Gå til innhold

[LØST] Hvordan runde NED til en desimal?

Anbefalte innlegg

Jeg har en greie som viser en resultatliste der man er rangert etter hvor mange prosent man har solgt i forhold til budsjett.

Dette prosent tallet har jeg rundet av til en desimal, feks: 105.1%

Hvis salget er over 100% så skjer det noe "positivt" i flash, hvis det er under 100% så skjer det noe "negativt".

Problemet mitt oppstår når en ligger veldig nærme budsjettet og får 99.97% som da blir rundet av til 100% når jeg bruker:

round($tallet, 1)

men jeg vil at den skal runde ned til 99.9% istedenfor. Runder jeg av til to desimaler så får jeg 99.99% og da vises det rikig, men vil bare ha en desimal.

Så på visningen står det at vedkommende har 100%, men han får den "negative" hendelsen i flashen, da denne evalueringen gjøres på tallet før det blir rundet av.

Finnes det en måte å få dette til?

Takker for absolutt alle idéer og forslag.. nå har jeg prøvd nesten alt jeg kan komme på og ingen ting har virket.

edit:

Tusen takk for kjappe og bra svar!

Dette er en enkel metode å gjøre det på:

$num = floor($num * 10) / 10;

Dette fungerte akkurat slik jeg spurte om! Men jeg tenkte ikke veldig godt igjennom problemet før jeg spurte, hvis det blir rundet ned så vil jo en del andre på listen, de som har over 100% falle nedover i rangering da de feks går ned fra 104.5% (104.49% før avrunding) til 104.4%.

Så det jeg gjorde var å legge inn en en snutt som endret 100% til 99.9% hvis prosenttallet etter avrunding var lik 100 og at det før avrunding var mindre enn 100. Tenk hvis jeg hadde ikke vært så trøtt og fjern og faktisk kommet på dette i går før klokka var halv tre på natta :)

Endret av Kristian A.G.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...