nAD Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Installerte ubuntu-server edition og fikk installert LAMP og SSH. Alt funker bra, siden jeg skal kun kjøre en apache server, så flytta jeg www mappen til min home mappe. Altså /home/bruker/www Kan vel ta det step for step så vet dere hvor jeg har gjort feil. Sletta 000-default med webmin og pekte www mappen til min bruker mappe. Altså kjører bare "hoved serveren" Tok en "sudo mkdir www" i min mappe og lastet opp en test fil med webmin, alt funker sålangt bra. Installerte proftpd, confet sånn at root ikke får logget inn, brukerene blir stengt inne i brukermappen etc. Men problemet er at jeg ikke får lastet opp noen filer til www, nettopp pga. jeg ikke er root. Søkte litt rundt og det så ut som jeg måtte unmaske? Satte da unmask til 026 og 027 men får fremdeles ikke lastet opp. Så hva gjør jeg feil? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Tok en "sudo mkdir www"...<snip> Så hva gjør jeg feil? Det er nettopp dette du har gjort feil. sudo = kjøre med root-rettigheter. Dvs. at du har laget mappen som root, og dermed kan kun root skrive til den/opprette filer i den. Dette kan du fikse opp ved enten å fjerne mappen igjen ("sudo rmdir www"), for så å lage den med din vanlige bruker, eller å bare endre eier av mappen til din vanlige bruker. ("sudo chown brukernavn www") Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå