Edh1 Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Hei Har en 97 Corsa 1,4 90 hk. Giret er tungt å få i 1. og 2. gir. Må trykke clutchen helt i bunn for å "gire rent" og selv da må jeg dra den ut av gir... Jeg fikk vite at clutchen ble strammet for 1,5 år siden og bilene er bare kjørt 200 mil siden. Kan den ha blitt slakk etter å ha stått stille og kan jeg stramme mer? (Og kan JEG stramme mer som ikke er særlig proff mekaniker?). Eller er kassa slitt ut? Eller er bytte av clutch? Eller bytte av olje..... ? Håper noen av dere på forumet kan hjelpe. Mvh Edh 1 Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Sjekk giroverføringa, kan være slakk i noen av stagan på den som gjør det Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Kan være synkroniseringringene som begynner å bli slitne. På kassa mi, hjalp det veldig og bytte til en bedre Girolje. Den som var der var en sliten Biltema olje.. Lenke til kommentar
hean Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Tror nok ikke det er clutchen nei, det ser mer ut som noe annet, kanskje girkassen som du antyder. En sliten clutch kjennetegnes først og fremst med dårlig kraftoverføring. Det kan du teste ved å la bilen stå stille, gire opp i høyeste gir, ruse bilen og slippe clutchen raskt. Er clutchen bra skal bilen kveles raskt, er clutchen dårlig kommer du trolig opp en del i turtall uten å komme opp i fart før bilen kveles. Lenke til kommentar
*martin* Skrevet 8. mars 2008 Del Skrevet 8. mars 2008 Har bytta giroverføringer på corsa før med akkurat samme problemet, ville sjekka den først, er ganske vanlig og bytte Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Kan være synkroniseringringene som begynner å bli slitne. På kassa mi, hjalp det veldig og bytte til en bedre Girolje. Den som var der var en sliten Biltema olje.. Burde SKAMME seg dem som heller Biltemaolje i en BMW! Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Kan være synkroniseringringene som begynner å bli slitne. På kassa mi, hjalp det veldig og bytte til en bedre Girolje. Den som var der var en sliten Biltema olje.. Burde SKAMME seg dem som heller Biltemaolje i en BMW! Jepp. Ble byttet ut så fort jeg hadde muligheten. No more biltema olje på min bil i alle fall. Nå er det kun ordentlig olje. Lenke til kommentar
teknikk Skrevet 9. mars 2008 Del Skrevet 9. mars 2008 Jeg fyller biltema olje på båten! Biltema oljen er faktisk dobbelt så bra som den strengt tatt trenger å være! hehe . Bmw-er trenger vel mer tynnflytende kvalitet? Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Jeg fyller biltema olje på båten! Biltema oljen er faktisk dobbelt så bra som den strengt tatt trenger å være! hehe . Bmw-er trenger vel mer tynnflytende kvalitet? På min er det i alle fall 10w-40 på motor, og Rød Atf på kassa. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 10. mars 2008 Del Skrevet 10. mars 2008 Tror nok ikke det er clutchen nei, det ser mer ut som noe annet, kanskje girkassen som du antyder. En sliten clutch kjennetegnes først og fremst med dårlig kraftoverføring. Det kan du teste ved å la bilen stå stille, gire opp i høyeste gir, ruse bilen og slippe clutchen raskt. Er clutchen bra skal bilen kveles raskt, er clutchen dårlig kommer du trolig opp en del i turtall uten å komme opp i fart før bilen kveles. Det er sikkert en brukbar test, men det må da slite noe utrolig på kraftoverføring fra motor hvis clutchen er i orden? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå