Gå til innhold

Lage guestbook som bruker user id. Hjelp!


Anbefalte innlegg

Hei, jeg lage en profil side som folk kan registrere seg og "browse" igjennom andre sine profiler. Det jeg trenger hjelp til er å lage ei gjestebok som fungerer med IDen til brukeren, (slik at gjesteboken ikke er den samme på alle sidene) om dere skjønner hva jeg mener..

 

Takker for svar. Dryper

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må vel ha en egen tabell for gjesteboken, hvor du ID'en til brukerens gjestebok blir lagt til i en egen kolonne.

Så når folk går innpå profilsiden\gjesteboken til brukeren, henter du ut gjestebok-innlegg med id'en til brukeren folk/du ser på.

Hvis du ikke klarer å mekke kode til det selv, kan jeg sikkert prøve å lage en. Holder på å lage litt liknende selv, men det blir nok ikke noe pro-greier.

 

Håper dette hjalp deg litt på vei ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Du må vel ha en egen tabell for gjesteboken, hvor du ID'en til brukerens gjestebok blir lagt til i en egen kolonne.

Så når folk går innpå profilsiden\gjesteboken til brukeren, henter du ut gjestebok-innlegg med id'en til brukeren folk/du ser på.

Hvis du ikke klarer å mekke kode til det selv, kan jeg sikkert prøve å lage en. Holder på å lage litt liknende selv, men det blir nok ikke noe pro-greier.

 

Håper dette hjalp deg litt på vei ihvertfall :)

 

 

Ja det ville vært fint om du kunne sett om du kunne laget noe eksempel til meg

 

 

Takker så mye....

 

 

og jeg skal forklare litt nøyere.. la oss bruke nettby.no som eksempel. der kan du jo skrive i hverandres gjestebok. om jeg ikke tar heilt feil så bruker de IDEN til brukeren din der inne . ellers ville jo gjesteboken vært "Global" for å si det slik.. alt som ble skreve i den ville vist på alle brukerene.. ikke bare det som skal skrives til den spesifike brukeren..

H

Håper du fatter mer nå :p

Lenke til kommentar

Har kanskje en fin løsning til deg ;)

 

I bruker tabblen, der lager du en felt som heter gjestebok. Når dem lager en ny bruker så blir det generert en tilfeldig kode til gjestebok felte i bruker tabellen.

Du kan endre linken sånn at det blir f.eks gjestebok.php?id=839838(koden som er i gjestebok felte til brukern som er logget inn), når dem er inne på gjesteboken til brukern så blir det bare vist innleggene som har gjestebok iden i linken vist. Når du poster et innlegg så gjør du alt som en vanelig gjestebok har, bare at du må legge inn gjestebok iden. Eks på gjestebok tabell: bruker, dato, innlegg, gjestebokid osv. Det er ikke så vanskelig for å si det sånn :p

Endret av dannyboy_1992_
Lenke til kommentar

Her er det jeg bruker på siden min, mekket i går kveld:

 

profil.php

 

<?php

$con = mysql_connect('localhost','***','***');
$profil = $_GET['id'];

if (!$con){
die ("Kunne ikke koble til databasen" . mysql_error());
}

mysql_select_db('joachimc_mysql', $con);

$data = mysql_query("SELECT * FROM Profilgjestebok WHERE Id = '$profil'");
$bruk = mysql_query("SELECT * FROM Person Where Id = '$profil'");

while ($get = mysql_fetch_array($bruk)){
echo "<b>" . $get['Brukernavn'] . "s profil.</b>";
echo "<table><tr><td>Fornavn: </td><td>" . $get['Fornavn'] . "</td></tr>";
echo "<tr><td>Etternavn: </td><td>" . $get['Etternavn'] . "</td></tr>";
echo "<tr><td>E-post: </td><td>" . $get['Epost'] . "</td></tr>";
echo "<tr><td>Alder: </td><td>" . $get['Alder'] . "</td></tr></table></br>";
}

echo "<b>Gjestebok</b>";
while ($hent = mysql_fetch_array($data)){
echo "<fieldset><legend><small>Skrevet av: <b>";
echo $hent['Bruker'];
echo "</b> ";
echo $hent['Dato'];
echo "</small></legend></br>";
echo nl2br(htmlentities($hent['Melding']));
echo "</fieldset></br>";
}

echo "
<form method='post' action='index.php?page=brkgbok&id=$profil'>
Skriv i gjesteboken: </br>
<textarea name='Melding' rows='5' cols='60'></textarea></br></br>
<input type='submit'>
</form>"; ?>

 

brkgbok.php

 

<?php

$con = mysql_connect('localhost','*****','****');
$bruker = $_SESSION['bruker'];
$profil = $_GET['id'];
$dato = date("d-m-y");
$melding = $_POST['Melding'];

if (!$con){
die ("Kunne ikke koble til databasen" . mysql_error());
}
mysql_select_db("joachimc_mysql", $con);

$input = mysql_query("INSERT INTO Profilgjestebok (Bruker,Melding,Dato,Id) VALUES ('$bruker','$melding','$dato','$profil')");

if (!$input){
die ("Kunne ikke legge til innlegg: " . mysql_error());
}
else{
echo "Melding lagt til.";
}

mysql_close($con);
?>

 

Er sikkert ganske så usikkert og ikke noe pro-greier, men det funker hvis du har rette tabeller osv i databasen. Sånn ser den ut(Profilgjestebok):

post-92705-1204890138_thumb.jpg

Der er ID feltet ID'en til Brukerens gjestebok. Muligens litt dårlig forklart, så er bare til å spørre om det er noe du ikke forstår :)

Endret av Jokkeman
Lenke til kommentar

Jeg har 2 mysql tabeller:

 

Person: | Fornavn | Etternavn | Alder | Passord | Brukernavn | Rank | Status | id |

 

Her er det vanlige registreringsgreiene. "id" laget jeg med rand(00000000,99999999) sånn at de får en tilfeldig id.

 

Profilgjestebok: | Bruker | Melding | Dato | Id | Brukerid | Meldingid |

 

Her er kolonnene jeg henter gjestebok-meldingene ut fra. "Brukerid" er id'en til Brukeren("Bruker") som poster meldingen. Den er da samme som id fra Person tabellen.

"Medlingid" er også rand(00000000,99999999). "Id" er ID'en til den brukerens gjestebok.

 

Var det sånn du mente? :)

 

EDIT: det er noe ting der som ikek er med i scriptet over. Det er div greier som jeg har puttet på idag. Jeg er nemlig ikke helt ferdig enda.

Endret av Jokkeman
Lenke til kommentar
Jeg har 2 mysql tabeller:

 

Person: | Fornavn | Etternavn | Alder | Passord | Brukernavn | Rank | Status | id |

 

Her er det vanlige registreringsgreiene. "id" laget jeg med rand(00000000,99999999) sånn at de får en tilfeldig id.

 

Profilgjestebok: | Bruker | Melding | Dato | Id | Brukerid | Meldingid |

 

Her er kolonnene jeg henter gjestebok-meldingene ut fra. "Brukerid" er id'en til Brukeren("Bruker") som poster meldingen. Den er da samme som id fra Person tabellen.

"Medlingid" er også rand(00000000,99999999). "Id" er ID'en til den brukerens gjestebok.

 

Var det sånn du mente? :)

 

EDIT: det er noe ting der som ikek er med i scriptet over. Det er div greier som jeg har puttet på idag. Jeg er nemlig ikke helt ferdig enda.

 

 

http://globalmafia.sytes.net/thegame/en/test/profil.php

 

problemer :/

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...