Gå til innhold

Rett til å utsette militærtjeneste januar 2009 dersom jeg begynner på universitet august 2008?

Anbefalte innlegg

Jeg fikk idag "Varsel om planlagt innkalling" i posten, og her stod det at Forsvaret har planlagt å kalle meg inn til 12 mnd førstegangstjeneste i januar 2009. Jeg holder på med siste året på almenn, og skal søke på universitet til høsten!

Tror dere at jeg får utsatt førstegangstjenesten, siden at hvis jeg skal ut i januar 2009, må jeg "vente" fra midten av juni og helt fram til januar 2009? Skal som sagt søke videre på universitet eller kanskje høyskole, og hvis jeg da må ut i militæret blir utdanningen min på en måte utsatt i to år (kan søke videre utdanning høsten 2010). Er egentlig dette grunn nok til å få utsatt det tror dere?

Tenk å måtte vente 2 år for å ta en utdanning, som igjen varer 3 år, kommer jo ikke ut i arbeidslivet før jeg er 24-25 år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hepp,

Les det som står på varselbrevet så står det hva kravet er for at du får utsatt førstegangstjenesten.. :)

http://www.mil.no/felles/vpv/start/article...rticleID=152203 , merk punktet høyere utdanning. Såfremt du har gått 3måneder på et studie på tidspunktet du skal inn, så blir det utsatt til du er ferdig med graden.

Men jeg har jo ikke begynt på høyere utdanning nå, og brevet skal vel innleveres om ikke altfor lang tid. I tillegg krever det signatur/stempel fra skolen, men jeg har ikke begynt på denne skolen, så hva skulle jeg fylt ut her?

Lenke til kommentar
Hepp,

Les det som står på varselbrevet så står det hva kravet er for at du får utsatt førstegangstjenesten.. :)

http://www.mil.no/felles/vpv/start/article...rticleID=152203 , merk punktet høyere utdanning. Såfremt du har gått 3måneder på et studie på tidspunktet du skal inn, så blir det utsatt til du er ferdig med graden.

Men jeg har jo ikke begynt på høyere utdanning nå, og brevet skal vel innleveres om ikke altfor lang tid. I tillegg krever det signatur/stempel fra skolen, men jeg har ikke begynt på denne skolen, så hva skulle jeg fylt ut her?

Du har ikke rett på utsettelse så lenge du ikke har gått på skolen i mer enn 3 måneder. Så da blir det nok førstegangstjeneste på deg

Lenke til kommentar

Jeg begynte på universitetet i august 2006 , fikk innkallelsen til GSV ca. 2 uker etter at jeg hadde begynt, og var innkalt til januar 2007 Så da tok jeg å søkte om utsettelse av førstegangstjeneste (sendte søknad og bevis på at jeg var begynt på universitet) , noe jeg da fikk innvillget ihvertfall.

Men du har ikke begynt på noe universitet enda, så da har du ikke noe grunnlag for utsettelse.

Endret av Kenny_NOR
Lenke til kommentar

Du burde nesten ringe vernepliktsverket og spørre dem. Etter hva som står på svarseddelen så virker det som om man kan få innvilget utsettelse hvis man har vært under utdanning minst 3 mnd ved innkallingstidspunktet (som for deg er januar 2009). Jeg kan ikke se at det står noen svarfrist på min svarseddel, så du må vel bare vente til du faktisk har påbegynt utdannelsen. Dvs. når du har begynt studiet ditt i august i år så går du og får stempel som bekrefter dette, og sender inn svarseddelen. Det er i allfall det som virker naturlig, men du burde selvsagt ringe vpv og spørre for å være sikker.

Lenke til kommentar
Utsettelse av førstegangstjenesten

Ønsker du utsettelse av en eller annen årsak, må skriftlig søknad sendes til Vernepliktsverket med dokumentasjon og/eller bekreftelse på begrunnelse for søknaden. Husk å legge ved søknaden "vedlegg til evt. søknad" som du mottar sammen med innkallingen.

Forventet saksbehandlingstid kan være opptil 3–4 uker.

Høgskole eller universitet

Når du har fått bekreftet studieplass ved høyskole eller universitet skal du søke utdanningsinstitusjonen om reservasjon av studieplassen. Legg ved kopi av innkallingskortet som dokumentasjon.

Får du ikke reservert studieplassen din, søker du Vernepliktsverket om utsettelse av førstegangstjenesten.

Husk da å legge ved dokumentasjon fra utdanningsinstitusjonen.

Er du student og under høyere utdanning når du mottar innkallingen til førstegangstjeneste, vil du normalt få utsettelse. Send dokumentert søknad til Vernepliktsverket snarest.

Du kan ihvertfall prøve å søke om fritak, rett etter skolestart. Og få sånn papir fra universitetet der det står at du har begynt undervisning ved **** og går på linje/fag **** , med dato for start av utdanning + år og måned du avslutter utdanningen. Får du utsettelse og du går på en bachelor, så bli førstegangstjenesten utsatt med 3 år. Da slipper du å søke fritak hvert semester, men hvis du avslutter utdanningen før/ eller hopper av så skal du informere forsvaret om det.

Lenke til kommentar
Gidder ikke å lage en ny post for dette, så jeg spør her. Får man noen bekreftelse på at man har fått utsettelse? Har kommet inn på høgskole og skal ikke inn før Jan. 2009.

Nei.

Kenny_NOR: VPS har nevnt over tlf at det ikke er vits å søke om utsettelse før man faktisk får en innkallelse, varsel om planlagt innkallelse er ikke en innkallelse. Ønsker man å studere bør det strengt tatt holde med en telefon til de.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...