Gå til innhold

Hvorfor selger ikke pc spill like bra som før?

Anbefalte innlegg

Dette begynner å bli ganske skummelt med tanke på att før så solgte pcspill i bøtter og spann. Nå er det helt andre tider, med konsoller som 360, PS3 og Wii på banen. Ja jeg vet det går ann å chippe konsollene, men alle konsollene som er blitt solgt er ikke moddet av alle forbrukerene heller da. Kansje en liten andel men ikke så gale som det er på pc.

Alle dem jeg kjenner laster ned i bøtter og spann, og går ut å snakker stygt om dem spillene dem laster ned og dem fleste spillene dem laster ned har jeg da allerde i ekte vare på konsollene. Kan faktisk hate ett spill bare pga å bruke båndbredde. Og dem som laster ned sier og att spillene funker like bra som å kjøpe dem, det der er helt på tryne og si.

Leser jo hele veien att konsollversjonene av Bioshock som utselger pcversjonen 5.1 og Call Of Duty 4 10.1. Dette er en ganske enkel forklaring, altfor mye piratkopiering rundt i verden!

Da føler jeg att piratene ødelegger ganske mye for pcen sin framtid, det er bare min mening.

Dem som lager spill til konsoller selger jo fryktelig mye. Da skjønner jeg dem istede for å lage en pcversjon av spillet og selge 700000 eksemplarer, lag heller en konsollversjon og selg langt over 3mill. For eks Gears of War har solgt 4.5 millioner eksemplarer til Xbox 360 alene!

Valve har innført ett ganske bra system vil jeg si med Steam, du kjøper spillet der og får din cdkey som du da bruker til å installere spillet via Steam. Jeg er ikke helt sikker på dette stemmer.

For meg så har pcen vært død for meg innen spilling siden 2002. Jeg tror ikke att pcspillingen vil overleve med bare mmorpgs og Steam. Pc må få mer eksklusive spill viss dem skal overleve, bare min mening. Og det er ikke dårlig ting å bare ha en pc, men for meg så er det ett dilemma. Hadde pcen hatt alle mine drømmespill så hadde jeg hatt en uber gamer pc for langt over 22000kr.

Regler for tråden:

Ikke noe personangrep

Ikke nevn ordet

fanboy

Hold dere til topic

Diskuter på en akseptabel måte, ikke noe utbrudd mot trådstarter eller andre!

Viss dere følger dem regelene så bare diskuter ivei.

Endret av Toman85
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kan jeg ikke snakke for andre, men i mitt tilfelle så har piratkopiering av spill nærmest forsvunnet de siste årene. Da jeg var i tenårene lastet jeg ned nesten samtlige spill, i all hovedsak pga lunken økonomi, men nå som jeg er litt eldre og har fast jobb så kjøper jeg de spillene jeg vil ha. Dette gjelder også for de fleste av kompisene på min alder, men dessverre ikke alle av dem. Jeg er 23 år gammel hvis noen lurte.

Båndbredde er jo også noe som har økt drastisk de siste årene, billig er det også, og dermed tar det ikke lang tid å laste ned ett spill. Da jeg var i tenårene hadde vi ISDN og bare det å laste ned en mp3-fil var en tålmodighetsprøve i seg selv, i dag sitter jeg med 10Mbit inn og ut. Med diverse torrentsider av ymse slag så er det også mye enklere å få tak i spill, slik jeg husker det fra tenårene så var det lukkede "samfunn" på IRC o.l med FTP-servere som hadde de nyeste spillene, det var ikke for hvermannsen.

Konsollene slipper man heller ikke unna, forskjellen mellom konsoll og PC er ikke like stor i dag som den var for fem år siden. Multiplayer, online-dikkedarier, ekstramateriale osv. var stort sett forbeholdt PC, men i dag er ikke forskjellene like merkbare. Grafikken har jo også fått ett kraftig løft på konsoll og med dagens HD-tv'er så blir jo grafikken alldeles nydelig. Angående tv'er så trives jeg bedre i sofaen foran min 42" Pioneer enn i kontorstolen, en komfortabel stol forsåvidt, foran min 19" ViewSonic. Har hverken trådløs mus eller tastatur så har ikke testet å spille med Pioneeren enda.

Dette blir en litt vag teori, men tror jeg har litt rett i det jeg skal skrive nå. Hvis man spiller spill på PC så har man lett for å få nerd slengt i trynet, men hvis man derimot spiller det samme på en Xbox, Playstation eller Nintendo så går det greit. Dette gjelder nok mer for de som er yngre enn meg, men så tror jeg også at det er den aldersgruppen som bruker minst penger på spill.

