Marillion Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Hei Akkurat fått meg min første speilrefleks - nikon d40 . Men jeg stusser litt på autofokusen. Dette får jeg ikke til Har et Nikon DX AF-S 18-55mm kit-objektiv, og trodde dette skulle ha innebygd autofokusmotor etter hva jeg har lest. Mulig jeg er på bærtur nå? Noen som kan hjelpe? Endret 7. mars 2008 av _Marillion_ Lenke til kommentar
emero Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Alle AF-S objektiver har innebygget fokusmotor, så du har helt rett. Det første du kan sjekke er om bryteren på siden av objektivet står på A eller M. Dette står for Autofokus eller Manuell fokus. Sett den på A, så skal den fungere. Lenke til kommentar
Marillion Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 Jepp, jeg har prøvd på A uten noen form for rekasjon. Med A aktivert tar ikke kameraet bilder i det hele tatt. Mulig det kan være noen andre instillinger i menyen jeg mangler (?) Lenke til kommentar
C-angel Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Har du prøvd og ta av og på objektivet? Det kan hende det ikke sitter som det skal. Husk at kamera skal være slått av når dette gjøres. Endret 7. mars 2008 av C-angel Lenke til kommentar
Chval2fr Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Prøv og ta av linsen, og sett den på igjen. Linsen som følger med d40 i pakken skal være autofokus, men når du kjøper linser senere må du huske at disse er noe mer kostbar en billiglinsene fra sigma. Lenke til kommentar
Marillion Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) Prøvde det du sa med å ta av og på linsen Chval2fr, men fremdeles ingen reaksjon. (Edit: og som også du nevnte ovenfor, C-angel) Endret 7. mars 2008 av _Marillion_ Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Det er ikke en bryter på objektivet som bestemmer fokus modus da? Lenke til kommentar
Marillion Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 Det er ikke en bryter på objektivet som bestemmer fokus modus da? Kan velge mellom A eller M på objektivet. Skjer bare ingenting når jeg har den på A. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 (endret) hm... dette høres merkelig ut. Sjekk at kameraet også står på AF, det kan du endre på ved å trykke på info-knappen ved siden av modus-hjulet. Prøv også å ta ut batteriet. Sjekk også at det ikke er noe smuss mellom kontaktene mellom kamerahus og objektiv. Hvis du fortsatt ikke har autofokus, ville jeg tatt det med tilbake til forhandler... Endret 7. mars 2008 av sverrelerre Lenke til kommentar
Marillion Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 hm... dette høres merkelig ut. Sjekk at kameraet også står på AF, det kan du endre på ved å trykke på info-knappen ved siden av modus-hjulet. Prøv også å ta ut batteriet. Sjekk også at det ikke er noe smuss mellom kontaktene mellom kamerahus og objektiv. Hvis du fortsatt ikke har autofokus, ville jeg tatt det med tilbake til forhandler... Ok. sjekker at det står på AF. (Står vel egentlig på AF-A som gjør at kameraet automatisk skifter mellom stillbilder, motiv i bevegelse osv.) Kanskje jeg bør ta den turen til forhandleren. Lenke til kommentar
emero Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 høres ut som en feil på kamera, ja. Ta det med til forhandler, så bør de hjelpe deg med problemet. Lenke til kommentar
Marillion Skrevet 7. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 7. mars 2008 Da har jeg vært nede på japanfoto med kameraet. Var visst kamerahuset som var feil. Jeg fikk ett nytt ett og nå virker autofokusen Føler allikevel at den manuelle funksjonen var kjekk å leke seg med, så jeg slutter nok ikke helt med manuell fokusering, til tross for at jeg nå har autofokus. hehe Hadde det ikke vært for at dere sa dette var merkelig, ville jeg sikkert slått meg til ro med at dette rett og slett var en "manuell" linse og levd livet videre i uvitenhet Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Bra at det ordnet seg... Manuell fokusering er det bare en fordel å kunne ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå