Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Slitt clutch eller sliten girkasse?

Anbefalte innlegg

Hei

Har en 97 Corsa 1,4 90 hk. Giret er tungt å få i 1. og 2. gir. Må trykke clutchen helt i bunn for å "gire rent" og selv da må jeg dra den ut av gir...

Jeg fikk vite at clutchen ble strammet for 1,5 år siden og bilene er bare kjørt 200 mil siden. Kan den ha blitt slakk etter å ha stått stille og kan jeg stramme mer? (Og kan JEG stramme mer som ikke er særlig proff mekaniker?). Eller er kassa slitt ut? Eller er bytte av clutch? Eller bytte av olje..... ? Håper noen av dere på forumet kan hjelpe.

Mvh Edh 1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok ikke det er clutchen nei, det ser mer ut som noe annet, kanskje girkassen som du antyder.

En sliten clutch kjennetegnes først og fremst med dårlig kraftoverføring.

Det kan du teste ved å la bilen stå stille, gire opp i høyeste gir, ruse bilen og slippe clutchen raskt. Er clutchen bra skal bilen kveles raskt, er clutchen dårlig kommer du trolig opp en del i turtall uten å komme opp i fart før bilen kveles.

Lenke til kommentar
Kan være synkroniseringringene som begynner å bli slitne.

På kassa mi, hjalp det veldig og bytte til en bedre Girolje. Den som var der var en sliten Biltema olje..

Burde SKAMME seg dem som heller Biltemaolje i en BMW! :thumbdown:

:p

Jepp. Ble byttet ut så fort jeg hadde muligheten.

No more biltema olje på min bil i alle fall. Nå er det kun ordentlig olje.

Lenke til kommentar
Tror nok ikke det er clutchen nei, det ser mer ut som noe annet, kanskje girkassen som du antyder.

En sliten clutch kjennetegnes først og fremst med dårlig kraftoverføring.

Det kan du teste ved å la bilen stå stille, gire opp i høyeste gir, ruse bilen og slippe clutchen raskt. Er clutchen bra skal bilen kveles raskt, er clutchen dårlig kommer du trolig opp en del i turtall uten å komme opp i fart før bilen kveles.

Det er sikkert en brukbar test, men det må da slite noe utrolig på kraftoverføring fra motor hvis clutchen er i orden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...