I dag så spiller jeg ikke så mye på datamaskinen som jeg gjorde før, X360 og PS3 får ta skylden for det. Eneste jeg spiller litt nå og da er Team Fortress 2 på datamaskinen, men utenom det så er det langt mellom hver spilløkt. I tiden som kommer så ser jeg for meg at jeg i all hovedsak blir å spille RTS-spill på datamaskinen, kanskje den eneste sjangeren som jeg liker hvor konsoll ikke strekker til.

Lenke til kommentar

Konsoller er blitt likeverdige med PCen som plattform for spill med tanke på ytelse. Samtidig er prisen langt lavere. Jeg tror ikke like mange finner gleden i å oppgradere PCen årlig sånn som man gjorde før. Selv oppgraderte jeg nettopp bortimot for prisen av en PS3 og en Xbox 360 tilsammen, og hva får jeg igjen for det? Mange av de store blockbuster-spilla jeg finner interessante kommer jo til konsollene først, og til PC senere. Hvorfor jeg valgte å oppgradere PCen istedet? Det er det neste poenget mitt;

Andre typer spill er populære idag. Jeg har alltid vært en stor fan av strategi- og actionrollespill (hack'n slash-spill). I senere tid har jeg også viet en del tid til massive rollespill. Disse typene spill egner seg i mine øyne fortsatt best på PC, spesielt på grunn av bruken av mus og hotkeys. Dette er jo også i endring, og vi har vel snart USB-tastiser til alle denne generasjons konsoller, men enn så lenge blir jeg ved min lest. Det er imidlertid ikke denne typen spill som er i slaget lenger, og både skytespill, sandboxspill og rollespill er jo mye større på de nye, raske konsollene. I tillegg har vi jo partyspillene, flerspiller på én og samme PC er jo nærmest utenkelig idag, vanskelig nok som det var tidligere.

Jeg tror også det at når noen først har en konsoll for å spille nevnte partyspill eller i det hele tatt flerspiller i samme stue, så blir også terskelen lavere for å skaffe spill til konsoll som i utgangspunktet er tilgjengelig på begge plattformer.

Men det er bare mine teorier. :]

Lenke til kommentar

I mitt tilfelle så er XBOX360 perfekt egentlig, Jeg har funnet ut at jeg kan bruke XBOXen min til alt omtrent.

360 Har eget media center som spiller av musikk, dvd og diverse.. man kan også være på MSN der så hvorfor ikke bruke XBOX når den er langt bedre enn PC og har akkurat samme muligheter som en PC har, men det har den ikke. XBOX henger fortsatt litt etter når det kommer til web surfing og ting som det. Jeg har faktisk ikke testet om det går en gang men det er sikkert mulig å gjøre det.

PS3 er sikkert bygd opp på samme måte med eget media center men det vet jeg ingenting om for jeg har kun XBOX 360. Jeg mener dette er grunnen til at PC markedet har sunket så mye som den har. Generelt salg av PC, Konsollene har tatt over! dette er da en gutts mening men dere får nesten avgjøre selv hva dere syntes.

Før så var det PS2 som var inn men så kom det nye PC systemer som slo de glatt, dette var da en ting de ikke tenkte over så jeg mener dette er grunnen til at PC Generelt selger dårlig nå i dag.

Lenke til kommentar

Jeg mener grunnen til at PC salget har gått så dårlig er at det er dyrt og vedlikeholde systemet på pcen etter alle de nye spillene som kommer som bare trenger mer og mer power. Den andre grunnen er pgr av piratkopiering. Steam er jo en aktuelt løsning for og få en stopp på det men er ikke alle som vil bruke det til og selge spill (noe som er veldig dumt for oss som gjerne vil bruke pc som spill maskin).

Lenke til kommentar

En grunn til at PC spill selger dårligere er at konsoller har blitt allemannseie, og mens elendig ytelse på en middels PC er helt vanlig er det uakseptabelt med noe annet enn så godt som perfekt kjøring på konsoll. Crytek klager over at Crysis selger dårlig f.eks, og om man har en splitter ny high-end maskin klarer man såvidt å kjøre spillet slik det er utviklet for å se ut.

Det skjer nok ofte at folk som kan velge mellom konsoll og PC på et nytt spill er usikre på om maskinen deres takler de skyhøye kravene og ender opp med å velge det sikre valget. Gapet mellom konsoller og PC-er minkes også drastisk når man kan plugge i mus + tastatur i en ps3, samt at online tjenestene er såpass gode nå at det konkurrerer med PC.

Når neste generasjon med konsoller kommer er nok et av hovedmålene fra utviklerne å totalt danke ut PC når det gjelder alt av spilling. Dette er egentlig et fremskritt som er uungåelig. Hadde jeg fått alle komforter jeg har på min PC på en next-gen spillkonsoll, samt at den er designet spesifikt for å kunne kjøre alt av de beste spillene hadde ikke valget vært vanskelig.

