Gå til innhold

Her er Gullstikka-vinnerne

Anbefalte innlegg

Her har dere de skyldige: http://gullstikka.no/juryen.php

Nå må du være litt forsiktig med uttalelsene dine her. Hvis du hadde fulgt med litt, og lest artiklene om Gullstikka bedre, så hadde du visst at folkets stemmer teller like mye som juryens. Alle har fått anledning til å stemme gjennom stort sett alle landets medier (inkludert Gamer.no) i flere uker i forkant av Gullstikka. Det er kun en eneste kategori som utelukkende kåres av fagjuryen.

Var litt ironi i den derre med «skyldige», men ser lett at det kan misforståes. Regner med juryen hadde et ord eller to med i spillet på utvelgelsen av spill til de forskjellige kategoriene dog, og her er det absolutt noen snodige valg som flere andre har påpekt.

Jeg tar et forbehold dog om at mine uttalelser nok en gang kan være helt på trynet, da jeg ikke kan lese gamer.no sine artikkler på jobben (webfilter).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan kan et barnespill som Super Mario Galaxy vinne over så mange andre bra spill? Skuffa.

Men synes at COD4 fortjente alle nominasjonene den fikk!

Assassins creed årets beste spill! :D

Nei nå må du gi deg. Alle vet at Mario er får alle aldersgrupper :) Har Mario Galaxy er jo vannvitig bra da.

Men ganske likt de to forrige Marioene da.

Siste spillet eg spillte av mario var Mario 64, og eg må si at det var litt forandring.

Lenke til kommentar
Hvordan kan et barnespill som Super Mario Galaxy vinne over så mange andre bra spill? Skuffa.

Nei nå må du gi deg. Alle vet at Mario er får alle aldersgrupper :) Har Mario Galaxy er jo vannvitig bra da.

Men ganske likt de to forrige Marioene da.

Siste spillet eg spillte av mario var Mario 64, og eg må si at det var litt forandring.

Som du sier selv: "litt"

Er det noen her i det hele tatt, på hele forumet, som syntes at Assassin's Creed fortjente å vinne for årets eventyr? Syntes Uncharted var ti ganger bedre.

Og at Mass Effect vant over Final Fantasy XII er helt galskap. Der ser du hvordan velgere blir påvirket av omtale. Fordi på alle områder er FFXII et såpass solid bra og gjennomført RPG spill, at hvis det ikke vinner en slik pris, så er det fordi for få folk har prøvd det.

Og prisen for årets konsollspill syntes jeg var bortkastet og respektløst å gi til Mario. Call of Duty burde fått den tittelen, siden det er tilgjengelig på to konsoller og har prestert en enorm teknisk perfeksjonering på begge konsollene.

Når jeg tenker meg om må jeg også si jeg ble skuffet over årets PC spill. Unreal Tournament 3 var ikke engang nominert, men kom ut til PC i November i fjor. Det var altså ute i rundt to måneder før året var omme, og er lett et mye bedre skytespill enn Call of Duty er.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Eg er einig med deg når det gjeld AC. Det burde ikkje ha vore på lista eingong ;)

Eg har ikkje prøvd FFXII, men dei få timane eg har hatt med Mass Effect har vore magiske. Eg trur aldri eg har spelt eit betre rollespel nokon gong. Det skal LITT til å overgå den følelsen.

Lenke til kommentar
Synes virkelig denne kåringen viser tegn på å være styrt av populæritetsjag fremfor kvalitet og det er virkelig trist. Mange av vinnerne virker som om de er plukket fra topp10 listen for slag, fremfor at juryen har testet dem grundig.

Er det foressten mulig med en kommentar (forsvar) fra Kent William Innholt som er gamer.no sin jury-representant?

Jeg ser ikke helt hva det er jeg trenger å forsvare. Vi gjorde et ærlig stykke arbeid for å komme frem til ti kandidater i hver gruppe. Jeg ser at noen av dere er uenige i enkelte av resultatene, men alt i alt synes jeg at kandidatene vi kom fram til gav et godt og bredt grunnlag for folkets stemmer.

Hva gjelder PES08, har juryformann Jon Cato Lorentzen behandlet denne avgjørelsen opptil flere ganger tidligere (1, 2). The Witcher var heller ikke spesielt populært i juryen, og siden ingen mente spillet var spesielt viktig å ha med, falt det utenfor denne gangen.

Man kan godt problematisere Gullstikkas beslutning om å dele stemmegivningen mellom folk flest og juryen, da dette kan tenkes å favorisere de mest solgte spillene. Og man kan mene at juryen burde vært sammen annerledes. Men helt hva jeg skal trenge å forsvare, etter å ha brukt utallige vinterkvelder på å vurdere 70-80 spilltitler, med lite annet enn engasjement som drivkraft, det ser jeg ikke.

