Gå til innhold

Noe poeng i å vente på 45nm 4-kjerne'ene?

Anbefalte innlegg

Skal oppgradere PC-en. Vil ha 4-kjerne, da jeg jobber endel i After Effects som er en skikkelig

cpu-eater hvor kjernene får kjørt seg.

Er det noe poeng å vente på de nye 45nm'ene fremfor å bare gå for Q6600?

Den er jo veldig billig nå, ser jeg....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm....Jaja. Fristende å vente, tross alt det "siste" på markedet.

Sjekket pris på Q6600, og det var 1690 eller noe sånt på prisguiden. Skal vel godt gjøres

og slå den.

Men uansett er det jo snakk om hundrelapper.

Ser ikke ut som de kommer før i slutten av måneden.

Får smøre seg inn med tålamod. :-)

Lenke til kommentar

@Stigma:

0 - 2 % ytelsesforskjell mellom 65 nm og 45 nm er vel å ta litt lite i. På dualcore ligger denne på mer rundt 5 - 10 % (kilde Xbitlabs), og det lille jeg har sett av tester indikerer det samme på Quad. Nå kommer det heller ikke 45 nm Quad på 2,4 Ghz, det blir Q9300 på 2,5 Ghz , og med bare 6 MiB cache og Q9450 med 2,66 Ghz og 12 MiB.

Men om det er verdt prisforskjellen er en hel annen sak, i alle fall er det ikke det etter prisen på Q6600 og Q6700 settes ned.

Lenke til kommentar

Nå yter jo faktisk q9300 bedre enn q6600 selv med mindre cache Ca 13% raskere i After Effects

sjekk her

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...ad-q9300_4.html

Moreover, there isn’t a single application where the old CPU would demonstrate higher results, and the overall performance advantage is about 7%, which is quite a lot.

(Q9300vsQ6600)

Ville ventet vist du har penger å slenge i det, og kjøpt q9450 og en bra kjøler, kjører den nok dønn stabilt på 3,2 - 3.4 ghz 24/7

Endret av anordne
Lenke til kommentar

Nå er det firekjerne du vil ha, men for å vise litt hva 45nm Wolfdale-prosessorer kan, les denne testen om E8500 (dobbelkjerne på 3,16GHz) på Hot Hardware: http://www.hothardware.com/Articles/Wolfdale/?page=1

De greide bl.a. å få en stabil overklokking på 4,25 GHz - på luftkjøling! Disse prosessorene er også kaldere og har SSE 4.1 instruksjonssett. Det siste er nyttig ved video enkoding f.eks. Så jeg ville definitivt vente på Wolfdale, selv om du er ute etter en firekjerne.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...