Lenke til kommentar

Nå er det ikke alltid så lett å spore salg av PC-spill, da vi har en rekke digitale distrubisjonsmetoder. Piratkopiering er ikke så omfattende som mange ser ut til å tro. Det er ikke uten grunn at The Sims har solgt flere titallsmillioner kopier.

Dough Lambordi hos Valve mener hvertfall at PC-en er en god framtid

http://www.gamasutra.com/php-bin/news_index.php?story=17744

Recalls Lombardi, "I can remember this story coming around in the mid '90s... and then 3D accelerator came out, and Carmack released that patch for GL Quake, and everybody shut up, because all of a sudden PlayStation looked like crap. There's a big shift about to come in the post-GPU space... all of a sudden PC will leapfrog what's going on on the consoles, in many other ways besides graphics."

In fact, continues Lombardi, the question mark might be floating squarely in the console's future, as their prices continue climbing and more post-purchase purchases are becoming necessary. "How much longer will that story still have credibility?" He posits.

"Somebody go back and look at next-gen console install base numbers since launch time, and compare it to PSone and PS2. I wouldn't be surprised at all if we saw these guys stuttering out at 25,000 -- nobody's going to get to 100 million, which we saw from Sony on the last 2 [console generations]. I don't think anybody's even thinking of this."

Lenke til kommentar
Jeg mener grunnen til at PC salget har gått så dårlig er at det er dyrt og vedlikeholde systemet på pcen etter alle de nye spillene som kommer som bare trenger mer og mer power. Den andre grunnen er pgr av piratkopiering. Steam er jo en aktuelt løsning for og få en stopp på det men er ikke alle som vil bruke det til og selge spill (noe som er veldig dumt for oss som gjerne vil bruke pc som spill maskin).

Vedlikehold er en viktig rolle ja, Ikke alle gidder bruke så mye penger på vedlikehold lengre. Ikke jeg i hvertfall har fortsatt et gammelt grafikkort men det funker til det jeg skal bruke det til, Jeg er fornøyd med det. Er ikke det store til faming men det funker, kjører stabilt i hvertfall. Det kommer nesten nye komponenter hvert måned derfor er det så vanskelig å følge med egentlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Det var flere grunner til at jeg hoppet fra pc til konsoll:

1. Cheat, cheat, cheat.

2. Dyrt å holde seg oppdatert på hw.

3. Alltid mange mods og kommandoer i de "hotteste" spillene som gjør at folk får fordeler

En del sånt.

Pluss at noen har sånn übermus og übertastatur og er skikkelig gode.

På konsoll virker det mere rettferdig ;P

Lenke til kommentar
360 Har eget media center som spiller av musikk, dvd og diverse.. man kan også være på MSN der så hvorfor ikke bruke XBOX når den er langt bedre enn PC og har akkurat samme muligheter som en PC har, men det har den ikke. XBOX henger fortsatt litt etter når det kommer til web surfing og ting som det. Jeg har faktisk ikke testet om det går en gang men det er sikkert mulig å gjøre det.

PS3 er sikkert bygd opp på samme måte med eget media center men det vet jeg ingenting om for jeg har kun XBOX 360. Jeg mener dette er grunnen til at PC markedet har sunket så mye som den har. Generelt salg av PC, Konsollene har tatt over! dette er da en gutts mening men dere får nesten avgjøre selv hva dere syntes.

Hæ? Du skriver som om du kan gjøre det samme på en konsoll som en PC og det tviler jeg på.

Skal du gjøre noe mer enn å spille må du ha en PC eller lignende. Kan du drive med programering, bilderedigering og m.m på en konsoll? Om jeg ikke tar feil så får du ikke mye bruk for mediasenteret til Xboxen uten en PC til å få innholdet fra.

Du kan ikke skifte ut en PC med noe annet enn en annen PC.

Ja jeg vet du kan legge inn Linux på en PS3, men etter hva jeg har forstått så er det ganske ubrukelig.

Kjøper de spillene jeg føler er verdt det og det har jeg alltid gjort. Etter å ha testet, sett video, lest om spillet finner jeg ut om det kan være noe for meg.

Lenke til kommentar

PC spilling dør ikke ut, men piratkopiering virker naturligvis svært negativt på det hele, men nå skal det jo nevnes at konsollspill begynner å bli påvirket i stor grad av samme problemet, eller bortsett fra PS3 (for nå).

Lenke til kommentar

Piratkopiering har vi hatt i alle år, og jeg vil påstå det er blitt mindre av det nå enn det var før. Jeg trenger vel bare nevne Amiga og Commodore 64. ;)

Det største problemet jeg ser er at vi får svært få eksklusive spill til PC. Vi har hatt mange svært bra spill eksklusive til PC før, men nå flere og flere av dem overført til konsoll av en eller annen grunn. Det er jo ganske latterlig å fjerne alle spillene fra PC og ås klage i etterkant over at spill til PC selger dårlig.

