Gå til innhold

[Informatikk] Bytte fra høgskole til universitet

Anbefalte innlegg

Heisann, var litt usikker på om jeg skulle lage en ny tråd om dette - men jeg lar det stå til, så får dere heller refse meg hvis det blir litt mye av det samme.

Det har seg sånn at jeg for tiden går på informatikk på høgskole. Dette første året har vært helt greit og vi har kun holdt med basiskunnskaper innen HTML+CSS, PHP, MySQL, Operativsystemer og Nettverk. Når jeg sier at det har vært helt greit har det vært mest takket være én lærer. Resten av staben består dessverre av folk totalt blottet for sosiale antenner og ikke evner å gjøre undervisningen spennende eller klare å lære vekk noen ting. For å ikke snakke om prøvene, som ikke er relevant med det vi skal lære i det hele tatt.

Uansett. Før jeg begynte på studiet høsten 07, stod valget mellom Høgskole eller Universitet i Oslo. Jeg valgte da Høgskolen av en eller annen grunn, men klarer ikke riste av meg tanken at jeg har valgt feil. Jeg er ikke mye imponert over skolen jeg går på nå for å si det mildt.

Når alt kommer til alt ender jeg jo opp med det samme. En bachelor i Informatikk. Fordelene jeg kan se med å bytte er at en universitetsutdannelse ser bedre ut på CV'en og at jeg får en litt bredere utdannelse (ex.phil og større valgmuligheter innen valgfag)

Jeg er klar over at det vil bli mer jobbing på universitet, men det er ikke noe jeg er redd for da jeg har en stor interesse for programmering og data generellt, og ikke er redd for utfordringer.

Til dere som har erfaringer med informatikk fra UiO:

-Hvordan er du fornøyd med studiet? (Har du noe å sammenligne med?)

-Flinke lærere?

-Vil det være dumt å bytte - når du tenker på at hvis jeg gjør det, har jeg kastet bort et år?

Jeg skjønner selvsagt at dette er noe jeg må finne ut av selv, men det kunne vært hyggelig med en nøytral input. Det eneste foreldrene tenker på er at jeg har kastet bort et år hvis jeg bestemmer meg for å bytte.

mvh. LyleScott

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hør med universitetet. Her på NTNU er det mulig å få overført fagene du har hatt på høyskolen som "godkjente" universitetsfag. Hvis de ikke er overførbare selv om begge læresteder tilbyr samme fag bør du vurdere å bytte til universitet eller annen høgskole i alle tilfeller :)

Lenke til kommentar

Var ferdig med en bachelor i informatikk ved UiO til jul. Synes det er greit studie. Du kan også velge en linje på profesjonsstudie om du allerede nå vet hvilket fagområd du liker, men man kan normalt velge akkurat de samme fagene.

Kvaliteten på lærerne er variabel, noen er SVÆRT flinke til å foreleser og andre ikke fullt så bra. Nesten alle har doktograd. Sånn er det vel over alt. Fordelen med å studere på UiO er de utrolig mange valgmulighetene. Du har ikke bare fag og forskningsgrupper på informatikk, men også fysikk, UNIK (Kjeller) m.fl.

Du kan søke om å få innpasset de fagene du har fra før. Dette kan du snakke med ekspedisjonen på IFI om. Tviler på at de går igjennom fagene dine før du har fått studieplass. Om innpassingen av fagene ikke blir 100% slik du vil, så burde det være mye lettere for deg å ta de fagene du har hatt deler av inneholdet i før. Sånn sett burde du lett kunne ta mer enn 30 studiepoeng per semester om du ikke velger de tyngste fagene. Meld deg alltid opp til noen ekstra fag hvert semester, så kan du heller trekke deg underveis i semesteret. Uansett burde du kunne klare deg på 2.5 år (om ikke 2 år). Og det er ikke uvanlig å bruke 3.5 - 4 år på en bachelor siden mange jobber ved siden av studiene.

Og husk - Det skader ikke å søke! Det er gratis.. Så kan du bestemme deg til høsten..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...