Gå til innhold

Defekt dekoder/kort etter strømbrudd?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt Grundig DTR 8720 digital dekoder operativ i en liten uke. I løpet av den samme tiden har sikringen for stua slått seg ut ved to anledninger. Det har den ikke gjort før, så jeg lurer på om det henger sammen med anskaffelsen av dekoder, ettersom det er den eneste endringen her i samme periode. Sikringen har slått seg ut idet jeg har kommet hjem og slått på hovedlyset i stua. Følgene har vært at flere lyspærer har tatt kveld og at det nå i dag, den andre gangen dette skjedde, også førte til at dekoderen eller kortet med riks-tv-kanalene ikke lenger virker. Det første som møtte meg på tv-skjermen så ut som en skjermsparer: stjerner daler liksom ned fra svart bakgrunn. Det lyser rødt under ERROR på selve dekoderen, og meldingen som kommer på tv-skjermen leser "CA MELDING Kortet er ikke satt inn".

 

Jeg slo av dekoderen, tok ut kontakten, fjernet kortet, satte det på plass igjen, satte i kontakten og slo på dekoderen, uten at det hadde noen effekt. Ideen var å reset'e dekoderen.

 

Er det noen som gjør seg tanker om dette? Om det så gjelder årsaken til at sikringen har gått, forslag til hvordan jeg kan reset'e dekoderen (om det kan hjelpe), eller simpelthen løse floken, så er jeg uansett takknemlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når vanlige lyspærer ryker hender det at de kortslutter og sikringen går. Dette kan gjerne skje i forbindelse med at du skrur på bryteren.

 

Dersom det er flere pærer som har gått over noen få dager, ville jeg målt spenningen (hvis du har et voltmeter/multimeter og vet hvordan det brukes). Ved for høye spenninger inn vil pærer kunne gå oftere. Ved altfor høye spenninger inn ville du også hatt problemer med andre elektriske apparater (kjøleskap, stereoanlegg osv).

Spenningen bør ikke være over 230-235V AC.

For lave spenninger vil også forårsake problemer.

 

Det kan jo godt være Grundig-boksen din som forårsaker at sikringen går, men da burde det jo skjedd når du skrur på den og ikke når du skrur på taklyset?

At boksen kan ha tatt skade av slike "strømbrudd" kan jo også skje (siden den nå ikke virker). Dette burde den derimot tåle, så jeg ville tatt den med til forhandleren og fått den byttet.

Et slikt "strømbrudd" er jo ikke verre enn om man trekker ut støpselet.

 

En annen årsak til at lyspærer og dekoderen har tatt kvelden kan være forstyrrelser på strømnettet (plutselige, kortvarige endringer i spenningen) som vil kunne ta knekken på diverse utstyr. Alt fra lynnedslag til feil på utstyret til nettleverandøren kan forårsake slikt.

 

 

Jeg ville uansett tatt med meg boksen dit du kjøpte den, forklart saken og bedt om en ny. Dersom de mener at boksen har vært utsatt for en ytre påkjenning og nekter å bytte den, er det strømnettet som er den skyldige. Da må du ta det med innboforsikringen og/eller nettleverandøren.

Jeg tror at du får byttet boksen uten problemer :)

Lenke til kommentar

Utan at eg har greie på dette meiner eg at feilen då må vere kortet eller kortlesaren. Du har hatt dekoderen i ei knapp veke og fått inn (alle) kanalane. No demrar det for meg at kanalane har vore gratis sidan helga.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=919207

Det skulle vel bety at kortet ditt aldri har fungert, og at dekoderen difor ikkje virkar når kanalane igjen vert koda. Prøv å snu kortet opp ned eller bak fram i tilfelle det ikkje er sett i rette vegen, dersom dette ikkje er hjelp i ville eg teke kortet med tilbake til forhandlaren og få han til å skaffe nytt kort.

Lenke til kommentar

Feilen var nok av det mer banale slaget enn en følge av strømbrudd og hva det måtte ha medført av komplikasjoner. Standardinnstillingen på dekoderen er aktiv antenne. Min er ikke aktiv. Det er visst den innstillingen som har gjort at "CA MELDING Kortet er ikke satt inn" har dukket opp på øvrige kanaler enn NRK.

 

Utan at eg har greie på dette meiner eg at feilen då må vere kortet eller kortlesaren. Du har hatt dekoderen i ei knapp veke og fått inn (alle) kanalane. No demrar det for meg at kanalane har vore gratis sidan helga.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=919207

Det skulle vel bety at kortet ditt aldri har fungert, og at dekoderen difor ikkje virkar når kanalane igjen vert koda. Prøv å snu kortet opp ned eller bak fram i tilfelle det ikkje er sett i rette vegen, dersom dette ikkje er hjelp i ville eg teke kortet med tilbake til forhandlaren og få han til å skaffe nytt kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...