Som eksempel kan jeg jo nevne Ghost Recon, Battle for Middle-Earth og Half-Life 2. Ghost Recon var lenge en høydare for PC da det krevde tålmodighet og svært presis styring da ett skudd var nok til å drepe deg. Nå for tiden er vi mini-RAmbo'er som bare spaserer frem og dreper alt som kommer i veien. Selv en tanks er ikke noe problem lengre. Battle For Middle-Earth? RTS, av alle ting. Om noe spill krever hastigheten og presisjonen en mus gir er det RTS sjangeren, men neida. Må jo ha det på konsoll, selvsagt. Aner ikke hvorfor. Half-Life 2? Half-Life var det første spillet som offisielt slo Doom ned fra tronen, og ble kun overgått av Half-Life 2. Senere fikk vi Episode 1 og 2 (og til slutt 3), så hvorfor det kom på konsoll aner jeg ikke. Vi har jo til og med Grand Theft Auto. De første to pluss ekspansjoner var til PC, så hvorfor kom det tredje kun til konsoll? (greit GTAIII 1-3 til slutt kom til PC, men et halv år senere?). Vi får snart GTAIV til konsoll, men en PC versjon er ikke engang bekreftet.

Er det rart PC spill selger dårlig? De få vi har selger ganske bra, men når de aller fleste går rett til konsoll er det ikke rart PC spill dør ut. Det neste blir vel å gi ut adventurespill som Sam & Max på konsoll. :p

Lenke til kommentar

Ikke alle som vil bruke Steam nei... Noen som har peiling på hvorfor spillbransjen er så tilbakeholden med å begi seg utpå dette distribueringskonseptet? Det er jo ikke som om det er en stor risk og ta vel...?

Lenke til kommentar
Jeg hater Steam. Der. Fint å få sagt det. Verste dritten som har kommet til PC bortsett fra kopibeskyttelsen til BioShock. ;)

smertefulle 2 uker måtte vi vente før spillet var cracket :S

Ontopic:

Piratkopiering i lag med kostnadene forbundet med å ha pc mener jeg er det viktigste faktorene.

Det er nok også et generasjonsskifte på gang, barn i dag vokser opp med konsollmaskiner og pcer side om side, grafikken er lik, spillene er lik... men konsoll har alle råd til, du kan spille på stor skjerm osv osv..

Før var gapet mellom pc og konsoll mye større.. for min del sakket konsoller HELT akterut for pc etter super nintendo.. noe som jeg føler har snudd med denne generasjonen konsoller.

Spill blir ikke lenger utviklet med PC i tankene, og det setter sine spor :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Trur pc kan "redde" seg, hvis de fortsetter å gi ut

skikkelig god multiplayer. Det er jo derfor folk ofte kjøper spill,

for å spille online :]

Lenke til kommentar

Folk kjøper jo haugevis med singleplayer spill også, problemet er bare at dem kjøper bare singleplayer spill til konsoll siden det er så lett å laste ned til pc :)

men ja, skal pc overleve som en respektabel spillmaskin er det jo online-spill og online godkjenninger typ Steam som gjelder..

Lenke til kommentar
Jeg hater Steam. Der. Fint å få sagt det. Verste dritten som har kommet til PC bortsett fra kopibeskyttelsen til BioShock. ;)

smertefulle 2 uker måtte vi vente før spillet var cracket :S

Jeg kjøpte BioShock lovlig i butikk og fikk installere det to ganger. Den første installasjonen ble oppbrukt fordi spillet ville installere en patch, og avinstallerte seg selv fordi jeg ikke var på nettet for øyeblikket. I praksis betyr det at jeg fikk installert det én gang, og that's it. Etter det måtte jeg kontakte de som lager det for å få lov til å aktivere det enda en gang, men da startet spillet uten lyd. Jeg restartet maskinen, startet spillet på nytt og måtte aktivere enda en gang. Det kunne jeg jo ikke, fordi jeg allerede har brukt opp aktiveringskoden jeg fikk. Seriøst.

Når det gjelder Steam hater jeg det. Ta for eksempel Half-Life 2. Jeg kjøpte Orange Box og måtte bruke mye tid på å oppdatere Steam før jeg i det hele tatt fikk lov til å installere noe som helst fra den boksen. Dessuten må jeg bruke mye tid på å oppdatere når jeg endelig avinstallerte det igjen. Dark Messiah fikk jeg ikke engang lov til å starte sist jeg sjekket pga Steam må oppdateres hver eneste gang. Det er irriterende nok å måtte aktivere spill manuelt når man installerer, men oppdatere Steam for å starte et spill? Er det noe rart jeg heller vil ha konsoll versjonen? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...