Gå til innhold

[løst]Valg av hus-objektiv-kombo. Hva ville du valgt?

Anbefalte innlegg

Det subjektive svaret man ender med på avhenger avhvilke kriterier vurderingene av disse kriteriene opp mot kameraet samt en liten feeling-komponent. Når bruksområde/kriterier er såpass vagt blir det ikke veldig nyttig for folk å ramse opp hva _de_ ville valgt, fordi man ønsker forskjellige ting. Og når man i tillegg beveger seg inn i et område hvor subjektive oppfatninger er bestemmende (vurderinger av brukervennlighet og ergomonomi f.eks.), så blir det vanskelig selv å prøve å gi objektive svar. En opplisting av egenskaper er ikke interessant før det settes i system, rangeres og filtreres.

For sport fins det klart objektive kriterier som kan måles nokså presist. Det fins et par andre kategorier også. Men til portrett, landskap og arkitektur vil det være veldig subjektivt hva man ønsker seg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg hadde hatt en øvre grense på 50 000 som det antydes her så er jeg enig med k-ryeng, det hadde blitt D3 og fastobjektiver herfra og til månen. Alt annet på listen blir billig leketøy i forhold.

Nå har jeg allerede 50 mm og 150 mm så jeg hadde gått for noe sånt som 24 mm og 85 mm i tillegg til kameraet. Til jul hadde det blitt en zoom under treet.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Det er jeg enig i. Autofokus hadde jeg bare glemt, for med gammel AI-S får alt man trenger til en prislapp som er lavere enn en proffzoom med AF, og mye deiligere å jobbe med. Ingenting slår å fokusere manuelt med utstyr som er laget for det. Det er faktisk utrolig tilfredstillende, og mye hurtigere enn mange tror.

Lenke til kommentar
Det er ditt valg, men hvorfor vil du egentlig det?

Tråden ble ikke som jeg hadde tenkt.

Formålet var å høre andres synspunkter og derfor tror jeg egentlig jeg ødela tråden selv ved å inkludere mine tanker om de forskjellige valgene.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...