mrhaugland Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 I dag besitter Microsoft med en markedsandel på over 90% for Windows og Office (ifølge wikipedia.com), noe som er en vanvittig stor andel. Mye av dette kan skyldes at så og si alle maskiner som blir kjøpt inn, kommer forhåndsinstallert med Windows. Mitt spørsmål går ut på hva som kunne vært alternativet? Hva burde pc-leverandøren gjort? Vil folk si at Microsoft har monopol på dette markedet? OS X er jo ett godt alternativ etter min mening, men fåes kun i lag med Mac, som ligger en del overpriset for hvermansen, og som da ikke blir ett godt nok alternativ. Linux distribusjonene er nok gode alternativer, men ikke brukervennlige nok. Folk vil nok argumentere for at distribusjonene er blitt bedre etter hvert, noe de nok er, men de er aldri noe jeg ville fått f.eks mine foreldre til å sette seg inn i det. Gjentar altså spørsmål: Hva kunne vært alternativet? Hva burde pc-leverandøren gjort? Vil folk si at Microsoft har monopol på dette markedet? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Klart Microsoft har et monopol. Hva jeg synes om det? Jeg synes det er flott! Microsoft lager mye bra. Det er brukervennlig, programmer fungerer som oftest i lag med Windows osv. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Klart Microsoft har et monopol. Hva jeg synes om det? Jeg synes det er flott! Microsoft lager mye bra. Det er brukervennlig, programmer fungerer som oftest i lag med Windows osv. Finnes det noen gang noe som helst positivt med at noen har monopol? Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Klart Microsoft har et monopol. Hva jeg synes om det? Jeg synes det er flott! Microsoft lager mye bra. Det er brukervennlig, programmer fungerer som oftest i lag med Windows osv. Finnes det noen gang noe som helst positivt med at noen har monopol? for å svare på ditt spørsmål: ja Lenke til kommentar
fenderebest Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Vel de har bare et tilnærmet Monopol siden det er ingen som klarer å lage et bedre Operativsystem for vanlige brukere. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Vel de har bare et tilnærmet Monopol siden det er ingen som klarer å lage et bedre Operativsystem for vanlige brukere. jeg støtter din svar, siden alle reakjonære boikotter " monopolisten " liksomt. Lenke til kommentar
mrhaugland Skrevet 19. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2008 Vel de har bare et tilnærmet Monopol siden det er ingen som klarer å lage et bedre Operativsystem for vanlige brukere. Men dette er da heller ikke så lett med tanke på dagens situasjon. Microsoft inviterer ikke akkuratt opp til konkurranse, noe de bekrefter med deres årelange tendens til å kjøpe opp selskaper som produserer software som er konkurrerende for MS, for så å skifte navn på selskapene og implementere produktene i Windows. Ser man på de store pc - leverandørene i dag så er det kun Apple, Toshiba og Dell som tilbyr andre alternativer, resten lanserer bundle. Og de fleste som kjøper Toshiba og Dell hiver nok fort med en lisens for Windows her også. Er ikke akkuratt lett for et alternativt OS å komme inn her da. Bare tenk på de enorme oppstartskostnadene et alternativt OS ville hatt bare i markedsføring. Apple har (etter min mening) et operativ system som er godt nok til å konkurrere mot både XP og Vista, og det hadde vært artig å sett det konkurrert på lik linje med Windows på PC`er. Dette burde da være overkommelig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå