Gå til innhold

Raga på fototur til isgrotte


Anbefalte innlegg

Var i helga på en fototur til en lokasjon litt utenom det vanlige, nemlig en isgrotte i Jostedalsbreen (muligens hørt om den i media). Fantastisk sted, både med og uten kamera.

Viser her en liten håndfull bilder (selv om det er litt i mot de uskrevne bildekritikkreglene...se på det som en turrapport ,-) )

 

Jeg trodde den største utfordringen var hvitbalansen, men den ser det ut som kameraene har fikset helt fint. Jeg har ikke justert i det hele tatt (ja det *var* et veldig blått lys i grotta).

 

Hadde med begge husene (1dII og 30d). EF-S 10-22 stod fast på 30d mens på det andre byttet jeg litt mellom 24-105 og 100 macro. Glad for at jeg tok med macro, for det var mange flotte detaljer der også - ikke bare et flott 'vidvinkel skue'.

 

Sjelden jeg har fått så mange keepers etter en tur. Sitter igjen med 60-70 bilder som fint kunne vært hengt opp (376 exp totalt). Sikret meg med -1,0,+1 EV på mange motiv, men endte stort sett opp med å kunne bruke det som var iflg lysmåleren. Spesiellt høylysene var litt tricky i noen bilder, men med RAW er det en del å gå på.

 

Stativet var brukt på samltlige bilder, ISO 100-200, stort sett f/8-13 og lukkertider mellom 1/4s og 15s. Omtrent...

 

post-21338-1204837269_thumb.jpg

 

post-21338-1204837374_thumb.jpg

post-21338-1204837401_thumb.jpg

post-21338-1204837442_thumb.jpg

post-21338-1204837485_thumb.jpg

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fine bilder! Fin skarphet, og en rå stemning over bildene. Jeg gidder dessverre ikke å ta for meg alle bildene, men det siste bildet (dråpebildet) har du bomma litt med fokuspunkt syns jeg! Fokuspunktet ditt ligger liksom over dråpen, ikke på dråpen!

 

Kunne tenkt meg inn i en isgrotte selv, prøvd å fått bra bilder, men det er dessverre ganske mange timer bilkjøring til nærmeste grotte! Og jeg har ikke bil lappen :( (er bare 16 år:P)

Lenke til kommentar
Jeg gidder dessverre ikke å ta for meg alle bildene, men det siste bildet (dråpebildet) har du bomma litt med fokuspunkt syns jeg! Fokuspunktet ditt ligger liksom over dråpen, ikke på dråpen!
Exif på det siste er f4, 1/2s, ISO320, 100mm

Exactly. Hele istappen er i samme fokusplan, og tilstrekkelig skarpt, men den ange lukkertiden gjør dråpen litt mer uskarp enn resten. Det er ihvertfall slik jeg forstår det. (Rett meg om jeg tar feil Ragamuffin).

 

Ulempen med to kamerahus, Gissan, er at av og til går det litt i surr... Det var 30d jeg satte macroen på og ikke 1d'en.

Hehe, ja, har hatt samme problemet de gangene jeg har vært ute med 40D og 1D Mark II samtidig. :)

Lenke til kommentar

Jeg siterer meg selv da jeg så på det første bildet: "Å mæn!"

 

Nydelige bilder. Ikke mer å si om den saken. Såntno' ha'kke vi by'n. Jeg er veldig misunnelig på naturen i S&F etter at jeg hadde meg en liten biltur fra Selje til Leikanger i høst. Fikk bare lyst til å stoppe bilen og begynne å gå opp i fjellene.

Lenke til kommentar
Exactly. Hele istappen er i samme fokusplan, og tilstrekkelig skarpt, men den ange lukkertiden gjør dråpen litt mer uskarp enn resten. Det er ihvertfall slik jeg forstår det. (Rett meg om jeg tar feil Ragamuffin).

 

Som tatt ut av fasiten, dette. Hele overflaten på tappen er i fokusplan, og dråpen var i bevegelse ja :)

Lenke til kommentar
Jeg siterer meg selv da jeg så på det første bildet: "Å mæn!"

 

Nydelige bilder. Ikke mer å si om den saken. Såntno' ha'kke vi by'n. Jeg er veldig misunnelig på naturen i S&F etter at jeg hadde meg en liten biltur fra Selje til Leikanger i høst. Fikk bare lyst til å stoppe bilen og begynne å gå opp i fjellene.

 

:)

 

Har jo bodd i Oslo/Akershus i 11 år før det i fjor høst ble flyttet tilbake til S&Fj hvor jeg opprinnelig kommer fra. Jeg kan si mye fint om Oslo/omegn, men naturen er nok hakket mer fotogen og spennende på Vestlandet, ja, etter min mening.

Lenke til kommentar
Exactly. Hele istappen er i samme fokusplan, og tilstrekkelig skarpt, men den ange lukkertiden gjør dråpen litt mer uskarp enn resten. Det er ihvertfall slik jeg forstår det. (Rett meg om jeg tar feil Ragamuffin).

 

Som tatt ut av fasiten, dette. Hele overflaten på tappen er i fokusplan, og dråpen var i bevegelse ja :)

Thanks, var det jeg trodde ja.. ;)

 

Jeg kan si mye fint om Oslo/omegn, men naturen er nok hakket mer fotogen og spennende på Vestlandet, ja, etter min mening.

Som tatt ut av fasiten, Raga! ;)

Lenke til kommentar

Ja føyer meg inn i rekken her. Fantastiske farger og motiver her. Følte jeg nesten var inne i den grotta ;)

 

Er vel noe sant i at hvis man har bra nok motiver så blir bildene

nesten uansett bra ;) Selvfølgelig krever det en dyktig fotograf men allikvel.

 

Har vært mye på vestlandet i jobb og kan si meg enig i at det er veldig fantastisk natur her.

 

Kjørte engang en rute som heter atlanterhavsveien, denne svingete veien går helt ute i havgapet oppover langs kysten og her tror jeg det kunne vært mange fantastiske motiver for en ivrig fotograf.

Lenke til kommentar

Takker for ny tilbakemelding her :)

 

Er vel noe sant i at hvis man har bra nok motiver så blir bildene

nesten uansett bra ;)

 

Det er satt litt på spissen selvsagt, men mye sant i det også. Å være på rett sted til rett tid er ofte cluet. Det hjelper i alle fall på ;)

 

 

Ang fotografen i bilde 4, Jurgis, så kan jeg være enig med deg bildemessig sett (hadde ikke hengt det på veggen). Fikk pleny bilder uten mennskelige innslag, men tok dette med for å få en skala på det. Spesiellt på bilde 1 mener jeg det er vesentling med hun i grønt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...