Dusk Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Kom over denne artikelen på Sigma sine sider. Tydelig at Sigma merker at det er mye grå inport av diverse ting i Verden. Under så ser man jo hva man går glipp av. 2/29/2008 Important Information regarding Gray Market Sigma Products: What seems attractive at first glance often hides a very different story underneath: So it is when it comes to grey imports. Buying goods cheaply doesn’t always mean you are getting a great value. There are hidden pitfalls many consumers are unaware of. Sigma EX products sourced from foreign markets will not include the valuable additional Sigma Corporation of America Extended Service Protection , offering an extra 3 years of free service to provide unrivalled 4 years’ peace of mind. It is widely accepted practice that unauthorized Sigma USA dealers, not to sell the complete package that you would expect. Lens caps, lens hoods, back caps, even instruction booklets are removed and sold as optional extras. While legitimate goods have been handled responsibly by importers, wholesalers and retailers , gray importers have often changed hands many times. Often they have been removed from their protective packaging and stored in damp, humid conditions, encouraging the growth of fungal spores in optics and seriously affecting the efficiency and life span of the microelectronics in today’s high tech. To sum up, grey importers can only undercut legitimate retailers because of their irregular practices. Their overheads are much reduced because they have no showrooms; help lines or workshop knowledgeable staff. They offer no service, support or back up. The knock-on effect is that independent and trustworthy importers and retailers, who offer the above advantages to customer will disappear. Please note: Any Sigma product with missing or invalid serial number is considered " Tampered Product" and therefore any manufacturer warranty will be void and null. So don’t confuse cheap with value for money. If in doubt, contact Sigma Corporation of America. For your convenience we have provided list of Authorized Dealers by zip code. Hentet fra WWW.SIGMAPHOTO.COM Lenke til kommentar
emero Skrevet 7. mars 2008 Del Skrevet 7. mars 2008 Dette gjelder faktisk gråimport til USA, og sier ingenting om Sigma's garantivilkår i Norge. Ettersom jeg har skjønt, har ikke Sigma noe hovedkontor i Norge, siden Foto Video og Interfoto stort sett har vært hovedimportørene av dette merket, så jeg tør ikke uttale meg om hvilke garantivilkår de har her når det kommer til gråimport. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Dessuten.... ...hverm bryr seg om begrensede garantier når man har 5 års reklamasjonsrett? Reklamasjonsretten mister man heldigvis ikke om varen er gråimportert, så for oss nordmenn så har dette nær null å si. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Dessuten.... ...hverm bryr seg om begrensede garantier når man har 5 års reklamasjonsrett? Reklamasjonsretten mister man heldigvis ikke om varen er gråimportert, så for oss nordmenn så har dette nær null å si. Går butikken du kjøpte fra konkurs, og varen er gråimportert, har du imidlertid problemer om garantitiden på et år er gått ut. Da har du ingen rett på hjelp fra norsk importør. Det går an å spørre, men de fleste importører er veldig mot gråimport, og vil nekte å hjelpe deg uten å ta godt betalt for det. Man kan kjøpe fra "trygge" forhandlere, men den siste tidens hendelser har vist at selv store, trygge forhandlere kan gå konkurs når man minst venter det. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 24. mars 2008 Del Skrevet 24. mars 2008 Nå finnes det vel egentlig bare en stor forhandlerkjede igjen som av og til tyr til gråimport, og de går neppe belly up med det første. De små som annonserer på Finn og Qxl derimot kommer garantert til å gå belly up før eller siden, så det er skikkelig risikosport å satse på at de garanterer for at din reklamasjonsrett har noen verdi. En annen sak er at de små firmaene kanskje ikke har råd til å gi deg slike rettigheter, selv om de er lovpålagt til det. Det er klart at forbrukerrådet og en rettsak vil gi deg dine rettigheter. For å sitere økonomen og anarkisten Christian Vennerød da han jobbet i Gateavisa: De kan ikke loppe en fattig faen. