bus), det er denne som økes ved klokking.

Jeg lurer egentlig på hvor mye jeg kan klokke denne prosessoren før den begynner å ta skade av det? Forutsetter da selvfølgelig at jeg har nok kjøling.

Selve klokkingen i seg selv vil ikke skade cpuen. Det er derimot for høye temperaturer eller for høye spenningsverdier som ødelegger komponenter. Så lenge du holder både temperaturene og spenningen nede er det ikke noe farlig.

Noen forslag på hvilke program som er gode å bruke for å overvåke CPU og RAM, gjerne også skjermkort? Tenker da på temperaturer, hastigheter, etc.

Til temperaturer kan jeg anbefale Everest, som er et veldig oversiktilig og greit program. Til testing av stabilitet, så laster du ned Prime95 eller Orthos og tester. Og til slutt kan CPU-Z være et kjekt program å bruke for å poste bilder av klokken din underveis. Dette programmet viser en oversikt over alle de forskjellige frekvensene, som cpu hastighet, HT link, minne, spenning til cpu osv.

Hovedkortet mitt har en Databushastighet på 1000MHz. Er dette det samme som systembushastighet? Hor mye kan jeg klokke opp prosessoren før det er hovedkortet mitt som er begrensingen?

Takker for alle fornuftige svar! :)

Databushastigheten er noe annet, dette kalles også for HT (HyperTransport). Systembushastigheten er FSB, noe som både HT, cpu og minnet er styrt av. HT bør du optimalt holde under 1000mhz for å unngå stabilitetsproblemer.

Lenke til kommentar

Takker for meget bra svar! :thumbup:

Du sier at Databushastighet eller Hyper Transport er noe som blir styrt av FSB. Grunnen til at jeg spør om dette er at komplett oppgir maks Databushastighet på det hovedkortet jeg kjøpte, og forøvrig alle hovedkort. Da må vel denne (HT) begrense noe? Eller?

Skal prøve å klokke den litt opp uten å øke noe volt. Kommer med oppdateringer :)

Lenke til kommentar

Ja, denne blir også styrt av FSB i form av, FSB ganger en egen multiplier for HT. Det vil si at om du har en FSB på 225, vil HT bli 225 x 5 (5 er standard) = 1125mhz på HT. Denne frekvensen kan du også senke til 500mhz uten noe problemer, det er kun målbare forskjeller på en HT frekvens på 1000mhz vs 500mhz. Ht begrenser egentlig videre klokking når denne blir for høy. Det vil som regel føre til frysinger, blåskjerm eller ukontrollerte restarter. Derfor er det et må å holde denne så godt som mulig under 1000mhz.

Det du bør gjøre før du klokker veldig langt, er å finne HT multipliern og senke den til 4x eller 3x.

Lenke til kommentar

Jeg har nå kjørt en stresstest av systemet før overklokkingen. CPU temp ligger på 33 grader og CPU diode på 27 grader under stressdtesting med prime95. Hvor høyt kan temperaturen være på CPU før det begynner å bli kritisk?

Hva er forresten GPU og MCP? Bruker everest for å sjekke temperaturer, og der er blant annet disse to.

Lenke til kommentar

Det var også litt snodig, at selve dioden som bør være varmest, i dette tilfelelt er kjøligst. 33grader under load var også lite, hvor kjølig har du det i rommet ellers? Hvor mye spenning får cpuen? Dette står oppgitt i CPU-Z eller Everest under temperaturene.

Det er ikke før det nærmer seg rundt 60 grader at det begynner å bli noe fare.

GPU er skjermkortet, og MCP har jeg ikke hørt før, men det kan godt mulig være hovedkortet.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar

CPUen får 1.4 volt spenning. Og datamaskinen står i et forholdsvis kjølig rom. Sikkert rundt 20 grader tipper jeg. Ellers er det mye plass i kabinettet mitt og god luftgjennomstrømning tror jeg.

Hvor finner jeg temperatur over RAM-brikkene mine?

Nå har jeg klokket opp CPU til 1,8 GHz. CPU diode er fremdeles lavere enn CPU. Specs er følgende:

post-125495-1204988222_thumb.jpgpost-125495-1204988202_thumb.jpg

Endret av mafister
Lenke til kommentar

Du får bare gå etter CPU temp på 33 grader istedet, best å være på den sikre siden. Det kan godt hende det stemmer da, siden du har det såpass kjølig på rommet osv.

