QBab Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Allright, nå er klokken 12.16 jeg har vert våken siden klokken 09.00 og er fremdeles grisetrøtt. Om jeg legger hodet ned på tastaturet nå så sovner jeg seriøst (på tastaturet!). Slik er det hver dag. Jeg syns dette er rart for jeg spiser sundt og sover sånn ca 8 timer hver natt. Fysisk aktivitet har det vert lite av, men de siste dagene har jeg trent og merker at jeg blir veldig våken etter trening, det er dessuten "litt" lettere og stå opp om morgenen, men det er lite. Noe annet man kan gjøre for å kvikne til? Eller noen som har generelle ideer? Edit: Er jeg kronisk sovesyk kanskje? ZzzzzzZzz.... Endret 7. mars 2008 av QBab Lenke til kommentar
QBab Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Spis maten din. Jeg skrev jo at jeg spiser sundt. Jeg vil tro jeg spiser nok. Slik er det jeg lever sånn ca, eneste at treningen ikke var tilstede så ofte før 09.00 havregryn m/melk, jordbær sylte og rosiner til frokost - Omega 3 og rosenrot tilskudd (2 kapsler) 12.00 Salatbar og vann/ appelsin juice 14.00 Eple og banan 16.00 Trening i form av fotball, squash, tae kwon do 17.00 Appelsin juice, rosiner, gulerøtter, eple og banan. (Trenger mye karbs etter trening vet dere) 20.00 Middag, for eksempel: Nakkekoteletter m/potet og salat Edit: Sangesland, hva skal jeg spise for å få mer jern? Endret 7. mars 2008 av QBab Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Ikke rart du er trøtt, du spiser jo ikke en dritt. Det eneste måltidet som ser OK ut er frokosten (og for så vidt middagen). Resten av det du beskriver er ikke fullgode måltider, de er bare supplement til andre måltider. Du spiser ikke bare salat til lunsj, du spiser f.eks pasta og tunfisk, men salat ved siden av til lunsj. Aner du hvor lite kalorier det er i salat? Det er grunn til at man sier at "salat kan du bare spise så mye du vil av" selv til de mest overvektige. Hvordan kan du kalle "eple og banan" for et måltid. Etter trening må du ha i deg karbs og proteiner. Spis havregryn, fullkornsris, fullkornspasta og fisk, kylling, karbonadedeig e.l. Det du beskriver som mye karbs består _bare_ av raske karbohydrater, du trenger trege, som varer lengre. Hvis du vil kan du godt spise bananer osv etter trening, for f.eks å fylle opp glycogenlagrene dine osv, men hvis du får i deg et skikkelig måltid også, er ikke det så viktig. Men for all del, spis frukt og grønt, men spis for guds skyld "skikkelig" mat også. Les litt om kosthold. Jeg har all tro på at dette er problemet ditt, spesielt hvis du trener i tillegg. Hva veier du? Endret 7. mars 2008 av Stian89 Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Det første jeg la merke til er at du spiser middag ganske sent. Klokken 20? Uff, så legger du deg sikkert 2-3 timer senere? Det høres ikke bra ut Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Det første jeg la merke til er at du spiser middag ganske sent. Klokken 20? Uff, så legger du deg sikkert 2-3 timer senere? Det høres ikke bra ut Det spiller ingen rolle når han spiser middag, så lenge han får i seg nok næring "alt i alt" gjennom dagen. Så hvorfor høres ikke det bra ut, mener du? Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) " The reason you don't want to eat late at night is because your food may not properly digest. This can cause morning gas and stomach cramps. Some people who complain about bloating never realize that it's from the gas and food particles left over from improper digestion. This can be avoided if you cut down the late night snacking. Eating late at night also forces your body to use its energy on digestion,. One of the primary functions of sleep is to help you recuperate from the day. You want your body to be as relaxed as possible so you can wake up energized. Now we all know we have to cheat at some points. It's just not realistic to believe you can refrain from eating late at night every single night. So if you must cheat, then eat something healthy like a piece of fruit or a very small handful of nuts" Endret 7. mars 2008 av Sonja84 Lenke til kommentar