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Dessuten.... ...hverm bryr seg om begrensede garantier når man har 5 års reklamasjonsrett? Reklamasjonsretten mister man heldigvis ikke om varen er gråimportert, så for oss nordmenn så har dette nær null å si. Går butikken du kjøpte fra konkurs, og varen er gråimportert, har du imidlertid problemer om garantitiden på et år er gått ut. Da har du ingen rett på hjelp fra norsk importør. Det går an å spørre, men de fleste importører er veldig mot gråimport, og vil nekte å hjelpe deg uten å ta godt betalt for det. Man kan kjøpe fra "trygge" forhandlere, men den siste tidens hendelser har vist at selv store, trygge forhandlere kan gå konkurs når man minst venter det. Med hjemmel i lov om forbrukerkjøp kan man gå direkte på tidligere salgsledd om man ønsker det. Er tidligere salgsledd et stort selskap med kontor i Europa så kommer man nok fra det med rettighetene på sin side, men litt jobb kan det fort bli. (er nok av eksempler der forbruker har gått direkte på Nokia og liknende og spart den stakkars lokale mobilbutikken) Er derimot selskapet stort, men ikke representert lokalt (innen EU/EØS-området) blir det fort verre. Norsk importør har uansett ingenting med saken å gjøre. De er bare et fordyrende mellomledd for de som importerer gjennom de "riktige" kanalene. Lenke til kommentar
rieg Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Dette gjelder faktisk gråimport til USA, og sier ingenting om Sigma's garantivilkår i Norge. Ettersom jeg har skjønt, har ikke Sigma noe hovedkontor i Norge, siden Foto Video og Interfoto stort sett har vært hovedimportørene av dette merket, så jeg tør ikke uttale meg om hvilke garantivilkår de har her når det kommer til gråimport. det er foto video og elite foto som er impotører! Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 det er foto video og elite foto som er impotører!Eller mer korrekt - FotoVideo og Axel Johnson International, som eier Elitefoto... Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Med hjemmel i lov om forbrukerkjøp kan man gå direkte på tidligere salgsledd om man ønsker det. Er tidligere salgsledd et stort selskap med kontor i Europa så kommer man nok fra det med rettighetene på sin side, men litt jobb kan det fort bli. (er nok av eksempler der forbruker har gått direkte på Nokia og liknende og spart den stakkars lokale mobilbutikken) Men har de da gått direkte på Nokia sitt Norgeskontor eller kontoret i Europa? Man skal være ganske tålmodig om man skal få et europeisk kontor til å gi seg sine rettigheter i forhold til norsk reklamasjon. Tror mange av de ikke kunne brydd seg mindre om en norsk kunde, selv om de har krav på å hjelpe. Som du sier... jeg tror det fort blir mye jobb, og mange må nok dra inn forbrukerrådet og bruke mer tid enn erstatningen svarer for. Det kan fort bli en veldig dårlig timebetaling. Tror ærlig talt ikke det er et aktuelt scenario for de fleste som kjøper en gråimportert vare... de fleste gir opp og kjøper ny vare om så skulle være. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. mars 2008 Del Skrevet 25. mars 2008 Med hjemmel i lov om forbrukerkjøp kan man gå direkte på tidligere salgsledd om man ønsker det. Er tidligere salgsledd et stort selskap med kontor i Europa så kommer man nok fra det med rettighetene på sin side, men litt jobb kan det fort bli. (er nok av eksempler der forbruker har gått direkte på Nokia og liknende og spart den stakkars lokale mobilbutikken) Men har de da gått direkte på Nokia sitt Norgeskontor eller kontoret i Europa? Man skal være ganske tålmodig om man skal få et europeisk kontor til å gi seg sine rettigheter i forhold til norsk reklamasjon. Tror mange av de ikke kunne brydd seg mindre om en norsk kunde, selv om de har krav på å hjelpe. Som du sier... jeg tror det fort blir mye jobb, og mange må nok dra inn forbrukerrådet og bruke mer tid enn erstatningen svarer for. Det kan fort bli en veldig dårlig timebetaling. Tror ærlig talt ikke det er et aktuelt scenario for de fleste som kjøper en gråimportert vare... de fleste gir opp og kjøper ny vare om så skulle være. Da har det vel vært via Forbrukerrådet direkte på hovedkontor i Finland. OM butikken skulle gå konkurs tror jeg faktisk de færreste reklamerer til neste ledd, enten det er et norsk eller utenlandsk ett. Men ja, er verre for de som kjøper gråimportert om selgeren går konkurs. Så da får man veie kroner spart mot evt ekstra arbeid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå