Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble sammen to switcher

Anbefalte innlegg

Nettverket vårt er slik som på dette bilde og det funker bra:

165597.jpeg

Men nå har vi fått en ny maskin i hus1 som også skal kobles på nettverket/internett.

Jeg prøvde å koble det slik som dette:

165598.jpeg

Men det fungerte ikke som jeg hadde tenkt. Internett funker på maskina i hus1, men ikke på dem i hus2.

Hvordan kan jeg koble sammen dette slik at maskinene i begge husene får koblet seg på internett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skjer om du prøver å "bypasse" Switch2 ?

Putt kabelen fra Switch1 direkte inn i en av de tre PC'ene og se om det virker da.

Hvis det gjør det, da vet du i hvertfall at problemet har med Switch2 å gjøre.

Hvis det ikke virker, så kan det være kabelfeil eller feil på Switch1.

For opplegget ditt skal kunne fungere i teorien ...

(Når du skriver "Modem" regner jeg med at det er et modem med innbygget ruter det dreier seg om. Det må du ha for å kunne koble "modemet" til mer enn en PC samtidig.)

Lenke til kommentar

Dersom det ikke er et modem med innebygd ruter ville jeg ha byttet ut switch'en i hus 1 med en ruter og koblet switch fra hus 2 til denne. Ruteren styrer nettverks trafikken og har som regel allerede en innebygd switch(LAN tilkoblingene).Switch'en du får tilgode kan brukes til å utvide antall tilkoblingspunkter dersom du en gang får behov for det.

Lenke til kommentar

Jeg tror muligens jeg har funnet feilen. Jeg prøvde å koble det slik som på bilde nr 1, bare at jeg flyttet modemet over i hus1, da burde egentlig nettet i hus2 fungere, men det gjorde det ikke.

Så eneste grunnen jeg kan komme på er at kabelen mellom husene blir for lang hvis modemet står i hus1.

Er det mulig at signalet blir svakere etter at det har gått gjennom modemet slik at det ikke når like langt som når jeg kobler kabelen direkte i veggen?

Kabelen mellom husene er på ca 50 meter, kanskje litt mer.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om kabelen mellom husene kan være problemet, men ikke pga. lengden. 100m skal ikke være noe problem med en Cat.5 UTP-kabel.

Men kabelen som går inn til modemet (fra telefon-veggkontakten) kan ikke nødvendigvis brukes mellom to nettverksswitcher ...

En "modemkabel" bruker ofte bare 4 (eller 2) tråder, mens nettverkskabelen vel trenger alle 8. Det hjelper ikke om pluggene er like, dersom ikke alle pinnene overfører signaler.

Men, dersom 50m-kabelen din bruker alle 8 trådene, da faller teorien min helt bort.

Lenke til kommentar

rj45-straight-568-B.gif

Slik skal det kobles. Hvis du ikke kobler parene rett så får du for mange overføringsfeil når kabelen blir noen meter. En kabeltester får du kjøpt til 25kr inkl frakt HER. Det er fort gjort at noen ledere bytter plass når du presser de inn i pluggen, så dette er en billig test på at alt er ok. Den kan splittes slik at du får testet kabelen om du har endene langt fra hverandre også.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Har funnet feilen, det var det som nebrewfoz trodde. Jeg åpnet veggkontakten på hver side av kabelen mellom husene og der var bare to av ledningene koblet til.

Tusen takk for hjelpen folkens, hadde aldri funnet feilen uten deres hjelp. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...