Lenke til kommentar

Men hvordan klarte dere å ta med en utvidelsespakke som The Burning Crusade med? :roll:

En ting er at dere kanskje velger noen titler jeg ikke er helt enig med, men å ta med en utvidelsespakke er jo rett og slett idioti om du spør meg. Det er jo ikke et "selvstendig" spill i det hele tatt, går du å kjøper Burning Crusade så kommer du jo ingen vei. Og hvordan dere kan prioritere noe slikt foran spill som The Witcher er for meg en gåte.

Lenke til kommentar
Og at Mass Effect vant over Final Fantasy XII er helt galskap. Der ser du hvordan velgere blir påvirket av omtale. Fordi på alle områder er FFXII et såpass solid bra og gjennomført RPG spill, at hvis det ikke vinner en slik pris, så er det fordi for få folk har prøvd det.

Du tuller nå, ikke sant?

Final Fantasy XII er et godt spill, men et rollespill på nivå med Mass Effect er det nå aldeles ikke ;)

Lenke til kommentar

Som jeg har sagt tidligere handler Gullstikka om spillprodukter solgt over disk i Norge. Derfor er utvidelsespakker tatt med i vurderingen, og derfor er digitale produkter som ikke ble solgt i butikk (slik som Portal) utelatt.

Jeg er personlig uenig i denne politikken, men det er i det minste en politikk vi har vært konsekvente med.

Lenke til kommentar

Portal ble da solgt over disk i The Orange Box?

Dere hadde jo faktisk The Orange Box med, som tilsvarer Half Life 2: Episode 2, Team Fortress og Portal ;)

Hvordan skal dere bedømme en utvidelse da? Se utelukkende på hva utvidelse har å tilby?

Lenke til kommentar

Vi tok med Portal ja, men da i form av samlepakken The Orange Box. Portal ble, med andre ord, aldri vurdert som selvstendig produkt. Dette bør ikke være så vanskelig å skjønne. :)

En utvidelsespakke blir naturligvis vurdert på grunnlag av hva utvidelsespakken i seg selv byr på av spillopplevelser.

Lenke til kommentar

Du tuller nå, ikke sant?

Final Fantasy XII er et godt spill, men et rollespill på nivå med Mass Effect er det nå aldeles ikke ;)

Tuller du med meg? Unskyld men har du nettopp spilt ditt første RPG spill eller noe? Jeg trodde aldri jeg skulle høre såpass stor selvsikkerhet bak et utsagn med såpass dårlig kunnskap.

Og Oerhõrt, jeg har et spørsmål. Vant Assassin's Creed pga folkets stemmer? Jeg husker tydelig at det klang av misnøye over dette forumet bare én uke etter lanseringen. Folk skjønte med én gang hvor repetivt det var.

En annen ting også. Navnet er ganske tomt i seg selv, men årets "konsollspill" burde vel godt til et spill som er på mer enn bare én eneste konsoll?

Lenke til kommentar
En annen ting også. Navnet er ganske tomt i seg selv, men årets "konsollspill" burde vel godt til et spill som er på mer enn bare én eneste konsoll?

Nei, nei og nei. Hadde det vore "Årets multiplatformspel" dei skulle kåre måtte kravet vere at spelet måtte komme til fleire konsollar. Konsollspel tilseier berre at spelet må vere på ein eller annan form for konsoll, og ikkje pc.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri set en over 10 år som har spilt et mario spill.

Synes Assassins creed burde vunnet flere priser... Bedre spill er det lenge siden jeg har spilt! :D

Lenke til kommentar
SNIP

Eg fekk meg nettopp Xbox360 med AC. Forventningane var så som så, men etter 3 timer med gameplay var eg rimleg skuffa. Eit meir repeterande spel skal du leite leeeenge etter. Du minner meg om typen som har venta på eit bestemt spel over lengre tid, og når det først kjem så skuffar det, jo då klarar du ikkje å innsjå sanninga. Eg har både AC og Mario galaxy (er 18, snart 19). Mario Galaxy er eit mäisterstykke i mine auge, og då ser eg på meg sjølv som ein moden kar. Å seie at eit spel berre passar for ein spesiell alder fortel meg berre at du aldri har prøvd det.

Lenke til kommentar
SNIP

Eg fekk meg nettopp Xbox360 med AC. Forventningane var så som så, men etter 3 timer med gameplay var eg rimleg skuffa. Eit meir repeterande spel skal du leite leeeenge etter. Du minner meg om typen som har venta på eit bestemt spel over lengre tid, og når det først kjem så skuffar det, jo då klarar du ikkje å innsjå sanninga. Eg har både AC og Mario galaxy (er 18, snart 19). Mario Galaxy er eit mäisterstykke i mine auge, og då ser eg på meg sjølv som ein moden kar. Å seie at eit spel berre passar for ein spesiell alder fortel meg berre at du aldri har prøvd det.

Ja jeg venta lenge på AC, kjøpte PS3 for å spela d på den og. Samma om d va lit repeterande, jeg brukte langt tid på spillet, så det gjorde ikke noe om det var slik.

Og det var morsomt å spille selv om det var repeterende.

AC deler førsteplassen om tidenes beste spill med Oblivion. :)

Har ikke sakt at super mario ikke passer for folk over 10 år, men jeg har aldri SETT noen over 10 år som har spilt det.

Lenke til kommentar

Nei, nei og nei. Hadde det vore "Årets multiplatformspel" dei skulle kåre måtte kravet vere at spelet måtte komme til fleire konsollar. Konsollspel tilseier berre at spelet må vere på ein eller annan form for konsoll, og ikkje pc.

Problemet er bare at i majoriteten av sjangrene var det stort sett konsollspill som var nominert.

Jeg siktet heller ikke til multiplatform. Men Call of Duty får et ekstra pluss av meg for "konsollspill" når det ser såpass bra ut og kjører perfekt på både Xbox 360 og Playstation 3.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
Du tuller nå, ikke sant?

Tuller du med meg? Unskyld men har du nettopp spilt ditt første RPG spill eller noe? Jeg trodde aldri jeg skulle høre såpass stor selvsikkerhet bak et utsagn med såpass dårlig kunnskap.

Det var da voldsomt. Hvorfor ikke overøse oss med din kunnskap så vi alle kan se hva du ser, fremfor å buse blindt ut i et personangrep uten å gi noe som helst grunnlag for uttalelsene dine?

Lenke til kommentar
Synes virkelig denne kåringen viser tegn på å være styrt av populæritetsjag fremfor kvalitet og det er virkelig trist. Mange av vinnerne virker som om de er plukket fra topp10 listen for slag, fremfor at juryen har testet dem grundig.

Er det foressten mulig med en kommentar (forsvar) fra Kent William Innholt som er gamer.no sin jury-representant?

Jeg ser ikke helt hva det er jeg trenger å forsvare. Vi gjorde et ærlig stykke arbeid for å komme frem til ti kandidater i hver gruppe. Jeg ser at noen av dere er uenige i enkelte av resultatene, men alt i alt synes jeg at kandidatene vi kom fram til gav et godt og bredt grunnlag for folkets stemmer.

Hva gjelder PES08, har juryformann Jon Cato Lorentzen behandlet denne avgjørelsen opptil flere ganger tidligere (1, 2). The Witcher var heller ikke spesielt populært i juryen, og siden ingen mente spillet var spesielt viktig å ha med, falt det utenfor denne gangen.

Man kan godt problematisere Gullstikkas beslutning om å dele stemmegivningen mellom folk flest og juryen, da dette kan tenkes å favorisere de mest solgte spillene. Og man kan mene at juryen burde vært sammen annerledes. Men helt hva jeg skal trenge å forsvare, etter å ha brukt utallige vinterkvelder på å vurdere 70-80 spilltitler, med lite annet enn engasjement som drivkraft, det ser jeg ikke.

Vil igjen beklage om mitt innlegg tidligere ble misforstått, jeg ønsket ikke å kritisere arbeidet du/dere har lagt ned. Det jeg var ute etter, var gamer.no sin kommentar/reaksjon på spillene som gikk av med seieren. Siden gamer.no var representert i juryen, vil det kanskje underminere prosessen en har vært med i, ved i etterkant komme med kommentarer til kåringen.

Er jo egentlig bare å sammenligne med gamer.no sine favoritter i forkant av denne kåringen ( http://www.gamer.no/artikler/spillaaret_20...avoritter/46926 ) med resultatet av gulstikka. Noe jeg i alle fall la merke til når jeg sammenlignet, var hvor lite COD4 ble nevnt i gamer.no sin vurdering, og hvor dårlig Bioshock gjorde det på gullstikka i forhold til omtale i gamer.no sin oppsummering. Summa sumarum vil jeg si at jeg er mye mere enig i gamer.no sin vurderiung, enn gullstikka sin kåring i alle fall.

Lenke til kommentar

Å kreve et forsvar av en prisutdeling er å ta det hele alt for seriøst. Dette er bransjen som feirer seg selv ved å drikke seg snydens og dele ut statuetter, ikke noe mer. De eneste følgene utdelingen vil få i den virkelige verden er at noen får en litt trangere peishylle. Big deal.

Lenke til kommentar
Å kreve et forsvar av en prisutdeling er å ta det hele alt for seriøst. Dette er bransjen som feirer seg selv ved å drikke seg snydens og dele ut statuetter, ikke noe mer. De eneste følgene utdelingen vil få i den virkelige verden er at noen får en litt trangere peishylle. Big deal.

Du sier noe der, men man må forstå at det finnes ganske mange engasjerte spillinteresserte som blir opprørte når de ser at visse spill får mer ros enn det som er rettferdig.

Og så vil jeg skyte ned det du sa med "bransjen som feirer", for på denna festen var det fullt av folk som egentlig ikke hadde noe med spill å gjøre i det hele tatt. De slapp til og med å betale.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...