Ram brikkene trenger du ikke å bekymre deg noe for, du kan muligens bare kjenne fysisk på de om de blir veldig varme. Som regel er det ikke nødvendig med ekstra kjøling på ram brikkene.

Så langt ser det greit ut, bare å klokke videre, du har allerede klokket til en 3400+ Sempron. :)

Hvilket minne har du forresten? Trykk på memory-fanen på CPU-Z og sjekk der.

Lenke til kommentar

Her er infomasjonen om minnebrikkene mine:

post-125495-1204992092_thumb.jpgpost-125495-1204992100_thumb.jpgpost-125495-1204992106_thumb.jpg post-125495-1204992573_thumb.jpg

Men er det ikke noe feil med hastigheten på brikkene?

Hos komplett.no står det at hastigheten på minnebrikker PC4200 er 533MHz og PC5300 er 667MHz. Hvorfor er da mine bare 266MHz og 333MHz?

Har kjøpt denne minnebrikken hos komplett.

Lenke til kommentar

CPU-Z oppgir ikke effektiv frekvens slik som komplett og andre nettbutikker gjør. Hos komplett oppgir de brikkene til 667 effektive mhz, noe som vil gi 667 /2 = 333mhz.

De to første 512mb brikkene dine opererer bare på 266mhz, noe som stemmer bra med tanke på at de er PC4200, 266 x 2 = 532mhz. Den 1gig brikken din kjører på høyere hastighet, altså 333mhz, og den skal klokkes ned til samme hastighet som de to 512mb brikkene automatisk. Men du har ikke rørt minnefrekvensen i bios? Hvis ikke har sikkert alle brikkene blitt klokket opp til 333mhz, eller så har de to 512mb brikkene blitt klokket opp av seg selv av en eller annen grunn.

Lenke til kommentar

Ahh, ok!

Har ikke rørt minnefrekvensen i BIOS, men de står på auto der. Så d kan jo hende at de har blitt klokket opp automatisk? Minnet viser jo 300MHz i CPU-Z. Dvs en mellomting mellom brikkene?

Det eneste jeg har gjort i BIOS er å sette FSB til 225 MHZ i steden for 200 MHz som den var opprinnelig. Kjørte forøvrig en stresstest i 1 time og 10 minutter uten noe som helst problemer. CPU-temp låg på 35 grader gjennom hele testen!

Så prøvde jeg å stille FSB i BIOS til 250 MHz, men da ville maskinen ikke starte opp? Den ville rett og slett ikke laste opp windows. Hvilke instillinger må jeg justere på for å få den klokket videre? Temperatur er ikke noe problem hvertfall.

P.S. Jeg fikk startet opp windows med 235 FSB = 1,88 GHz :)

Lenke til kommentar

Prøvde å redusere de til 533MHz og 400MHz, men ingen av disse tingene hjalp. Fikk bare en veldig kort blåskjerm og så restarta maskinen seg.

Jeg har nå FSB på 340MHz = 1,92GHz og kjører stresstest. Så lagt er det dønn stabilt! :)

Men noen tips om hvordan jeg kan få klokket den enda litt til?

Lenke til kommentar

Prøv å reduser de til litt under 400mhz da, og se hvordan det går da.

HT skal ligge på 240 x 4 = 960, så den er grei.

Hvis alt er greit ellers, så må vel neste steg være å øke vcore et lite hakk. Se om det hjelper.

Lenke til kommentar

Er du usikker på om tempen er rett, undervolt CPUen til 1,15v elns, og finn idletempen da. Den er neppe stort mer enn romtemp. Voila, og du har funnet ut hvor mye feil måleren leser av.

jeg har vært borti at "skaleringen" er feil også (den ene Opteron 152'en min gikk opp en grad fra idle til load i core temp, og det er opplagt alt for lite.), men det er svært sjeldent etter mine erfaringer (bare denne ene ut av ca 150 K8-cpuer jeg har hatt).

Problemet ditt nå KAN være HK. Dette finner du ut av ved å sette ned multiplier to hakk, og se om du da greier høyere FSB. Hvis du da greier langt høyere FSB er det CPUrelatert, og du må opp med volten, hvis det IKKE hjelper å gå ned 2 på multi, så er problemet et annet sted, f.eks. at HK-ets chipsetvolt må settes opp eller at det er noe tull med minnet på et vis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...