QBab Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Ikke rart du er trøtt, du spiser jo ikke en dritt. Det eneste måltidet som ser OK ut er frokosten (og for så vidt middagen). Resten av det du beskriver er ikke fullgode måltider, de er bare supplement til andre måltider. Du spiser ikke bare salat til lunsj, du spiser f.eks pasta og tunfisk, men salat ved siden av til lunsj. Aner du hvor lite kalorier det er i salat? Det er grunn til at man sier at "salat kan du bare spise så mye du vil av" selv til de mest overvektige. Hvordan kan du kalle "eple og banan" for et måltid. Etter trening må du ha i deg karbs og proteiner. Spis havregryn, fullkornsris, fullkornspasta og fisk, kylling, karbonadedeig e.l. Det du beskriver som mye karbs består _bare_ av raske karbohydrater, du trenger trege, som varer lengre. Hvis du vil kan du godt spise bananer osv etter trening, for f.eks å fylle opp glycogenlagrene dine osv, men hvis du får i deg et skikkelig måltid også, er ikke det så viktig. Men for all del, spis frukt og grønt, men spis for guds skyld "skikkelig" mat også. Les litt om kosthold. Jeg har all tro på at dette er problemet ditt, spesielt hvis du trener i tillegg. Hva veier du? Hoho, syns du det der er lite? Når jeg var fastrøyker så dagen min mer slik ut: 09.00 - Omega 3 og rosenrot 12.00 - Eple og banan, salat, baguett. 16.00 - Mer frukt og gjerne en chips 20.00 - Grandis, pommesfrites, napoli pizza eller ingen middag ^^ Utrolig at jeg overlevde i grunn "Eple og Banan" har jeg aldri kalt et måltid, bare en liten karbohydrat boost før trening. Slik jeg har skjønt det så trenger du _raske_ karbohydrater etter trening. Leste det i en Iform.no artikkel. Utover det skal jeg innrømme at jeg ikke har mye peiling på kosthold, så jeg trenger mer proteiner rundt klokken 12.00? Edit: Er ca 1.86 høy og veier ca 85 kg Endret 7. mars 2008 av QBab Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Hvis du ikke sliter med det sonja nevner ovenfor, ser jeg ikke problemet med å spise "tungt" litt ut på kvelden. Dessuten, hvis du spiser 2000, og legger deg 2-3timer senere er det jo ikke rett opp under sengetid. Rett etter trening kan du bruke raske karbohydrater for å fylle opp glycogenlagre, ja. Det som imidlertid er MYE viktigere er at du får i deg et "skikkelig" måltid så fort som mulig. Les "nutrition for newbies" på t-nation.com. Mye av det er kanskje mer rettet mot folk som trener med vekter, men veldig mye av det gjelder egentlig for alle. Edit. Og hvem sier at det som står her faktisk stemmer. http://www.flat-stomach-exercises.com/eating-habits.html Endret 7. mars 2008 av Stian89 Lenke til kommentar
QBab Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 Jeg trodde man fikk energi og overskudd av å spise mye frukt, er ikke det korrekt? Problemet er vel mer at jeg får i meg for lite protein? Så viss jeg begynne med protein shakes som planlagt og spiser noe mer protein holdig til lunch og etter trening så er jeg godt på vei? Og nei jeg sliter ikke med dårlig mage om morgenen. Dessuten bruker jeg å legge meg rundt tolv tiden, så da er ikke en middag klokken åtte noe problem. Snakket med en kamerat i sted som ikke er trøtt, han legger seg i 3 tiden, står opp klokken 8, trener ikke og spiser bare dritt. Urettferdig at jeg skal være så trøtt, sitter fremdeles og gjesper å har lyst å sove. Lenke til kommentar
Sonja84 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Flere som sier at man ikke skal spise rett før leggetid. Spiser du sent vil du også legge på deg. Kan godt legge ved link fra lommelegen legen sier følgende; "Studier har vist at folk som spiser mye sent på kvelden, legger på seg mer enn andre" http://www.lommelegen.no/php/print.php?id=321825 QBab: jeg hadde dratt til legen og fått tatt en blodprøve. Det er mulig at du har jernmangel Endret 7. mars 2008 av Sonja84 Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Trener man er det viktig å få i seg rikelig med proteiner (f.eks tunfisk), nytter ikke med salat og frukt. Edit: Min onkel som driver med hardt fysisk arbeid klagde hele tiden på at han var trøtt, bestilte en Whey Tech® 3KG til han, skal si det ble fart på sakene :!: Endret 7. mars 2008 av Ba'al-Sebul Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Hvilke studier er det som viser dette da? Dessuten er den artikkel du linket til mange år gammel, itillegg til at jeg ikke ser referanse til en eneste kilde. Synes egentlig at det var dårlig skrevet. Hva menes det f.eks med "spis mindre fett"? Hvordan skal en som ikke kan noe som helst om kosthold forholde seg til det. Mange vil sikkert prøve å kutte ut ALT fett totalt. Men for å brenne fett, må man jo få i seg fett også. Krøkkete og tynt. Uansett, mener ikke å hijacke tråden med dette snakket, så vi kan like godt drite i det. Jeg har ihvertfall ingen tro på at det der med "aftenmat", som de så fint skriver, har noe særlig for seg. Edit. Til topic. Jeg tror, som sagt, at du sliter med søvn problemer fordi du ligger i underskudd av kalorier. Det at du sikkert holder vekta allikevel, kan f.eks skyldes at kroppen har gått inn i såkalt "sparemodus". Det første jeg ville gjort er å legge om kostholdet ganske drastisk, og se hva som skjer i løpet av de neste ukene. Som sagt, les litt, det finnes mye bra om kosthold der ute. F.eks artikkelen på t-nation nevnt lenger oppe. Ellers kan du lese gjennom RYP heftet (tn.no), det står enkle prinsipper innen kosthold også greit forklart (ta imidlertid alt snakket om tilskudd med en klype salt, tn selger nemlig tilskudd også). Men for all del, en kjapp blodprøve hadde heller ikke skadet. Men hvis du begynner å spise skikkelig er det meget mulig at eventuelle mangler vil bli dekket etterhvert (selv om dette selvsagt ikke er sikkert). Endret 7. mars 2008 av Stian89 Lenke til kommentar
Pus_1808 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Problemer med å sove kan ha flere grunner, noen av dem er nevt ovenfor, men det er flere: - Feil kosthold (nevnt) - Jernmangel (nevnt) - Psykiske problemer - Stress - Medikamenter (medisiner) - Ødelagt døgnrytme (som følge av f.eks turnus/variabel arbeidsti) - ME/Myalgisk encefalopati (kronisk utmattelsessyndrom), men det er en veldig skjelden tilstand Det kan nok være flere grunner, men hvis det kun er trøtthet du sliter med er det nok grunnen en av de tingene jeg har nevnt ovenfor. Lenke til kommentar
QBab Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Var til legen å tok blodprøver i går faktisk. Så vi får se i neste uke hva svarene blir. Tror jeg skal ta å bestille en 5kg boks protein pulver å se om det hjelper, i tillegg til at jeg skal legge om kostholdet enda mer. Når det gjelder punktene pus_1808 lister opp, må jeg dessverre si at muttern faktisk lider av ME (kronisk utmattelsessyndrom), hun fikk det etter hun fødde meg. Jeg tviler i grunn på at jeg har det, for hun sliter mye mer enn meg, jeg har bare trøtt og slapp, hun er derimot ekstremt trøtt, blir sliten i rygg og ledd bare hun sitter på en kontorstol og må ligge i sengen flere dager etter hun har gjort fysisk arbeid. Edit: Leste igjennom symptomene på ME og kan heldigvis konkludere med at jeg ikke har ME, og det er jeg utrolig glad for. Det er en helt forferdelig sykdom, ødelegger livskvaliteten til de grader. Endret 7. mars 2008 av QBab Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Trist å høre. En ting du må være obs på, pulver skal ikke erstatte vanlig mat. Jeg ville ikke bestilt noe tilskudd enda (annet enn at du tar tran osv), før jeg hadde fått et skikkelig kosthold på plass i bunn først. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Det er ikke noe i veien for å kjøpe noen bokser tunfisk? (tunfisksalat). Lenke til kommentar
phax Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Det er ikke noe i veien for å kjøpe noen bokser tunfisk? (tunfisksalat). Foruten om at det smaker svett sokk da? Lenke til kommentar
QBab Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Det er ikke noe i veien for å kjøpe noen bokser tunfisk? (tunfisksalat). Foruten om at det smaker svett sokk da? Jeg er ikke kresen Hallo, jeg går rundt og knasker på rå brokkoli, drikker surmelk som det skulle vert brus og venner meg generelt til alt jeg vet er sunt og givende å spise. Trist å høre. En ting du må være obs på, pulver skal ikke erstatte vanlig mat. Jeg ville ikke bestilt noe tilskudd enda (annet enn at du tar tran osv), før jeg hadde fått et skikkelig kosthold på plass i bunn først. Jeg, vet pulver ikke skal erstatte vanlig kosthold, men jeg ser for meg at det kommer til å bli vanskelig å få i seg nok protein ellers. Endret 7. mars 2008 av QBab Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå