Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toll - bildeler - sende som "gave" ?

Anbefalte innlegg

Hei , lurer på om hvis jeg kjøper en ting fra utlandet, og avsender merker pakken med "gift" , men tollen åpner pakken og ser at verdien er over 1000kr , vil jeg da måtte betale noen slags straff i tillegg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de er i tvil om verdien på innholdet vil de kontakte deg og spørre om du kan bevise verdien. Det gjorde de på meg når jeg fikk 5 HD-DVD-er fra Tyskland. De kunne jeg bevise at jeg ikke hadde betalt noe for, og da var alt greit - fikk utlevert pakken en uke etter brevet med "beviset" ble sendt.

Lenke til kommentar
Hei , lurer på om hvis jeg kjøper en ting fra utlandet, og avsender merker pakken med "gift" , men tollen åpner pakken og ser at verdien er over 1000kr , vil jeg da måtte betale noen slags straff i tillegg?

Svaret er nei men du må da betale mva på hva varen egentlig er verdt i Deres øyne og et tollgebyr på ca 200,- som du egentlig skal gjøre i utganspunktet.. På en annen side så er det faktisk svært sjelden de åpner pakker som er merket Gift/gave.

Lenke til kommentar

nå roter du sammen to ting.

Moms skal betales av alle varer med en vareverdi over 200 kr

Toll og andre særavgifter, derimot er det kun på et fåtall ting, feks klær, alkohol, tobakkvarer ol.

Det er nok _toll_ fritak på bildeler, (bildeler ble forresten fra 2003 var godkjent innført som reisegods), men du har ikke noe momsfritak, veldig få ting har momsfritak, bøker er et eksempel på varer som har både moms og tollfritak.

Lenke til kommentar

Toll og andre særavgifter, derimot er det kun på et fåtall ting, feks klær, alkohol, tobakkvarer ol.

Det er nok _toll_ fritak på bildeler, (bildeler ble forresten fra 2003 var godkjent innført som reisegods), men du har ikke noe momsfritak, veldig få ting har momsfritak, bøker er et eksempel på varer som har både moms og tollfritak.

Det er ikke tollfritak på bildeler bare så det er klart.. Jeg har bestilt masse deler fra div land og fått toll gebyr på deler nye som brukte. Jeg har veldig god erfaring med ting som blir merket som "gift" og har faktiskt bare et tilfelle av mange der jeg har blitt krevd for mva og tollgebyr på delen.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Det er ikke tollfritak på bildeler bare så det er klart.. Jeg har bestilt masse deler fra div land og fått toll gebyr på deler nye som brukte. Jeg har veldig god erfaring med ting som blir merket som "gift" og har faktiskt bare et tilfelle av mange der jeg har blitt krevd for mva og tollgebyr på delen.

I følge tollvesenet er det bare næringsmidler og tekstiler det er toll på. Toll og moms er ikke det samme.

Ha en fin dag. :)

Lenke til kommentar

I følge tollvesenet er det bare næringsmidler og tekstiler det er toll på. Toll og moms er ikke det samme.

Det jeg mente var at det er tollgebyr og mva på bildeler man tar fra utlandet.. Dette gjelder alle varer generelt som overstiger 200,-

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
*snip*

Det jeg mente var at det er tollgebyr og mva på bildeler man tar fra utlandet.. Dette gjelder alle varer generelt som ikke overstiger 200,-

Hvis du mente varer som koster 200,- eller mer er vi enige.

Så:

- Ingen toll på nye/brukte bildeler uansett pris.

- 25% MVA + tollbehandlingsgebyr på nye/brukte bildeler som koster 200,- eller mer uten frakt. Eventuell MVA beregnes av varepris og fraktpris.

- Ved gave er MVA grensen 1000,-.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Til trådstarter.

"Gift" merking gjelder BARE fra privatperson til privatperson. Dersom avsenderen er et firma, gjelder 200 kr grensen selv om det er krysset av for "gift".

er du sikker på dette?

hvorfor gir da de fleste gode nettshoper fra utlandet mulighet for å krysse av på "send as gift" ?

noen som har erfaringer her?

Lenke til kommentar
Til trådstarter.

"Gift" merking gjelder BARE fra privatperson til privatperson. Dersom avsenderen er et firma, gjelder 200 kr grensen selv om det er krysset av for "gift".

er du sikker på dette?

hvorfor gir da de fleste gode nettshoper fra utlandet mulighet for å krysse av på "send as gift" ?

Det stemmer, men mange firmaer sender som rare navn at det er vanskelig for tollvesenet å finne ut. Problemet er at gift gjelder kun opp til 1000kr og vil man bli en "svindler" for 250+tollavgift?

Er avsende som ar ansvarlig for at import dokumentet er riktig, men hvis dem mistenker at det er feil kommer dem til å be deg sende bevis alla utskrift ifra nettbank.

Lenke til kommentar
Til trådstarter.

er du sikker på dette?

Det stemmer, men mange firmaer sender som rare navn at det er vanskelig for tollvesenet å finne ut. Problemet er at gift gjelder kun opp til 1000kr og vil man bli en "svindler" for 250+tollavgift?

Er avsende som ar ansvarlig for at import dokumentet er riktig, men hvis dem mistenker at det er feil kommer dem til å be deg sende bevis alla utskrift ifra nettbank.

okey så det værste som kan skje er at jeg må betale de 25% på det pakken egentlig kostet, ikke noe bot/gebyr utenom det?

Lenke til kommentar

Bare et spørsmål siden vi er inne på dette temaet.

Jeg fikk pakken min fra Autogeek i USA der noen småting var skadet..

Sendte de en mail, og fikk svar at de erstatter..

Dette var i går, og pakken er nå underveis, men så lurer jeg på om jeg må betale noe for å få pakken..

Jeg betaler ikke en krone for hverken produktene eller frakt, men hvordan blir dette gjort hos tollvesenet?

Lenke til kommentar
Bare et spørsmål siden vi er inne på dette temaet.

Jeg fikk pakken min fra Autogeek i USA der noen småting var skadet..

Sendte de en mail, og fikk svar at de erstatter..

Dette var i går, og pakken er nå underveis, men så lurer jeg på om jeg må betale noe for å få pakken..

Jeg betaler ikke en krone for hverken produktene eller frakt, men hvordan blir dette gjort hos tollvesenet?

Det skal gå an å merke pakken som erstatningsprodukt eller noe liknende for selger, og da skal det gå momsfritt gjennom tollen hvis jeg har forstått det rett. Kan godt hende tollvesenet vil kreve dokumentasjon på at det er en reel erstatning fra deg og selger, men det burde jo da gå bra?

Er ikke 100% sikker på dette, men det er hvertfall noe jeg har hørt.

Lenke til kommentar

Og har du betalt er det et kjøp og ikke gave. Som angitt over er avsender ansvarlig for riktig verdiangivelse og bruk av "gift". I USA må eksportbutikkene levere inn (elekronisk) oppgaver over all eksport hvor myndighetene gjennomgår dataene og gir selger bot/straff ved misbruk av verdiangivelse/merking som GIFT.

Dette er info rundt "problemstillingen" hentet fra FAQ på en amerikansk nettside:

Can You Put “Gift” on the Customs Forms?

No. Because of international and US law, we are not able to falsify customs paperwork. As a reasonably large exporter, our documentation is routinely submitted electronically to the US authorities and any falsification would be immediately caught.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...