Gå til innhold

Alltid stiv og støl

Anbefalte innlegg

Hei

Har fotballtreninger fire ganger i uka, og har et problem med at jeg alltid er stiv og støl i lårene.

Tenkte at det var en tilvenningsfase i starten når vi begynte med hardkjøret, men stivheten gir seg ikke. Tenkte en stund at jeg kanskje var overtrent, men har tatt en del pauser fra fotballen i en uke her og der, men stivheten kommer tilbake så fort jeg kjører i gang med treninger igjen.

Dette kan jo ikke være normalt? Noen gode tips?

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sier ikke noe om du tøyer ut etter treningen. Om du ikke tøyer ut, så kan jeg garatere deg at det er det som er årsaken. Etter trening må musklene tøyes ut, skader kommer fotrere om man ikke tøyer ut. Er virkelig noe som er viktig.

Lenke til kommentar
Du sier ikke noe om du tøyer ut etter treningen. Om du ikke tøyer ut, så kan jeg garatere deg at det er det som er årsaken. Etter trening må musklene tøyes ut, skader kommer fotrere om man ikke tøyer ut. Er virkelig noe som er viktig.

Pleier ikke å tøye ut ettersom jeg har hørt så utrolig mye motstridende om tøying. De fleste sier jo nå at tøying ikke er med på å motvirke treningsverk, og de få gangene jeg tøyer så merker jeg egentlig ikke så stor forskjell fra når jeg ikke tøyer

Lenke til kommentar

Jeg har hatt samme problem og har funnet løsningen.

1: Jogg ned! Jogg ned! Det vil si at du jogger sakte og stepper litt i baken hvis du skjønner. En av de viktigste tingene.

2: Etter treningen og ned joggingen er ferdig drikk mye vann evt. et eple eller en banan. (Alle 3 takk for meg!)

3: Tøye framside lår først! Så tar du bakside lår, innside lår osv.

Lenke til kommentar
Jeg har hatt samme problem og har funnet løsningen.

1: Jogg ned! Jogg ned! Det vil si at du jogger sakte og stepper litt i baken hvis du skjønner. En av de viktigste tingene.

2: Etter treningen og ned joggingen er ferdig drikk mye vann evt. et eple eller en banan. (Alle 3 takk for meg!)

3: Tøye framside lår først! Så tar du bakside lår, innside lår osv.

Det er formelen.

Lenke til kommentar

Uttøying hjelper ikke viss man er støl. Du blir like stiv og støl etter trening om du strekker ut eller ei.

Restutisjon og kosthold er MYE viktigere.

Og som Chauz sier så er de vanvittig viktig å få i seg mat rett etter trening, helst så fort som mulig.

Endret av Messi91
Lenke til kommentar
Uttøying hjelper ikke viss man er støl. Du blir like stiv og støl etter trening om du strekker ut eller ei.

Restutisjon og kosthold er MYE viktigere.

Og som Chauz sier så er de vanvittig viktig å få i seg mat rett etter trening, helst så fort som mulig.

Som du sier er restitusjon og kosthold meget viktig. Var på et kostholdsforedrag i sammenheng med toppidretten på skola og der var det slik at du gjerne skulle ha i deg et lite måltid rett etter trening. Gjerne en banan eller noe, og at du videre burde ha hatt i deg et ordentlig måltid i løpet av 30 min.

Til tross for dette er nedjogging (Som nevnt tidligere) og uttøying viktig. En blir ikke stiv og støl dersom en gjør dette regelmessig og tøyer lenge nok. Dersom en allerede er stiv, så vil ikke uttøying fungere som det ellers gjør.

Lenke til kommentar

Chauz' råd, er som alle andre sier, veldig bra. Vil bare legge inn et lite poeng. Ikke tøy for hardt - det sa iallfall min mer eller mindre nyutdannede gymlærer på vgs. Når musklene er slitne etter en hard økt, er følsomheten i beinene redusert. På den måten kan du tøye hardere uten at kroppen sier ifra selv. Da kan tøyingen gjøre vondt verre med avrevne muskelfibre, osv.

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...