Gå til innhold

Formell abort - en god idé?

Anbefalte innlegg

Det er da ingenting som si er at en ansvarsfraskrivelse ikke kan var et ansvarlig valg. Du sier selv at å bære frem et barn er et ansvar, å frasi seg dette ansvaret, enten da gjennom abort eller adopsjon, vil da per definisjon være en ansvarsfraskrivelse.

Nå spikker du semantiske fliser her, Otth. At det er et ansvar betyr ikke at man har et ansvar. For å kunne fraskrive seg et ansvar er det nødvendig at man har et ansvar, i dette tilfellet for å bære frem barnet. Men det har kvinnen ikke. Hun kan velge å ta abort, og det er juridisk og etisk (om enn ikke moralsk, avhengig av ståsted) en likeverdig måte å ta ansvar på. Skulle det være ansvarsfraskrivelse å ta abort, måtte det også avhengig av omstendighetene være en ansvarsfraskrivelse å ikke ta abort.

Det ville være å ta på seg et ansvar om jeg skulle adoptere et barn, men jeg har ikke noe ansvar for å gjøre det, altså er det ikke en ansvarsfraskrivelse om jeg lar det være.

Edit: Så kan man selvsagt være abortmotstander og mene at kvinnen faktisk har et moralsk ansvar for å bære frem barnet når hun er blitt gravid, men det er et annet spørsmål. Da måtte man i så fall mene at mannen hadde et ansvar for at det ble båret fram også. Da ville man ikke kunne forsvare "formell abort".

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så kan man selvsagt være abortmotstander og mene at kvinnen faktisk har et moralsk ansvar for å bære frem barnet når hun er blitt gravid, men det er et annet spørsmål. Da måtte man i så fall mene at mannen hadde et ansvar for at det ble båret fram også. Da ville man ikke kunne forsvare "formell abort".

Ikke nødvendigvis, de pålegger bare moren et moralsk ansvar å bære fram barnet, ikke oppdra det. Så lenge moren, på lik linje med faren, får mulighet til "formell abort" skal ikke være noen etiske motsettninger, men da likner det hele plutselig svært mye på adopsjon.

Noe som forøvrig ikke er helt logisk med tanke på problemstillingen formell abort, hvorfor skal en far eller en mor kun få lov til å adoptere bort (les: formelt abortere) barnet om en annen er villig til å ta over ansvaret (tenker da i første rekke på tilfeller hvor kun den ene av foreldrene frasier seg sine rettigheter).

Lenke til kommentar

Det mener jeg absolutt ikke han skal tvinges til. Vi nekter ikke fattige å få barn i dag, og derfor bør det være kvinnens valg om hun vil ta på seg den økonomiske byrden å ta seg av et barn på egenhånd. Nok av støtteordninger finnes det uansett i velferdssamfunnet vårt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...